Web Analytics Made Easy - Statcounter

این روستا  در فاصله ۲۷۰ کیلومتری شهر شاهرود، ۱۵۰ کیلومتری بخش بیارجمند در منطقه خارتوران و ۳۰ کیلومتری مرز استان خراسان رضوی قرار دارد.

این منطقه شامل کلاته های فرینو، درازآب، وهل، ابوالحسنی، کلاته مرعی، گرماب بالا، گرماب پایین، اسب کشان، کلاغ زیلی و سلمرود است.

محرومیت های زیاد موجب شده بسیاری از جوانان این روستا برای امرار معاش راهی شهرهای دور و نزدیک شوند،همین امر باعث کاهش جمعیت شده و اکنون در فرینو حدود ۲۸ خانوار زندگی می کنند که البته شورای اسلامی و  دهیار هم دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

علیرضا احمدی یکی از ساکنان این روستا به خبرنگار ایرنا گفت: یکی از دغدغه های مهم مردم آسفالت نشدن راه  پنج کیلومتری این روستا تا جاده اصلی است ، این امر در زمستان ها مشکلات زیادی  برای مردم ایجاد کرده و رفت و آمد را دشوار می کند، در ماه های گرم سال هم گرد و غبار بسیار زیاد به شکل دیگری مردم را آزار می دهد.

احمدی افزود: پس از بارش برف و باران  این راه غیر قابل استفاده شده و رفت و آمد  به سختی انجام می شود.

یکی دیگر از اهالی  هم با بیان اینکه شغل اصلی مردم این روستا دامداری است، گفت: برای جابجایی و فروش دام ها هم با توجه به اینکه جاده خاکی و نامناسب است خریداران با رغبت نمی آیند و باید دام را با قیمت پایین تری بفروشیم.

علی حسینی ادامه داد: آسفالت نبودن جاده هزینه های حمل علوفه را افزایش داده و مشکلات زیادی برای دامداران به وجود آورده است.  

یکی دیگر از اهالی با بیان اینکه لوله کشی گاز نداریم، افزود : برای تهیه کپسول گاز باید تا روستای زمان آباد در ۳۰ کیلومتری روستا رفته و در برخی موارد هم با توجه به تقاضای زیاد در منطقه، دست خالی به روستا برمی گردیم. 

معصومه زمانی با اشاره به اینکه هیچ مکان ورزشی و تفریحی برای خانواده ها وجود ندارد، تصریح کرد : نفت هم هر چند وقت  یک بار در روستا توزیع می شود.

احمد رضایی هم با بیان اینکه یکی از مهمترین مشکلات این منطقه عدم آنتن دهی تلفن همراه است، افزود: برای برقراری ارتباط تلفن همراه باید مسافت زیادی را طی کرده و با ایستادن در ارتفاع بتوان چند لحظه گفت وگو کرد.

به گفته رضایی مردم این روستا حتی از داشتن تلفن ثابت هم محروم هستند.

رضا عرب هم گفت: با گذشت ۴۱ سال از عمر انقلاب اسلامی اهالی این منطقه از امکانات حداقلی رفاهی مانند تلفن، گازطبیعی و آب آشامیدنی محروم هستند.

عرب با اشاره به اینکه در این منطقه ۱۰ روستا در مسافت ۳۰ کیلومتر وجود دارد، افزود: کلاته های خارتوران با فاصله های کمی نسبت به هم قرار دارند اما در سراسر منطقه حتی یک سالن ورزشی و یا امکانات ورزشی مناسبی وجود ندارد.

مرضیه خداوردی یکی دیگر از اهالی این روستا هم گفت: در ۱۰ روستای این منطقه، پایگاه و یا آمبولانس اورژانس مستقر نیست.

وی ابراز داشت: در یکی از روستاهای این منطقه به نام گرماب یک خانه بهداشت وجود دارد که فقط هفته ای یک روز پزشک عمومی در آن مستقر هست تا مردم منطقه برای درمان به آن مراجعه کنند.

سید اسماعیل صفایی دهیار روستای فرینو هم گفت: درباره وضعیت جاده با اداره راه شاهرود مکاتبه شده و رونوشت به بخشداری و فرمانداری هم ارسال شده است اما  برغم پیگیری های مکرر تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه آسفالت ۵ کیلومتری جاده با توجه به تردد روزانه مردم و شغل دامداری در این مسیر امری ضروری است، افزود: وجود مشکلات زیرساختی و عدم توجه به حقوق اولیه و بدیهی مردم زیبنده و در خور شان مردم محروم و زجرکشیده این منطقه نیست.

به گفته وی، این روستا تا اوایل سال جاری دارای ۱۸ خط ثابت تلفن بوده و مردم از آن استفاده می کردند اما با تغییر سیستم مخابرات تاکنون این خط ها قطع هستند.

دهیار فرینو ادامه داد: در خصوص مشکلات این روستا مکاتبات لازم با  دستگاه های اجرایی شهرستان و استان انجام شده اما تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

منطقه خارتوران در منتهی الیه شرق استان سمنان و در۲۵۰ کیلومتری جنوب شرق شهرستان شاهرود در مجاورت استان خراسان واقع شده است.

 بخش بیارجمند با بیش از ۱۰ هزار نفر جمعیت دارای ۴۰ روستا است.

ذخیره ‌گاه زیست کره توران با مساحت یک میلیون و ۴۷۰ هزارو ۶۴۰ هکتار بزرگترین ذخیره گاه زیست کره ایران در این منطقه واقع شده و گونه‌های نادر جانوری و گیاهی را در خود جای داده است.

شهرستان شاهرود با ۵۳هزارکیلومتر مربع وسعت و ۲۴۰هزارنفر جمعیت در شرق استان سمنان قرار دارد.

برچسب‌ها سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای روستائیان شاهرود بهسازی راه ها سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بیارجمند

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای روستائیان شاهرود بهسازی راه ها سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بیارجمند سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای روستائیان شاهرود بهسازی راه ها سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بیارجمند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۶۵۰۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدارس متروکه گلستان به اقامتگاه بوم‌گردی تبدیل می شوند

محمدجواد ساوری گفت: این اداره‌کل در راستای شعار سال که از سوی مقام معظم رهبری با عنوان «رونق تولید با مشارکت مردم» نام‌گرفته تمام تلاش خود را به کار خواهد گرفت تا با ظرفیتی که در اختیار دارد به مردم استان ارائه خدمت کند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان با اشاره به این‌که بحث تبدیل مدارس متروکه در روستا‌های ییلاقی استان به اقامتگاه‌های بوم‌گردی در شورای برنامه‌ریزی سال گذشته مطرح شد، افزود: در این جلسه تأکید شد در گام نخست این مدارس شناسایی و سپس مردم روستا در قالب واحد بوم‌گردی از این اداره‌کل اخذ مجوز کنند.

او با تأکید بر این‌که این موضوع یکی از برنامه‌های مورد پیگیری این اداره‌کل برای امسال است، ادامه داد: این کار با مشارکت و کار ائتلافی بین اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، اداره‌کل آموزش‌ و پرورش و اداره‌کل دفتر امور روستایی استانداری گلستان اجرایی خواهد شد.

ساوری یادآور شد: درصورتی‌که مدارس متروکه‌ای قابلیت تبدیل‌شدن به اقامتگاه بوم‌گردی را دارند مردم روستا می‌توانند آن را به اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و یا اداره‌کل آموزش‌وپرورش استان معرفی کنند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن بتوانیم عملیات صدور مجوز و مهیاسازی آن را برای بهره‌برداری به‌عنوان واحدی اقامتی اجرایی کنیم.

او  افزود: با اجرای این اقدام علاوه بر تحقق شعار سال، زمینه رونق اقتصاد روستا‌های استان و ایجاد اشتغال فراهم خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گرگان

دیگر خبرها

  • مهلت هفت روزه به کارفرمایان برای معرفی اتباع غیرمجاز
  • یک شهرستان جدید به کشور اضافه شد | ترکمانچای کجاست و چرا شهرستان شد؟
  • آغاز تعیین حدود مرز‌های ارمنستان با جمهوری آذربایجان 
  • خبر‌هایی از عرضه کالاهای تنظیم بازار در بیارجمند
  • روسیه کنترل یک روستا دیگر در دونتسک را به دست گرفت
  • مدارس متروکه گلستان به اقامتگاه بوم‌گردی تبدیل می شوند
  • زلزله این استان را لرزاند
  • زلزله بامدادی این استان جنوبی را لرزاند
  • مرکز توانمندسازی در محله قائمیه احداث می‌شود
  • احیای حساب ۱۰۰ امام(ره) گامی بلند در محرومیت زدایی روستاها