Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، اضافه وزن و چاقی کودکان در سال‌های اخیر به عنوان یک مشکل تغذیه‌ای مد نظر کارشناسان بوده و سبک زندگی شامل کم تحرکی و دریافت مواد غذایی کم ارزش و پُرانرژی مانند قند، چربی، شکر و عادات نامناسب غذایی، کودکان و نوجوانان را به سمت اضافه وزن و چاقی سوق داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عبدالرسول همتی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: موضوع اضافه وزن و چاقی کودکان، یکی از مسائل مهم بهداشتی مد نظر وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی است تا برای آن راه کار‌های پیشگیرانه‌ای اندیشیده و اجرا شود.

او، با اشاره به اینکه اضافه وزن و چاقی در کودکان و نوجوانان، زمینه ساز ابتلا به بیماری‌هایی مانند بیماری‌های قلب و عروق، دیابت، پُرفشاری خون، افزایش چربی‌های خون، بیماری‌های کبدی و تنفسی محسوب می‌شود، بیان کرد: با توجه به اینکه سرعت رشد در آغاز دوران کودکی، سریع است، آغاز پیشگیری از چاقی باید در این دوران آغاز شود تا بتوان تغییرات دوره‌ای رشد و سوخت و ساز را مناسب با نیاز بدن تنظیم و از چاقی جلوگیری کرد.

همتی تصریح کرد: عارضه مهم دیگری که چاقی کودکی در بر دارد، ارتباط آن با چاقی بزرگسالی است و اغلب کودکان چاق امروز، بزرگسالان چاق آینده هستند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز به اجرای برنامه پیشگیری و کنترل اضافه وزن و چاقی در کودکان و نوجوانان کشور با نام ایران اکو، به عنوان یکی از اولویت‌های دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی شیراز اشاره کرد و ادامه داد: این برنامه شامل راهکار‌هایی است که باید با مشارکت همه بخش‌های توسعه اجرا شود و با رعایت عدالت در سلامت، هر بخش مسئولیت خود را در کاهش خطر ابتلا به چاقی کودکان بشناسد.

او، با بیان اینکه کمیته این طرح برای پیشگیری از چاقی کودکان، شش راهکار اصلی را توصیه کرده است، افزود: اجرای برنامه‌های جامع ترویج تغذیه سالم و کاهش مصرف غذا‌های ناسالم و نوشیدنی‌های شیرین در کودکان و نوجوانان، اجرای برنامه‌های جامع که موجب افزایش فعالیت جسمی و کاهش کم تحرکی کودکان و نوجوانان می‌شود و مراقبت‌های پیش و در حین بارداری و پس از آن، از راهکار‌های اصلی این طرح است.

همتی اضافه کرد: فراهم کردن راهکار‌های حمایتی برای سبک زندگی سالم از جمله رژیم غذایی سالم، خواب و فعالیت جسمی مناسب در سال‌های نخست زندگی کودک، تدوین و اجرای برنامه‌های جامع برای ترویج محیط آموزشی سالم با آموزش بهداشت، تغذیه سالم و فعالیت جسمی برای کودکان سنین مدرسه و نوجوانان و ارائه خدمات خانواده محور مبتنی بر سبک زندگی سالم برای کنترل وزن کودکان و نوجوانان دارای اضافه وزن نیز از دیگر راهکار‌های اصلی طرح برای پیشگیری از چاقی کودکان است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تاکید بر اینکه مبارزه با اپیدمی چاقی دوران کودکی، نیاز به تعهدات سیاسی پایدار و همکاری سازمان‌های دولتی و خصوصی دارد، اضافه کرد: دولت، جامعه، سازمان‌های غیردولتی و بخش خصوصی نقش مهمی در ایجاد محیطی سالم، انتخاب رژیم غذایی سالم، مقرون به صرفه و در دسترس ایفا می‌کنند و والدین نیز می‌توانند با ارائه مواد غذایی و نوشیدنی‌های سالم و تشویق کودکان به انجام فعالیت‌های بدنی بر روی رفتار کودک خود، تاثیرگذار باشند.

او، یکی از مداخله‌های دفتر بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه در راستای اجرای طرح ایران اکو بر مداخله‌های جامعه محور اشاره کرد و گفت: برای انجام مداخله‌های جامعه محور، برنامه‌هایی مانند اصلاح برنامه میان وعده‌های سالم و مغذی در مدارس، مهدکودک‌ها و دانشگاه‌ها در پایگاه‌های تغذیه سالم از راه آموزش و فرهنگ سازی لقمه‌های خانگی سالم و میان وعده‌های سالم و مغذی و ترویج زنگ صبحانه سالم در مدارس، تقویت فعالیت بدنی از طریق زنگ ورزش و نرمش صبحگاهی در مدارس انجام می‌شود.

همتی ادامه داد: برگزاری پویش‌های متعدد آموزشی در زمینه تغذیه سالم و چاقی در جامعه، مکمل یاری ریزمغذی‌ها در گروه‌های آسیب پذیر به ویژه کودکان و نوجوانان، برگزاری پیاده روی همگانی در مناسبت‌های سلامت، هموار کردن استفاده از اماکن ورزشی عمومی و دولتی با همکاری اداره کل آموزش و پرورش، سازمان بهزیستی، دانشگاه شیراز، دانشگاه فرهنگیان، شهرداری و سازمان ورزش و جوانان نیز از دیگر برنامه‌های در دست اجرا است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: در حیطه مداخله‌های فردمحور برنامه اکو، مراقبت‌های تغذیه‌ای همه گروه‌های سنی از جمله کودکان و نوجوانان و ارزیابی تن سنجی و الگوی تغذیه و آموزش اصلاح عادات غذایی کودک و خانوار، معاینه پزشک خانواده و ارجاع به کارشناس تغذیه برای آموزش و مشاوره تخصصی تغذیه و تنظیم برنامه غذایی، برنامه ریزی شده و در حال اجرا است.

انتهای پیام/ت

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سلامت تغذیه مناسب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۶۵۳۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویری از کارگاه آموزشی احکام ویژه کودکان و نوجوانان در روستای الیف

کارگاه آموزش احکام تکلیفی و عبادی (نماز و روزه) ویژه کودکان و نوجوانان به همراه والدین در ایام ماه مبارک رمضان به همت پایگاه‌های مقاومت بسیج شهدای منطقه الیف و حضرت رقیه (س) در روستای الیف و شهر کنارتخته برگزار شد.

شهروند خبرنگار ما تصاویری ارسال کرده است که می‌توانید در ادامه مشاهده کنید.

منبع: شهروند خبرنگار - فارس

بیشتر بخوانید:

برگزاری کارگاه عفاف و حجاب در دبستان شیخ علی اکبر داوودآبادی قرچک + تصاویر

برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید.

 

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • تصاویری از کارگاه آموزشی احکام ویژه کودکان و نوجوانان در روستای الیف
  • توصیه‌های تغذیه‌ای برای کودکان در معرض اضافه وزن و چاقی
  • ۱۰۰۰ کودک سنندجی در حمایت از کودکان غزه گرد هم می‌آیند
  • آغاز اجرای طرح کانون مدرسه در آذربایجان غربی
  • آبگیری سد تاخیری _تغذیه‌ای تنگ خمار فسا
  • «شکوفه‌های آسمانی» در حرم حضرت معصومه (س)
  • «شکوفه‌های آسمانی» در حرم حضرت معصومه(س) + فیلم
  • مدیرکل جدید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان معرفی شد
  • ضیافت افطاری امام حسنی ها در نوشهر
  • اجرای ویژه برنامه های فرهنگی و هنری در موزه مردم شناسی ارومیه برای کودکان