Web Analytics Made Easy - Statcounter

بابک رضی منش روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بر این اساس در ۶ سال گذشته و با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید عزمی جدی برای ثبت جهانی روستای تاریخی_کندوان در شهرستان اسکو شکل گرفته که از جمله اقدامات صورت گرفته می توان به تهیه طرح جامع ساماندهی و گردشگری روستا، تهیه طرح مرمت صخره ها و بناهای سنگی عمومی و خصوصی و اجرای آن، تهیه طرح بازارچه صنایع دستی و اختصاص ۱۳ هزار مترمربع زمین برای ساخت آن، تهیه طرح و اختصاص زمین برای توسعه زیرساخت های گردشگری، بازنگری طرح هادی روستا، تهیه طرح و اجرای فاضلاب روستایی، تهیه طرح و اجرای ساماندهی معابر و مواردی از این دست اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: آثار و بناهای تاریخی تنها در صورتی قابلیت ثبت جهانی شدن پیدا می کنند که بتوانند ویژگی های مورد نظر شورای بین المللی ابنیه و محوطه ها موسوم به ایکوموس (ICOMOS) را برآورده کنند.  

رضی منش ادامه داد: روستای صخره‌ای کندوان به لحاظ ویژگی های معماری، فن آوری، هنرهای یادمانی و چشم اندازهای برجسته، نمونه بی نظیری از سکونتگاه بشری است و از این حیث منطبق بر ویژگی های مورد نظر ایکوموس می باشد،  اما موانع اساسی در راه ثبت جهانی کندوان وجود دارد که در حال برنامه ریزی و اقدامات بنیادی برای رفع این موانع مهم  هستیم.

وی گفت: در ۲ دهه گذشته، حضور گردشگران در روستای تاریخی کندوان رشد چشمگیری داشته، اما متاسفانه زیرساخت های گردشگری این روستا متناسب با این افزایش نبوده است و همین امر موجب توسعه های بی رویه و رشد ساخت و سازهای ناهمگن در محدوده بافت تاریخی کندوان شده است که این ساختارشکنی شرایط مورد نظر ایکوموس را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

فرماندار شهرستان اسکو بیان کرد: در جریان بازدیدهای کارشناسان ایکوموس و مسوولان کشوری میراث فرهنگی اصلاحات مورد نیاز اعم از حذف یا اصلاح ساخت و سازهای ناهمگن و غیرمجاز، برنامه های جامع و اقدامات مرمتی و برنامه های جامع مدیریتی و حفاظتی شناسایی شدند و با تشکیل کمیته راهبردی روستای تاریخی کندوان، اجرای اصلاحات مورد نیاز در دستور کار قرار گرفت که به مواردی از اقدامات انجام شده اشاره شد.

رضی منش اضافه کرد: بدیهی است مرمت، اصلاح و ساماندهی آسیب های وارده به روستای کندوان در  ۲ دهه گذشته و به ویژه در دهه ۸۰ نیاز به مطالعات، طرح‌ها، برنامه‌ها، مصوبه های قانونی و مهم تر از همه تامین منابع مالی قابل توجهی دارد که تهیه و تامین آنها و همچنین اخذ تائیدیه های مرحله ای از کارشناسان ایکوموس قدری زمان بر است و در حال حاضر کلیه نهادها و دستگاه های مربوطه مجدانه پیگیر تحقق برنامه ها و طرح های مورد نظر هستند و در ۲ سال آینده نتایج ملموس آن حاصل و شاهد رفع موانع ثبت جهانی این اثر بی نظیر و بی بدیل خواهیم شد.

وی اظهار کرد: باید بپذیریم ساخت و سازهای ناهمگن در روستای تاریخی و توریستی کندوان در ۲ دهه گذشته، ثبت جهانی این روستا را با دشواری هایی مواجه کرده است و بر این باورم باید با تمام توان به دنبال  ثبت جهانی این میراث گرانبها و بی بدیل جهانی  باشیم و در این مسیر از ظرفیت تمام دستگاه های اجرایی، علمی، دیپلماسی و رسانهای کشور باید استفاده کرد.

رضی منش با اشاره به نقش رسانه در پیشبرد اهداف فرهنگی، گفت: از ریزبینی های موشکافانه اصحاب رسانه در تبیین و تشریح مشکلات روستای تاریخی کندوان نگین گردشگری شهرستان اسکو  قدردانی می کنم و از صاحب‌نظران و اهالی قلم برای ارائه نکته نظرات  و تولید محتوای علمی و خبری برای معرفی جاذبه های ناشناخته شهرستان اسکو به خصوص منطقه توریستی و گردشگری کندوان دعوت به همکاری می کنم.

به گزارش ایرنا، روستای کندوان طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵، دارای ۱۵۱ خانوار و ۴۵۰ نفر جمعیت بوده است که به کار کشاورزی و دامداری و صنایع دستی اشتغال دارند، این روستا در اطراف شهرستان اسکو واقع شده و از توابع این شهرستان است.  

روستای تاریخی و صخره‌ای کندوان به عنوان یکی از عجایب گردشگری ایران با آب هوای دلپذیر جزو آثاری است که پرونده آن از چند سال گذشته در نوبت ارسال برای ثبت جهانی قرار دارد.

 تاکنون ۲۴ اثر تاریخی و طبیعی کشورمان توسط یونسکو ثبت جهانی شده است؛  روند ثبت جهانی روستای صخره ای کندوان نیز از حدود هشت سال پیش کلید خورده، اما هنوز به دلایل مختلف به سرانجام نرسیده که ضرورت تسریع در ثبت آن و پی گیری موضوع از طرف وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و مسوولان آذربایجان شرقی ضروری است تا ظرفیت های گردشگری این روستا در جهت رونق اقتصاد گردشگری ایران نمود یابد.

روستای صخره ای کندوان با قدمت بیش از هفت هزار سال در میان دره‌ ای باصفا و کنار رودخانه پرآبی به همین نام واقع شده و ظرفیت های فراوانی برای بازدید گردشگران داخلی و خارجی دارد؛ کندوان جزو یکی از سه روستای شگفت انگیز جهان است که فقط ۲ نمونه از آن در آمریکای شمالی و کاپادوکیا ترکیه وجود دارد.  

برچسب‌ها روستای كندوان آذربایجان شرقی میراث فرهنگی اسکو

منبع: ایرنا

کلیدواژه: روستای كندوان آذربایجان شرقی میراث فرهنگی اسکو روستای كندوان آذربایجان شرقی میراث فرهنگی اسکو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۶۵۶۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید از بناهای تاریخی کردستان روز پنجشنبه رایگان است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان گفت: همزمان با فرارسیدن سی‌ام فروردین‌، روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی بازدید از بناها و عمارت‌های تاریخی کردستان رایگان است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان، منصور مهرزاد اظهار کرد: علاقه‌مندان به موزه و آثار تاریخی می‌توانند در روز پنجشنبه سی‌ام فروردین‌ماه «روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی» به صورت رایگان از بافت‌ها، بناها و محوطه‌های تاریخی سطح استان بازدید کنند.

وی افزود: در این راستا منزل آزموده اردلان و عمارت‌های ملک‌التجار، وکیل و مشیر دیوان آماده بازدید علاقمندان، گردشگران و مردم استان است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان خاطرنشان کرد: یک هزار و ۵۲ اثر ثبت ملی شده و یک اثر منظر فرهنگی هورامان به عنوان ثبت جهانی در استان کردستان وجود دارد.

کد خبر 745580

دیگر خبرها

  • موزه تخصصی تخت جمشید توسعه می‌یابد
  • تحول عظیم در بافت تاریخی شیراز با ثبت جهانی محور زندیه
  • جشنواره «رود و ریل» در روستای بیشه لرستان برگزار شد
  • بنا‌های تاریخی قوت گردشگری گیلان است
  • جشنواره رود و ریل در لرستان/«بیشه» در مسیر ثبت جهانی
  • بازدید از بناهای تاریخی کردستان روز پنجشنبه رایگان است
  • ثبت جهانی پالنگان نیازمند همت جمعی است
  • پالنگان کردستان در رویای جهانی شدن
  • سودای جهانی شدن ابیانه چه زمانی محقق می‌شود؟
  • «ابیانه» یاقوت فلات مرکزی ایران/ سودای جهانی شدن محقق می‌شود؟