Web Analytics Made Easy - Statcounter

نشست رسانه‌ای سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر صبح امروز یکشنبه ششم بهمن ماه با حضور شهرام کرمی مدیر کل هنرهای نمایشی و رئیس جشنواره، نادر برهانی مرند دبیر این رویداد هنری و جمعی از مدیران این دوره از جشنواره تئاتر در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، در ابتدای این نشست کرمی با گرامی داشت یاد سردار شهید سلیمانی و جان‌باختگان سانحه هواپیمای اکراینی اظهار کرد: تئاتر فجر در طول سی و هفت دوره‌ای که برگزار شده به رشد و اعتلای تئاتر کمک شایانی کرده است و در همین راستا توانسته گروه‌های نمایشی را در بخش بین‌الملل نیز معرفی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این جشنواره کار را در دوران جنگ آغاز کرد و امروز در حالی آن را برپا می‌کنیم که می‌توان از آن به عنوان بزرگترین فستیوال منطقه یاد کرد.

وی در ادامه افزود: ما جشنواره را در یک بازه زمانی ۱۰ روزه در نظر گرفتیم اما تاثیرات آن بیش از اینهاست، برگزاری سی و چهار دوره جشنواره استانی نشان این اهمیت است و در ارزش‌ و اهمیت این رویداد برای خانواده بزرگ تئاتر هر نکته ای که بگویم بدیهی است اما تاثیر این رویداد بر همگان روشن است و در همین راستا اداره هنرهای نمایشی نیز این جشنواره را به عنوان بزرگترین رویداد سالانه برگزار می‌کند.

کرمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به چالش‌های برپایی این رویداد هنری در دوره فعلی عنوان کرد: بخشی از چالش‌ها در عرصه هنرهای نمایشی همیشگی است، در این دوره با چند چالش روبه‌رو بودیم و جای تأسف دارد که این دوره هم بدون مشارکت اسپانسر برگزار شد و تلاش کردیم با جذب اسپانسر بخشی از این مشکلات را حل کنیم اما مایه تأسف است که مانند همه ادوار گذشته این دوره نیز مشارکتی اتفاق نیفتاد و ما همچنان در حسرت خواهیم ماند که یک نهاد و بنگاه اقتصادی به برگزاری جشنواره کمک کند لذا مجبور بودیم جشنواره را با صرفه جویی و فشردگی برگزار کنیم اما از هیچ بخش اصلی کاسته نشده است.

مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی در ادامه تصریح کرد: دومین چالش پیش روی ما تحریم های اقتصادی و سیاسی خارجی بود که برای حفظ استقلال کشور آنها را متحمل شدیم اما تمام تلاش خود را کردیم تا آثار با کیفیت خارجی را به جشنواره دعوت کنیم و البته مشکلاتی هم در این میان وجود داشت.

وی عنوان کرد: بی ‌میلی برخی گروه‌های نمایشی در چند هفته اخیر برای حضور در جشنواره چالش دیگر بود که ما را در تنظیم جدول جشنواره با مشکل مواجه کرد. من به صراحت اعلام می‌کنم یکی از موضوعات مهم و جدی که منجر به شکوفایی تئاتر ما می‌شود همدلی و هماهنگی خانواده تئاتر است اما در شرایطی تعدادی از هنرمندان تصمیم گرفتند در جشنواره حاضر نباشند. این تصمیم به خودی خود قابل احترام است و من به شخصه به این نظر آن‌ها احترام می‌گذارم. اما من در این چند هفته اخیر بازتابی از همدلی، حمایت و مشارکت برای برگزاری جشنواره دیدم و آن اتفاقی بود که با حضور و مشارکت هنرمندان ایجاد شد. لذا ما با حمایت اصحاب رسانه و سرمایه های واقعی تئاتر و جامعه هنرمندان می‌توانیم این رویداد را به نحو شایسته ای برگزار کنیم.

در ادامه این نشست نادر برهانی مرند، دبیر جشنواره به نشست های آسیب شناسی برگزار شده طی سال گذشته اشاره کرد و گفت: ترجیع بند این نشست ها سه نکته بسیار مهم است. نخست اینکه جشنواره عریض و طویل شده بود و این وسعت باعث کاسته شدن کیفیت آن شده بود. دوم این که بحث برگزاری رقابتی و غیررقابتی جشنواره مطرح شد و عده‌ای می‌گفتند جشنواره رقابت زده شده است و این از آثار مذموم و نکوهیده برگزاری رقابتی است.  بحث سوم ورود تئاتر ملل به جشنواره بود.

وی در ادامه افزود: ماحصل این بحث و رویکردها این بود که بخش‌های رقابتی را کمتر کنیم و امسال هم فقط یک بخش رقابتی صحنه‌ای داریم. از سویی دیگر قرار بود در بخش صحنه‌ای  ۵۷ اثر میزبانی شود که کیفیت برای ما بیش از کمیت اهمیت داشت اما ثبت نام شرکت کنندگان حاوی پیام دیگری بود! در بخش رقابتی ۲۴۹ نفر و در بخش غیررقابتی ۵۰ شرکت کننده ثبت نام کرده بودند. دوستانی بودند که به شدت در مذمت رقابتی بودن جشنواره صحبت می کردند اما از خیلی همین دوستان که خواستم میهمان جشنواره باشند حضورشان را منوط به این کردند که در بخش رقابتی باشند و به هیچ وجه هم کوتاه نمی‌آمدند.

این گزارش در حال تکمیل است...

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: جشنواره بین المللی تئاتر فجر جشنواره فجر 38

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۶۵۶۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین دوره جایزه داستان و بازآفرینی فراخوان داد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداو سیما، الهام زارع زاده اصفهانی دبیر اجرایی نخستین دوره جایزه داستان و بازآفرینی با حضور در برنامه سلام خبرنگار شبکه خبر درباره فراخوان این جایزه صحبت کرد.

سوال: از این جشنواره و ساختاری بگویید.
زارع زاده اصفهانی: ساختار جشنواره، رقابتی و ترویجی است که بخش رقابتی آن که با اعلام فراخوان، نشست خبری و رونمایی از پوستر (اعلان) برگزار شد.

سوال: محورهای این جشنواره چیست؟
زارع زاده: این جایزه در پنج بخش رمان، داستان کوتاه، داستان کوتاه کوتاه و طرح داستان برگزار می شود و چون در اولین دوره آن هستیم، همه گروه های سنی با هر موضوعی می توانند در آن شرکت کنند.

سوال: این جایزه در سطح ملی برگزار می شود یا در سطح بین المللی؟
زارع زاده: در اولین دوره در سطح ملی برگزار می شود.

سوال: ارزیابی آثار ارسالی به چه صورتی انجام می شود؟
زارع زاده: با توجه به اینکه موضع جایزه داستان و بازآفرینی به صورت آزاد است، آثار دریافتی دسته بندی می شوند، سپس با انتخاب داوران ارزیابی خواهند شد.

سوال: در حال حاضر وضعیت داستان و قصه نویسی در کشور چگونه است؟
زارع زاده: نیازمان به داستان روزانه و روزمره است. از گفتگوهای عادی گرفته تا استفاده از فضای مجازی، تلویزیون، نمایش، فیلم، سریال، پویا نمایی و بازی ها که همگی دارای داستانی است و به تازگی کسب و کارهایمان هم برای خود داستانی دارند.

دیگر خبرها

  • نخستین دوره جایزه داستان و بازآفرینی فراخوان داد
  • جشنواره امامت و مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می شود
  • محتواهای رضوی با یک سامانه در اختیار هنرمندان قرار می‌گیرد
  • رشد ۵۰ درصدی آثار هنری شرکت کننده در جشنواره بین المللی امام رضا
  • طنز رسمی از طنز غیر رسمی عقب افتاده است
  • پیش بینی استقبال ۱۰ برابری از جشنواره امسال تئاتر کودک و نوجوان رضوی
  • هفدهمین جشنواره بین‌المللی پژوهش فرهنگی برگزار می‌شود
  • تئاتر بچه‌های مسجد فرآیندمحور است/ دنبال چیدن میوه آماده نیستیم
  • جشنواره شمیم ریحان در استان قم برگزار می‌شود
  • جلسه اعضای شوراهای ادوار گذشته برگزار می‌شود