Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- نعمت‌الله که از نعمت خدا و پشتکارش روزی می‌خورد علت نمونه شدنش به عنوان تولیدکننده ملی در بخش تولید برنج را تحمل سختی‌ها و ناامید نشدن از تلاش و کوشش می‌داند.

به گزارش خبرنگارآریادفترمازندران درساری، روزهای کوتاه زمستان برای کشاورزان مازندرانی خسته‌کننده است چون آنها در انتظار بهار نشسته اند و روزشماری می‌کنند تا همراه با شکوفه‌های بهاری جوانه‌های برنج را در شالیزارها سبز کنند؛ شغلی که از پدران‌شان به آنها ارث رسیده و با زندگی آنها عجین شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رونق تولیدعنوانی بود که توسط مقام معظم رهبری برای امسال نامگذاری شد و کشاورزان نخستین افرادی بودند که به شعار سال رهبری لبیک گفتند و با نعمت بارش‌های باران توانستند سال پُررونقی را در تولید برنج رقم بزنند.

با توجه به شکنندگی اقتصاد ایران در سال‌های اخیر که اکثرا متکی به نفت بوده است، مقام معظم رهبری سمت و سوی شعار سال‌های اخیر را محورهای اقتصادی بر پایه تکیه بر توان داخلی و اقتصاد مقاومتی پایه‌گذاری کرده است تا چراغ راه مسؤولان و تولیدکنندگان برای کاهش وابستگی به نفت و شرطی شدن اقتصاد است.

رونق تولید یعنی بسترسازی برای تمام فعالیت‌هایی که منجر به افزایش تولید داخلی و ایجاد اشتغال می‌شود، این موضوع همچنین حذف بروکراسی اداری، توجه به ظرفیت‌های مغفول تولید و اشتغال و بهره‌گیری از دانش نوین را شامل می‌شود.

بخش کشاورزی ثابت کرده در شرایط تحریم توانسته با اعتماد به جوانان و به‌روز کردن دانش فنی همراه با استفاده از ظرفیت‌های جدید در تولید محصول، از موفق‌ترین دستگاه‌های دولتی در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در سال‌های اخیر باشد.

سوژه گزارش ما این بار یک جوانی است از جوانان دهه‌شصتی‌ که برای رسیدن به موفقیت‌ دست از تلاش برنداشت و با همت مضاعف تبدیل شد به تولیدکننده نمونه...

 نعمت‌الله رحمانی جوان دهه شصتی یکی از تولیدکنندگان نمونه ملی در بخش زراعت است؛ 33 سال سن  دارد و به عنوان یکی از هفت تولیدکننده دهه شصتی مازندران در بخش کشاورزی شناخته می‌شود که از خطه بهشهر در آیین سی‌وچهارمین دوره انتخاب و معرفی نمونه‌های ملی بخش کشاورزی، تندیس افتخار را دریافت کرده است.

کار همپای پدر تا رسیدن به میراثی ارزشمند

طی گپ و گفت با این جوان دهه شصتی می‌توان به انگیزه وی برای موفقیت پی برد؛ این تولیدکننده نمونه ملی در بخش کشاورزی که از دوران نوجوانی عشق و علاقه زیاد به کشاورزی داشت پا‌به‌پای پدر در زمین‌های کشاورزی کار کرد تا بتواند این میراث کهن را از پدر به ارث ببرد و در این عرصه موفق شود.

این جوان 33 ساله که روزگاری دانش‌آموز مکتب پدر در عرصه کشاورزی بود حالا در حضور مقامات کشوری به‌عنوان تولیدکننده برتر کشور لوح سپاس دریافت کرد و با اقتدار نشان داد جوانان با انگیزه و پرتلاشی در این مرز و بوم هستند که اگر تلاش وافری از خود نشان دهند می‌توانند در کشور خوش بدرخشند.

روزهای کوتاه زمستان برای کشاورزان مازندرانی خسته‌کننده است چون آنها در انتظار بهار نشسته هستند و روزشماری می‌کنند تا همراه با شکوفه‌های بهاری جوانه‌های برنج را در شالیزارها سبز کنند؛ شغلی که از پدران‌شان به آنها ارث رسیده و با زندگی آنها عجین شده است.

ارتقاء ضریب مکانیزاسیون و بهره‌گیری از ادوات و ماشین‌آلات جدید در کشاورزی، استفاده از استارتاپ‌ها و کسب و کارهای نوین در این بخش، اعطای تسهیلات کم بهره و آموزش‌های مستمر به تولیدکنندگان و استفاده از نهاده‌های جدید از قبیل بذر و کود همراه با افزایش بهره‌وری منابع تولید از جمله مواردی است که بخش کشاورزی را با تحول و پیشرفت همراه کرده است.

 

بررسی ترکیب سنی تولیدکنندگان برتر و نمونه ملی کشاورزی مازندران نشان می‌دهد اعتماد به جوانان و ارائه آموزش‌های فنی و تخصصی به خوبی توانسته زمینه موفقیت تولیدکنندگان را فراهم ساخته و آنان را در کسب نشان‌های ملی، رونق تولید، ایجاد درآمد اقتصادی و اشتغالزایی همراهی کند.

تلاش، انگیزه و پیگیری مستمر 

از این تولیدکننده نمونه ملی درباره موفقیتش می‌پرسم، می‌گوید؛ هر فردی اگر بخواهد در هر زمینه‌ای فعالیت کند می‌تواند موفق باشد فقط کافی است کمی تلاش، انگیزه و پیگیری مستمر در کار داشته باشد.

او می‌گوید، مطمئنا هیچ کاری بدون شکست نیست و من هم در مسیر فعالیت خودم سختی‌های زیادی را تحمل کردم اما ناامید نشدم و دست از تلاش برنداشتم و با حمایت پدرم توانستم کشاورز موفقی باشم و حتی بتوانم برای دو نفر در کنار خودم اشتغال ایجاد کنم و برای آنان کسب درآمد داشته باشم.

رحمانی از عواملی که باعث موفقیتش در عرصه کشاورزی شد را علاوه بر پشتکار خود استفاده از ماشین‌آلات مکانیزه و مدرن در این عرصه اعلام کرد و گفت: استفاده از ابزار جدید در بخش کشاورزی نه تنها از صعوبت کار کم می‌کند بلکه از هدررفت محصول هم جلوگیری خواهد کرد.

استفاده از ایده جدید برای کاهش مصرف سموم

 توانستم ایده‌های جدیدی را وارد عرصه فعالیت خود کنم و به عنوان نمونه از سم‌پاش‌های جدیدی که معرفی می‌کردند استفاده کردم و کمترین سموم را در تولید محصول مورد استفاده قرار می دهد.

وی نقش آموزش و ترویج را در رسیدن به موفقیت خود بسیار موثر دانست و گفت: ارتباط با کارشناسان ترویج در جهاد کشاورزی یکی از عوامل کمک کننده در مسیر پیشرفتم بود که توانستم ایده‌های جدیدی را وارد عرصه فعالیت خود کنم و به عنوان نمونه از سم‌پاش‌های جدیدی که معرفی می‌کردند استفاده کردم و کمترین سموم را در تولید محصول مورد استفاده قرار می دهد.

ارتباط با کارشناسان ترویج در جهاد کشاورزی یکی از عوامل کمک کننده در مسیر پیشرفتم بود که توانستم ایده‌های جدیدی را وارد عرصه فعالیت خود کنم و به عنوان نمونه از سم‌پاش‌های جدیدی که معرفی می‌کردند استفاده کردم و کمترین سموم را در تولید محصول مورد استفاده قرار می دهد.

هیچ مانع و مشکلی نتوانست این تولیدکننده را از فعالیتی که عزم خود را برای آن جزم کرده بود باز دارد و به خوبی توانسته از موانع پیش رو عبور کند.

نعمت‌الله که از نعمت خدا و پشتکارش روزی می‌خورد علت نمونه شدنش به عنوان تولیدکننده ملی در بخش تولید برنج را در این می‌داند که در دو هکتار از اراضی شالیزاری در کشت دوم در هر هکتار 8 هزار و 500 کیلوگرم برداشت داشته در صورتی که سایر کشاورزان از کشت دوم خود 7 هزار کیلوگرم  محصول برداشت می‌کنند.

وی در 2 هکتار زمین شالیزاری خود در کشت نخست توانسته 10 تا 11 تن محصول برنج برداشت کند که این مسأله نشان می‌دهد او با به‌کارگیری از پشتکار و دانش روز توانسته گام مهمی در حوزه افزایش تولید و حرکت به سمت خودکفایی برنج گام مهمی بردارد.

این تولیدکننده نمونه ملی در ادامه می‌گوید: تسهیلاتی که برای خرید تراکتور و دستگاه لیزری برای انجام تسطیح اراضی در شالیزار دریافت کردم سبب شد از دغدغه‌های سختی کار در زمین‌های کشاورزی کاسته شود.

این جوان مازندرانی ثابت کرد با وجود مشکلات اما با بهره‌گیری از ظرفیت‌های داخلی می‌توان فعل «خواستن، توانستن است» را تحقق بخشید؛ ظرفیت‌ها یا توانایی‌هایی که در سرتاسر مازندران وجود دارد و حالا فقط نیاز به فعل خواستن جوانان است.

 مجموع تولید کل برنج استان امسال به یک‌میلیون و 400 هزار تن رسیده که می‌توان گفت رکورد تولید در دو دهه اخیر شکسته شد به‌طوری‌که سال گذشته تولید برنج یک‌میلیون و 200 هزار تن بوده است.

 

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: همت و تلاشی یک جوان دهه شصتی کشاورز نمونه ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۶۵۸۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیشترین تغییر کاربری اراضی کشاورز در لرستان مربوط به خرم‌آباد است

به گزارش خبرنگار مهر، سرهنگ مسلم مویدی امروز دوشنبه در گفت‌وگو با رسانه‌ها، اظهار داشت: از ۲۱۲ مورد تغییر کاربری غیرمجاز اراضی زراعی و باغی در فروردین‌ماه سال جاری جلوگیری شد.

وی افزود: در این راستا ۲۱۲ مورد تغییر کاربری غیرمجاز اراضی زراعی و باغی توسط گشت‌های یگان حفاظت امور اراضی استان شناسایی شد که خرم‌آباد با ۷۴ مورد بیشترین تغییر کاربری را به خود اختصاص داده است.

فرمانده یگان حفاظت جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به اینکه برخی از افراد سودجو برای خریدوفروش زمین‌های خارج از محدوده شهر یا روستا و ساخت‌وساز ویلا و مسکن در مزارع و باغ‌ها اقدام می‌کنند، تأکید کرد: این در حالی است که بر اساس قانون، هرگونه تغییر کاربری اراضی کشاورزی بدون مجوز سازمان جهاد کشاورزی ممنوع است و علاوه بر قلع‌وقمع بناهای احداثی، با متخلفان طبق قانون برخورد خواهد
شد.

سرهنگ مویدی از مردم درخواست کرد در صورت مشاهده هرگونه تغییر کاربری غیرمجاز موضوع را به سامانه ۱۳۱ گزارش‌های مردمی اطلاع دهند یا با مراجعه با آدرس https://cms laoi.ir تخلف تغییر کاربری را ثبت و پیگیری کنند.

کد خبر 6085621

دیگر خبرها

  • پلیس فتا حق۱۷۰میلیاردی کشاورز قلعه گنجی را از یک کلاهبردار گرفت
  • احقاق حق ۱۷۰ میلیاردی کشاورز قلعه گنجی از سوی پلیس فتا
  • روستا‌ها باید روستا بمانند و همچنان محلی باشد برای تولید
  • روستا‌ها باید روستا بمانند و همچنان محلی باشد برای تولید  
  • افزایش تولید ۹ میلیون تنی محصولات کشاورزی در دولت سیزدهم
  • افزایش ۹ میلیون تنی تولید گندم در دولت سیزدهم
  • مجلس با تحقیق و تفحص از سازمان حفظ نباتات موافقت کرد
  • افزایش تولید در مناطق کمتر برخوردار با کودهای نانویی «ایران ساخت»
  • بیشترین تغییر کاربری اراضی کشاورز در لرستان مربوط به خرم‌آباد است
  • پیش بینی تولید ۱.۵ میلیون تُن برنج در مازندران