Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-18@15:53:13 GMT

صید ماهیان استخوانی در مازندران کاهش یافت

تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۶۵۸۶۷

صید ماهیان استخوانی در مازندران کاهش یافت

فصل صید ماهیان استخوانی دریای خزر در مازندران از ۱۵ مهر شروع شد و تازه ترین آمار شیلات استان هم عملکرد صیادان پره را تا چهارم بهمن در بر می گیرد.

قاسم کریم‌زاده  روز یکشنبه  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا دلیل  کاهش صید را افزایش شمار روزهای توفانی دریای خزر و مشکلات پرهکشی عنوان کرد.

وی توضیح داد : افت دمای آب سبب شد تا ماهیان به عمق آب مهاجرت کرده و از دسترس تورهای ماهیگیران خارج شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صیادان مازندرانی برای صید به روش "پره" از تورهایی با ارتفاع هفت تا ۱۰ متر و به طول یک هزار و ۲۰۰ متر استفاده می کنند که این تورها با قایق به آب انداخته می شود و به وسیله تراکتور به ساحل کشیده می‎شود. بر اساس نظر کارشناسان صیادی ، اگر امواج دریا بیش از ۲۰ سانتی متر ارتفاع داشته و همراه با باد نسبتا شدید باشد ، پهن کردن تور بسیار سخت شده و خطر  پاره شدن تور افزایش می یابد و به همین دلیل هم صیادان در چنین وضعیتی تور پهن یا جمع نمی کنند.

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات مازندران صید اصلی صیادان استان در این مدت را با ۵۲ درصد مربوط به ماهیان استخوانی دانست که ۹ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است در حالی که ۲۴ درصد صید مربوط به ۲ گونه کفال و کپور هر کدام با ۲۴ درصد است.

کریم زاده ارزش اقتصادی ماهیان استخوانی صید شده را ۷۵ میلیارد تومان اعلام کرد و بیان داشت : با توجه به افزایش قیمت ها ، مجموع ارزش صید انجام شده نسبت به سال گذشته ۲۳ درصد افزایش نشان دارد.

شیلات مازندران متوسط قیمت انواع ماهی دریایی فصل صید امسال را در هر کیلو با وزن بیش از ۹۰۰ گرم در بازار ماهی فروشی استان ۳۵ هزار تومان اعلام کرد.

فصل صید ماهیان استخوانی  سفید، کفال و کپور هر ساله از نیمه دوم مهرماه آغاز می شود که طبق اعلام شیلات مازندران چهار هزارو ۲۰۰ماهیگیر در قالب ۵۴شرکت تعاونی صیادی پره در حال آماده شدن  برای پهن کردن تور های ماهیگیری هستند.

صید ۱۶ هزار تنی کیلکا در دریای مازندران 

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات مازندران مقدار صید ماهی کیلکا را در سال جاری ۱۶ هزار تن اعلام کرد و گفت : به لحاظ مقدار صید نسبت به مدت مشابه سال قبل یک درصد و از نظر ارزشی ۶۳درصد بیشتر شده است.

کریم زاده بیان داشت:به دلیل افزایش قیمت پودر ماهی کیلکا ارزش اقتصادی صید امسال این نوع ماهی در استان افزایش قابل توجهی یافته است.

پودر ماهی کیلکا برای مصارف دام وطیور است که استان مازندران با داشتن ۲هزارو ۴۵۰ واحد مرغداری و هشت هزار واحد دامی  به پودر ماهی زیادی نیازمند است.

معاون شیلات مازندران به فعالیت ۴۴ فروند شناور صیادی کیلکا اشاره کرد و گفت:  حدود ۹۰ درصد ماهیان کیلکا صید شده تبدیل به پودر ماهی می شود و بقیه پس از فرآوری به مصارف انسانی می رسد.

کیلکا ماهیان مهم ترین غذای بسیاری از جانوران دریایی از جمله ماهیان خاویاری، ماهی آزاد و فک دریای خزر است و هرگونه تهدید برای این گونه آبزی، تهدید برای زنجیره غذایی دریای خزر محسوب می شود.
مازندران ۳۳۸کیلومتر ساحل در دریای خزر در اختیار دارد. علاوه بر کیلکا، صد ماهیان استخوانی به صورت پره نیز در دریای خزر انجام می شود.

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو سیل سیستان و بلوچستان قیمت بنزین بودجه 99 استان مازندران افزایش قیمت جانوران دریای خزر مهاجرت قیمت خودرو سیل سیستان و بلوچستان قیمت بنزین بودجه 99 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۶۵۸۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشخیص بیماری‌های استخوانی با دستگاه ایران‌ساخت

 


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مدیرعامل این شرکت از طراحی و تولید این دستگاه برای درمان عارضه‌های پا و حرکتی خبر داد و افزود: از این دستگاه به منظور سنجش میزان توزیع فشار روی کف پا به صورت ایستا و پویا استفاده می‌شود.

مجتبی گوهری افزود: این دستگاه با ارائه نمودار‌های متناسب با موقعیت و میزان فشار در هر نقطه از کف پا، محل دقیق نیرو‌های اضافی وارد بر کف پا را مشخص می‌کند و برآیند مرکز فشار بدن را نشان می‌دهد. با بهره‌گیری از این دستگاه می‌توان اطلاعات کاملی را برای تحلیل عملکرد پا و ناهنجاری‌های ظاهری و عملکردی آن بدست آورد. این دستگاه قابلیت سنکرون سازی با دوربین برای شناسایی راستای پا و زاویه آشیل را داراست. همچنین این دستگاه از قابلیت اتصال به دستگاه تراش دقیق، برای ساخت کفی طبی نیز برخوردار است.
(وصل دو شبکه کاملاً مجزا به طریقی که هیچ نوع شدت جریان ضربه‌ای قابل ملاحظه‌ای ایجاد نشود را سنکرون کردن می‌گویند)

وی با اشاره به نیاز آزمایشگاه‌های تربیت بدنی، مراکز توان‌بخشی، حوزه ارتوپدی و مراکز تحقیقاتی به این دستگاه، عنوان کرد: کاربرد دستگاه ما در مراکز ارتوپد فنی و حرکات اصلاحی گسترش یافته است و به کمک این ابزار آزمایشگاهی، ضمن شناخت منشأ و میزان ناهنجاری‌های کف پا و حرکتی، زمینه برای اقدامات درمانی بعدی فراهم می‌شود.

گوهری با اشاره به کیفیت مشابه سایر نمونه‌های خارجی در عین قیمت تمام شده پایین‌تر عنوان کرد: تاکنون با تولید و تجاری‌سازی این محصول، موفق شدیم ۱۰۰ دستگاه را به مراکز متقاضی تحویل دهیم. با توجه به قیمت مناسب‌تر و خدمات پس از فروش، امکان صادرات این محصول دانش‌بنیان به دیگر کشور‌ها وجود دارد.

مدیرعامل این شرکت فناور گفت: تولید این محصول به طور مستقیم برای ۴ نفر شغل ایجاد می‌کند.

دیگر خبرها

  • تورم ماهانه قیمت ماهی بالاتر از گوشت قرمز و مرغ
  • آرامش در دریای خزر
  • تشخیص بیماری‌های استخوانی با دستگاه ایران‌ساخت
  • آرامش امواج در دریای خزر
  • تلف شدن تعداد انبوهی ماهی قرمز در دریاچه شورابیل اردبیل
  • صید ۳۰ هزار قطعه ماهی سفید در رودخانه سپیدرود
  • رودخانه سفیدرود، زیستگاه اصلی زادآوری ماهیان خزری
  • کشف محموله غیر مجاز ماهی‌های تالابی در شادگان
  • ممنوعیت عرضه و فروش ماهیان رودخانه‌ای دزفول تا پایان فصل زاد و ولد
  • تراز آب دریای خزر به کمترین میزان در قرن اخیر رسید