Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  حجم بالای وقایع سیاسی و اجتماعی در این دوره، مجالی به مورخان و پژوهشگران برای غور بیشتر در تکاپو‌های موسیقی دانان ایرانی این عصر نداده است و آثاری مانند «سرگذشت موسیقی ایران»، نوشته زنده‌یاد استاد روح‌ا... خالقی، تنها بخشی از این موضوع را پوشش می‌دهد و به رابطه آن با اجتماع و جایگاه موسیقی در جامعه و در دربار، چندان نمی‌پردازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در دوره ناصرالدین‌شاه، موسیقی در بسیاری از مراسم ایرانی، اعم از رسمی و غیر رسمی، رواج داشت و به مناسبت‌های مختلف، از شادی گرفته تا عزا، مورد استفاده قرار می‌گرفت.

نوشتاری که در پی می‌آید، فرازی از مقاله «پژوهشی در موسیقی و ساز‌های موسیقی نظامی دوره قاجار» از ساسان فاطمی است که در آن به انواع موسیقی و گروه‌های نوازنده در دوره ناصرالدین‌شاه و محل استفاده از آن ها، به اختصار اشاره شده است که دانستن آن خالی از لطف نیست: «دسـته‌های مـوسیقی مخصوص دربار ناصری را سه گروه یا قشر نوازنده تشکیل می‌دادند؛ نخست، دسـته‌های مـوزیک نظامی که با ساز‌های بادی و کوبی ایـرانی و اروپایـی در سـلام‌های رسمی و روز‌های عید و جشن و مجالس تعزیه‌خوانی شـاهانه در تـکیه دولت، همراه با دسته‌های دیگر موزیک نظامی حاضر می‌شدند.

این دسته‌ها را استادان موسیقی غـربی و ایـرانی رهبری می‌کردند. دوم، دسته‌های نوازندگان غـیر نـظامی که سـازهایشان بـیشتر زهـی بود و آن‌ها را «عمله طرب خاصه» مـی‌نامیدند. سـوم، هنرمندان برجسته و نامی موسیقی که معمولا به صورت تکنوازی هر یک با سـاز مـورد علاقه خود، تار یا کمانچه یـا سنتور، برای شاه مـی‌نواختند. امـا گروه اخیر هم، در واقع، همان «عـمله طـرب خاصه» بوده است. در ضمن، موسیقی‌دانان دیگری هـم وجـود داشته‌اند که به آن‌ها «عـمله طـرب» (بـدون صفت خاصه) مـی‌گفته‌اند و عـبارت بوده‌اند از مطربانی که بـه صـورت دسته‌ای فعالیت می‌کرده و در جشن‌ها و مراسم شادمانی دربار حضور می‌یافته‌اند.»

منبع: خراسان

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دوره قاجار نوازندگان ایرانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۶۶۰۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمار مجوزهای دفتر موسیقی در سه ماه پایانی سال قبل اعلام شد

دفتر موسیقی معاونت هنری آمار صدور مجوزهای سه ماه پایانی سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد. - اخبار فرهنگی -

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم، آمار صدور مجوزهای دفتر موسیقی در سه ماه پایانی سال 1402 اعلام شد.

در دی ماه 1402، مجوز 250 اجرای صحنه‌ای با 562 بار اجرا، 28 آلبوم موسیقی، 2 آلبوم تصویری موسیقی، 382 تک آهنگ، 1 گروه اعزامی به خارج از کشور، 1 اجرا از گروه خارجی در داخل کشور، 19 نماهنگ، 1 کتاب گویا و 8 مرکز تولید و تکثیر آثار صوتی و تصویری (اعم از تأسیس و تمدید)، صادر شده است.

قاسم افشار: آن زمان قیمت بلیت کنسرت 5 هزار تومان بود / ما جاده صاف کن موسیقی پاپ بودیم + فیلم

در بهمن ماه 1402، مجوز 280 اجرای صحنه‌ای با 650 بار اجرا، 29 آلبوم موسیقی، 13 آبوم تصویری، 352 تک آهنگ و 13 نماهنگ صادر شده است.

در اسفند 1402 نیز مجوز 176 اجرای صحنه‌ای موسیقی با 354 بار اجرا، 43 آلبوم موسیقی، 2 آلبوم تصویری موسیقی، 403 تک آهنگ، اعزام 5 گروه به خارج از کشور، 20 نماهنگ و 7 مرکز تولید و تکثیر آثار صوتی و تصویری (اعم از تأسیس و تمدید) صادر شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • یک باخت و یک تساوی نمایندگان فوتبال گیلان در لیگ دسته دوم فوتبال
  • (تصاویر) همه چیز درباره مراسم «هزار دف» کردستان در ۱۴۰۳
  • در سه ماه پایانی سال ۱۴۰۲ چند مجوز موسیقی صادر شد؟
  • آمار مجوزهای دفتر موسیقی در سه ماه پایانی سال قبل اعلام شد
  • داود آزاد به صحنه می‌رود
  • تاثیرات گوش دادن به موسیقی شاد بر روح و روان انسان
  • همخوانی علیرضا بیرانوند در کنسرت لُری «تال»
  • علیرضا بیرانوند بالاخره به کنسرت فرج علیپور آمد
  • سنگِ تمام علیرضا بیرانوند در کنسرت همشهری‌هایش
  • (ویدئو) هم‌خوانی احساسی علیرضا بیرانوند در یک کنسرت لُری