Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-19@01:45:28 GMT

پدیده‌ای به نام «طب اسلامی»!!

تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۶۶۱۵۹

پدیده‌ای به نام «طب اسلامی»!!

گروه اجتماعی ــ حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن اسلامی اردکانی، عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در یادداشتی با عنوان پدیده طب اسلامی آورده است: وقتی که به شکل علنی و فراگیر از طب اسلامی سخن گفته می‌شود و آن را بدیل طب مدرن یا تنها گزینه درست قلم‌داد می‌کنند، بد نیست کمی درنگ کنیم و ببینیم واقعا آن‌چه طب اسلامی نامیده می‌شود، بنیادش چیست؟.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  به گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن اسلامی اردکانی عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در یادداشتی با عنوان پدیده طب اسلامی به واکاوی انگیزه‌های مدعیان این عرصه پرداخته است. در سفری به تبریز، درست در مرکز شهر بنری چندمتری به چشمم خورد که بر آن تصویری بود و زیر آن تیتری به این مضمون داشت «پدر طب اسلامی ایران»، از چشم‌بندی خدا حیرت کردم که چگونه در روز روشن کسانی در این بازار مکاره هر کالای بنجلی را عرضه می‌کنند و تازه به نام دین می‌نویسند. ستیز با طب مدرن و تلاش برای بی‌اعتباری آن داستان بلندی دارد. در کودکی پدرم کتابی داشت به نام «راهنمای نجات از مرگ مصنوعی» (نوشته مرحوم علی‌اکبر سقاباشی). این کتاب، در کنار مفاتیح و یکی دو کتاب دعای دیگر، جزو کتاب‌های بالینی او به شمار می‌رفت و همواره به آن‌ استناد می‌کرد. مضمون کلی این کتاب کمابیش آن بود که کل پزشکی مدرن و تغذیه امروزین خطا است و بیماری‌ها را می‌توان با دوغ و گل سرخ و چیزهایی از این دست درمان کرد. لذا از همان موقع گوشم از این سخنان پر بود و آرام آرام آموختم به این ادعاها توجه نکنم. اما وقتی که به شکل علنی و فراگیر از طب اسلامی سخن گفته می‌شود و آن را بدیل طب مدرن یا تنها گزینه درست قلم‌داد می‌کنند، بد نیست کمی درنگ کنیم و ببینیم واقعا آن‌چه طب اسلامی نامیده می‌شود، بنیادش چیست. بخشی از این طب همان طبایع یا مزاج‌های چهارگانه است که طبق آن افراد به صفراوی، بلغمی، سوداوی و دموی مزاج تقسیم می‌شوند. فارغ از اعتبار این تقسیم‌بندی و مزاج‌شناسی، مسئله آن است که کل این تقسیم‌بندی از یونان باستان، یعنی غرب آن روز، آمده است و کسانی که مقصودشان از «طب اسلامی»، طبی است که مستقیماً برآمده از تعالیم اسلامی باشد، نمی‌توانند به آن استناد کنند و آن را بنیاد کار خود قرار دهند. از قضا بخش گسترده‌ای از طب سنتی ما و تقسیم غذا به گرم و سرد بر همین مزاج‌شناسی یونانی استوار است. اما مهم‌ترین بخش این طب اسلامی، احادیثی است که به پیامبر(ص) و ائمه(ع) نسبت داده می‌شود و گاه در کتاب‌هایی مانند طب الرضا و طب الائمه منتشر می‌شود. درباره اعتبار این احادیث کافی است به سخن شیخ صدوق (درگذشته ۳۸۱ ق.) توجه کنیم. وی بیش از هزار سال قبل در مقام تبیین، معرفی و دفاع از آموزه‌های اصلی شیعی، کتاب اعتقادات را نوشت که مدافع نوعی تشیع راست‌کیش بود. در این کتاب بابی را به احادیث طبی اختصاص می‌دهد و با اختصار و صراحت تکلیف مخاطب را با آن‌ها روشن می‌کند و تقریباً کنارشان می‌گذارد. در این‌جا ترجمه عین سخنان او آورده می‌شود تا تکلیف‌مان با مدعیان طب اسلامی روشن شود: «اعتقاد ما در باب احادیث وارد شده در طب آن است که آن‌ها وجوهی دارند. برخی مناسب هوای مکه و مدینه صادر شده است و جایز نیست در جاهای دیگر به کاربرده شود؛ برخی را عالم [امام] متناسب با شناختی که از طبع پرسش‌گر داشت، بیان کرد و نباید از آن تجاوز شود، زیرا وی به طبع پرسش‌گر آشناتر از خودش بود. برخی را نیز مخالفان، برای زشت کردن چهره مذهب نزد مردم، تدلیس کرده و در کتاب‌ها گنجانده‌اند، در برخی اخبار نیز توهم و سهو از سوی ناقل رخ داده است، و در برخی احادیث قسمت‌هایی حفظ و بخشی فراموش شده است.» (کتاب الاعتقادات، شیخ صدوق، ابوجعفر محمد بن علی بن الحسین بن‌بابویه قمی، تحقیق موسسه الامام الهادی، ۱۳۸۹ش.، ص ۳۷۱) سپس برخی احادیث را که مضمون مقبولی دارد، مانند آن‌که امام علی (ع) فرمود عسل درمان هر بیماری است، قید می‌زند و می‌گوید مقصود هر بیماری برآمده از سردی است.(همان)یعنی با تفسیری بر اساس مزاج‌های یونانی این حدیث را تفسیر می‌کند. سید کاظم طباطبایی، رئیس پژوهشگاه دارالحدیث، در مقام گزارش آخرین بررسی‌های انجام‌شده در عرصه سندشناسی احادیث طبی نتیجه می‌گیرد که تنها پنج درصد آن‌ها اعتبار دارد و این احادیث هم درباره فواید میوه‌ها و خوردنی‌ها است، نه ناظر به درمان. (سایت صدای پزشکان) medvoice»، ۲ شهریور ۱۳۹۶». یازده قرن قبل عالمی شیعی و مقبول جامعه علمی تکلیف تقریباً همه احادیث طبی را روشن می‌کند، حال نمی‌دانم بعد از یک هزاره در این آشفته بازار چگونه برخی چنین آشکارا به ریش خلق‌الله می‌خندند و به نام دین این سخنان را ترویج می‌کنند. انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: قرآن طباطبایی یادداشت طب اسلامی ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۶۶۱۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کیفیت برگزاری نمایشگاه کتاب تهران را بالا ببریم

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام سید صادق طباطبایی‌نژاد اظهار داشت: نمایشگاه کتاب که هر ساله در اردیبهشت ماه برگزار می‌شود، مهمترین رویداد فرهنگی کشور است و به دلیل بین‌المللی بودن این رویداد، از دیگر کشورها نیز برای عرضه کتاب به ایران می‌آیند، به همین دلیل این نمایشگاه از ظرفیت‌های بالایی در زمینه دیپلماسی فرهنگی برخوردار است.

وی افزود: بسیاری از گروه‌های جامعه هر ساله منتظر و پیگیر برگزاری نمایشگاه کتاب تهران هستند و اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با این نمایشگاه را رصد می‌کنند. فکر می‌کنم به هر میزانی که کیفیت برگزاری نمایشگاه کتاب را بالا ببریم و کتاب‌های کیفی‌تری عرضه کنیم تأثیر آن را در جامعه و فرهنگ کشور خواهیم دید.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نمایشگاه کتاب را گردهمایی بزرگ کتابخوانی و کتاب دوستی در ایران دانست و ادامه داد: نمایشگاه کتاب به نوعی شب قدر کتاب‌خوانان و کتاب دوستان است و هر میزان کیفیت برگزاری آن بهتر باشد و کتاب‌هایی که در دسترس مردم نیست در نمایشگاه توسط ناشران عرضه شود در کتابخوانی کشور هم اثر مثبت دارد.

طباطبایی‌نژاد داشتن برنامه‌های فرهنگی مروج کتابخوانی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را ضروری عنوان کرد و گفت: با برنامه‌های متنوع می‌توان فرهنگ کتابخوانی را بهبود بخشید، یکی از رسالت‌های نمایشگاه می‌تواند رصد وضعیت کتابخوانی کشور باشد. کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در عرصه‌های مختلف فعالیت دارد و یکی از دغدغه‌های مهم اعضای این کمیسیون حوزه کتاب و مطالعه در جامعه است.

وی بیان کرد: وضعیت کتاب و کتابخوانی، کتابخانه‌ها و نمایشگاه کتاب مورد توجه کمیسیون فرهنگی است و نظارت و ارزیابی سالانه‌ای از وضعیت این حوزه توسط گزارش‌هایی که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهاد کتابخانه‌های عمومی دریافت می‌کند، انجام می‌دهد.

نماینده مردم اردستان در مجلس یادآور شد: در موضوع بودجه کارهای خوبی در چهارسال گذشته انجام داده‌ایم و رایزنی‌های خوبی در این رابطه بین دولت و سازمان برنامه و بودجه کشور شکل گرفت.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی که از دوران نوجوانی و طلبگی به طور مرتب از نمایشگاه کتاب بازدید داشته است، خاطرنشان کرد: خاطرات خوبی از نمایشگاه دارم و حضور این حجم از کتاب دوست و کتابخوان در نمایشگاه همیشه برایم جذاب بوده است.

گفتنی است سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی (ره) به دو شکل حضوری و مجازی برگزار می‌شود.

کد خبر 6080396

دیگر خبرها

  • بررسی موضوع حاکمیت اسلامی در عصر غیبت در یک کتاب جدید
  • فراخوان بیست‌وششمین همایش کتاب سال حوزه اعلام شد
  • تشکیل باشگاه کتابخوانی در ۱۲ باب از کتابخانه‌های کانون مساجد زنجان
  • اعلام فراخوان بیست‌وششمین همایش کتاب سال حوزه
  • جزئیات اعزام حاجیان از اواخر اردیبهشت با ارز مبادله‌ای
  • «تاریخ طب در ایران» بررسی می‌شود
  • کیفیت برگزاری نمایشگاه کتاب تهران را بالا ببریم
  • قانون مجازات اسلامی اصلاح شد
  • هوشمند: با پدیده اساتید خجالتی روبرو هستیم/ احمدی: کارگزاران محافظه‌کار و بی‌عرضه باید از دانشگاه حذف شوند +فیلم
  • بسیاری از مردم هر سال منتظر برگزاری نمایشگاه کتاب تهران هستند