Web Analytics Made Easy - Statcounter

فعال دانشجویی دانشگاه تهران گفت: اغلب مردم مناطق جنوبی استان سیستان و بلوچستان متاسفانه در کپر زندگی می‌کردند و خانه‌ای نداشتند که بخواهد با جریان آب و سیل از بین برود.

میثم نهنگی، یکی از فعالان دانشجویی دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، در خصوص آخرین وضعیت مناطق جنوبی در استان سیستان و بلوچستان گفت: جنوبی‌ترین نقطه این استان منطقه چابهار است که در شرق و غرب این ناحیه که حدود ۴۴۰ کیلومتر خط ساحلی است که از این خط تا ۸۰ کیلومتر به سمت شمال استان درگیر سیل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نهنگی ادامه داد: این منطقه بسیار وسیع است و بیشتر آسیب‌ها متوجه زمین‌های کشاورزی، جاده‌ها و راه هاست و مثل آق قلا و خوزستان خرابی خانه در اثر سیل اخیر زیاد به چشم نیامد؛ بلکه زیرساخت‌ها دچار مشکل شد. روستایی به نام اورکی که در اثر سیل حتی بخش اعظمی از جاده‌های ارتباطی اش نابود شده و مزارع کشاورزی و محصولات مردم کاملا از بین رفته است.

این فعال دانشجویی گفت: روستا‌های اورکی، نیک شهر، زرآباد و قنوج از مابقی مناطق آسیب بیشتری را متحمل شده اند. ما در پی نیاز سنجی استان هستیم تا گروه‌های جهادی اعزامی به منطقه از همان بدو ورود کار‌های اجرایی مربوط به خودشان را بدانند و از تهران با تجهیزات متناسب با حوزه فعالیتی خود به بلوچستان بیایند.

وی افزود: گروه‌های جهادی پزشکی در اکثر مناطق و روستا‌ها حضور فراگیری داشتند و استقبال دانشجویان پزشکی از این طرح بالا بوده است. گروه‌های مردمی هم بیشتر به دنبال اشتغال زایی مستمر در سیستان و بلوچستان هستند. متاسفانه در بعضی نواحی این استان اصلا از ابتدا چیزی نبوده که بخواهد نابود بشود. امیدواریم سیل بابی برای گروه‌های جهادی و مسئولین شود که به بحث زیرساخت‌ها و اشتغال زایی در مناطق محروم استان توجه بیشتری داشته باشند.

نهنگی تصریح کرد: متاسفانه در این مسیر‌هایی که بین روستا‌ها طی می‌کنیم کارخانه یا حتی کارگاهی به چشممان نمی‌آید و می‌شود گفت که معضل اصلی در این استان بیکاری است که با سیل و نابودی زمین‌های کشاورزی بیکاری و عدم اشتغال تشدید پیدا کرده است. گروه‌های جهادی می‌توانند در کنار خدمات زودگذر به فکر کمک به رشد اشتغال در بین مردم بلوچستان باشند تا بار زیادی از مشکلاتشان حل شود. می‌توانند با اموزش کشاورزی مدرن ایجاد گلخانه و کارگاه‌های کوچک کمک به رفع بیکاری کنند.

این فعال دانشجویی تهران تاکید کرد: عمده مردم در بحث کشاورزی مشغول به کار بودند، اما برای مثال با سیل اخیر، زمین‌های زرآباد که مرکز پرورش گوجه است، کاملا از بین رفت. این منطقه قبل از وقوع سیل آنچنان محروم و بدون امکانات بود که متاسفانه باید بگویم این اتفاق اوضاع زندگی شهروندان بلوچ را تکان خاصی نداد.

وی در مورد بیشترین احتیاج مردم مناطق جنوبی استان سیستان و بلوچستان گفت: در بحث ساخت و ساز و مسائل عمرانی مقوله سرویس بهداشتی و مدارس اولویت دارد. چندین پل هم خراب شده که بیشتر خسارات مربوط به همین موارد است. چون غالب مردم متاسفانه در کپر زندگی می‌کردند و خانه‌ای نداشتند که با جریان آب از بین برود. در زمینه کشاورزی هم نیاز به مهندسین کشاورزی است که برای پیشرفت مردم در این زمینه آستین بالا بزنند.

نهنگی افزود: هوا در اینجا خیلی سرد نیست و تقریبا خنک است و بیشتر از پتو نیاز به زیرانداز و فرش است. جای تاسف است که بیشتر مردم این مناطق حتی گاز و یخچال هم نداشتند که با وقوع سیل از بین بروند و ناراحت کننده است که بگویم اصلا چیزی وجود نداشته که بخواهد با این اتفاق از بین برود.

این فعال دانشجویی گفت: مسئولین گفتند که سیل صدمات چندانی وارد نکرده است. بله برای اینکه چیزی نبوده که بخواهد آسیب ببیند. درد اینجاست که حتی مردم چیزی نداشتند که با وقوع سیل نابود بشود یا از بین برود.

وی در پایان گفت: اگر کسی بدون پیش فرض قبلی به این مناطق بیاید شاید اصلا متوجه خللی در این نواحی نشود، زیرا به صورت کلی چیزی به چشم نمی‌آید که رو به زوال باشد و انگار انسانی از ابتدا اینجا زندگی نمی‌کرده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: سیل سیل سیستان و بلوچستان دی ماه 98 اورکی نیک شهر زرآباد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۶۷۱۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید هوایی استاندار سیستان و بلوچستان از مناطق سیل‌زده

استاندار سیستان و بلوچستان که از آغاز موج بارندگی در مناطق درگیر بارش و سیلاب حضور دارد، از نقاط سیل‌زده جنوب استان با بالگرد بازدید به عمل آورد.

    

به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3070587 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • وضعیت مناطق سیل‌زدۀ جنوب سیستان و بلوچستان/ مردم مراقب خطر تمساح باشند
  • آخرین وضعیت مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان
  • تصاویر هوایی از مناطق سیل‌زده در سیستان و بلوچستان
  • سیل با ۳ استان جنوبی چه کرد؟
  • وزیر کشور در مناطق سیل زده جنوب سیستان و بلوچستان
  • بازدید هوایی استاندار سیستان و بلوچستان از مناطق سیل‌زده
  • وزیر کشور وارد سیستان و بلوچستان شد
  • ادامه فعالیت سامانه بارشی در بخش‌هایی از نیمه جنوبی
  • ببینید | هشدار قرمز برای نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان
  • بارش‌های سیل‌آسا در ۳ استان جنوبی | آخرین خبرها از سیلاب