Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-18@23:08:05 GMT

از مزرعه تا سفره با ابزارهای مالی بورس کالا

تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۶۷۷۸۸

از مزرعه تا سفره با ابزارهای مالی بورس کالا

طرح ازمزرعه تا سفره درحالی باهدف حذف واسطه‌های مخرب همواره دردستور کار وزارت جهادکشاورزی قرارداشته که بگفته یک نماینده مجلس با ورود کشاورزان به معاملات بورس کالا از طریق اتحادیه‌ها وآشنایشان با ابزارهای مالی،این طرح به‌روشی مدرن وصحیح عملیاتی می‌شود. ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۹ اقتصادی بازار سهام | بورس نظرات - اخبار اقتصادی -

سعید باستانی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم درباره کارکرد مکانیسم بورس کالا و ابزارهای مالی برای احیا و حمایت از کشاورزان و تولید کنندگان گفت: به طور یقین با ابزارهای مالی نوین که در چند سال اخیر در بورس کالا راه اندازی شده می توان در راستای کمک به کشاورزان برای رفع مشکلات و تنگناهایی که در بحث فروش و حتی کیفیت محصولاتشان با آن رو به رو هستند، نقش تاثیر گذاری داشت و نقطه پایانی برای مشکلات این قشر از تولیدکنندگان  بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس فراکسیون تولید، فرآوری و صادرات زعفران مجلس شورای اسلامی افزود: کالاهایی که از سوی صنایع بزرگ و مهم کشور برای مثال در حوزه پتروشیمی مثل مواد پلیمری، فرآورده های نفتی همچون قیر، فلزات مختلف مانند مس، آلومینیوم، فولاد و غیره روزانه در بورس کالا عرضه و کشف قیمت می شود و تولیدکنندگان این بخش ها عموما با بورس در ارتباط هستند. اما این روند در حوزه کشاورزی کمی متفاوت است به طوریکه نمی توان انتظار داشت کشاورزی که فقط در حوزه تولید یک یا چند کالا فعالیت می کند اقدام به عرضه محصولش در بورس کالا کند.

وی ادامه داد: در این زمینه بورس کالا در چند سال اخیر با معرفی ابزارهای مالی به کمک بازار محصولات کشاورزی آمده است تا سهولت انجام معاملات به طور روزانه برای فعالان بخش کشاورزی از طریق معاملات گواهی سپرده کالایی و قراردادهای آتی فراهم شود. 

به گفته این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، فعالان صنایع فلزی و پتروشیمی به مراتب کار آسان تری برای ورود به ابزارهای مالی به نسبت بخش کشاورزی دارند اما تاکنون از پتانسیل های این ابزارها به اندازه کافی استفاده نشده به نظر می رسد در آینده نه چندان دور شاهد معاملات انواع فلزات و پتروشیمی بر پایه قراردادهای مالی باشیم.

اتحادیه ها وارد گود شوند

باستانی مسیر آشنایی کشاورزان کشور با سازوکارهای بورس کالا را وجود یک حلقه واسط می داند و می گوید: باید حلقه واسطی بین کشاورز و بورس ایجاد شود تا کشاورز در ابتدا بتواند از ظرفیت های این بورس استفاده کرده و محصول خود را با قیمت واقعی و دور از دستان دلالان بفرشد.

نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس افزود: باید اتحادیه های تولید کنندگان هر کدام از محصولات کشاورزی به صورت استانی و یا کشوری اگر فعال است به عنوان حلقه واسط بین کشاورز و بورس، عمل کرده و با فروش محصولات کشاورزان در بورس از آن ها حمایت کند؛ اگر در برخی محصولات این اتحادیه ها وجود ندارند نیز تشکیل آن ها ضروری به نظر می رسد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: همواره خرده مالکان بخش کشاورزی نسبت به فروش محصولات خود با قیمت پایین نگران هستند، اما به کمک عرضه در بورس ضریب اطمینان بیشتری نسبت به فروش محصول و کشف قیمت آن برای کشاورز ایجاد می شود و این اقدام انگیزه و اطمینان خاطری  برای آنها ایجاد می کند تا بیشتر به تولید محصول خود بپردازند.

رئیس فراکسیون تولید، فرآوری و صادرات زعفران مجلس در پایان گفت: به مرور شاهد آشنایی کشاورزان با کارکرد ابزارهای مالی بورس کالا از جمله قراردادهای آتی خواهیم بود که در صورت این اتفاق، شعار «از مزرعه تا سفره» در بخش کشاورزی محقق می شود. به این معنا که کشاورزان وقتی حتی پیش از تولید می توانند محصولاتشان را در بازار آتی بورس کالا با قیمت واقعی و عادلانه پیش فروش کنند و همه از نرخ ها مطلع هستند، دیگر شاهد اختلاف عجیب قیمت ها از سر مزرعه تا رسیدن به دست مردم نخواهیم بود. از طرفی کیفیت محصولات نیز در بورس تضمین شده است و این فرآینده به توسعه و ساماندهی بخش کشاورزی کمک می کند.

رشد 72 درصدی حجم معاملات تالار محصولات صنعتی بورس کالاهفته زعفرانی بازار گواهی سپرده کالایی در بورس کالا

انتهای پیام/

R32365/P/S7,84/CT15 واژه های کاربردی مرتبط بورس کالا

منبع: تسنیم

کلیدواژه: بورس کالا بورس کالا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۶۷۷۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید بی سابقه کُلزا در شهرستان دهلران

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دهلران از تولید بی‌سابقه دانه کلزا و شکسته شدن رکورد تاریخی تولید این دانه روغنی در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از ایلام، جلال یوسفی اظهار کرد: تاکنون بالاترین میزان تولید کلزا در شهرستان ۱۳ هزار و ۸۹۱ تن بوده که مربوط به سال زراعی ۹۷ تا ۹۸ است، اما امسال به فضل پروردگار، همت و تلاش کشاورزان زحمتکش و راهنمایی‌ها و مساعدت‌های همکاران و مسئولان شهرستانی و استانی، این میزان تولید تاکنون از مرز ۱۵ هزار تن نیز گذشت.

وی با اشاره به اینکه هنوز برداشت دانه روغنی کلزا به پایان نرسیده است و این رقم افزایش خواهد یافت افزود: امسال در طول دوره رشد محصول کُلزا با چالش‌های بزرگی همچون "انگل گل جالیز" مواجه بود و علاوه بر آن با خسارات ناشی از طوفان و تگرگ فروردین به بخشی از مزارع کلزا مواجه بودیم، اما به لطف خداوند و تلاش‌های همه جانبه کارشناسان و کشاورزان، افتخار این سطح از تولید و رکوردشکنی و "جهش تولید" با "مشارکت مردم" در سابقه کشاورزی شهرستان ثبت شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دهلران خاطرنشان کرد: شکسته شدن رکورد تولید کلزا نشان از ظرفیت بالای این شهرستان در کشت این محصول دارد و امیدوار هستیم با توجه به اینکه کلزا یکی از مهم‌ترین محصولات استراتژیک کشور محسوب می‌شود و نقش بسزایی در پایداری تولید دارد، در سال‌های آینده باز هم شاهد چنین رکوردشکنی‌هایی در تولید این محصول ارزشمند باشیم.

کد خبر 745628

دیگر خبرها

  • با ورود مستقیم کشاورزان به بورس برنج، دست سودجویان قطع می‌شود
  • تولید بی سابقه کُلزا در شهرستان دهلران
  • اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی
  • قیمت‌های تعیین شده در حوزه زراعی جوابگوی هزینه کشاورز نیست
  • تاخیر در رهاسازی آب و خسارت به محصولات کشاورزی + فیلم
  • نوسازی ناوگان مکانیزاسیون راه‌حلی مناسب برای تحقق خودکفایی محصولات استراتژیک
  • کارگاه آموزشی مددکاران ترویجی جنوب آذربایجان غربی در مهاباد
  • کشاورزان برای حمل محصولات حتماً از طریق شرکت‌های مجاز اقدام کنند
  • فقط ۳۰ درصد دانش کشاورزی وارد مزرعه شده است
  • فناوری چگونه با کمبود غذا در جهان مقابله می‌کند/ معرفی ۱۰ فناوری برتر در صنعت کشاورزی