Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@19:57:45 GMT

برپایی نمایشگاه سماورهای ذغالی دست‌ساز

تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۶۸۸۴۵

برپایی نمایشگاه سماورهای ذغالی دست‌ساز

در نمایشگاه تازه معاونت صنایع‌دستی، سماورهایی از جنس برنجی به نمایش گذاشته شده که با هنر دواتگری ساخته شده‌اند،  حسن حسن‌زاده هنرمند سازنده این سماورها دراین‌باره گفت:  قطر این سماورها یک میلی و دو میلی است که به‌صورت ضخیم ساخته می‌شوند. این سماورها بیشتر زغالی هستند و نوع گازسوز آن‌ها هم موجود است.

درباره سابقه خود در این رشته هنری گفت: ۴۷ سال است که در این کار هستم، یعنی از ۱۳ سالگی در این رشته فعالیت داشته‌ام.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در کارگاهی که در تبریز برای این کار دارم، ۱۲ نفر داخل کارگاه و ۳۶ نفر بیرون از آن مشغول به کار هستند.

وی با بیان اینکه با حمایت‌های بیشتر مسئولان می‌توان کارآفرینی را در این رشته صنایع‌دستی بالا برد، تصریح کرد: در شهرهایی؛ همچون اصفهان، شیراز، زنجان و یزد هم شعبه داریم. در نمایشگاه ملی صنایع‌دستی در تهران نیز هرسال شرکت می‌کنیم و مشتری‌های ما این محصول را به‌خوبی می‌شناسند و از آن استقبال می‌کنند.

نمایشگاه سماورهای حسن حسن‌زاده، هنرمند رشته دواتگری از آذربایجان شرقی، از ۵ تا ۸ بهمن در ساختمان شماره یک وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی میزبان عموم علاقه‌مندان است.

دواتگری چیست؟

دواتگری از کهن‌ترین صنایع دستی بشر  است و از زمان کشف فلز، شروع به ساخت وسایل گوناگون از فلز کرد و این آغازی بود بر هنر صنعت دواتگری؛ به تدریج که دامنه نیاز بشر به وسایل فلزی؛ از جمله وسایل تزیینی و ظروف بیشتر شد هنر وی برای کار با فلز نیز رشد روزافزون یافت. اما شاید بتوان تاریخ دقیق‌تر پیدایش هنر دواتگری را همزمان با کشف فلز نقره دانست. چرا که دواتگری از روزگاران کهن هنری بوده که بر روی نقره انجام می‌شده است و این خود شاید سندی باشد برای همزمانی تاریخ دواتگری با کشف نقره.

به گفته‌ هانس وولف در کتاب صنایع دستی کهن ایران، سماور ساز یا دواتگر یا رویگر اکثرا روی برنج کار می‌کند ولی گاهی اوقات با آلیاژ نیکل و نقره کار می‌کند که در آن صورت وی را ورشو ساز می‌گوییم.

تاریخچه هنر دواتگری در ایران

قدیمی‌ترین ‌اشیای فلزی شاید مربوط به ۷۰۰۰ سال پیش یا بیشتر باشد. اما قدر مسلم ساخت ظروف نقره و دیگر فلزات از زمان حکومت هخامنشیان قدرتی بی‌بدیل یافت و روندی رو به رشد را آغاز کرد. آثار زیبایی از فلزکاری و ظروف آن دوران باقی مانده اما بدون تردید هنر ساخت ظروف سیمین در دوران ساسانی به اوج خود رسید و خیل عظیمی از آثار نقره این دوران هم‌اکنون در موزه‌های بزرگ دنیا نگهداری می‌شود. 

هنرهای فلزی از جمله دواتگری و قلمزنی نیز تا مدت‌ها راکد و بی‌حرکت ماند. این روند تا دوران حکومت صفویان ادامه داشت. در این دوره به مرکزیت اصفهان تمام هنرها جانی تازه یافته و با حمایت چشمگیر دولت آثار بسیاری در آن روزگار خلق شده است. البته هنرهای دوران بعد از اسلام بدون تردید، متأثر و برگرفته از هنر دوران ایران باستان و پیش از اسلام بوده است.

روند حرکت دواتگری پس از حکومت صفویه در دوران زندیه در شیراز ادامه داشت و هنرمندان بسیاری در آن دوران در این شهر مشغول به کار بودند. تا زمان قاجار نیز این روند قابل ملاحظه بوده اما به تدریج از اواخر دوران قاجار به بعد سیر نزولی این هنر آغاز شد. حتی در یک قرن اخیر حدود ۲۰ کارگاه دواتگری که در هر کدام ۸ تا ۱۰ استاد مجرب مشغول به کار بود در شیراز وجود داشت. اکنون تعداد دواتگران شیراز از انگشتان یک دست تجاوز نمی‌کند.

کلمه دواتساز و دواتگر از کلمه کهن نوشت افزاری به نام دوات که ترکیبی از جای مرکب و جای قلم و قلم‌تراش بوده به دست آمده است. دواتگر به کسی اطلاق می‌شود که نسبت به فلز نقره شناخت کامل داشته باشد. و با خصوصیات آن به طور کامل اعم از کم کردن عیار، زیاد کردن عیار، لحیم کردن، وریخته گری آشنا باشد.

کلمه دوات از ترکیبی از جای مرکب و جای قلم و قلم‌تراش بوده به دست آمده است. این قلمدان‌ها که اغلب روی آن بسیار خوب آرایش و تزیین شده بود جای خود را امروز به خودنویس‌های غربی داده‌اند. محصول عمده دواتگر امروزه سماور است و آن ظرفی است که در سده نوزدهم هنگامی که آشامیدن چای متداول شد از روسیه به ایران آمد. نوشابه معمولی که پیش از چای به کار برده می‌شد قهوه بود، هنوز هم چای‌خانه را قهوه خانه می‌گویند. سماور سازها هنوز یک نوع قهوه ریزی کوچک درست می‌کنند و حتی ظرف کوچک‌تری به نام قهوه جوش می‌سازند که گاهی اوقات آن را کتری می‌نامند.

برچسب‌ها علی ‌اصغر مونسان میراث فرهنگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علی اصغر مونسان میراث فرهنگی علی اصغر مونسان میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۶۸۸۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پنج رویداد فرهنگی کردستان ثبت ملی شد

به گزارش خبرنگار مهر، منصور مهرزاد عصر سه شنبه در نشست با خبرنگاران استان با تبریک پاسخ قاطع و پیروزمندانه سپاه به رژیم صهیونیستی اظهار کرد: سپاه پاسداران با اقدام تنبیهی هود علیه رژیم غاصب دل مردم مسلمان جهان و کشور ایران را شاد کرد.

وی افزود: امسال سه میلیون و پانصد هزار نفر وارد کردستان شدند و ۶۱۵ هزار نفر در مراکز اقامتی استان اسکان یافتند و این مهم نسبت به سنوات قبل افزایش داشته است.

مهرزاد اضافه کرد: کردستان پنج هزار و ۵۰۰ تخت هتلی و غیر هتلی دارد و در صورت نیاز برای اسکان اضطراری گردشگران از آموزش و پرورش کمک می‌گیریم.

وی با بیان اینکه از ظرفیت روستاها نیز برای پذیرش گردشگران استفاده می‌شود، گفت: سرمایه‌گذاری در بخش اسکان و پذیرایی و گردشگری فرصتی برای کردستان است و باید در این راستا فعالیت شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان اذعان کرد: ایران هفتمین کشور جهان به لحاظ جاذبه‌های گردشگری است اما به لحاظ جذب گردشگر هفتادمین کشور جهان هستیم.

مهرزاد با بیان اینکه سال گذشته سه اثر تاریخی جدید در کردستان ثبت ملی شد، اعلام کرد: کردستان آثار تاریخی زیادی دارد و در تلاشیم که روستای پالنگان ثبت جهانی شود و مطالعات آن هم‌اکنون در حال انجام است.

حفاظت و نگهداری اموال تاریخی منقول، توجه به صنعت گردشگری و ارائه تسهیلات به بخش گردشگری، برگزاری مراسم پیرشالیار و مراسم کومسای از دیگر موارد مطرح شده توسط مهرزاد بود که در این نشست به عنوان فعالیت‌های این اداره کل اعلام شد.

وی با اشاره به ثبت ملی پنج رویداد فرهنگی در کردستان اعلام کرد: مراسم عروسی پیرشالیار، کومسای، مراسم نوروز پالنگان، مراسم نوروز سنندج و جشنواره توت فرنگی سال قبل ثبت ملی شدند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان اظهار کرد: کردستان دومین استان کشور به لحاظ برگزاری رویدادهای فرهنگی در سال گذشته شناخته شد و آخرین جمعه فروردین ماه شاهد برگزاری رویداد فرهنگی هزار دف در پالنگان خواهیم بود.

منصور به بخش صنایع دستی پرداخت و یادآور شد: سال قبل بیش از چهار میلیون دلار صادرات صنایع دستی در مرزهای سیرانبند و باشماق داشتیم اما نبود شهرک صنایع دستی از مشکلات این حوزه است.

وی اذعان کرد: ۷۴ میلیارد تومان تسهیلات به صنعتکاران پرداخت شد و در حوزه صنایع تسهیلات اشتغال‌زایی بیش از سایر حوزه‌ها و ادارات بود.

کد خبر 6080166

دیگر خبرها

  • ورود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار مسافر به کردستان
  • پنج رویداد فرهنگی کردستان ثبت ملی شد
  • وعده‌های بی نتیجه مدیران ارشاد قزوین برای برپایی نمایشگاه قرآن
  • برپایی نمایشگاه دستاورد‌های هنرمندان بسیجی و دانش آموزان در آباده
  • هر دستی که به سمت کشور دراز شود قطع می‌شود
  • عرضه بهترین صنایع دستی خراسان جنوبی در نمایشگاه چین
  • برپایی نمایشگاه توانمندی‌های زنان در بهبهان+فیلم
  • برپایی نمایشگاه عرضه تولیدات روستایی در تبریز
  • فروش نوروزی ۷۷ میلیارد ریالی صنایع دستی آذربایجان‌شرقی
  • برپایی نمایشگاه عرضه تولیدات محصولات روستایی در تبریز