Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@14:36:42 GMT

تحریم نفتی برگ برنده حفتر در لیبی

تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۶۸۹۱۸

تحریم نفتی برگ برنده حفتر در لیبی

روزنامه فرامنطقه ای «رأی الیوم» چاپ لندن در افتتاحیه امروز (یکشنبه) خود ضمن اعلام این مطلب افزود : سلاح تحریم نفتی مدرن ترین سلاح بکار رفته توسط حفتر در میدان مبارزه با دولت «وفاق ملی» فائز السراج به شمار می رود که دستکم تا کنون ثابت کرده کارآمدتر از سایر تسلیحات بکار رفته در نبرد است و می تواند نبرد را به سود حفتر به پایان برساند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موسسه ملی نفت تنها تشکیلات مورد توافق نهادهای بین المللی جهت نظارت بر روند صدور نفت لیبی و درآمد حاصل از آن با هماهنگی بانک مرکزی به شمار می رود.

موسسه مزبور امروز اعلام کرد که تولید نفت در لیبی به دلیل محاصره اعمال شده از سوی نیروهای حفتر علیه بنادر صدور نفت و چاه های نفتی در شرق و جنوب لیبی به میزان ۷۳ درصد کاهش یافته است و همین امر باعث شده تا کشور ظرف شش روز اخیر ۲۵۶ میلیون دلار دچار ضرر و زیان های مادی شود.

در واقع صادرات نفت لیبی بدین ترتیب از یک میلیون و دویست هزار بشکه در روز به کمتر از ۳۲۰ هزار بشکه رسیده است که در نتیجه آن بانک مرکزی لیبی دچار ورشکستگی خواهد شد و در پایان ماه جاری میلادی نخواهد توانست حقوق کارکنان دولت را پرداخت کند مگر آنکه حامیان دولت وفاق ملی فائز السراج به رسمیت شناخته شده از سوی سازمان ملل فورا نزدیک به یک میلیارد دلار برای نجات این دولت و جلوگیری از فروپاشی آن پرداخت کنند.

ترکیه تا کنون برای دولت وفاق ملی لیبی تسلیحات و تجهیزات نظامی و ۳۵ مستشار نظامی و دو هزار جنگجوی سوری فرستاده است اما کمک مالی به طرابلس پرداخت نکرده است و این ماموریت را به همپیمان قطری خود واگذاشته است و هیچ کس نمی داند که دولت قطر این ماموریت را به سرانجام رسانده است یا نه.

همچنین هیچ کس نمی داند آیا کشورهای غربی با پرداخت وام به دولت السراج کمبود مالی طرابلس را جبران خواهد کرد یا نه اما به هر حال بحران لیبی همچون توپ برفی روز به روز در حال بزرگ تر شدن است.

ژنرال حفتر به دلیل حمایت های مالی امارات و عربستان و فرانسه در کنار کمک های نظامی با کمبود بودجه مواجه نیست و هم اکنون با بکارگیری سلاح تحریم نفتی در صدد فلج کردن السراج به عنوان رقیب خود برآمده است و در نظر دارد تا حامیان طرابلس را از نظر مالی دچار فرسایش کند و ملت لیبی را که حقوق ماهیانه شان بیش از ۷۵ درصد بودجه دولت را تشکیل می دهد، علیه بانک مرکزی و دولت السراج بشوراند.

حفتر علاوه بر این تلاش دارد تا این پیام را به جامعه بین الملل بدهد که با داشتن پول و سلاح و تسلط داشتن بر شرایط و اوضاع کشور و بخش عمده مناطق کشور طرف قوی تر این معادله را تشکیل می دهد.

یکی دیگر از سلاح های بکار رفته از سوی حفتر قراردادهای نفتی و بازسازی تاسیسات زیربنایی و ساختارهای تشکیل دهنده کشور لیبی است.

وی پس از بستن قراردادهای بزرگ نفتی با روس ها توانست حمایت مسکو را کسب کند. اما ترکیه که در دوران  حاکمیت معمر قذافی با طرابلس قراردادهایی به ارزش بیش از ۲۰ میلیارد دلار برای بازسازی و ساخت بنادر،  فرودگاه ها،  بیمارستان ها و جاده ها منعقد کرده بود که در نتیجه سرنگون شدن قذافی در سال ۲۰۱۱ در اثر دخالت ناتو متحمل ضرر و زیان سنگینی شد.

تا کنون علیرغم گذشت شش روز از تحریم نفتی حفتر علیه صادرات نفت هیچ نشانه ای دال بر اینکه یکی از طرف های ذیربط در صدد لغو تحریم با توسل به زور و یا از راه دیپلماتیک برآمده، به چشم نمی خورد. در واقع  این امر از عدم تاثیرگذاری کنفرانس برلین در بحران لیبی حکایت دارد و بعید به نظر نمی رسد که برخی از کشورهای قدرتمند جهان مخفیانه در حال حمایت از تحریم یاد شده بسر می برند.

به نظر می رسد رجب طیب اردوغان پیام حاصل از تحریم نفتی طرابلس را دریافته است و به همین دلیل تصمیم گرفت تا هیچ یک از نیروها و مستشاران نظامی خود را به لیبی اعزام نکند زیرا این اقدام از نظر داخلی و خارجی هزینه گزافی برای آنکار در پی خواهد داشت زیرا از نظر داخلی ۵۸ درصد مردم ترکیه با دخالت نظامی کشورشان در لیبی مخالفند و فقط ۳۴ درصد ترک ها از این امر حمایت می کنند و از نظر خارجی اعزام نیرو به لیبی به معنای درگیر شدن نیروهای ترکیه با روسیه است و این همان چیزی است که اردوغان چه در سوریه و یا لیبی به شدت از آن اجتناب می ورزد.

بدیهی است ورود سلاح نفت به میدان نبرد نقش بسزایی در پایان بخشیدن به بحران لیبی دارد و ادامه بکارگیری آن از سوی ژنرال حفتر نشان خواهد داد که او خواهان راه حل مسالمت آمیز نیست زیرا این راه حل باعث مسلط شدن او بر تمام سرزمین لیبی نخواهد شد و او حاضر به هیچ گونه مشارکتی با دولت السراج نیست و به همین دلیل بعید به نظر می رسد کنفرانس برلین بتواند برای بحران لیبی به یک راه حل قریب الوقوع دست پیدا کند.

برچسب‌ها ترکیه روسیه فرانسه سازمان ملل متحد بانک مرکزی نفت لیبی بانك مركزي رجب طیب اردوغان سوریه ناتو لندن مصر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ترکیه روسیه فرانسه سازمان ملل متحد بانک مرکزی نفت لیبی بانك مركزي رجب طیب اردوغان سوریه ناتو لندن مصر ترکیه روسیه فرانسه سازمان ملل متحد بانک مرکزی نفت لیبی بانك مركزي رجب طیب اردوغان سوریه ناتو لندن مصر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۶۸۹۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هنرمندان در تحقق شعار سال باید پیش‌رونده و پیش‌برنده باشند

ایسنا/لرستان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان گفت: هنرمندان در تحقق شعار سال باید پیش‌رونده و پیش‌برنده باشند و باعث شوند دیگر اقشار نیز در جهش تولید هم‌گرایی خوبی داشته باشند.

اعظم روانشاد شامگاه چهارشنبه در ضیافت اندیشه اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه و فعالان قرآنی شهرستان دورود ضمن ابراز خرسندی از حضور در این جمع افزود: هدف از برگزاری این طرح شنیدن دغدغه‌ها و نظرات هنرمندان و تاثیرپذیری برای برنامه‌های پیش‌رو در سال جاری است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان گفت: در سال جاری مهم‌ترین طرح فرهنگی، طرح شهید آوینی است که با محوریت تقویت حلقه‌های میانی هنرمندان و انجمن‌ها و با هدف تمرکززدایی از مرکز استان صورت خواهد گرفت.

تقویت جریان فرهنگی و حلقه‌های میانی از رویکردهای این اداره است

روانشاد تقویت جریان فرهنگی و حلقه‌های میانی را از رویکردهای این اداره عنوان کرد و افزود: با هم‌افزایی بین دستگاه‌های فرهنگی می‌تواند اتفاق‌های خوبی در زمینه فرهنگ و هنر استان روی دهد.

نقش مهم هنرمندان در تحقق شعار سال

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان به شعار سال و نقش مهم هنرمندان در تحقق این شعار اشاره کرد و افزود: هنرمندان در تحقق شعار سال باید پیش‌رونده و پیش‌برنده باشند و باید باعث شوند دیگر اقشار نیز در جهش تولید هم‌گرایی خوبی داشته باشند.

برگزاری جشنواره سرنانوازان در محل آبشار بیشه

وی به برگزاری نخستین جشنواره "سرنانوازان" در محل آبشار بیشه در شهرستان دورود اشاره کرد و افزود: این برنامه در تاریخ ۲۶ فروردین ماه برگزار خواهد شد.

در این نشست اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه دورود درباره مسائل و مشکلات موجود در زمینه فعالیت فرهنگی، هنری خود در فضای صمیمی با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان پرداختند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • هنرمندان در تحقق شعار سال باید پیش‌رونده و پیش‌برنده باشند
  • واکنش دولت رئیسی به تخفیف نفتی هزار میلیاردی به چینی‌ها | فیلم
  • چه بر سر سیاست بایدن در قبال ایران آمده؟ / واشنگتن دیگر باید با تهران به عنوان یک قدرت هسته‌ای رفتار کند
  • وزیر نفت پاکستان: ما به گاز ایران نیاز داریم
  • به زودی، تحقق دستور رهبر انقلاب در دولت سیزدهم
  • ضرورت توسعه اقتصاد غیر نفتی
  • تحریم‌های دولت انگلیس علیه چین
  • پاکستان برای خط لوله گازی ایران درخواست معافیت از تحریم می‌کند
  • پاکستان برای خط لوله گازی ایران درخواست معافیت از تحریم‌ می‌کند
  • تحریم چین ازسوی آمریکا برای حمله سایبری به زیرساخت‌ها