Web Analytics Made Easy - Statcounter

نتایج هشتمین بررسی سالانه استفاده از شبکه های اجتماعی در این منطقه که ازسوی دانشکده روزنامه نگاری و ارتباطات دانشگاه اورگان آمریکا منتشر شد، نشان داد که این روند در سال ۲۰۲۰ احتمالا افزایش بیشتری خواهد داشت.

نتایج این مطالعه حاکی است که ۹ نفر از هر ۱۰ جوان ساکن خاورمیانه و شمال آفریقا دستکم از یک رسانه اجتماعی در روز استفاده می کنند، اگرچه استفاده از شبکه ها به نسبت منطقه، متغیر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نیمی از جوانان عرب در این بررسی اعلام کردند که اخبار را از فیس بوک دریافت می کنند، در حالی که سهم دسترسی به اخبار از طریق تلویزیون در این منطقه ۳۴  درصد و از طریق روزنامه ها ۴  درصد است.

فیس بوک به عنوان بزرگترین شبکه اجتماعی در جهان، ۱۸۷ میلیون کاربر فعال در ماه در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا دارد.

مصر بزرگترین بازار استفاده از فیس بوک در خاورمیانه و شمال آفریقا را داراست، به طوری ۳۸ میلیون مصری در روز و ۴۰ میلیون نفر در ماه از این شبکه استفاده می کنند.

این تحقیق همچنین نشان داد که میزان کاربران توییتر در این منطقه  از سال ۲۰۱۳ به نصف کاهش یافته است. با این وجود، عربستان و ترکیه، پنجمین و ششمین استفاده کنندگان از توییتر هستند که به ترتیب، بیش از ۱۰ میلیون و ۸.۳ میلیون کاربر در این شبکه دارند.

نشریه عرب ویکلی در گزارشی که در این زمینه تهیه کرده، آورده است که بیش از ۶۳ میلیون کاربر اینستاگرام در این منطقه ساکن هستند و سهم ترکیه از این تعداد ۳۷ میلیون نفر (۵۶ درصد)، کویت ۵۴ درصد و بحرین ۵۰ درصد است.

و اما اسنپ‌چت در عربستان بیش از ۱۵ میلیون کاربر دارد و بیش از ۷ میلیون شهروند ترکیه ای نیز از این برنامه پیام رسان چند رسانه ای استفاده می کنند.

نتایج این بررسی همچنین مشخص کرد که ۶۰ درصد از نسل هزاره در این منطقه، تماشاگر یوتیوپ هستند، به طوری که ۷۷ درصد از جوانان مصر هر روز به این شبکه رجوع می کنند. سهم واتس‌آپ در این منطقه ۷۵ درصد است، اگرچه دیگر سرویس های پیام رسانی چون وایبر همچنان در بخش هایی از این منطقه محبوبیت دارند.

در همین حال، یافته های یازدهمین بررسی روی جوانان عرب نشان داد که شبکه های اجتماعی در این قشر به عنوان منبعی برای دریافت اخبار، افزایش چشمگیری داشته به طوری که ۳۵ درصد از جوانان ۱۸ تا ۲۴ ساله عرب هر روز اخبار و اطلاعات را در این شبکه ها پیگیری می کنند.

همچنین نیمی از مادران در خاورمیانه محتوای مطالب یوتیوپ فرزندانشان را کنترل می کنند و والدین به طور روزافزونی از یوتیوپ برای سهیم کردن تجارب با فرزندان بهره می گیرند.

مراجعان به شبکه های اجتماعی در ماه مبارک رمضان افزایش می یابد، به  طوری که کاربران در این ماه، تقریبا ۲ میلیون ساعت بیشتری را در روز در فیس بوک سپری می کنند.

در بررسی فوق عنوان شد که فیس بوک در این منطقه، ۲۵۶ حساب کاربری، ۱۰۲ صفحه، ۵ گروه و ۱۷ حساب کاربری اینستاگرام را به دلیل رفتارهای نامعتبر حذف کرده است.

توییتر نیز بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ حساب کاربری در سراسر خاورمیانه و شمال آفریقا را به دلیل کمپین های اطلاع رسانی تحت حمایت دولت ها حذف کرده است.

در این میان، انتظار می رود گرایش به شبکه های اجتماعی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در کنار نگرانی ها در مورد اطلاع رسانی غلط و خدشه وارد کردن به این شبکه ها، افزایش یابد.

برچسب‌ها قاره آفریقا خاورمیانه شبکه های اجتماعی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قاره آفریقا خاورمیانه شبکه های اجتماعی قاره آفریقا خاورمیانه شبکه های اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۶۹۰۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار به تهرانی‌ها؛ بارش‌ها در پایتخت شدید می‌شود

مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی گفت: از امشب بارش‌ها در تهران و سایر نقاط به ویژه در شرق و جنوب شرق کشور تشدید می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، صادق ضیائیان مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه امشب به‌تدریج بارش در شرق سواحل دریای خزر، تهران و استان‌های سمنان و خراسان شمالی کاهش می‌یابد گفت: این بارش‌ها در مرکز، شرق، جنوب‌شرق و جنوب کشور ادامه خواهد داشت.

وی افزود: در شمال شرق فارس، غرب کرمان، شمال سیستان و بلوچستان، جنوب خراسان رضوی و خراسان جنوبی، رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید رخ می‌دهد و در سایر مناطق بارندگی خفیف است.

ضیائیان با بیان اینکه فردا پنجشنبه در شرق، شمال شرق کشور و استان فارس، رگبار ضعیف و پراکنده همراه با افزایش نسبی دما پیش‌بینی می‌شود گفت: در جنوب شرق کشور شامل استان کرمان، نیمه جنوبی خراسان جنوبی و شمال سیستان و بلوچستان رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید رخ می‌دهد.

او توضیح داد: روز جمعه در ارتفاعات جنوب کرمان و شرق یزد، رگبار پراکنده و وزش باد انتظار می‌رود و در نوار غربی کشور روند افزایش نسبی دما مورد انتظار است.

وی تاکید کرد: روز شنبه در چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و ارتفاعات غرب فارس، افزایش ابر و رگبار پراکنده رخ می‌دهد، همچنین ساعات بعدازظهر در شمال آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی افزایش ابر و رگبار و رعد و برق انتظار می‌رود.

او افزود: یکشنبه در ارتفاعات خوزستان و ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، غرب فارس و شمال بوشهر، افزایش ابر و رگبار پراکنده پیش‌بینی می‌شود. وی یادآور شد: روز جمعه وزش باد در نوار شرقی کشور تداوم خواهد داشت در برخی از ساعات روز شدید و گاهی با گردوخاک همراه خواهد بود.

مدیرکل پیش بینی سازمان هواشناسی گفت: از امشب بارش‌ها در تهران و سایر نقاط کشور تشدید خواهد شد و هشدار‌های در این زمینه صادر شده است.

دیگر خبرها

  • هشدار به تهرانی‌ها؛ بارش‌ها در پایتخت شدید می‌شود
  • پایان ماجراجویی آمریکا در آفریقا
  • راه اندازی سایت شبکه‌های تخصصی سمن‌های جوانان
  • آمارهای عجیب برای بالا بردن شبکه سه/ برمودا و شریفی مقدم ۳۰۰ میلیون بار دیده شدند شما چطور آقای فروغی
  • «بمبی که آمریکا در خاورمیانه نمی بیند»: واشنگتن در حال تکرار اشتباه نادیده گرفتن افکار عمومی جهان عرب است/ آمریکا دود برخاسته از آتش زیرخاکستر غزه را ندید/ انقلاب رسانه های اجتماعی در جنگ غزه
  • بمباران شدید بیت لاهیا در شمال غربی غزه
  • بودجه نظامی ایران در سال ۲۰۲۳؛ چهارم در خاورمیانه و بیست و ششم در دنیا /
  • بودجه نظامی ایران در سال ۲۰۲۳؛ چهارم در خاورمیانه و بیست و ششم در دنیا
  • فرانسه: حضور ما در خاورمیانه باعث مهار تنش است!
  •   همۀ دوستان و دشمنانِ خاورمیانه در روایت نیویورک تایمز