Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر علیرضا شهریاری روز یکشنبه در جمع خبرنگاران در مشهد افزود: آیین‌نامه اصلاح رویه‌های مرتبط با مجوز تاسیس داروخانه‌ها در سی و سومین نشست هیات مقررات زدایی و تسهیل صدور مجورهای کسب و کار با رای شورای رقابت، دیوان عدالت اداری و هیات مقررات‌زدایی در دوم دی ماه امسال  مورد بررسی قرار گرفت تا طی زمان مقرر تغییراتی در آن لحاظ شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اضافه کرد: در قالب این تغییرات بناست شرط فاصله و جمعیت در تاسیس یک داروخانه حذف شود و بدین ترتیب فرد متقاضی داروخانه در هر نقطه از شهر و منطقه می‌تواند داروخانه خود را تاسیس کند که در صورت تصویب این آیین‌نامه جایگاه وزارت بهداشت و درمان و سازمان غذا و دارو به عنوان متولی تامین بهداشت و سلامت جامعه پس از سالها برنامه‌ریزی هدفمند با چالش مواجه می شود.
عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران گفت: طبق قانون تاسیس داروخانه‌ها  از ۴۰ سال گذشته تاکنون خدمات‌رسانی به مردم بر اساس جمعیت منطقه و در نظر گرفتن فاصله انجام می‌شود به طوری که هم اکنون به ازای چهار هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت مجوز تاسیس داروخانه در یک منطقه داده می‌شود. 
شهریاری افزود: متولی سیاست‌گذاری در امر بهداشت و درمان وزارت بهداشت است و متاسفانه شورای رقابت بدون دریافت نظرات کارشناسی مقرراتی را تصویب کرده است و از وزرات بهداشت خواسته است شاخص فاصله و جمعیت را برای تاسیس داروخانه‌ حذف کند. 

وی هشدار داد: اجرای این  آیین‌نامه دسترسی مردم را به بهداشت و درمان کاهش می‌دهد و حتی در جلسه‌ای که روز گذشته با وزیر بهداشت داشتم تاکید کردم به داد مردم برسید چرا که هم اکنون افرادی سیاست‌گذاری حوزه سلامت را انجام می‌دهند که در صلاحیتشان نیست.
او ادامه داد: با بیان اینکه امر بهداشت و درمان صرفا کسب و کار و محل رقابت نیست افزود: هدف ما افزایش مصرف دارو نیست که با دیدگاه کسب و کار به آن نگاه کنیم چرا که در  سلامت مردم رقابت معنایی ندارد تا بتوانیم مصرف دارو را تبلیغ کنیم و این موضوع خلاف سیاستهای کلی نظام و سیاست‌های رهبری و عدالت در سلامت است.

۷۰ درصد از پزشکان و مراکز تشخیصی و درمانی در اطراف دو بیمارستان بزرگ مشهد استقرار دارند
رئیس انجمن داروسازان خراسان رضوی شهریاری افزود: هم‌اکنون حدود ۷۰ درصد از پزشکان و مراکز تشخیصی و درمانی در اطراف دو بیمارستان بزرگ و آموزشی مشهد به نامهای امام رضا (ع) و قائم(عج)  استقرار دارند که این موضوع چالشهایی را برای دسترسی مردم به خدمات سلامت ایجاد کرده است.
شهریاری افزود: اگر آیین نامه جدید تاسیس داروخانه‌ها اجرا شود بیشتر داروخانه‌های مستقر در مناطق کم برخوردار و حاشیه‌ای تمایل دارند که به مرکز شهر نقل مکان کنند همچنانکه هم‌اکنون تقاضاهای زیادی برای جا به جایی داروخانه‌ها در کمیسیون بند ۲۰ شورای اسلامی شهر مشهد موجود است لذا از مجلس شورای اسلامی و دیوان عدالت اداری تقاضا داریم که این آیین‌نامه را تصحیح کنند چرا که به سلامت مردم خدشه وارد می‌کند.
وی ادامه داد: به عنوان یک کارشناس ۴۰ ساله در حوزه دارو معتقدم  هر کسی حق ندارد قانون را بسته به منافع خودش تغییر دهد چرا که سلامت مردم در اولویت است و ما وظیفه داریم سلامت مردم را تامین کنیم.
 

تاخیر در پرداخت مطالبات داروخانه‌ها از سوی بیمه سلامت

رئیس انجمن داروسازان خراسان رضوی در بخشی از سخنانش با اشاره به تاخیر در پرداخت مطالبات داروخانه‌ها از سوی بیمه سلامت گفت: در حال حاضر مطالبات چهار ماه داروخانه‌های استان خراسان رضوی در سال ۹۷ توسط  بیمه سلامت پرداخت نشده است.

شهریاری افزود: مطالبات داروخانه‌های استان طی ماههای آذر، دی، بهمن و اسفند سال ۹۷ پرداخت نشده است اما مطالبات سال ۹۸  تا پایان شهریور ماه امسال پرداخت شده است.

وی اضافه کرد: عدم پرداخت مطالبات داروخانه‌ها با شرایط موجود و مشکلات مالی فعالیت آنان را با چالش‌های متعددی رو به رو ساخته است.

او با اشاره به مشکلاتی که هم اکنون در خدمات‌رسانی به جانبازان در حوزه دارو ایجاد شده است گفت: بیمه دی که خانواده‌های شهدا  و جانبازان را تحت پوشش دارد هم اکنون سه هزار میلیارد ریال به داروخانه‌ها در استان بدهکار است و این موضوع خدمات‌رسانی به جانبازان از سوی داروخانه‌ها را با مشکل مواجه کرده است.

سهم اندک بخش خصوصی در بازار دارو
دبیر انجمن داروسازان خراسان رضوی نیز طی سخنانی گفت: در حال حاضر ۵۵ درصد بازار دارویی و گردش مالی در این حوزه مرتبط با  داروخانه‌های دولتی و شبه دولتی مانند داروخانه های متعلق به ارگانها و نهادهای مختلف است.
دکتر  محمدرضا افخمی افزود: این در حالی است که سهم بخش دولتی و شبه دولتی در تعداد داروخانه‌ها و نیروهای تحت پوشش تنها سه درصد است.
وی اضافه کرد: هم‌اکنون سهم بخش خصوصی در تعداد داروخانه‌ها و نیروی انسانی شاغل ۹۷ درصد سطح کشور است در حالی که آنان سهم ۴۵ درصدی در گردش مالی و بازار دارویی کشور دارند. 

وی خاطر نشان کرد: این تقسیم ناعادلانه  سهم بازار دارویی بین داروخانه‌های دولتی و خصوصی با وجود میزان اشتغال داروسازان فعال در این دو حوزه سبب کوچک شدن سفره  اقتصادی بخش خصوصی و ایجاد مشکل اشتغال برای داروسازان جوان شده است که به طور قطع  راه حل آن تغییر در آیین‌نامه تاسیس داروخانه و برداشتن حریم داروخانه‌های خصوصی نخواهد بود.

در حال حاضر ۷۰۰ داروخانه در شهر مشهد و بیش از هزار داروخانه در خراسان رضوی دایر است.

 تعداد داروخانه های کشور هم  ۱۳ هزار باب و تعداد داروسازان  حدود ۲۵ هزار نفر است همچنین  هم‌اکنون ۳۱ دانشکده داروسازی در کشور فعالیت می‌کنند و سالانه هزار و ۷۰۰ نفر در این رشته  دانش آموخته می‌شوند.

برچسب‌ها مجلس شورای اسلامی سازمان غذا و دارو مشهد انجمن داروسازان ایران داروخانه علیرضا شهریاری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی سازمان غذا و دارو مشهد انجمن داروسازان ایران داروخانه علیرضا شهریاری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی مجلس شورای اسلامی سازمان غذا و دارو مشهد انجمن داروسازان ایران داروخانه علیرضا شهریاری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۷۰۳۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیین نامه فروش اینترنتی دارو به زودی ابلاغ می شود

به گزارش خبرگزاری مهر، سیدرضا مظهری، با اشاره به تسهیل دسترسی بیمار به دارو با اجرای فروش اینترنتی دارو، افزود: در طول یک سال حدود ۵۰۰ میلیون نسخه الکترونیکی در کشور ثبت می‌شود.

وی گفت: با اجرای این طرح، وقتی نسخه الکترونیکی برای بیمار تجویز و کد رهگیری ارسال شود، سامانه‌هایی در اختیار بیمار قرار می‌گیرد که محدوده‌ی جستجو و محل تحویل داروی مورد نیاز را انتخاب می‌شود.

مظهری با اشاره به مشمول شدن فروش اینترنتی دارو در حوزه سرپایی، افزود: در این سکوها حتی امکان ارتباط صوتی و تصویری بین مسئول فنی داروخانه با بیمار فراهم می‌شود تا در صورت نیاز برای مصرف دارو آموزش‌های لازم را دریافت کنند.

رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت گفت: با اجرای این طرح سهولت دسترسی بیماران به داروهای مورد نیاز افزایش خواهد یافت.

مظهری با بیان اینکه داروهایی که حمل آنها نیاز به شرایط ویژه (سرما) دارد مشمول این سرویس‌ها نمی‌شوند، گفت: برای بیماران خاص که داروهای بسیار حساس و گران‌قیمت مصرف می‌کنند با ورود نهادهای حاکمیتی و وزارت بهداشت، سرویس دهی متفاوت در نظر گرفته می‌شود.

کد خبر 6083931 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • وزیر بهداشت: عرضه اینترنتی دارو آزمایشی خواهد بود
  • اعتصاب داروسازان فرانسویدر روز سی ام مه
  • چه خبر از آیین نامه فروش اینترنتی دارو؟
  • گلایه داروسازان از آیین‌نامه توزیع اینترنتی دارو
  • فقط حمل دارو اینترنتی می‌شود نه تجویز و تائید آن
  • زمان ابلاغ آیین نامه جدید توزیع برخط دارو
  • آیین‎نامه فروش اینترنتی دارو به زودی ابلاغ می‌شود
  • آیین نامه جدید توزیع آنلاین دارو در هفته جاری ابلاغ می‌شود
  • آیین نامه فروش اینترنتی دارو به زودی ابلاغ می‌شود
  • آیین نامه فروش اینترنتی دارو به زودی ابلاغ می شود