Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-24@07:12:47 GMT

صخره‌، هتلی را به سخره گرفته است

تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۷۰۵۵۰

صخره‌، هتلی را به سخره گرفته است

ایسنا/لرستان هتل صخره‌ای خرم‌آباد یکی از پروژه‌هایی است که ۲۲ سال پیش عملیات اجرایی آن توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی آغاز شد و متاسفانه پس از گذشت دو دهه هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.

این پروژه به گفته بسیار از شهروندان کم‌کم در حال تبدیل شدن به یک اثر باستانی دیگر خرم‌آباد بوده و این سوال را به ذهن‌ها متبادر می‌کند که چرا طی سالیان متمادی بین چندین سرمایه‌گذار دست به دست شده و هنوز به نتیجه نرسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عدم تمایل به ادامه کار از سوی سرمایه‌گذار

در این خصوص سید امین قاسمی مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی لرستان، گفت: سرمایه‌گذار هتل صخره‌ای خرم‌آباد برای تعیین تکلیف این پروژه رغبتی نداشته و حتی از نظرها غایب است و متاسفانه در هیچ جلسه‌ای شرکت نکرده تا وضعیت این هتل را نهایی کنیم.

وی اختلاف نظر سرمایه‌گذار با قیمت تعیین شده عرصه ۵۰۰۰ متری برای ایجاد پارکینگ هتل را از جمله مشکلات این طرح عنوان کرد و با بیان اینکه تا وضعیت پارکینگ این مجموعه مشخص نشود شهرداری اقدام به صدور پروانه ساختمانی نخواهد کرد، ادامه داد: باید پارکینگ و فضای سبز در اطراف هتل صخره‌ای ایجاد شود که متاسفانه زمین کافی برای واگذاری وجود ندارد.

از صحبت‌های مدیرکل آنچنان استنباط می‌شود که دلیل تاخیر در پروژه اختلاف نظر برای احداث پارکینگ در هتل است موضوعی که کمی تامل برانگیز است!

تعلل سرمایه گذار سبب متضرر شدن خودش شده است

در این خصوص نیز رضا خالقی مدیرکل راه و شهرسازی لرستان با بیان اینکه سال ۹۶ راه دسترسی به هتل صخره‌ای هر متر مربع ۱۰۰ هزار تومان کارشناسی و در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: برای ایجاد راه دسترسی این هتل  زمین در اختیار شهرداری قرار داده شده تا این مشکل حل شود، البته صدور پروانه نهایی این پروژه منوط به ایجاد پارکینگ برای هتل صخره‌ای است.

وی بیان کرد: ۵۰۰۰ متر مربع از اراضی را برای احداث پاکینگ که مشکل اصلی پروژه بود در نظر گرفتیم که البته قیمت زمین در سه سال گذشته تاکنون متفاوت شده و تعلل سرمایه گذار سبب متضرر شدن خودش شده است.

خالقی اضافه کرد: از ۵۰۰۰ متر مربع زمین مذکور ۳۱۸۵ متر مربع در اختیار پروژه قرار می‌گیرد و مابقی تصرف شده و به رغم مکاتبات متعدد با سرمایه‌گذار این هتل، وی همکاری لازم را نداشته و گویا تمایلی برای ادامه روند کار ندارد.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان گفت: درخواست خلع ید سرمایه‌گذار را در شعبه  هشت حقوقی مطرح کرده‌ایم و به محض گرفتن حکم، این موضوع اجرایی خواهد شد.

امیدواریم هرچه سریعتر موضوع خلع ید سرمایه‌گذار با توجه به صحبت‌های مدیرکل راه‌وشهرسازی تعیین تکلیف شود تا مسئولین فکری عاجل در خصوص هتل صخره‌ای داشته داشته باشند.

کسی نمی تواند مازاد بر پروانه ساخت و ساز کند

در این باره گودرز امیری معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان نیز بیان کرد: سرمایه‌گذار هتل صخره‌ای خرم‌آباد نمی‌خواهد کار را ادامه دهد.

وی اضافه کرد: براساس قانون رعایت اصول کارهای عمرانی در ساخت این پروژه ضروری است.

امیری با بیان اینکه براساس قانون کسی نمی‌تواند مازاد بر پروانه ساخت و ساز کند، افزود: این موضوع باید به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع داده شود و گویا سرمایه‌گذار این پروژه درخواست دارد که این مساله به کمیسیون مذکور نرود.

وی با انتقاد از اینکه اینگونه پروژه‌ها استخوانِ لای زخم هستند، افزود: در گذشته تصمیماتی شفاهی در جلسات برای این سرمایه گذاران گرفته و توقعاتی ایجاد شده و رسانه‌های نیز این موارد را مطالبه‌گر هستند.

اگر این پروژه به‌قولی استخوانِ لای زخم بوده چرا طی این سال‌ها مرهمی برای آن تجویز نشده و یا اگر شده کارساز نبوده؟

نمایندگان پیگیری این پروژه هر سری تغییر می‌کنند

در این خصوص سید موسی خادمی  استاندار لرستان نیز می‌گوید: متاسفانه این طرح هنوز انجام نشده و نمایندگان پیگیری این پروژه هر سری تغییر می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذار این پروژه را نمی‌شناسم، گفت: این فرد باید با مسئولان راه و شهرسازی جلسه‌ای تشکیل و این مساله را تعیین تکلیف کنند و چنانچه رغبت برای ادامه کار داشت با او همکاری  و اگر با کارشناسی مایل به ادامه کار نبود حقوق دولت رعایت شود.

نماینده عالی دولت در استان اضافه کرد: پروژه‌های مذکور پروژه‌های مزمنی هستند که متاسفانه براساس تصمیمات غلط بلاتکلیف هستند و باید این پروژه ها قبل از ارائه به کارگروه بررسی و سپس برای مصوب شدن ارجاع ‌شوند.

وی گفت: البته در سال‌هایی که این پروژه به سرمایه‌گذار فعلی هتل صخره‌ای واگذار شده مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان از او گرفته شده تا شهرداری پایان کار صادر کند.

به گزارش ایسنا، به هرحال این پروژه از آنجا بسیار مهم و حیاتی بوده که خرم‌آباد و لرستان نیاز مبرمی برای داشتن چنین زیرساختی آن هم در بخش گردشگری برای توسعه این صنعت و همچنین ایجاد اشتغال پایدار دارد و برچسب اقتصاد مقاومتی داشتن ضرورت احداث و تکمیل هتل صخره‌ای را دوچندان کرده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری هتل صخره ای میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۷۰۵۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست سبدگردانی برای چه افرادی مناسب است؟

در سال‌های اخیر بورس یکی از پرسودترین بازارها در ایران بوده و بسیاری از سرمایه‌گذاران جذب این بازار شده‌اند. از طرف دیگر بورس یک بازار کاملا تخصصی محسوب می‌شود و فعالیت در این بازار و سایر بازارهای مالی نیازمند کسب دانش و تجربه کافی است. سبدگردانی روش غیرمستقیم سرمایه گذاری در بورس بوده و سرمایه شما توسط مدیران با تجربه و خبره بورسی به صورت اختصاصی مدیریت می‌شود.

 

سبدگردانی برای چه افرادی مناسب است؟

سبدگردانی یکی از بهترین روش‌های سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی است. در حقیقت، سبدگردانی مناسب افرادی است که سرمایه‌های بالای ۵۰۰ میلیون تومان دارند و می‌خواهند مدیریت دارایی خود را به افراد متخصص و با تجربه در حوزه مالی و سرمایه‌گذاری بسپارند.

سبدگردانی اختصاصی در بورس توسط نهادهای معتبر مالی و تحت نظارت مستقیم سازمان بورس و اوراق بهادار انجام می‌شود. در فرایند سبدگردانی، بین سرمایه‌گذار و شرکت سبدگردان (نهاد مالی) یک قرارداد رسمی امضا شده و معمولا قراردادها به صورت یکساله است. اما سرمایه‌گذار می‌تواند طی قرارداد سبدگردانی سرمایه خود را برداشت کرده و افزایش دهد.

با توجه به اینکه سبدگردانی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری روش غیرمستقیم برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود، بنابراین اهداف مالی و خصوصیات شخصی سرمایه‌گذار مانند میزان تحمل ریسک به صورت کامل تحلیل و بررسی می‌شود. سرمایه‌گذاران اهداف مالی متفاوتی با یکدیگر داشته و افق‌ها زمانی گوناگونی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنند. مدیر سبد با توجه به اهداف، ریسک‌پذیری و مدت‌زمان سرمایه‌گذاری، سبد دارایی متنوعی از انواع اوراق بهادار را برای سرمایه‌گذار تشکیل می‌دهد.

مزایای سبدگردانی چیست؟

سبدگردانی در مقایسه با سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس دارای امتیازاتی است که به شرح آن‌ها خواهیم پرداخت. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های سبدگردانی را می‌توان انعطاف‌پذیری بالا در مدیریت سبد دارایی در نظر گرفت. در حقیقت، مدیر سبد می‌تواند تحت هر شرایطی ترکیب دارایی پرتفوی را تغییر داده و اصلاحات مدنظر خود را جهت حفظ ارزش سرمایه و افزایش بازدهی سبد دارایی اعمال کند. به عنوان نمونه صندوق‌های سهامی طبق اساسنامه و امیدنامه باید تحت هر شرایطی حداقل ۷۰ درصد از کل دارایی‌های خود را به سهام اختصاص دهد. در نتیجه، تنوع پرتفوی کاهش پیدا کرده و در شرایط نزولی بورس، صندوق سهامی نیز می‌تواند افت کند. اما در سبدگردانی اختصاصی با توجه به وضعیت اقتصاد کلان و شرایط بازارها می‌توان بدون هیچ‌گونه محدودیتی تنوع‌سازی در ترکیب دارایی را لحاظ کرد. به صورت کلی موارد زیر را می‌توان از جمله مهم‌ترین مزایای سبدگردانی در نظر گرفت:

مدیریت حرفه‌ای

مدیریت حرفه‌ای و تخصصی سبد دارایی توسط ماهر‌ترین و خبره‌ترین مدیران سرمایه‌گذاری نهادهای مالی می‌تواند یک امتیاز مهم برای سرمایه‌گذار باشد. زیرا مدیران با تجربه و متخصص سرمایه‌گذاری با چینش یک سبد دارایی متنوع و مستعد رشد علاوه بر ایجاد بازدهی مناسب، ریسک افت سرمایه را تا حد زیادی کاهش داده و امنیت دارایی سرمایه‌گذار را تامین می‌کنند.

 

 

کاهش ریسک

مدیریت حرفه‌ای ریسک از دیگر امتیازهای سبدگردانی اختصاصی است. بازارهای مالی همواره در معرض ریسک‌های سیستماتیک مانند بحران‌های سیاسی و اقتصادی، جنگ و ریسک‌های غیرسیستماتیک مانند قیمت‌گذاری دستوری قرار بگیرند. بنابراین اصلاحات به موقع و کاربردی سبد دارایی برای کاهش ریسک‌ها و حفظ ارزش سرمایه یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که توسط مدیر سبد در سبدگردانی اختصاصی انجام می‌شود.

امکان سرمایه گذاری با مبلغ کم

با وجود اینکه گفته می‌شود سبدگردانی اختصاصی نیاز به سرمایه‌های چند میلیاردی دارد، اما امکان سبدگردانی با طرح‌های متنوع و سرمایه چند صد میلیونی نیز وجود دارد.

معایب سبدگردانی چیست؟

علیرغم اینکه سبدگردانی اختصاصی دارای مزایای قابل توجهی است، اما یک روش سرمایه‌گذاری بدون ریسک محسوب نمی‌شود. همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شد همواره ریسک‌هایی در سرمایه‌گذاری وجود دارد. تغییرات نرخ بهره، تورم، نوسانات نرخ ارز و … مهم‌ترین ریسک‌هایی هستند که می‌توانند یک سرمایه‌گذاری را تحت تاثیر قرار دهند. اما در سبدگردانی باید دو موضوع را فارغ از ریسک‌های مرتبط با سرمایه‌گذاری در نظر گرفت:

سود تضمین نشده

در قرارداد خدمت سبدگردانی اختصاصی تضمین سود حداقلی از طرف سبدگردان ارائه نشده و سرمایه‌گذار با امضای قرارداد سبدگردانی، ریسک ناشی از نوسانات سرمایه را باید بپذیرد. اما سبدگردان با توجه به میزان ریسک‌پذیری سرمایه‌گذار اقدام به چینش ترکیب دارایی پرتفوی می‌کند. بنابراین پرتفوی یک سرمایه‌گذار کم ریسک معمولا از سهام ارزشی و بزرگ که معمولا نوسانات کم‌تری دارند و اوراق درآمد ثابت تشکیل داده می‌شود. همچنین، سبدگردان می‌تواند برای چنین سرمایه‌گذارانی از استراتژی‌های کم ریسک بازار مشتقه مانند آربیتراژ و کاورد کال استفاده کند. این استراتژی‌ها تا حد قابل توجهی کم ریسک بوده و بازدهی سبد را افزایش می‌دهند.

کارمزد

 

 

کارمزد خدمات سبدگردانی یکی از مواردی است که سرمایه‌گذاران باید در رابطه با سبدگردانی اختصاصی در نظر داشته باشند. در حقیقت، کارمزد مدیریت سبد به صورت سالانه بوده و از اصل سرمایه کسر می‌گردد. معمولا کارمزد ثابت سالانه اکثر قراردادهای سبدگردانی بین صفر تا دو درصد است. لازم به ذکر است که کارمزد می‌تواند به صورت مشارکتی افزایش پیدا کند. به طور مثال اگر یک سبد اختصاصی در طول یک سال بازدهی بیش از ۲۰ درصد کسب کند، کارمزد سبدگردان نیز افزایش می‌یابد. اما، در صورتی که سود خالص سبد کم‌تر از ۲۰ درصد یا ۲۰ درصد باشد کارمزد عملکرد برای سبدگردان لحاظ نشده و تنها کارمزد ثابت به سبدگردان تعلق می‌گیرد. برای درک بهتر موضوع به نمونه زیر توجه کنید:

یک سرمایه‌گذار یک میلیارد تومان در یک طرح سبدگردانی اختصاصی سرمایه‌گذاری می‌کند. کارمزد ثابت این طرح سبدگردانی ۱/۵ درصد بوده و ۱۵ میلیون تومان به عنوان کارمزد ثابت سالانه کسر می‌گردد. در پایان دوره یکساله، سرمایه‌گذار ۵۰ درصد سود می‌کند و مقدار سود سالانه با احتساب کسر کارمزد ثابت ۴۹۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. در چنین شرایطی یک کارمزد عملکرد برای سبدگردان لحاظ می‌شود که طی آن ۲۰ درصد از سود خالص سبد دارایی، به عنوان کارمزد عملکرد به سبدگردان تعلق می‌گیرد.

توجه داشته باشید که کارمزد طرح‌های سبدگردانی می‌توانند متنوع باشند و در مواردی به صورت توافقی بین سرمایه‌گذار و سبدگردان تعیین شوند.

جمع بندی

با سبدگردانی اختصاصی، مزایا و معایب آن به صورت کامل آشنا شدید. نکته‌ای که بهتر است در رابطه با سبدگردانی در نظر بگیرید بازدهی آن است. در حقیقت، یک سبدگردانی خوب به معنی است که در درجه اول بازدهی سرمایه شما را نسبت به نرخ بهره بانکی افزایش داده و در درجه دوم، ارزش دارایی شما را در برابر تورم حفظ کند.

 

 

 

*** این مطلب در سرویس گزارش آگهی منتشر شده و تبلیغاتی می باشد؛ لذا جماران هیچ توصیه در رابطه با انجام فعالیت فوق ندارد.

دیگر خبرها

  • آغاز عملیات اجرایی پروژه هتل پنج ستاره ملل مشگین‌شهر
  • درخواست سبدگردانی برای چه افرادی مناسب است؟
  • پیشرفت فیزیکی مطلوب قطعه ۶ آزادراه تبریز- ارومیه/کاهش بار ترافیکی
  • هتل در بوستان‌های جنگی تهران احداث می‌شود؟
  • جزئیات جدید از احداث هتل در بوستان‌های جنگی تهران
  • ۱۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در همدان انجام می‌شود
  • هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در همدان انجام می‌شود
  • سنگ اندازی‌ها باعث فرار سرمایه‌گذار از همدان می‌شود
  • اولویت انتخابات سرمایه‌گذار در کیش اعلام شد
  • تصمیمی برای استرداد اراضی پتروشیمی میانکاله گرفته نشده است