Web Analytics Made Easy - Statcounter

"افلاتوکسین‌"(Aflatoxin)، سم قارچی طبیعی است که از طریق مواد غذایی آلوده مانند تخم‌مرغ، شیر و محصولات لبنی وارد بدن انسان می‌شود.

غلامرضا قربانی روز یکشنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: اگر این ماده قارچی وارد بدن دام از جمله گاو شود، در ابتدا این حیوان آسیب می‌بیند و تولید مثل و باروری آن به خطر می‌افتد و بشدت پایین می‌آید؛ در نتیجه تولید شیر که محصول اصلی واحدهای دامداری است، کاهش می‌یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان‌اینکه دامداری‌های صنعتی در کشور سالانه صدها میلیون تومان هزینه مواد ضد قارچ می‌کنند، اظهار داشت: هیچگاه دامداری‌های صنعتی با اهمال‌ در قبال سم افلاتوکسین، تیشه به ریشه خود نمی‌زنند و از آن مهمتر، سلامت مصرف‌کنندگان خود را نیز در نظر می‌گیرند.

عضو هیات علمی گروه علوم دامی دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان به بررسی آزمایشگاهی شیر تولید شده در نزدیک به ۲۰ واحد دامداری صنعتی استان اشاره و اضافه کرد: آنها روزانه نزدیک به یک‌هزار و ۲۰۰ تُن شیر تولید می‌کنند که هیچیک از نمونه‌های گرفته شده از آنها دارای افلاتوکسیون بیش از استاندارد نبود.

وی میزان استاندارد این ماده در شیر را یکصد قسمت در تریلیون اعلام و خاطرنشان کرد: این شاخص در محصولات شیر اصفهان بین ۱۵ تا ۸۰ بود.

قربانی در پاسخ به اینکه عده‌ای، منبع این سم را نان‌های خشک کپک‌زده می‌دانند، تشریح کرد: در ۲۰ سال گذشته که با بسیاری از واحدهای دامداری همکاری علمی و پژوهشی دارم، تاکنون مشاهده نکرده‌ام که آنها از نان خشک برای تغذیه دام‌های خود استفاده کنند.

وی با بیان اینکه احتمال استفاده از نان‌ خشک در دامداری‌های سنتی وجود دارد، تصریح کرد: دامداری‌های صنعتی از موادی مانند یونجه، ذرت، جو، سویا و دانه ذرت برای تغذیه دام استفاده و سالانه هزینه‌های زیادی برای خرید آنها صرف می‌کنند.

این استاد دانشگاه، احتمال استفاده از ذرت آلوده در دامداری‌های صنعتی را نیز مردود دانست و تاکید کرد: اگر گاو ذرت آلوده مصرف کند، بسرعت واکنش نشان می‌دهد و دچار بیماری می‌شود.

وی با اشاره به صادرات بسیاری از محصولات لبنی یادآور شد: استانداردهای اولیه کشور ما در این زمینه بسیار بالاست و کشورهایی مانند روسیه و اوکراین، محصولات ایران را خریداری می‌کنند.

قربانی به نگرانی‌های ایجاد شده در مردم به‌دنبال انتشار شایعه آلوده بودن شیرهای پاستوریزه به سم افلاتوکسین اشاره کرد و گفت: بسیاری از آنها را مادران تشکیل می‌دادند که از سویی دغدغه مصرف مواد لبنی از جمله شیر را برای فرزندان خود داشتند و از سوی دیگر نگران امنیت غذایی این مواد بودند.

وی با اشاره به بالا بودن حساسیت این قشر در باره چنین مسائلی ادامه داد: آنها تماس‌های زیادی با فعالان و استادان این صنعت داشتند و خواهان اطمینان بخشی در باره سلامت مواد اولیه محصولات لبنی بودند.

 عضو هیات علمی گروه علوم دامی دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: انتشار اخبار نادرستی که با بهداشت و سلامت مردم مرتبط است، موجب بی‌اعتمادی مردم به این قبیل رسانه‌ها می‌شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: شیر خام پیش از ورود به کارخانه‌های تولید محصولات لبنی و از ابعاد مختلف مانند غذای دام و علوفه از سوی سازمان دامپزشکی و همچنین از نظر بهداشتی بوسیله دانشگاه علوم پزشکی کنترل می‌شود و اگر آلودگی به مواردی مانند سم افلاتوکسین یا فلزات سنگین و درصد بالای میکروبی داشته باشد، معدوم خواهد شد.

ابوالفضل اصلانی بیان کرد: شیر پاستوریزه‌ای که در کارخانه‌های لبنی دارای مجوز بهره‌برداری از سازمان غذا و دارو در کشور و استان اصفهان تولید می‌شود، از نظر شاخص‌های مختلف و ترکیبات موجود در آن، در حد مجاز است و هیچ مشکلی ندارد.

اصفهان با تولید سالانه بیش از یک میلیون و ۲۵ هزار تُن شیر، رتبه نخست را نسبت به سایر استان‌ها دارد و ۴۰ درصد از شیر کشور را تامین می‌کند.

۲ هزار و ۴۱۲ واحد گاوداری صنعتی با ظرفیت ۴۶۰ هزار راس دام در استان اصفهان شیر خام تولید می‌کنند.

این استان در صادرات محصولات لبنی رتبه نخست را در کشور دارد و تولیداتش به کشورهای مختلف از جمله روسیه، ارمنستان، گرجستان، آذربایجان و عراق نیز صادر می‌شود.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی دام و طيور اصفهان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی دام و طيور اصفهان وزارت جهاد کشاورزی دام و طيور اصفهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۷۳۳۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری رویداد فن‌آب برای صرفه‌جویی مصرف آب در صنایع نساجی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛ دانشیار دانشکده مهندسی نساجی در ارتباط با اهمیت بهینه‌سازی آب در صنعت نساجی گفت: صنعت نساجی بخصوص در بخش چاپ، رنگرزی و تکمیل یک صنعت آب‌بر است و در استان اصفهان هم که قطب صنعت نساجی به‌شمار می‌رود، تعداد قابل توجهی از این واحد‌ها وجود دارند. ازطرفی در دنیا شاهد رشد فناوری‌های مرتبط با مصرف بهینه آب و بازچرخانی آب در صنعت نساجی هستیم که مبحث بسیار مهمی است.


سیدمهدی حجازی افزود: دانشگاه صنعتی اصفهان نیز درحال پیشرفت به سمت دانشگاه نسل چهار است به همین علت به فکر حل معضلات پیرامونی خود بوده و دربرابر جامعه و اطراف خود مسئولیت دارد، از این‌رو حل مسئله آب در صنعت نساجی، بازچرخانی آن و کمینه کردن مصرف یک بخش اساسی است.


وی با بیان اینکه روش‌های سنتی مصرف آب با مصرف بیش از ده‌ها کیلوگرم آب در صنعت نساجی باید به روش‌های نوین تغییر کند، گفت: هدف این رویداد شناسایی ایده‌های دانشجویی، استارت‌آپی و همچنین واحد‌های صنعتی دانش‌بنیان است که در این راستا قصد توسعه سبد محصول دارند. در طی این رویداد از صنعتگرانی که در حوزه چاپ، رنگریزی و تکمیل فعالیت می‌کنند نیز دعوت شده تا یک فن‌بازار شکل بگیرد.


حجازی افزود: تاکنون ۲۸ طرح به دبیرخانه رویداد ارسال شده که ۱۱ طرح در مرحله اول داوری به مرحله نهایی رویداد راه یافتند. امیدواریم در انتهای رویداد ارتباط بین طرح‌ها و صنعت برقرار شود.


وی برقراری ارتباط بین شرکت‌کنندگان و صنعتگران بزرگ در طی این رویداد را مهم‌تر از کسب جایزه دانست و خاطرنشان کرد: در روز ۵ اردیبهشت داوری نهایی انجام می‌شود. هر تیم حدود ۱۰ دقیقه ایده خود را مطرح می‌کند، تیم داوری و افرادی که از صنعت در برنامه حضور دارند این ایده را با چالش‌هایی مواجه می‌کنند و به ۳ تیم برگزیده جوایزی تعلق می‌گیرد.


حامی اصلی رویداد فن آب (فناوری‌های نوین در مدیریت مصرف آب در صنعت نساجی) شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان است و این رویداد با مشارکت دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • همایش استانی روز فیزیک در دانشگاه صنعتی اصفهان + فیلم
  • برگزاری رویداد فن‌آب برای صرفه‌جویی مصرف آب در صنایع نساجی
  • بهره برداری از یک واحد تولیدی در ابهر
  • اخذ استاندارد و گواهینامه‌های ملی ۷ واحد تولیدی در استان اردبیل
  • واحدهای تولیدی دارای استاندارد و گواهینامه‌ حمایت می‌شوند
  • تامین شیر مدارس به ۴۰۰ میلیون پاکت نیاز دارد
  • هفت واحد تولیدی در استان اردبیل موفق به اخذ گواهینامه ملی و بین المللی شدند
  • ضرورت تسهیل فرایند صادرات برای جهش تولید
  • اجرای یک هزار طرح صنعتی با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد در آذربایجان شرقی
  • اهداف ايران خودرو در سال جهاد اقتصادي