Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، علیرضا رئیسی با بیان این که افراد دارای اختلالات روانی بر اساس برنامه ملی و از طریق غربالگری فعال شناسایی می‌شوند و تحت مراقبت قرار می‌گیرند، اظهار کرد: یکی از اولویت‌های وزیر بهداشت بهبود شاخص‌های سلامت روان در کشور است. البته همه اقدمات این حوزه در اختیار وزارت بهداشت نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: هدف کلان کشوری ارتقای سلامت روان مردم است که عوامل مختلفی مثل ایجاد نشاط در جامعه و کاهش فشار اقتصادی بر مردم و بسیاری از عوامل دیگر ارتباط دارد.

رئیسی گفت: وزارت بهداشت برنامه ملی سلامت روان را تدوین کرده و به کل مراکز بهداشتی کشور هم ابلاغ شده است. این اقدام از سال گذشته شروع شد و امسال شاخص‌های سلامت روان کمّی و کیفی برای این برنامه تعریف شد.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: طی بررسی‌ها مشخص شده که حدود 20 درصد جمعیت کشورمان افراد دارای اختلال افسردگی یا اضطرابی و سایر اختلالات روانی هستند که باید آنها را پیدا کنیم و بر اساس این پیش‌بینی، کارکنان نظام سلامت باید این جمعیت دچار اختلال روانی را شناسایی و برای بهبود آنها بر اساس برنامه ملی اقدام کنند.

رئیسی گفت: این آمار برای هر یک از اختلالات روانی و در جاهای مختلف متفاوت است اما به طور میانگین انتظار داریم بین ۱۸ تا ۲۲ درصد از جمعیت هر منطقه دچار یکی از این اختلالات باشند.

وی افزود: بر اساس برنامه ملی سلامت روان وزارت بهداشت قرار است نیروهای آموزش دیده بهداشتی به صورت فعال به سراغ افراد شناسایی‌شده بروند و منتظر نمانند که آنان برای دریافت خدمات بهداشت و سلامت روان مراجعه کنند.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: ۱۶۰۰ کارشناس سلامت روان در قالب برنامه کاهش آسیب در شبکه بهداشتی کشور مستقر هستند و برنامه های مختلفی را برای غربالگری، شناسایی افراد دچار اختلالات روانی، ارائه خدمات آموزشی و ارجاع افراد نیازمند خدمات درمانی به سطوح بالاتر را انجام می دهند.

رئیسی گفت: نحوه یافتن افراد دچار اختلال روانی به این صورت است که افرادی که برای دریافت هر نوع خدمت به مراکز بهداشتی مراجعه می کنند، از نظر وضعیت سلامت روان بررسی می شوند.  مثلا بهورز در خانه بهداشت به فردی که برای واکسن نوزاد خود مراجعه کرده، ابزارها و فرم‌هایی که آماده شده را ارائه می‌دهد و پس از پر کردن این فرم با او مصاحبه می‌کند.

این مسئول افزود: اگر امتیاز مربوط به اختلال سلامت روان برای این فرد از حد نرمال بالاتر باشد، به روانشناسی که در مرکز بهداشت است، ارجاع داده می شود. روانشناس این فرد را می بیند و اگر تشخیص داد که به خدمات روانپزشکی و درمانی نیاز دارد، او را به روانپزشک یا پزشک ارجاع می‌دهد.

به گفته معاون وزیر بهداشت، این برنامه در کل کشور در حال اجراست اما با توجه به کامل‌تر و قوی‌تر بودن شبکه بهداشتی در روستاهای کشور، این خدمات در روستاها بهتر و کامل‌تر از شهرها انجام می‌شود.

هشدار وزیر بهداشت

اول دی امسال بود که سعید نمکی، وزیر بهداشت نیز درباره شیوع افسردگی و مشکلات و اختلالات روانی در کشور هشدار داد و آن را «زنگ خطری بزرگ» خواند. نمکی طی سخنانی در بیمارستان روانپزشکی رازی تهران گفت: متاسفانه یکی از عرصه‌هایی که به شدت دچار مشکل هستیم و من به عنوان وزیر بهداشت اعلان خطر می‌کنم، بخش بهداشت روان جامعه است.

وزیر بهداشت از همه دست‌اندرکاران کشور خواست به فکر سلامت روان کشور باشند و گفت که این موضوع فقط در وزارت بهداشت محقق نمی‌شود.

نمکی از دامن زدن به دلمردگی، یاس و ناامیدی در کشور انتقاد کرد و گفت هر قدمی در این مسیر «خیانت ملی به کشور» است.

کد خبر 476417 برچسب‌ها وزارت بهداشت و درمان جامعه اختلالات روانی بیماری روانی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: وزارت بهداشت و درمان جامعه اختلالات روانی بیماری روانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۷۳۳۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقوع یک میلیون و ۹۰ هزار زایمان در کشور در سال گذشته/ زایمان طبیعی سبب کاهش مشکلات تنفسی جنین

صابر جباری٬ رئیس مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: در سال گذشته یک میلیون و ۹۰ هزار زایمان در کشور انجام شده است که ۴۴/۲ درصد از این تعداد زایمان به صورت طبیعی انجام شده اند.

او بیان کرد: رسیدن به جامعه٬ نسل و خانواده سالم در گروی سلامت زنان جامعه و سلامت مادران است. یکی از مزیت های بارداری برای مادران کاهش چشمگیر سرطان سینه خواهد بود.

جباری تاکید کرد: بارداری سبب می شود تا خانواده از سبک زندگی سالم تبعیت بیشتری داشته باشد. بارداری باعث افزایش قدرت بازسازی سلول های کبدی،کاهش ابتلا به بیماری سرطان پستان ، تخمدان و رحم و کاهش عفونت های لگنی خواهد شد. 

رئیس مرکز حوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت و مسئول دبیرخانه قرارگاه جوانی جمعیت تاکید کرد: زایمان طبیعی سبب کاهش مشکلات تنفسی جنین و آماده شدن برای زندگی او در آینده می شود. 

او ادامه داد: بررسی ها نشان می دهد که تغییرات رخ داده در دوران بارداری مزیت های زیادی بر روی سلامتی مادران باردار خواهد داشت و سبب کمتر شدن خطر رشد سلول های سرطانی می شود.

جباری افزود: شیردهی نوزاد توسط مادران سبب شده تا میزان شکستگی استخوان ران در دوران کهولت کاهش پیدا کند و احتمال ابتلا به بیماری دیابت نوع دو، کم شود.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • بیش از 95 درصد مردم چهارمحال و بختیاری به شاخص‌های سلامت دسترسی دارند
  • خدمات رایگان ۳۳۰۰ روانشناس در مراکز جامع سلامت
  • خانواده سالم و منسجم، محور سلامتی
  • همه چیز درباره انگ اجتماعی
  • شایع‌ترین اختلالات روانی در مبتلایان به کرونا را بشناسید
  • اجرای طرح خانواده سالم در ۳۶۰۰ مرکز بهداشت | خانواده‌ها در این طرح چه آموزش‌هایی می‌بینند؟ | انجام غربالگریِ روان برای متقاضیان
  • نقش مهم حمایت والدین در سلامت روانی و احساسی فرزندان
  • وجود ۳۰۸ خانه بهداشت فعال در چهارمحال و بختیاری
  • وقوع یک میلیون و ۹۰ هزار زایمان در کشور در سال گذشته/ زایمان طبیعی سبب کاهش مشکلات تنفسی جنین
  • افزایش تعداد مراقبین سلامت/ تقویت شبکه سلامت کشور