Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، محققان دانشکده پزشکی واشنگتن موش‌های تغذیه شده با رژیم غذایی سرشار از پروتئین را به منظور ایجاد عمدی تصلب شریان مورد مطالعه قرار دادند. برخی موش‌ها با رژیم غذایی چرب همراه با میزان بالا پروتئین و برخی دیگر هم با رژیم غذایی چرب حاوی میزان پروتئین کم تغذیه شدند.

محققان مشاهده کردند موش‌های تغذیه شده با رژیم غذایی چرب و پروتئین بالا مبتلا به تصلب شریان شدیدتری شده بودند؛ آنها در مقایسه با موش‌های تغذیه شده با رژیم غذایی چرب با میزان پروتئین عادی، حدود ۳۰ درصد پلاک بیشتری در عروق خونی شأن داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«بابک رازانی»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «در موش‌های تغذیه شده با رژیم غذایی حاوی میزان پروتئین زیاد، پلاک‌های شأن قبرستان ماکروفاژها بود. بسیاری از سلول‌های مرده در مرکز پلاک، آن را بی نهایت بی ثبات و مستعد پارگی می‌کنند. با عبور جریان خون از پلاک، نیروی ناشی از فشارخون بالا، فشار زیادی بر آن قسمت وارد می‌کند. چنین موقعیتی منجر به حمله قلبی می‌شود.»

محققان متوجه شدند پروتئین مصرفی بعد از هضم به بلوک‌های سازنده پلاک موسوم به اسیدآمینه‌ها تجزیه می‌شوند. اسیدهای آمینه اضافی حاصل از رژیم غذایی سرشار از پروتئین موجب فعال شدن پروتئین در ماکروفاژهای موسوم به mTOR می‌شود. سیگنال‌های ناشی از mTOR موجب توقف توانایی سلول‌ها در پاکسازی بقایای سمی پلاک شده و در نتیجه زنجیره منتج به مرگ ماکروفاژها متوقف می‌شود.

محققان دریافتند برخی اسیدآمینه‌ها بخصوص leucine و arginine بسیار در فعال سازی mTOR نقش دارند.

به گفته رازانی، « leucine به مقادیر زیاد در گوشت قرمز موجود است.»

کد خبر 4836057

منبع: مهر

کلیدواژه: رژیم غذایی پروتئین لختگی خون گوشت قرمز وزارت بهداشت ویروس کرونا سرطان لبنیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درمان ناباروری سازمان نظام پزشکی سازمان غذا و دارو آفلاتوکسین دارو پوست بیماری صرع دندانپزشکی گردشگری سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۷۴۵۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نایب رئیس انجمن تغذیه ایران بیان کرد؛ چرخه معیوب سیاستگذاری سلامت و امنیت غذایی

مجیدحسن قمی در توضیح این مطلب به قدس آنلاین می گوید: برای مثال شورای عالی امنیت غذایی باید سیاستگذاری کلان نظام را درباره چگونگی تأمین غذا پیش ببرد و از تمام ارگان ها و سازمان های متولی دعوت کند تا کار به نحو احسن انجام شود. البته این مهم توسط شورای عالی امنیت غذایی انجام می گیرد اما این شورا نمی تواند کاری برای یک سازمان، اداره یا تشکیلات در سازمانی دیگر انجام دهد؛ بنابراین چرخه کار معیوب می ماند چراکه ارگان ها با هم تعامل بهینه ندارند و تصور می کنند که حتما باید دستور همکاری از مقام بالا دستی باشد تا کار انجام شود، در واقع قانون وجود دارد اما در بسیاری از موارد اجرا نمی شود.

امنیت غذایی یعنی فراهم کردن دسترسی غذایی برای همه اقشار جامعه. این دسترسی باید پایدار باشد تا افراد در دور افتاده ترین نقاط کشور نیز به غذای سالم دسترسی داشته باشند. وی می افزاید:بخش مهم امنیت غذایی موضوع پایداری آن است که رابطه مستقیم با وضعیت مالی افراد جامعه دارد.

امنیت غذایی یعنی فراهم کردن دسترسی غذایی برای همه اقشار جامعه. این دسترسی باید پایدار باشد تا افراد در دور افتاده ترین نقاط کشور نیز به غذای سالم دسترسی داشته باشند.

قمی بیان می کند: بخش مهم امنیت غذایی موضوع پایداری آن است که رابطه مستقیم با وضعیت اقتصادی افراد جامعه دارد. برای مثال هر منطقه از کشور که با مشکل فقر رو به رو است، باید دید آیا امنیت غذایی افراد آن منطقه از پایداری برخوردار است و توانایی خرید مواد غذایی مورد نیاز را دارند؟

نایب رئیس انجمن تغذیه ایران می افزاید: ایمنی غذا نیز موضوع مهمی در حکمرانی غذاست که وظیفه تامین آن در مسیر مزرعه تا سفره بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است و بر همین اساس است که این وزارت باید به سلامت خاک، کود و آب کشاورزی نظارت کند.

نایب رئیس انجمن تغذیه ایران می گوید: حکمرانی غذا در سراسر دنیا از اهمیت ویژه ای برخوردار است بنابراین باید ابزاری وجود داشته باشد تا با کارایی مطلوب، منجر به تغییر و بهبود سفره مردم شود.

وی می افزاید: حتی پس از جنگ اوکراین مشخص شد که موضوع حکمرانی غذا چقدر مهم است و تبادلات سیاسی و تجاری تا چه اندازه می تواند در این باره مهم باشد.

برگشت برخی محصولات با برچسب عدم سلامت

قمی ادامه می دهد: سیاستگذاری در حکمرانی غذا و شیوه ای که همه جوامع مدنی دنیا در پیش می گیرند از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در واقع فراهم آوری، دسترسی، سلامت و ایمنی غذایی از موضوعاتی است که باید در این سیاستگذاری لحاظ شود.

مجید حسن قمی،نایب رئیس انجمن تغذیه ایران

وی می افزاید: بنا به شرایط اقلیمی کشور، توجه به نوع محصول کشاورزی اهمیت دارد. برای مثال آیا لازم است گندم، هندوانه و یا... بکاریم؟ یا بهتر است برخی محصولات را وارد کنیم و بیشتر به سمت کاشت محصولات دیمی برویم. بنابراین باید کوشید تا با کشاورزی هوشمند، انتخاب نوع بذر، دانه، روش های بهینه آبیاری و کود مناسب موجب برگشت محصولات صادراتی با برچسب عدم سلامت نشویم. 

مجیدحسن قمی پیامد بی توجهی به روستا را عدم توجه به قطب تولید می داند و می گوید: برای پایین آمدن آمار مهاجرت روستاییان به شهرها باید حداقل امکانات رفاهی از جمله آموزش، امنیت شغلی، پوشش بیمه ای کشاورز و زمین زراعی را در دستور کار قرار داد تا سیاستگذاری به درستی انجام گیرد و روستاییان با انگیزه بیشتری تولیدات با کیفیت تری به جامعه ارائه دهند.

نایب رئیس انجمن تغذیه ایران اذعان می کند: در بسیاری از نقاط دنیا، کشاورزی به روش بهینه انجام می شود؛ آن چنان که از یک زمین خیلی کوچک بهره برداری فراوان صورت گرفته و به جای یک بار برداشت محصول در سال، سه تا چهار مرحله محصول برداشت می کنند.

مواد غذایی سالم برای گروه های خاص

قمی درباره امنیت غذایی یادآور می شود: در واقع غذای سالم باید در دسترس و پایدار باشد آن چنان که همه بتوانند از حداقل های تغذیه سالم برخوردار شوند. به عنوان مثال یک معلم باید مطمئن شود دانش آموز وی توانایی استفاده از حداقل مواد غذایی سالم از گروه شیر و لبنیات، نان و غلات، گوشت و مواد پروتئینی، میوه و سبزیجات را در طول شبانه روز دارد تا بتواند دانش آموز خود را بدون نگرانی از وجود آلودگی های میکروبی، انگلی، شیمیایی و سم های نیتراته سرطان زا، به مصرف مواد غذایی سالم توصیه کند.

رئیس انجمن تغذیه ایران درباره اهمیت دسترسی به انواع مواد غذایی سالم برای افراد خاص می گوید: کودکان، مادران باردار، مادران شیرده، ورزشکاران و سالمندان از جمله گروه های خاصی هستند که باید دسترسی به غذای امن و پایدار داشته باشند.

وی ادامه می دهد: حداقل میزان پروتئینی که هر فرد باید در طول شبانه روز دریافت کند چیزی حدود هشت دهم گرم تا یک گرم به ازای هر کیلوگرم وزن است. یعنی فردی با وزن ۷۰ کیلوگرم باید در طول شبانه روز ۷۰گرم پروتئین دریافت کند. بنابراین یکی از مهم ترین ارکان در سبد غذایی پروتئین است.

مؤلفه های مهم در سبد غذایی

نایب رئیس انجمن تغذیه ایران تأکید می کند: دارو، درمان، عمل جراحی و بازتوانی، هزینه فراوانی دارد بنابراین باید پیشگیری از بیماری را در اولویت قرار داد و تدبیری اندیشید تا روحیه همکاری بین ارگان ها تقویت شده و رویکرد نوینی در حوزه سلامت، بهداشت و ... به وجود آید تا روحیه مودت سبب شود همه ارگان ها اعم از صداوسیما، جهاد کشاورزی، متخصصان تغذیه، جهاد کشاورزی، سازمان بهداشت و ... با عمل به شرح وظایف خود، پای کار بیایند تا به امنیت غذایی پایدار برسیم.

عفت زارع

دیگر خبرها

  • بی‌حوصلگی و کم دقتی از عوارض تغذیه نامناسب دانش‌آموزان است
  • کدام مواد غذایی برای سلامت مو مفیدند؟
  • مواد غذایی که برای سلامت مو مفیدند
  • چاشنی پرطرفداری که استخوان‌ها را نابود می‌کند
  • ۱۰ توصیه کاربردی در پیشگیری از خطر سرطان‌ها
  • تغذیه صحیح در فصل بهار، از دیدگاه طب ایرانی
  • فواید رژیم گوشت‌خواری بیشتر است یا گیاه‌خواری؟
  • نایب رئیس انجمن تغذیه ایران بیان کرد؛ چرخه معیوب سیاستگذاری سلامت و امنیت غذایی
  • کاهش کلسترول با جایگزینی گوشت با پروتئین قارچ
  • این افراد لب به جگر نزنند