Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-25@11:52:39 GMT

هم‌آوا با موسیقی مردان دریا‌

تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۷۴۷۳۳

هم‌آوا با موسیقی مردان دریا‌

سرزمین جنوب برای بسیاری از ایرانی‌ها نماد حضور انسان‌های خونگرمی است که همواره پای مرزهای ایران زمین ایستاده‌اند و در طول تاریخ جلوی دشمن سینه سپر کرده‌اند. جنوب مرزهای ایران به‌واسطه هجوم کشورهای بیگانه در طول تاریخ کشور عزیز ما همواره جلوه‌گاه فرهنگ ایثار و شهادت بوده است. از رئیسعلی دلواری گرفته تا مردانی چون جهان‌آرا که در هشت سال دفاع مقدس دشمن را از این مرز و بوم بیرون راندند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرهنگ‌وهنر مردم جنوب ایران از ادبیات گرفته تا سینما و موسیقی زبانزد خاص و عام بوده است. حضور هنرمندانی چون ناصر تقوایی، امیر نادری، نجف دریابندری، صفدر تقی‌زاده و خیل عظیمی از دیگر هنرمندان نیز نشانه این گفته است. در حوزه موسیقی اما محسن شریفیان به‌خوبی توانسته است با تکیه بر پژوهش موسیقی خطه جنوب بخصوص بوشهر را حفظ و به نحو شایسته‌ای منتشر کند.
محسن شریفیان خواننده و نوازنده ایرانی که به‌واسطه پژوهش‌های ارزشمند خود نشان درجه یک هنری را اخذ کرده است با تشکیل گروه لیان، آثار ارزشمندی را تولید کرده است و حالا طرفداران بی‌شماری در سرتاسر این مرز و بوم دارد.
از او تاکنون کتاب‌های اهل زمین، اهل ماتم، دلیران خاموش، موسیقی بوشهر در عصر باستان، اهل ساز، آموزش نی‌انبان و مردم‌شناسی نوار ساحلی شیبکوه منتشر شده است.
همین مهم دلیلی شده تا شریفیان در کنسرت‌های خود تنها به نواختن ساز مشغول نباشد و اقدام به توضیحاتی آکادمیک درخصوص موسیقی بوشهر و انتقال به مخاطب کند. شریفیان که به‌واسطه اجراهای بین‌المللی خود به نامی آشنا در دیگر کشورها تبدیل شده است در کنار آموزش به نسل جوان سعی در شکل‌گیری هرچه بهتر گروه‌های دیگر جنوب ایران نیز دارد.
به یاد داشتم در اختتامیه جشنواره فیلم اروند به‌ دعوت حمید فرخ‌نژاد تنها با نی جفتی‌اش به آبادان سفر کرده بود و طی دو روز توانست گروهی از بومیان را گرد هم جمع کند و نتیجه آن شد اجرای فاخری که حاضران در سینما نفت آبادان را به وجد آورده بود. به‌همین‌دلیل این‌بار نیز از او دعوت کردم که به کیش سفر کند تا با گروهی از بومیان همکاری کند. اما نمی‌دانستم که خیلی زود این همکاری و گردهمایی هنرمندان جنوب  به اجرای خانه بومیان در جزیره می‌انجامد. اجرایی که تنها طی تبلیغ ٢٤ ساعته عده بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی را به این نقطه کشاند. اینجاست که بعد از اجرای برنامه وقتی هنوز صدای ساز می‌آمد گفت: «این برنامه چند وقت دیگر صدایش در می‌آید.» این حرف او یعنی تداوم داشتن موسیقی در نگاه و ذهن او. شریفیان وقتی با موسیقی کیش مواجه شد از غنی بودن آن سخن گفت. از موسیقی مردان دریا که موسیقی خاص خودش را دارد. یا تولد پیغمبر(ص) موسیقی خاص خودش را دارد. آیین حنابندان یا عروسی همه‌شان موسیقی خودش را دارد. هر چیزی در این منطقه وجود دارد بدون موسیقی و آیین نیست و می‌شود آنها را احیا و زنده کرد.»
همین حرف‌هاست که او را دغدغه‌مند نشان می‌دهد. کسی که برای موسیقی به هرجایی سفر می‌کند تا ظرفیت موسیقی جنوب را گسترش دهد. با هجوم فرهنگ‌های بیگانه به کشور عزیزما ایران که اغلب با پروپاگاندای غربی‌ها و کانال تلویزیونی بیگانه اتفاق می‌افتد حضور و فعالیت هنرمندانی چون شریفیان که تلاش می‌کنند آداب و رسوم گذشتگان را حفظ کنند امری مهم به نظر می‌رسد. مردی که با راوی‌گری موسیقی بوشـــــهر موسیقی اصیـــــل ایـــــن سرزمین را از ابتذال نجات داده است.‌

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۷۴۷۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلمی ناب از بازار تهران در حدود ۱۲۰ سال قبل / لباس پوشین مردان و زنان تهرانی جالب است (فیلم)

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • حذف ریکرو مردان و زنان ایران از کاپ جهانی شانگهای
  • حذف تیم‌های ریکرو مردان و زنان ایران در کاپ جهانی شانگهای
  • تصویر دیده نشده از محمدرضا شجریان
  • تصاویر دیده نشده از محمدرضا شجریان/ عکس
  • بازگشت تیم ملی قایقرانی مردان و زنان ایران به میهن
  • (ویدئو) واکنش جالب شبنم مقدمی به روش عذرخواهی محسن شریفیان: سمت من نیا!
  • فیلمی ناب از بازار تهران در حدود ۱۲۰ سال قبل / لباس پوشین مردان و زنان تهرانی جالب است (فیلم)
  • تعابیر عجیب خاخام صهیونیست درباره ایران
  • ببینید | وحشت خاخام صهیونیست از قدرت منطقه‌ای ایران
  • رویداد بین المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور ایران برگزار می شود