Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-19@01:25:23 GMT

تبعات رها کردن کودک در فضای مجازی

تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۷۵۰۹۱

آسیه حسینی نیکو، دکترای روان شناسی تربیتی، طراح دوره‌های آموزشی سواد رسان‌های ویژه کودکان و نوجوانان درخصوص تاثیر اخبار منفی و هیجانات در خانواده بر زندگی کودکان با تاکید بر اینکه اخبار تلخ و منفی بزرگسالان را نیز مورد تهدید قرار می‌دهد و می‌تواند بر روی افکار آن‌ها تاثیرگذار باشد گفت: گاهی به دلیل بی توجهی به کنترل هیجانات و مدیریت زندگی و بدون برنامه به اخبار منفی می‌پردازیم و در هر مکان و در هر لحظه به آن گوش می‌دهیم یا درباره آن صحبت می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اخبار اجتماعی - باید توجه داشته باشیم این هیجانات کنترل نشده آسیب‌هایی برای ما به همراه دارد. این در حالیست که کوکان تمام امنیت خود را از دو منبع قدرت و الگو یعنی پدر و مادر الهام می‌گیرند از این رو زمانی که امنیت روانی این دو منبع مورد تهدید قرار گیرد و تمام سخنان والدین بوی نگرانی و استرس می‌دهد، امنیت فرزندان نیز زیر سوال می‌رود.

وی همچنین درباره چگونگی مصون‌سازی فرزندان از خطرات و اخبار مسموم فضای مجازی با تربیت و آموزش آن‌ها اظهار کرد: هیچ گاه نباید اخبار را از فرزندانمان کتمان یا تلاش کنیم آن‌ها در معرض اخبار قرار نگیرند بلکه باید در مصرف رسانه و دامن زدن به اخبار مدیریت داشته باشیم. البته کودکانی که در سنین کمتر از پیش دبستانی قرار دارند باید تا حد ممکن خیلی کم در جریان اخبار قرار بگیرند و با قصه گویی و مدیریت زمان تلویزیون آن‌ها را از این فضا دور کرد.

این روان‌شناس ادامه داد: در واقع جستجوی بیش از اندازه درباره رویدادها، تفسیر‌ها و بحث‌هایی که کمکی به حل مشکل نمی‌کنند، جو روانی حاکم بر خانه را مسموم می‌کند. جایگزین بسیار خوب برای این موضوع به خصوص زمانی که جو اخبار تلخ زیاد می‌شود، ایجاد برنامه‌های متنوع و سالم، بازی و دورهمی‌های آرام بدون پرداختن به اخبار مسموم است.

 دکتر آرش هادیان روان شناس و رئیس کلینیک روانشناسی بیمارستان هاجر نیز در این باره که والدین چگونه می‌توانند از آسیب روانی فرزندان خود جلوگیری کنند؟ افزود: هرچه زمان می‌گذرد ورودی اطلاعات افزایش می‌یابد. در سال‌های قبل بهترین راه کنترل کودکان و نوجوانان، سانسور بود، اما امروزه این راهکار امکان پذیر نیست. حتی اگر محیط زندگی و خانواده بسیار ایزوله باشد، کودک وارد مدرسه می‌شود و در آنجا چیز‌هایی را می‌شنود یا می‌بیند که امنیت کودک را مختل و ناهنجاری‌های اجتماعی برای او ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: توجه داشته باشید برای کودکان به خصوص سنین زیر ۶ سال مهمترین دغدغه هنگام دریافت اخبار منفی این است که خطری والدین آن‌ها را تهدید نکند از این رو بهترین راه برای ایجاد حس امنیت در فرزند ما این است که حس کند هنگام دریافت اطلاعات والدین در کنار او هستند، به این منظور بهتر است اخبار را به صورت تعدیل شده از زبان خود پدر و مادر بشنود، با این کار، یک امنیت خاطر در او ایجاد می‌شود که همه چیز تحت کنترل است و خانواده از او مراقبت می‌کند؛ بنابراین کودک نباید از محیط خانه دور شود و اخبار را به صورت ناگهانی، غیر واقعی و بزرگ شده در محیط اجتماعی دریافت کند.

هادیان درباره تبعات رها کردن کودک در فضای مجازی اظهار کرد: در درجه نخست باید از والدین شروع کنیم. حتما دیده‌اید که والدین برای اینکه چند لحظه آرامش داشته باشند و به کارهایشان برسند تبلت و گوشی را بدون هیچ گونه فیلتر در اختیار فرزند خود قرار می‌دهند. کودک زیر ۸ سال درک بالایی از راستی برخی از واقعیت‌ها ندارد و روح او با خشونت بیگانه است. زمانی که کودک را بدون هیچ گونه مهاری در فضای مجازی رها می‌کنیم، او چیز‌هایی می‌بیند و می‌شنود که تبعات بسیار بدی مانند ترس و نگرانی دارد.

جواد سیف، معلم و مدیر مدرسه ابتدایی نیز در پاسخ به اینکه از نظر شما به عنوان مدیر مدرسه، دانش آموزان با چه چالش‌هایی در فضای مجازی مواجهند و راهکار حل مشکلات چیست؟ گفت: بر اساس اصول علوم ارتباطات، همانگونه که آگاهی کم، سم مهلک محسوب می‌شود، بالارفتن اطلاعات نیز خطرنا م است. انبوه اطلاعات، دانش آموزان را در معرض آسیب قرار می‌دهد. یکی از مهمترین چالش‌هایی که دانش آموزان با آن مواجه هستند از پدر و مادران نشات می‌گیرد. هیچ گاه یک پدر و مادرفرزند خود را در تاریکی و بدون حمایت در خیابان رها نمی‌کنند تا راهش را پیدا کند، اما می‌بینیم که والدین خیلی راحت، کودکان و نوجوانان را در فضای مجازی رها می‌کنند.

وی افزود: از آنجایی که این افراد قدرت پردازش ندارند و با چالش‌هایی روبرو هستند که زمینه ساز مشکلات بزرگی می‌شود، بنابراین یکی از راهکار‌هایی که برای فضای مجازی اندیشیده شده این است که اولیای دانش آموزان سواد رسانه‌ای را بیاموزند.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: روان شناسی فضای مجازی استرس پدر و مادر خانواده فضای مجازی والدین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۷۵۰۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانک مرکزی برنامه‌ای برای انتشار اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی ندارد

بانک مرکزی ضمن تکذیب چاپ اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی، اعلام کرد: برنامه‌ای برای انتشار قطوع (دنو) پنج میلیون ریالی اسکناس ندارد. 

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مصطفی قمری‌وفا، مدیر روابط عمومی بانک مرکزی پس از انتشار تصویر اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی در فضای مجازی، اظهار کرد: بانک مرکزی ضمن تکذیب گمانه‌زنی‌های نادرست رسانه‌ای اعلام می‌کند برنامه‌ای برای انتشار قطوع (دنو) پنج میلیون ریالی ندارد.

وی افزود: ‎بانک مرکزی در همین باره مجدداً از اصحاب رسانه درخواست می‌کند ضمن دقت‌نظر در انتشار مطالب، اخبار موثق، رسمی و صحیح را از این مرجع دریافت و منتشر کنند و از اعلام و انتشار اخبار حساس مربوط به حوزه پولی و بانکی به نقل از منابع و مراجع ناشناس و غیررسمی در فضای مجازی به شدت خودداری کنند.

به گزارش ایمنا، عصر امروز (پنجشنبه) در فضای مجازی تصویر اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی در فضای مجازی منتشر شد و برخی کانال‌ها در ادعایی از برنامه بانک مرکزی برای ورود ایران چک‌های ۵۰۰ هزار تومانی به بازار دادند که از سوی این بانک تکذیب شد.

منبع: ایرنا کد خبر 745898

دیگر خبرها

  • چاپ اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی؟
  • بانک مرکزی برنامه‌ای برای انتشار اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی ندارد
  • فرزندی که حساب پدرش را خالی کرد
  • دستگیری ۴۰۰ نفر مجرم فعال آزمون سراسری در فضای مجازی + فیلم
  • بهنوش بختیاری بازیگر با ظاهری متفاوت ؛ سوژه جدید فضای مجازی (عکس)
  • شناسایی و برخورد باگردانندگان۵صفحه اینستاگرامی هنجارشکن غرب تهران
  • شناسائی و برخورد باگردانندگان۵صفحه اینستاگرامی هنجارشکن غرب تهران
  • توصیه‌هایی برای مقابله یا جلوگیری از استرس در فضای مجازی
  • باید‌ها و نباید‌های استفاده کودکان از فضای مجازی
  • تهدیدهای فضای مجازی برای کودکان