Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، بار‌ها شنیده‌ایم که گذشته چراغ راه آینده است. این چراغ، روشنگر مسیری است که به ساختن بنای تمدن ایرانی اسلامی می‌انجامد. چراغی که انوار روشنگرش حاصل تلاش صد‌ها حکیم، هنرمند و فیلسوف مسلمان است که از قرن‌ها پیش خشت به خشت این بنای سترگ را روی هم گذاشته‌اند.

با شما مخاطب گرامی قراری گذاشته‌ایم تا هر روز به بهانه عددی که تقویم برای تاریخ آن روز به ما نشان می‌دهد، به زندگی یکی از مشاهیر و بزرگان تاریخ کهن ایران و اسلام مختصر اشاره‌ای کنیم تا بتوانیم پس از یک سال، با این انوار روشنگر چراغ تمدن و فرهنگ آشنا شویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به این منظور هر روز صبح، بخشی از تاریخ کهن خود و افتخارات آن را مرور خواهیم کرد.

برای خوشه‌چینی از این خرمن دانش و فرهنگ، جلد اول کتاب «تقویم تاریخ فرهنگ و تمدن اسلام و ایران» تألیف دکتر علی‌اکبر ولایتی که به سال ۱۳۹۲ در انتشارات امیرکبیر به زیور طبع آراسته شده، بهره برده‌ایم.

ابوعبدالله محمد بن جابر حَرّانی معروف به «ابوعبدالله بتّانی» منجم و ریاضی‌دان قرن سوم هجری قمری است.

تاریخ دقیق تولد بتانی معلوم نیست و از روی اولین تاریخ رصد او که در سال ۲۶۴ق انجام شده، تاریخ تولد او را ۲۴۴ق تخمین زده‌اند. وی در حَرّان، شهری در شمال غربی بین‌النهرین یا نزدیکی آن به دنیا آمد و به همین سبب او را حرّانی نامیده‌اند.

نسبت صابی نیز نشان می‌دهد که اجداد وی از پیروان آیین صابی بوده‌اند، اما از نام و لقب او می‌توان دریافت که خود وی مسلمان بود. نسبت بتّانی معلوم نیست به چه علتی به وی داده شده است.

پدر وی، جابر بن سنان حرّانی، سازنده ابزار نجومی بود و تأثیر او در فرزند، موجب علاقه‌مندی بتّانی به نجوم شد. بتانی بعد‌ها نوعی ذات‌الحَلَق جدید به نام البیضه (تخم مرغ) ساخت. ذات الحلق نوعی اسطرلاب گوی شکل است که از ابزار ستاره شناسان قدیم بوده است.

بتّانی در سال ۳۱۷ق در نزدیکی سامرا درگذشت.

اهمیت فعالیت‌های علمی بتّانی در علم نجوم

بتّانی از رصدگران و منجمان مشهور بود و رصد‌های دقیق بسیاری را از ۲۶۴ تا ۳۰۵۶ق انجام داد و اندازه‌گیری‌های نجومی دقیقی ابداع کرد.

او آهنگ تقویم اعتدالین را ۵۴،۵ ثانیه قوسی در یک سال یا یک درجه در ۶۶ سال به دست آورد که از مقدار امروزی ۳.۴ ثانیه قوسی در سال بیشتر است. مقدار کلی میل خورشید را ’۳۵ و o ۲۳ اندازه‌گیری کرد که دقیقاً برابر با مقدر امروزی است. همچنین با محاسبه طول سال خورشیدی را ۳۶۵ روز و ۵ ساعت و ۴۶ دقیقه و ۲۴ ثانیه به دست آورد که دو دقیقه و ۲۲ ثانیه کمتر از مقدار کنونی است.

از دیگر کار‌های بتّانی اثبات امکان رخ دادن کسوف حلقوی است که برای این کار حرکت متوسط ماه را در طول اصلاح کرد و قطر ظاهری خورشید و ماه و تغییرات آن‌ها را در طول یک سال اندازه گرفت. وی همچنین روشی جدید و بسیار ماهرانه برای رؤیت هلال ماه ابداع کرد.

بتّانی، شنبه اول سپتامبر ۳۱۲ پیش از میلاد را مبدأ تاریخ اصلی در نظر گرفته بود و محاسبات نجومی خود را بر حسب آن انجام می‌داد. این تاریخ ۳۰ روز جلوتر از مبدأ تاریخی است که دیگر نویسندگان مسلمان به‌کار می‌بردند.

علاوه بر کار‌های نجومی، وی در ریاضیات نیز جدولی برای کتانژانت (ظلّ تمام) تنظیم کرد و برای تعیین فاصله قوسی بین دو ستاره روشی به کار برد که در آن اختلاف طول و عرض سماوی آن‌ها معلوم بود و معادل رابطه کسینوس‌ها در مثلثات کروی است. بتّانی، همان‌طور که در الرّیج‌الصابی خود شرح داده بود برای این کار از قضیه بطلمیوس در چهارضلعی‌های محاطی استفاده کرد که این قضیه برابری مجموع حاصل ضرب اضلاع روبه‌رو را با حاصل‌ضرب دو قطر بیان می‌کند، اما هم‌زمان یا پیش از بتّانی، دانشمندان دیگر نیز این قضیه را تلویحاً به کار برده‌اند. در واقع، بتّانی با استفاده از نکاتی که بر پایه اصل تصویر قائم است، روش‌های نو و بدیعی برای حل مسائل مثلثات کروی ابداع کرد.

تاثیر بتّانی بر منجمان مسلمان و دانشمندان غربی

بتّانی نزد منجمان مسلمان، شأن و مقام بالایی داشت. ابوریحان بیرونی کتابی به نام جلاء الاذهان فی زیج البتّانی نوشت و ابن خلدون کتاب‌های بتّانی را از بهترین آثار نجومی می‌دانست.

ابوریحان بیرونی هنگام بحث درباره سیارات به خلاصه‌ای که ابوالعباس حوالفَعسی از زیج بتّانی تهیه کرده بود. مُسلمه بن احمد مجریطی نیز کتابی خلاصه درباره تعدیل‌های کواکب زیج بتّانی نوشت.

وی علاوه بر دانشمندان مسلمان، در منجمان غربی نیز تأثیری آشکار داشت و دانشمندان غربی در آثار خود از وی با نام‌های آلباتگنیوس و آلباتینوس یاد کرده‌اند. همچنین در آثار روم شرقی وی را با نام اُپَتَنِس می‌شناختند. کپرنیک در بسیاری موارد مانند حرکت خورشید و تقدیم اعتدالین از بتّانی نقل قول کرده است. تیکو براهه و کپلر و ج. ب. ریچپولی در نوشته‌های خود به رصد‌های بتّانی توجه کرده‌اند. گالیله نیز در نوشته‌های نخستینش به کار‌های رصدی وی توجه کرده است.

ریچارد دانثرن، منجم انگلیسی قرن هجدهم، نتایج رصدی او را از گرفت‌های ماه و خورشید به‌کار برد تا شتاب قرنی ماه را در مدارش حول زمین به دست آورد که مقدار آن برابر ۱۰،۳ ثانیه کمان در هر قرن است. کندی خلاصه‌ای از زیج وی را تهیه کرد. این زیج دو بار در قرن ششم هجری به لاتینی و یک بار در قرن هفتم هجری به اسپانیایی ترجمه شد که ترجمه اخیر به امر پادشاه اسپانیان انجام گفت.

از بتّانی آثار مهم و ارزشمندی به‌جا مانده است که برخی از آن‌ها چنین‌اند:

۱. مهم‌ترین اثر بنّانی زیج اوست که به «الزیج الصابی» معروف است. زیج از واژه فارسی میانه زیک (فارسی جدید: زیگ) گرفته شده است. زیج در اصل به معنی تار قالی یا نخ‌دوزی بود، اما در قرن اول هجری این واژه برای جدول‌های نجومی به‌کار برده شد و پس از مدتی کوتاه در زبان عربی معنای کلی‌تر «رساله نجومی» یافته و برای خود جدول، همین کلمه جدول (به معنی جویبار) رواج یافت. وی در این کتاب از رصد‌های خورشیدگرفتگی ۹ صفر ۲۸۹ و ماه‌گرفتگی ۴ رمضان همان سال در انطاکیه یاد کرده است.

بتّانی در این کتاب، پاره‌ای از اشتباهات بطلمیوس را تصحیح کرده و خود در مقدمه آن گفته است که غلط‌ها و اختلاف‌های آثار پیشینیان، او را بر آن داشته است که به تألیف این کتاب بپردازد؛ زیرا بطلمیوس خود به نسل‌های آینده توصیه کرده است که بر پایه رصد‌های تازه، نظریات و استنباط‌های او را اصلاح و تکمیل کنند، همچنان که خود او با آثار ابرخُس و دیگران همین کار را کرده است. زیج او نتیجه رصد‌های بسیارش بر پایه نجوم بطلمیوس است که اندکی هم از نجوم هندی تأثیر گرفته است و علاوه بر تأثیری که در نجوم اسلامی داشت، در تکامل علم نجوم و مثلثات کروی در اروپا پیش و پس از زمان رنسانس، تأثیر بسیاری گذاشت.

بتّانی دو بار این کتاب را نوشت که برخی تحریر دوم را بهتر می‌دانند. نگارش نخست را پیش از سال ۲۸۸ق تمام کرده بود؛ زیرا ثابت بن قره، ستاره‌شناس مشهور که در همان سال درگذشت، از آن نام برده است.

دِلامیِر و آلفونسو نلینو درباره زیج معروف بتّانی مطالعه کرده‌اند. دلامبر در ۱۸۱۹ تاریخ نجوم در قرون وسطا را منتشر کرد. وی در فصل دوم این کتاب، ۵۳ صفحه را به تجزیه و تحلیل زیج بتّانی اختصاص داد که مطالب آن برای خوانندگان امروزی نیز جالب و مفید است، اما نلینو، خاورشناس ایتالیایی، ۸۰ سال پس از دلامبر، متن کامل زیج بتّانی را چاپ کرد که کاری نمونه در تحقیق و پژوهش است.

دو جلد بعدی را که ترجمه لاتینی و حواشی آن بود، در مدت هشت سال بعد منتشر کرد. ترجمه نلینو درخور تحسین است، زیرا گرچه نثر عربی زیج بتّانی در نگاه نخست ساده به نظر می‌آید، در بسیاری موارد، دشوار و حتی مبهم است، ولی نلینو آن را به زبان لاتینی ساده و بسیار روان و شیوا ترجمه کرد. این کتاب از لحاظ فنی نشان‌دهنده آشنایی بسیار او با مسائل ریاضی و نجومی زیج و حوادث تاریخی است که کتاب بر پایه آن‌ها تدوین شده بود. این ترجمه سومین ترجمه از زیج بتّانی است که یکی از شاهکار‌های تاریخ علم است.

۲. کتاب معرفة مطالع البروج فی ما بین ارباع الفلک، اثر دیگری از بتّانی است که درباره مکان طلوع در نقاطی از دائرة‌البروج است که در لحظه مفروض بر یکی از اوتاد چهارگانه منطبق نیست. ابن ندیم از این کتاب نام برده، ولی ممکن است این اثر همان فصل ۵۵ زیج وی باشد که عنوان مشابهی دارد.

۳. رسالة فی تحقیق اقدار الاتّصالات، که موضوع آن حل مسئلهت مطارح شعاع‌ها در احکام نجوم به روش مثلثاتی است برای هنگامی که ستاره مورد نظر روی دائرة‌البروج نباشد یعنی دارای عرض باشد. وی این کتاب را برای ابوالحسن بن فرات وزیر نوشت.

۴. کتاب اربع مقالات فی احکام علم النجوم، اثر دیگری از بتّانی است که شرحی بر تترابیبلوس (اربع مقالات) بطلمیوس است که بطلمیوس آن را برای شاگردش، سوری، نوشت و بعد‌ها بسیاری آن را شرح و ترجمه و اصلاح کردند.

منبع: آنا

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تاریخ تمدن ایران مشاهیر ایرانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۷۵۳۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خلع‌ سلاح روان‌شناس‌نمای مسلح!

اینستاگرام برای بسیاری فضایی است برای فروش رویا؛ لاغری در ۱۰ روز، درآمد دلاری در ۵ روز و خودشناسی و حل مشکلات زوجین با چت و دایرکت! در محیط اینستاگرام شما هر رویایی داشته باشید قطعا کسی هست که آن را به سرعت و بدون سختی برآورده می‌کند! برای همین واقعا تشخیص دوغ و دوشاب در آن بسیار مشکل است. به‌تازگی، رئیس پلیس فتای تهران از دستگیری متهم مسلحی خبر داده که در اینستاگرام با جعل عنوان روان‌شناس فعالیت می‌کرده و بعد از پیدا‌کردن سوژه‌های خود، از آنان اخاذی می‌کرده است (منبع خبر: مهر). در ادامه، بخشی از صحبت‌های شاکیان و اعترافات این مرد را خواهید خواند و از راه‌های نیفتادن در دام چنین روان‌شناس‌هایی خواهیم گفت.

صفحه روان‌شناسی خوبی داشت، اما ...

دکتر مهدی سودآوری ، روان‌شناس و مدرس دانشگاه گفت: رئیس پلیس فتا تهران بزرگ می‌گوید که خانم جوانی به پلیس فتای پایتخت مراجعه کرد و مدعی شد فردی ناشناس در فضای مجازی با اغفال وی اقدام به اخاذی از ایشان می‌کند. شاکی در ادامه اظهاراتش گفت که به علت مشکلات شخصی نیاز به روان‌شناس داشتم. در شبکه‌اجتماعی اینستاگرام با یک روان‌شناس آشنا شدم که یک صفحه روان‌شناسی داشت و مطالب خوبی گذاشته بود و در صحبت‌های اولیه احساس کردم این شخص می‌تواند کمکم کند. برای همین نشانی دفتر او را گرفتم و حضوری مراجعه کردم که پس از حضورم اقدام به آزار و اذیت بنده کرد و با نشان دادن اسلحه و بی‌سیم من را تهدید و از بنده اخاذی کرد. بعد از افزایش تعداد شکات به بیش از ۱۰ نفر و دستگیری این شخص که دارای سابقه بیماری روانی هم بوده است، متهم گفته به قصد اخاذی و ارتباط با خانم‌ها با پوشش روان‌شناس در اینستاگرام فعالیت می‌کردم و پس از صحبت‌های کوتاه با ترغیب آنان به مراجعه حضوری، در دفتر کار خودم با استفاده از اسلحه و بی‌سیم اقدام به تهدید و اخاذی از آنها می‌کردم.

دام سودجو‌ها برای افراد مشکل‌دار

در شبکه‌های اجتماعی هم متخصص واقعی وجود دارد، هم رویا فروش کلاهبردار، اما متاسفانه طبق معمول همیشه سروصدای کم سوادان و کلاهبرداران بیشتر از متخصص‌های واقعی است. دلیلش هم این است که متخصص واقعی هیچ‌گاه ادعا‌های عجیب نمی‌کند و هیچ‌وقت راه‌حل جادویی ندارد. هیچ گاه نسخه حلال تمام مشکلات ندارد. برای همین باید بسیار مراقب افراد سودجو باشیم که دقیقا برای شکار افراد مشکل دار و مستاصل دام پهن کرده اند.

با جعل مجوز‌های نظام روان‌شناختی چه کنیم؟

برای دریافت خدمات مشاوره روان‌شناختی، حتما باید به مراکز مجاز مراجعه کرد. کلینیک‌های مجاز دارای مجوز از بهزیستی و اگر به مطب شخصی مراجعه می‌شود باید دارای مجوز از نظام روان‌شناختی باشد، تابلو‌های سبزرنگ با شماره نظام روان‌شناختی که روی آن درج شده باشد. گرچه کلاهبرداران حرفه‌ای توان جعل تابلو، مدرک تحصیلی، مهر رسمی و ... را دارند، پس چگونه اطمینان حاصل کنیم که فرد مقابل واقعا متخصص است؟ هر چیز بی‌عیب و نقص و بسیار خوبی همیشه یک امایی دارد! هر کسی ادعا کرد که در یک یا دو جلسه فلان مشکل را رفع می‌کند، اگر ادعا کرد حلال همه مشکلات شماست با هزینه بسیار کم و ...، یعنی دارد به شما هشدار می‌دهد که باید آنها را جدی بگیرید.

اعتماد نکردن به تعداد فالوئر

صرفا بدون تحقیق و از روی پیج اینستاگرام و تعداد فالوئر به فرد روان‌شناس اعتماد نکنید. سعی کنید خودتان درباره شماره نظام روان‌شناسی وی تحقیق و بعد به او مراجعه کنید یا بسته و پکیج آموزشی را خریداری کنید. اگر جزو کسانی هستید که تاکنون از روان‌شناس کمک نگرفته‌اید، بهتر است قبل از انتخاب روان‌شناس با کسانی که قبلا از روان شناس خاصی نتیجه مطلوب گرفته‌اند، کمک بگیرید. چون انتخاب تصادفی و بدون تحقیق امکان اشتباه را بالا می‌برد و ممکن است نتیجه به نفع‌تان نباشد.

بی‌محابا اطلاعات شخصی‌مان را لو ندهیم

برای دریافت خدمات مشاوره روان‌شناختی که قرار است به فردی اعتماد کامل کنیم و اطلاعات خیلی خصوصی را در اختیار او قرار دهیم، ترجیحا از چند نفر پرس‌وجو کنیم، در گوگل نام او را جست‌وجو کنیم، همین طور بی محابا بدون تحقیق در دایرکت، تمام اطلاعات شخصی خود را در اختیار کسی قرار ندهیم. خلاصه مراقب خودمان باشیم.

منبع: روزنامه خراسان

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • طراحی مد با الهام از یک غذای مکزیکی! (عکس)
  • کتاب‌های کارآفرینان که باید قبل از تأسیس استارت‌آپ بخوانند
  • رونمایی از کتاب «آب، حیات‌بخش مقدس» در کاشان
  • (ویدیو) صحنه تماشایی از کمک پلیس وظیفه شناس به یک پیرمرد
  • افزایش کارایی توربین بادی با بال پرنده
  • الهام علی‌اف: متن توافق صلح بین باکو و ایروان وارد جزییات شده است
  • تشرف نزدیک به دو هزار زائر از آذربایجان‌غربی به حج تمتع
  • «الهام علی‌اف» وارد مسکو شد
  • حیات بشر در قمر یخی زحل محتمل است
  • خلع‌ سلاح روان‌شناس‌نمای مسلح!