Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-18@10:02:57 GMT

یک لحظه آرامش به چه قیمت؟

تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۷۵۳۵۷

یک لحظه آرامش به چه قیمت؟

ایسنا/کردستان برای تجربه یک آرامش کوتاه و فرار از مشکلات پیشرو با مصرف مواد مخدر تمام آنچه را که داشته‌ایم، از دست خواهیم داد واقعاً آرامش به چه قیمت؟

چیا سهراب‌نژاد شامگاه یک شنبه (۶ بهمن) در نشست «نقش ارتقای نشاط اجتماعی با تمرکز بر جامعه دانشگاهی در پیشگیری از اعتیاد» با اشاره به اهمیت ایجاد نشاط اجتماعی به‌ویژه برای قشر دانشجو اظهار کرد: اعتیاد یک تجارت جهانی است و بر همین اساس رشد این پدیده در سطح کشور، استان و جامعه دانشگاهی نیز از این امر تبعیت دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: با وجود آشنایی تمام جامعه به‌ویژه قشر فرهیخته و دانشجو از عواقب این پدیده خانمان‌سوز بازهم به دلیل تجربه یک آرامش کوتاه‌مدت جوانان به این معضل اجتماعی رجوع می‌کنند که این جای تأمل دارد.

سهراب‌نژاد آرامش حاصل از مصرف مواد مخدر را کاذب دانست و بیان کرد: این آرامش کاذب تمام گذشته، حال و آینده یک جوان را از بین می‌برد و دیگر فرد هیچ‌گاه نمی‌تواند به مسیر گذشته خود بازگردد. 

در ادامه رحمان حریری، رئیس شورای مبارزه با مواد مخدر استان کردستان گفت: اگر انرژی که در بحث مسائل سیاسی در دانشگاه‌ها هزینه می‌شود در بحث مسائل اجتماعی صرف شود یک انقلاب اجتماعی در جامعه صورت می‌گیرد.

وی افزود: با توجه به رشد روزافزون اعتیاد در جامعه، باید انجمن‌ها و کانون‌های دانشجویی پیشگیری از اعتیاد را در سطح استان راه‌اندازی کرده و با استفاده از حس مشارکت دانشجویان برای مقابله با این آسیب اجتماعی مقابله کنیم.

رئیس شورای مبارزه با مواد مخدر استان کردستان با اشاره به اینکه ۷۰ درصد اولین تجربه مصرف مواد مخدر بین جامعه همسالان بوده است، عنوان کرد: در این راستا با کنترل جامعه همسالان عملاً یک اقدام مؤثر در پیشگیری از اعتیاد داشته‌ایم.

وی با اشاره به شرایط اقتصادی کشور و کمبود بودجه در بخش‌های مختلف گفت: ۲۳ درصد بودجه شورای مبارزه با مواد مخدر در سال جاری محقق شده که این امر ما را در اساسی‌ترین بخش‌ها با مشکل مواجه کرده است.

حریری جذب مشارکت ادارات، آموزش و توانمندسازی، ایجاد نشاط را سه سیاست شورای مبارزه با مواد مخدر استان کردستان دانست و گفت: برای جلوگیری از رشد اعتیاد در جامعه هر کس در حد توان خود باید تلاش کند.

وی با اشاره به حس نوع‌دوستی و مشارکت مردم استان کردستان اشاره و عنوان کرد: در راستای مقابله و پیشگیری از اعتیاد می‌توان از این حس نوع‌دوستی و مشارکت مردم کمک گرفته تا بتوان بهترین بازخورد را در این بخش داشته باشیم.

رئیس شورای مبارزه با مواد مخدر استان کردستان افزود: توسعه از پایین شکل می‌گیرد چراکه خواسته‌های مردمی کم‌کم به مطالبه گری تبدیل‌شده و درنتیجه منجر به سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ما باید معلمانی را پرورش دهیم که در مباحث اجتماعی دغدغه‌مند باشند، بیان کرد: معلمان به دلیل اینکه بخش اصلی تربیت فرزندان ما را برعهده‌ دارند باید نسبت به مسائل اجتماعی حساس بوده و بتوانند جوابگوی تمام سؤالات ذهنی دانش‌آموزان باشند در این راستا آموزش معلمان بخش اصلی پیشگیری از اعتیاد است.

اثرگذاری ایجاد نشاط اجتماعی در پیشگیری از اعتیاد 

مجید آوج، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی کردستان در ادامه این نشست به فعالیت و نقش مؤثر دانشجویان عضو سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی اشاره و اظهار کرد: این دانشجویان از جوانان نخبه و صاحب‌نظر در سطح دانشگاه‌های استان بوده که به‌منظور ارتقای سطح علمی آنان جهاددانشگاهی اقدام به برگزاری سلسله نشست‌ها و کارگاه‌های آموزشی مختلفی کرده است.

وی با اشاره به برگزاری «نقش ارتقای نشاط اجتماعی با تمرکز بر جامعه دانشگاهی در پیشگیری از اعتیاد» افزود: این نشست به‌منظور آشنایی با راهکارهای پیشگیری از اعتیاد و نقش نشاط اجتماعی در جلوگیری از رشد این پدیده خانمان سوز در جامعه است.

آوج بیان کرد: هدف از برگزاری این نشست آشنایی دانشجویان با راهکارهای مقابله با رشد اعتیاد بین قشر دانشجو و جامعه دانشگاهی و راهکارهای پیشگیری از اعتیاد با ایجاد نشاط اجتماعی در سطح دانشگاه‌هاست.

وی ایجاد نشاط اجتماعی بین جامعه دانشگاهی را یکی از مسائل اساسی در بحث پیشگیری از اعتیاد است، عنوان کرد: امروز بیش از هرزمانی ما نیازمند ایجاد نشاط در سطح دانشگاه‌ها و امید به زندگی بین قشر دانشجو هستیم که در این راستا باید در حد توان تلاش خود را به‌کارگیریم.

کانون‌های دانشجویی؛ چتر مقابله با آسیب‌های اجتماعی

سلیم کریمی، کارشناس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کردستان اظهار کرد: جهاددانشگاهی با ایجاد جهاد در بخش‌های مختلفی علمی و اجتماعی می‌تواند نقش برجسته در ارتقای سطح آگاهی دانشجویان نسبت به پدیده خانمان‌سوز اعتیاد داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در ۱۰ سال گذشته میزان اعتیاد بین جامعه دانشگاهی کشور رشد دو برابر داشته است، افزود: در بخش دانش‌آموزی نیز در استان کردستان ۱۳ صدم درصد رشد اعتیاد را داشته‌ایم که از میانگین کشوری بسیار پایین‌تر است که این نشان از فرهنگ متعالی استان کردستان در مقابله با مصرف مواد مخدر است.

کریمی بیان کرد: اعتیاد سومین تجارت جهانی محسوب می‌شود و مافیای مواد مخدر در سطح جهان به حدی به‌سرعت پویا و فعال است که سرعت آن‌ها قابل‌مقایسه با مبارزه کنندگان مواد مخدر نیست و در سطح جهان اعتیاد به‌سرعت در حال رشد است.

وی به رشد روان‌گردان‌ها در سطح جهان اشاره و بیان کرد: نوع مواد روان‌گردان در ۱۰سال گذشته از ۱۰۵ نوع به بیش از ۸۰۰ نوع مواد روان‌گردان جدید وارد بازار می‌شود و به دلیل عدم آشنایی جوانان با معضلات مصرف این مواد رغبت به روان‌گردان‌ها نیز افزایش‌یافته است.

کارشناس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کردستان افزود: با توجه به رشد روزافزون روان‌گردان‌ها مقابله با مواد مخدر در سطح جهان ۲۰ درصد بوده که به گفته سازمان مقابله با جرم و آسیب‌های مواد مخدر، ایران یکی از کشورهای موفق در این بخش بوده است.

وی میزان درمان معتادان را سه تا هفت درصد دانست و گفت: در خوش‌بینانه‌ترین حالت میزان درمان معتادان ۲۰ درصد بوده است که با توجه به این آمار ۶۰ درصد عملکرد ما باید در بخش پیشگیری منعکس شود.

کریمی چتر مقابله با اعتیاد را کانون‌های دانشجویی، ایجاد نشاط اجتماعی، پیشگیری از اعتیاد در دانشگاه‌ها، آموزش مهارت‌های زندگی، فرزند پروری و ... دانست و گفت: تا فرزندان خود را با معضلات و آسیب‌های اعتیاد آشنا نکنیم نمی‌توانیم آنان را از این آسیب‌ها مصون نگه‌داریم.

وی وظیفه جامعه دانشگاهی را در بخش پیشگیری سنگین عنوان کرد و افزود: دانشجویان باید به‌صورت خودجوش از مسئولان دانشگاهی بخواهند که کلاس‌های مهارت‌های زندگی و پیشگیری از اعتیاد و نشاط اجتماعی را برگزار کنند چراکه تمام اساتید و مسئولان دانشگاهی باید در بحث پیشگیری از اعتیاد کار کنند.

کارشناس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کردستان ادامه داد: اعتیاد در سال ۱۷۰ هزار میلیارد تومان به هر کشور ضرر و آسیب می‌رساند.

وی یادآور شد: دانشجویان و جامعه دانشگاهی می‌توانند نقش ویژه‌ای در ایجاد نشاط اجتماعی و بالا بردن امید به زندگی در جامعه داشته باشند که این امر نیازمند حرکت خودجوش دانشجویان است چراکه میزان اثرگذاری جامعه همسالان برای رجوع به پدیده خانمان‌سوز اعتیاد بسیار بالاست.

گل‌محمدی، یکی از دانشجویان حاضر در جلسه نیز در ادامه با اشاره به نقش نشاط اجتماعی در پیشگیری از اعتیاد گفت: باید بتوانیم مردم را در ارتقای سلامت خودشان دخالت دهیم تا بتوانیم شاهد اثرگذاری برنامه‌های اجرایی در سطح استان باشیم.

وی با انتقاد از برنامه‌های نشاط‌آور در سطح دانشگاه‌ها بیان کرد: تمام برنامه اجرایی برای ایجاد نشاط در سطح دانشگاه‌ها فقط به‌روز دانشجو خلاصه‌شده است و اما انتظارات از دانشجویان برای اثرگذاری در جامعه بسیار زیاد است.

گل‌محمدی افزود: دانشجویی که امید به زندگی بسیار پایین دارد چگونه می‌تواند نشاط اجتماعی در سطح جامعه ایجاد کند و یا جوابگوی خاصی برای سایر افراد جامعه باشد.

میلاد آقایی، یکی دیگر از دانشجویان حاضر در جلسه با اشاره به اینکه فعالیت‌های دانشجویی به سمت انحراف کشیده شده است، عنوان کرد: مهارت‌های زندگی، تقویت قدرت نه گفتن در جوانان، آموزش خانواده‌ها از مسائل اساسی در پیشگیری از اعتیاد است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: نشاط اجتماعی استانی اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۷۵۳۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردم تشنه نقش‌آفرینی در حوزه آسیب‌های اجتماعی هستند

به گزارش خبرآنلاین از خراسان، ابوالحسن صفرپور در گفتگویی با بیان اینکه اقدامات صورت گرفته توسط شهرداری مشهد در حوزه پیشگیری از اعتیاد، در کشور کم‌نظیر و ارزشمند است، اظهارکرد: از جمله این اقدامات، طرح «شهید مهرورزی» است که با مشارکت ظرفیت‌های مردمی برگزار می شود.

وی با بیان اینکه استقبال عمومی از طرح «مهرورزی» بسیار خوب بوده، گفت: این استقبال نشان می‌دهد که بدنه مردمی، تشنه کمک و نقش‌آفرینی در حوزه آسیب‌های اجتماعی است و به دنبال این هستند که محله و شهر خود را از این آسیب‌ها پاک کنند.

دبیر کارگروه اعتیاد وزارت کشور و شورای عالی انقلاب فرهنگی، نقطه قوت طرح «مهرورزی» را ساماندهی و بهره‌گیری از ظرفیت افراد آموزش‌دیده در محلات و مساجد و مدارس دانست و افزود: این نقش‌آفرینی افراد صاحب دانش در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد، بسیار حائز اهمیت است.

صفرپور با بیان این که شهرداری مشهد فهم مترقی و رو به جلویی در حوزه آسیب‌های اجتماعی دارند، تصریح کرد: به مشارکت طلبیدن مردم و تمرکز بر پیشگیری از اعتیاد، به ویژه با محوریت نوجوانان و بانوان مصادیق این فهم مترقی است.

وی گفت: البته باید توجه داشت که این موضوع، نشان از بی‌اهمیت بودن حوزه درمان و صیانت و یا عدم توجه شهرداری مشهد به این حوزه نیست ولی ضرورت امروز جامعه ما، موضوع «پیشگیری» است که شهرداری مشهد به خوبی آن را درک کرده است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1895822

دیگر خبرها

  • افزایش شور و نشاط اجتماعی در سطح جامعه اعتیاد را کاهش می‌دهد
  • برنامه پیشگیری و درمان اعتیاد با رویکرد مردمی سازی
  • هدف گذاری اصلی ستاد مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی پیشگیری باشد
  • تعداد مراکز ترک اعتیاد در خراسان شمالی به ۱۲۷ مرکز می‌رسد
  • هدف گذاری ستاد مبارزه با مواد مخدر باید پیشگیری باشد
  • مردم تشنه نقش‌آفرینی در حوزه آسیب‌های اجتماعی هستند
  • لحظه کشف ۱۰۰۰ کیلو شیشه از یک تریلی! + ویدئو
  • تمرکز بر پیشگیری، ضرورت امروز جامعه در حوزه اعتیاد است
  • عملکرد شهرداری مشهد در حوزه پیشگیری از اعتیاد کم‌نظیر است
  • مردم خواهان نقش‌آفرینی در حوزه آسیب‌های اجتماعی هستند