Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-23@17:41:18 GMT

یخچال قدیمی گرمسار مرمت شد

تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۷۵۳۶۱

یخچال قدیمی گرمسار مرمت شد

مهوش کمالی در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه در زمان‌های گذشته و پیش از اختراع یخچال مردم برای تأمین یخ از یخچال‌های طبیعی استفاده می‌کردند، اظهار داشت: روستای قاطول دارای یخچال طبیعی تاریخی است و یکی از بناهای تاریخی شهرستان گرمسار محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اجرای عملیات مرمت و احیای این یخچال قدیمی بیان کرد: راه‌اندازی این پروژه به‌عنوان موزه محلی و بازگشایی آن برای بازدید عموم مردم یکی از رویکردهای مهم سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پایان عملیات مرمت و معماری داخلی یخچال قدیمی قاطول

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گرمسار بابیان اینکه عملیات مرمت و معماری داخلی این پروژه به اتمام رسیده است، تأکید کرد: تأمین تجهیزات، نورپردازی و ایجاد سیستم امنیتی در این بنای تاریخی در دستور کار قرار دارد.

کمالی با تأکید بر اینکه تاکنون ۱۰۰ میلیون تومان برای مرمت این بنای تاریخی هزینه شده است، اعلام کرد: این بنای تاریخی از ابتدا ساخت به خاندان طباطبایی تعلق داشته است.

وی در ادامه اضافه کرد: این پروژه در زمینی به مساحت یک هزار و ۲۰۰ متر احداث‌شده و درمجموع ۱۰۰ متر مساحت بنای این یخچال است و پیش‌بینی می‌شود برای بازدید مردم در ایام‌الله دهه فجر افتتاح شود.

اهمیت توسعه صنعت گردشگری

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گرمسار تصریح کرد: کاربرد این یخچال درگذشته به این صورت بود که با حفر حوضچه‌هایی بزرگ و نگهداری آب در ایام زمستان، یخ تولید می‌شد و در ایام تابستان مردم از یخ آن استفاده می‌کردند.

کمالی بابیان اینکه این بنای تاریخی یکی از جاذبه‌های گردشگری گرمسار نیز محسوب می‌شود، تأکید کرد: احیای ابنیه تاریخی در راستای نمایش فرهنگ و تمدن دیرینه مردم برای نسل جدید از دیگر رویکردهای مهم این سازمان محسوب می‌شود.

وی تقویت صنعت گردشگری را از دیگر سیاست‌های مهم این سازمان برشمرد و گفت: توسعه صنعت گردشگری نقش مؤثری در رونق اقتصادی و ایجاد توسعه پایدار در منطقه ایفا می‌کند.

کد خبر 4835537

منبع: مهر

کلیدواژه: میراث فرهنگی سمنان گرمسار بارش برف دهه فجر بوشهر سیل سیستان و بلوچستان تعطیلی مدارس گرگان قزوین شهرکرد ایلام شیراز انتخابات 98 خطبه های نماز جمعه قاسم سلیمانی بیرجند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۷۵۳۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت تسنیم از آنچه در نوای هزار‌ دف ‌پالنگان گذشت + فیلم

نوای ۱۰۰۰ دف با حواشی‌های قابل تاملی در روستای تاریخی و در شرف جهانی پالنگان برگزار شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کامیاران، جشنواره "هزار دف" در روستای پلکانی و تاریخی و در شرف جهانی پالنگان در حالی با حضور انبوه مردم، مسئولان کشوری و استانی و گروه‌های مختلف دف‌نوازی و هنری برگزار شد که اگرچه این رویداد فرهنگی با استقبال بی‌نظیر مردمی و جمعیتی بالغ بر سی هزار نفر مواجه شده که حواشی‌های قابل تاملی نیز داشت!

شور و اشتیاق مردم در نواختن دف و همراهی با یکدیگر، فضایی پرشور و معنوی را به وجود آورد اما همین مردم با هورا کشیدن اجازه سخنرانی کامل به مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث و استاندار کردستان ندادند.

در این جشنواره، برنامه‌های متنوعی از جمله دف‌نوازی گروهی، مولودی‌خوانی، نمایش‌های سنتی و برپایی بازارچه صنایع دستی اجرا شد.

گرچه جشنواره "هزار دف" علاوه‌بر اینکه فرصتی برای معرفی فرهنگ و هنر غنی کردستان به  ایران و جهان است و نقش مهمی در توسعه گردشگری این منطقه نیز ایفا می‌کند اما ورود گاو به داخل جمعیت و برخی ناهنجاری‌ها نیز ارزش و جایگاه این مراسم را زیر سئوال برد! حواشی‌ که متولیان امر باید پاسخ‌گو باشند.

ترافیک سنگین، فراهم نبودن زیرساخت‌ها، عدم پذیرایی از مهمانان و قطعی اینترنت و ... از دیگر مشکلاتی بود که باعث نارضایتی مردم شده بود.

مقرر شده که جشنواره "هزار دف" هر ساله در آخرین‌جمعه فروردین ماه برگزار شود، امید که این مراسم در سال‌های آینده به عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی و گردشگری ایران با برنامه‌ریزی بهتر، سنجیده‌تر و با رعایت چارچوب‌ها به کار خود ادامه دهد.

در ادامه گزارش ویدئویی خبرنگار تسنیم را می‌بینید:

.

انتهای پیام/481/

دیگر خبرها

  • اختصاص ۸۰۰ میلیاردریال برای اجرای طرح‌های مرمتی در آذربایجان غربی
  • مرمت با کاهگل عامل ریزش دیوار دومین بنای خشتی و گلی ایران
  • افزایش تخصیص اعتبار برای تکمیل بازار جعفرخان بفروئیه
  • اجرای ۸۰ پروژه مرمتی و عمرانی در آذربایجان غربی
  • مرمت پل خاتون امسال پایان می‌یابد
  • مرمت پل خاتون امسال پایان می یابد
  • قدیمی‌ترین نقشه بازترسیم شده بافت تاریخی شیراز رونمایی شد
  • روایت تسنیم از آنچه در نوای هزار‌ دف ‌پالنگان گذشت + فیلم
  • مرمت‌کار ۵۰ ساله گنبد سلطانیه فوت شد
  • تدوین بسته‌های تشویقی ساخت‌وساز و مالی برای حمایت از بخش خصوصی در اصفهان