Web Analytics Made Easy - Statcounter

پس از ترور بزدلانه سردار شهید قاسم سلیمانی توسط رژیم تروریستی آمریکا در بغداد، مقام‌های واشنگتن و در راس آن دونالد ترامپ در توجیه این اقدام خصمانه خود مدعی شدند که آنچه موجب این اقدام گردید، خطر جدی حمله ایران به دیپلمات‌ها و نیروهای نظامی آمریکا در عراق و همچنین سرتاسر منطقه بود!

دونالد ترامپ ادعا کرد که قصد دارد به دنیا نشان دهد که شهید سلیمانی ژنرال ایرانی برنامه‌ای برای حمله به چهار سفارتخانه آمریکا در منطقه داشته است، پس از این اظهارات بود که مقام‌های تیم امنیت ملی وی، گیج شدند و در تنگنا قرار گرفتند، چرا که آنها دقیقا نمی‌دانستند که چرا رئیس‌جمهورشان بر این موضوع تاکید می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنها تقلای بسیاری کردند تا در این زمینه پاسخی را برای پرسش‌های رسانه‌ها پیدا کنند. این در حالی بود که وزیر دفاع آمریکا در سخنان خود به صراحت اعلام کرد که از مقام‌های اطلاعاتی این کشور شواهدی روشن دال بر اینکه ایران در حال طرح‌ریزی حمله به چهار سفارتخانه این کشور بوده، دریافت نکرده است. «مارک اسپر» رئیس پنتاگون در این باره اذعان کرد که اظهارات ترامپ در شبکه فاکس نیوز بر پایه شواهدی روشن نبوده است. همچنین یک مقام بلندپایه دولت آمریکا و یک مقام دفاعی گفته‌اند که اطلاعات مربوط به نقشه‌های ادعایی حمله به سفارتخانه آمریکا در بغداد کاملا مبهم و غیرقابل استناد است و این اطلاعات اصلا دلالت بر وجود توطئه‌ای برای حمله به سفارت ندارد.

گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد که برخی حکایت از توهم لحظه‌ای دونالد ترامپ دارد، بسیاری بر این باورند که رئیس‌جمهور آمریکا این ادعا را در لحظه ساخته و پرداخته است و به نظر می‌رسد که ترامپ این ادعای شگفت‌آور را از هیچ کجا دریافت نکرده است. برخی منابع خبری هم با صحه گذاشتن بر این موضوع تصریح کردند که رئیس‌جمهور آمریکا تنها بخش کمی از اطلاعات یک جلسه خصوصی را شنیده و آن را به زبان آورده و البته در مورد آن نیز اغراق و واقعیت را قلب کرده و به مردم آمریکا دروغ گفته است.

بسیاری از ناظران هم معتقدند که رئیس‌جمهوری آمریکا به دلیل فشارهای گسترده‌ای که به او در داخل و خارج از آمریکا وارد شده، این فرضیه دروغین را برای توجیه ترور سردار سلیمانی  بیان کرده است. غافل از آنکه ترامپ با این دروغ در مخمصه بدتری افتاده و حال قانونگذاران از هردو جناح دست از سر او بر نمی‌دارند و به وی فشار می‌آورند که مستنداتی محکم برای اثبات مدعایش ارائه دهد. به طوریکه اعضای دموکرات و تنی چند از جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا خواستار ارائه جزئیات بیشتری از سوی کاخ سفید برای اثبات این ادعاها شدند.

اما در این میان، دموکرات‌هایی که گزارش‌های اطلاعاتی مرتبط را دیده‌اند، می‌گویند آنها مدرکی دال بر نقشه حمله به چهار سفارتخانه آمریکا را ندیده‌اند. بنابراین در چنین شرایطی ترامپ سردرگمی و اختلاف نظر بیشتری را در میان اعضای تیم امنیت ملی ایالات متحده ایجاد کرده و  هفته‌هاست دولت وی تلاش می‌کند تا پیام قانع کننده‌ای را برای توجیه ترور سردار سلیمانی به دنیا مخابره کند. به اذعان مقام‌های امنیتی، ادعای ترامپ هیچ کمکی به این روند نکرده است، چرا که نمی‌توان از دل این  فرضیات و احتمالات دروغین، حقیقت را بیرون کشید.

کاخ سفید چندین جلسه استماع و پاسخگویی با اعضای کنگره در خصوص اینکه شهید سلیمانی قصد داشته به سفارتخانه های امریکا حمله کنند را لغو کرده است و دو جلسه توجیهی را هم که دولت با نمایندگان کنگره برگزار کرده نتیجه ای جز سرخوردگی و ناامیدی نمایندگان مجلس نداشته است. در این باره واشنگتن پست در گزارشی نوشت که ادعای مطرح شده از جانب ترامپ صرفا احتمالاتی بوده که در جلسات ارزیابی های اطلاعاتی با مقامات دولت خودش مطرح شده است.

برخی از مقامات آمریکایی حامی دولت ترامپ می گویند که رئیس جمهور آمریکا از بیم تکرار «ماجرای بنغازی» که در آن سفارت آمریکا در لیبی مورد حمله قرار گرفت و منجر به کشته شدن سفیر این کشور در بنغازی شد، دست به چنین کاری زده است، غافل از آنکه طرح چنین موضوعی نیز باز توجیهی دروغین و قلب واقعیت است، چرا که بر خلاف «ماجرای بنغازی»، سفارت آمریکا در بغداد هیچ اخطار امنیتی دریافت نکرده بود. هشدارهای امنیتی هم تنها زمانی به سفارتخانه های آمریکا داده می شود که تهدیدی جدی علیه پرسنل سفارتخانه موجود باشد.

حال با وجود چنین شرایطی، کاخ سفید بیشتر از هر زمان دیگر زیر ذره بین افکار عمومی و رسانه‌هاست در جائیکه حزب دموکرات آمریکا همسو با جریان های رسانه‌ای خواستار شفاف‌سازی و ارائه شواهد بیشتری در این زمینه است، هر چند اصولا ادله‌ای بر صحت این ادعا وجود ندارد و اینک شاهد آن هستیم که رئیس جمهور آمریکا به باتلاقی قدم گذاشته که هر لحظه با گفتن دروغ‌های مکرر برای بقا، دست و پا می‌زند، غافل از آنکه هر روز بیشتر به اعماق رذالت فرو می رود.

فاطمه شریفی، کارشناس سیاسی

منبع: ایلنا

کلیدواژه: دونالد ترامپ ترور سردار سلیمانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۷۵۴۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا انتظار حمله «محدود» اسرائیل علیه ایران را دارد

به گزارش روز سه شنبه خبرگزاری آناتولی، منابع آگاه به اطلاعات آمریکا فاش کردند نشانه‌هایی وجود دارد که اسرائیل در نظر دارد یک حمله محدود در داخل خاک ایران انجام دهد. پاسخ بالقوه در پی آنچه مقامات اسرائیلی به عنوان نیاز به «اقدام جنبشی» پس از حمله گسترده ایران عنوان کرده اند.

این منابع گفتند، علیرغم این تحولات، اسرائیل هنوز به طور رسمی به ایالات متحده در مورد مقاصد یا زمان انجام هر گونه عملیات نظامی احتمالی اطلاع نداده است.

یک مقام ارشد آمریکایی با ابراز نگرانی از فقدان ارتباطات پیشرفته، به اهمیت آمادگی برای حفاظت از پرسنل نظامی و دیپلماتیک آمریکایی در سراسر منطقه ناآرام اشاره کرد.

این مقام گفت: "ما امیدواریم که آنها به ما هشدار دهند تا ما آماده باشیم تا از پرسنل خود نه تنها نظامی بلکه دیپلماتیک در سراسر منطقه محافظت کنیم. "

این مقام مسئول با ابراز اطمینان از اینکه اگر اسرائیل از اقدام نظامی خودداری کند، تنش‌ها کاهش یافته و به وضعیت نسبتا آرام باز می‌گردد، تاکید کرد که هرگونه تشدید بیشتر ممکن است به عواقب ناگواری منجر شود.

این مقام گفت: «اگر اسرائیل پاسخی ندهد، آمریکا مطمئن است که تنش زدایی صورت خواهد گرفت». اما هر حرکت اضافی اکنون یک سری احتمالات دیگر را باز می‌کند که برخی از آنها کاملاً ترسناک هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • توهین جدید ترامپ به بایدن؛ او بدترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا است
  • ترامپ: بایدن کشور ما را ویران کرده و بدترین رئیس جمهور تاریخ آمریکاست/ ما باید از شر بایدن خلاص شویم (فیلم)
  • رحیم‌پور ازغدی: ترامپ یقه طرف را می‌گیره می‌خواد تجاوز کنه!
  • پیامد تردید نسبت به یکی از متهمان پرونده ۶ ژانویه برای ترامپ
  • بلینکن: تشدید تنش با ایران به نفع آمریکا و اسرائیل نیست
  • آمریکا انتظار حمله «محدود» اسرائیل علیه ایران را دارد
  • ترامپ بار دیگر دادگاهی شد
  • ترامپ در دادگاه خود را به خواب زد
  • این بار «ترامپ خواب‌آلود»، سوژه شد
  • «مشکل واقعی» ترامپ با قاضی پرونده خود در منهتن