Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهرام شفیعی (متولد ۱۳۴۹)، دانش‌آموخته ادبیات فارسی، ویراستار و فعال رسانه‌ای و نویسنده است. او تاکنون از ۲۰ جشنواره جایزه گرفته و در جشنواره برگزیده ادبیات کودک و نوجوان برگزیده اصلی ۲۰ سال ادبیات داستانی شده است.

وی در طنزهایی که محتوای بیشتر آنها مسائل روزمره فرهنگی و اجتماعی اند، کژی‌ها و نارسایی‌های اجتماعی را با زبان طنز به سخره می گیرد تا کژی‌های اجتماعی به رسایی گرایش یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 شفیعی در مجموعه کتاب‌های ماجراهای آقای خرمالو با نگاهی طنز، اتفاقات روزمره‌ را برای مخاطبان کودک به‌تصویر بکشد، تاکنون چهار جلد از این مجموعه با تصویرگری سام سلماسی و در قطع خشتی از سوی انتشارات نیستان منتشر شده و جلد پنجم به‌زودی به بازار خواهد آمد. وی در این مجموعه که برای گروه سنی ب و ج نوشته شده اند با محوریت پنج شخصیت‌ مشترک که هر یک با نام یکی از میوه‌ها شامل آقای خرمالو، خانم اسفناج و پسرشان کنجد به همراه آقای گلابی و اسب قهوه‌ای کمرنگ سعی می کند با نگاهی دقیق و موشکافانه رویدادهای روزمره را برای کودکان نقل کند.
 شفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا در مورد اینکه آیا این داستان‌ها برای خود او نیز طنزآمیز هستند گفت: البته که هستند و موقع نوشتن آنها می خندم. مثل اینکه فردی سیم کشی یک ساختمان نوساز را انجام داده باشد. وقتی لامپ ها برای نخستین بار روشن می شوند، خود او هم خواهی‌نخواهی از روشنایی آن استفاده می‌کند.

لذت نوشتن طنز در این است که نویسنده کم‌کم متوجه می شود تولیدکننده نوعی توافق کمیاب است. یعنی مردم با خواندنِ داستان طنز می خندند و به زبان بی زبانی می گویند: درست است!...ما همگی همین طوری هستیم. اما بین خودمان بماند!

وی در مورد روند نوشتن کتاب ماجراهای آقای خرمالو توضیح داد: نوشتن این مجموعه را وسط نوشتن یک کتاب دیگر شروع کردم. ماجراهای بامزه یک خانواده چهار نفره و یک اسب، اگر خوب دقت کنید، شما هم در خانه یک اسب دارید. اسب در خانه یعنی امکان زمخت‌شدن زندگی در صورتی که مراقب نباشیم.

طنز به بلوغ ذهنی کمک می‌کند

نویسنده کتاب گربه در جوراب زنانه در مورد دلیل نقش پررنگ طنز در آثارش گفت: طنز به بلوغ و تکامل ذهن با روشی بدون درد و خون‌ریزی کمک می‌کند. بچه‌هایی که طنز می‌خوانند، بخت بیشتری برای گسترش ظرفیت‌های ذهنی و رفتاری خود دارند. طنز مفهومی فلسفی است؛ زیرا کمک می‌کند الگوهای اصلی برای وقوع اشتباهات را بشناسیم.

کتاب ماجراهای آقای خرمالو موفق شد نشان دهد اگر بتوانیم روشن و تمیز بنویسیم، بچه‌ها همه نوع شوخی و مهم‌تر از آن همه نوع موقعیت طنزآمیز را می‌فهمند. بچه‌ها می توانند رد پای شوخی‌ها را در جوهره زندگی پیدا کنند و این دستاورد کمی نیست.

وی در مورد شیوه نوشتن خود اظهار داشت: من نویسنده‌ای تمام‌وقتم که داستان‌هایم را در کوچه و خیابان پیدا می‌کنم. آن قدر پیاده‌روها و ساختمان‌ها و خیابان‌ها را دوست دارم که دیدن آنها برایم منبع عجیب و غریب الهام است. همیشه کاغذ و قلم همراه دارم و اگر نداشته باشم، مثل کسی که کمی آب می‌خواهد، از هرکس که دور و برم باشد، خواهش می‌کنم کمی لطف کند. گاهی پشت برگه‌های نقاشیِ دخترم می‌نویسم و با این کار عملاً به او اجازه داده‌ام او هم پشت نوشته های من نقاشی کند. معمولا دچار این مشکل می‌شویم که معلوم نمی‌شود او پشت برگه من نقاشی کرده یا من پشت برگه او نوشته‌ام.

داستان مکتوب لایه‌های پیچیده‌ای از آگاهی‌های فردی و خصوصی ایجاد می‌کند

نویسنده مجموعه داستان‌های آقای خرمالو در مورد این کتاب‌ها توضیح داد: خرمالو مرور ساده زندگی است و درست وسط زندگی نوشته می‌شود. یک روز تابستانی در تاکسی با کولر خاموش، در یک عروسی، روی سکوی خانه‌ای در یک کوچه خلوت، در نانوایی و حتی در استخر، من در این جور جاها هم می‌توانم بنویسم. راستش ساعت رسمی نوشتن را زیاد دوست ندارم. مثل یک عمل جراحی سخت است که در ساعت مشخصی باید اتفاق بیافتد. برای من نوشتن مثل زندگی و زندگی مثل نوشتن است.

خیلی‌ها می گویند از روی هر داستان خرمالو می‌توان یک فیلم کامل ساخت. در این مورد نظر خاصی ندارم. خودم معمولاً در بیست دقیقه اول فیلم‌ها خوابم می برد. داستان مکتوب، لایه‌های بسیار پیچیده‌ای از آگاهی‌های فردی و خصوصی را ایجاد می‌کند که قابل مقایسه با چیزهای دیگر نیست.

وی افزود: دوست دارم مجموعه داستان خرمالو را تا ۳۰ جلد ادامه بدهم؛ چون از آن کتاب‌هایی است که باید تعدادش زیاد باشد و بچه‌ها دوست دارند همه‌اش را داشته باشند. ساختن این جور قصه‌ها را از بچگی شروع کردم و شب‌های زمستان هر شب برای خواهر و برادرهایم قصه دنباله‌دار می‌گفتم. در دنیا برای بچه‌ها کتاب هایی با بیش از صد جلد منتشر شده است. یک بار من و دوست ناشرم تا هجده جلد رفتیم و بعد به همدیگر گفتیم: فعلاً دست نگه می داریم. چون هنوز هیچ کس با ما مخالفت نکرده و این خیلی مرموز است.

شفیعی گفت: شخصیت‌ها و موقعیت های خرمالو به ما نشان می‌دهند آدمی چگونه و با چه روشی اشتباه می‌کند. معمولاً فکر می‌کنیم چیزی که مهم است، آموختنِ روش درست است. اما طنزنویس‌ها فکر می‌کنند تا روش غلط را درک نکنیم، روش درست را هم عمیقاً یاد نگرفته‌ایم.

غیر از ماجراهای آقای خرمالو این آثار تاکنون از وی منتشر شده است؛ آقا بالای دست گنده، ماه در چاه در خصوص زندگی نامه حضرت علی (ع)، من فکر می کنم، خیمه خاموش در رابطه با کربلا، داستان بلند طنز عشق خامه‌ای، مجموعه سه جلدی ماجراهای پاشنه طلا، مجموعه داستان آوازهای پینه بسته، ماجراهای سلطان و آقاکوچول و داستان فا که نام آن را از نُت موسیقی گرفته و به شیوه طنز تلخ است و نگاه خاصی به مسائل اجتماعی دارد.

برچسب‌ها کتاب کودک ادبیات کودک و نوجوان انتشارات نیستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کتاب کودک ادبیات کودک و نوجوان انتشارات نیستان کتاب کودک ادبیات کودک و نوجوان انتشارات نیستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۷۵۴۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محفل قرآنی امام حسنی‌ها عشق مردم به شعائر دینی را نشان داد

رییس‌ مجلس‌گفت: برپایی بزرگترین رویداد قرآنی کشور با حضور و اجتماع باشکوه قرآن‌دوستان در برنامه «محفل قرآنی امام حسنی‌ها(ع)» در استادیوم آزادی تهران جلوه‌ای درخشان از عشق و ارادت ملت موحد و خداجوی ایران‌ اسلامی به کتاب‌ الهی را در تاریخ ثبت کرد. - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه پارلمانی خبرگزاری تسنیم، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس‌ شورای‌ اسلامی در پیامی با اشاره به برگزاری محفل قرآنی در ورزشگاه آزادی تهران نوشت:  برپایی بزرگترین رویداد قرآنی کشور با حضور و اجتماع باشکوه قرآن‌دوستان در برنامه «محفل قرآنی امام حسنی‌ها(ع)» در استادیوم آزادی تهران جلوه‌ای درخشان از عشق و ارادت ملت موحد و خداجوی ایران‌ اسلامی به کتاب‌ الهی و شعائر دینی را در تاریخ ثبت و به یادگار گذاشت.

 متن پیام قدردانی محمدباقر قالیباف رییس مجلس از دست‌ اندرکاران بزرگ‌ترین رویداد قرآنی کشور به شرح زیر است:

«بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

برپایی بزرگترین رویداد قرآنی کشور با حضور و اجتماع باشکوه قرآن‌دوستان در برنامه «محفل قرآنی امام حسنی‌ها(ع)» و در روز ولادت باسعادت آن حضرت در استادیوم آزادی تهران، جلوه‌ای درخشان از عشق و ارادت ملت موحد و خداجوی ایران‌اسلامی به کتاب‌ الهی و شعائر دینی را در تاریخ ثبت و به یادگار گذاشت.

قرآن کریم باعث نشاط و طراوت دل‌ها، دریای بی‌انتهای معرفت و کلید هدایت‌ و تربیت افراد و جوامع به‌سوی کمال و نیل به ارزش‌های اخلاقی و انسانی است.

قرآن برترین و ماندگارترین اثر آسمانی و جاودانه‌ترین پیامی است که خداوند برای هدایت بشر بر بهترین بنده خویش نازل و این کتاب نورانی را به‌عنوان شفاء و رحمت برای مومنین معرفی فرمود و چه‌بسیار مشکلات و سختی‌ها که به برکت تمسک به قرآن به گشایش و خیر و رحمت منتهی شده است.

ضمن تجلیل از شرکت‌کنندگان در این جشن و آیین معنوی و تقدیر و تشکر از دست‌اندرکاران، برنامه‌ریزان و کلیه عوامل اجرایی که در برگزاری این اتفاق و رویداد مبارک نقش‌آفرینی کردند، امیدوارم با استعانت از فیوضات و انس و الفت با این کتاب آسمانی، در مسیر روشن رستگاری و سعادت زندگی دنیوی و اخروی گام برداریم.»

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سازندگان واکسن برکت از قهرمانان ملی هستند/ روایتی متفاوت از یک دستاورد علمی
  • گزارشی از نظر منتقدان درباره آخرین کتاب چاپ شده مارکز
  • شی ‌جین‌پینگ به روزنامه‌نگاران گفت: « داستان چین را خوب روایت کنید»
  • محفل امام حسنی‌ها، عشق مردم به شعائر دینی را نشان داد
  • محفل قرآنی امام حسنی‌ها عشق مردم به شعائر دینی را نشان داد
  • بیش از هر زمان دیگر به تقویت هویت جامعه نیاز داریم
  • رونمایی از ترجمه‌ کتاب «داستان‌های منتخب شاهنامه» به اردو
  • ماجراهای سفری عجیب در قصه جزیره ناشناخته
  • چرا قرآن از عهدین اقتباس نشده است؟
  • کیلین مورفی وارد ماجراهای جنجالی زغال سنگ آمریکا شد