Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تین نیوز»
2024-04-19@03:08:28 GMT

افزایش قیمت تمام شده لکوموتیو

تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۷۵۷۰۴

افزایش قیمت تمام شده لکوموتیو

تین نیوز

بزرگ‌ترین مشکل شرکت‌های خصوصی مالک لکوموتیو، افزایش شدید قیمت تمام‌شده برای خرید یک لکوموتیو است.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از دنیای اقتصاد، مجتبی لطفی، رئیس کارگروه لکوموتیو انجمن ریلی و مدیرعامل شرکت البرز نیرو گفت: به دلیل تغییرات نرخ ارز، قیمت یک لکوموتیو نسبت به دو سال گذشته چند برابر شده در نتیجه بازگشت سرمایه با مشکل مواجه شده و سرمایه‌گذاری در این بخش توجیه‌پذیر نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: اگر چه نرخ کرایه حمل بار اضافه شده ولی بخش زیادی از آن صرف هزینه‌های جاری و بهره‌برداری می‌شود، زیرا هزینه‌ها چند برابر شده و بازگشت سرمایه در بخش لکوموتیو مشکل‌تر شده است. لطفی گفت: راهکارهای موجود در این زمینه سیاست‌های تشویقی شامل استفاده از ماده ۱۲ و تبصره ۱۸ است. البته تا امروز هنوز در قالب تبصره ۱۸ پروژه خرید لکوموتیو ارائه نشده ولی شرکت راه‌آهن قول داده که از یکسری پروژه‌های سرمایه‌گذاری در بخش لکوموتیو در این قالب حمایت کند. تبصره ۱۸ مقداری از هزینه‌های تامین مالی را کاهش داده و در این زمینه نقش کمکی دارد. 

وی افزود: یکی دیگر از ابزارها ماده ۱۲ است. این ابزار در تامین سرمایه نقشی ندارد و در پروژه‌هایی که سرمایه‌گذاری در آنها انجام شده باشد به بازگشت سرمایه‌گذاری انجام شده کمک می‌کند. لکوموتیوهایی که در سال‌های گذشته توسط چند شرکت تامین شد به پروژه ماده ۱۲ معرفی شد تا از محل صرفه‌جویی درسوخت به آنها یارانه پرداخت شود ولی هنوز مبلغی به این بخش تعلق نگرفته است.  رئیس کارگروه لکوموتیو انجمن ریلی اظهار کرد: از سال ۹۶ تا به امروز قیمت ارز افزایش چهار برابری داشته و این هزینه‌ها با افزایش نرخ کرایه حمل بار قابل جبران نیست زیرا نرخ کرایه حمل به این میزان افزایش پیدا نکرده و اصولا ظرفیت چنین افزایشی نیز در بازار وجود ندارد.

نرخ کرایه حمل بار سال ۹۶ نسبت به نرخ امسال تنها حدود ۸۵ درصد افزایش داشته است. وی درباره هزینه‌های سرمایه‌گذاری در بخش لکوموتیو گفت: در این زمینه سه بخش هزینه‌ای داریم. یکی هزینه بهره‌برداری که شامل هزینه‌های سوخت، لکوموتیوران، روغن و... است که افزایش داشته ولی این افزایش کمتر از چهار برابر بوده است. دیگری هزینه‌های تعمیر و نگهداری شامل قطعات یدکی و خدمات فنی بوده که حدود ۴۰ درصد هزینه‌های یک لکوموتیو است. این هزینه‌ها در بعضی از موارد بیش از چهار برابر افزایش داشته است. بخش سوم، هزینه استهلاک سرمایه‌گذاری است که با قیمت تمام‌شده لکوموتیو خریداری‌شده ارتباط مستقیم دارد. این هزینه حدود چهار برابر افزایش داشته است.

لطفی درباره مشکل دیگر شرکت‌های مالک لکوموتیو گفت: هم راه‌آهن و هم شرکت‌های خصوصی مالک لکوموتیو از نظر وضعیت نقدینگی دچار مشکل هستند زیرا متناسب با افزایش هزینه‌ها جریان نقدینگی این بخش افزایش پیدا نکرده است. در بخش لکوموتیو باری خصوصی، درآمد از صاحبان کالا (بیشتر صنایع فولاد و معادن) کسب می‌شود که وضعیت اقتصادی خوبی دارند و کرایه حمل را پرداخت می‌کنند. این پول باید به درستی توزیع شود. شرکت‌های مالک لکوموتیو با شرکت راه‌آهن قرارداد دارند و باید پول خود را از راه‌آهن بگیرند.  وی افزود: تنها ۵۱ درصد پول صاحبان لکوموتیو به‌صورت ماهانه توسط راه‌آهن پرداخت می‌شود و بخش بزرگی از آن باقی می‌مانده است به همین دلیل شرکت‌های بخش‌خصوصی با کمبود نقدینگی شدید مواجه بوده و چرخه حفظ و نگهداری لکوموتیوها با مشکل مواجه می‌شود. 

مدیرعامل شرکت البرز نیرو گفت: در بخش‌خصوصی شاهد سرمایه‌گذاری جدید در بخش لکوموتیو نیستیم. مثلا در شرکت البرز نیرو، پروژه تولید لکوموتیو پارس-۳۳ را داریم که شروع و تامین تجهیزات آن مربوط به سال ۹۶ است. این پروژه شامل تولید ۱۰ دستگاه لکوموتیو با همکاری شرکت واگن پارس است. زمان‌بندی پروژه به این صورت بود که تا اواخر امسال اولین دستگاه آن به بهره‌برداری برسد ولی با توجه به مشکلات پیش‌رو پیش‌بینی می‌کنیم اولین دستگاه آن اوایل اردیبهشت ماه سال آینده و بقیه ۹دستگاه دیگر نیز تا پایان سال آینده به بهره‌برداری برسد.  وی افزود: یک‌سوم لکوموتیوهای باری کشور توسط بخش‌خصوصی تامین شده است.

به تعداد لکوموتیوهایی که در اختیار داریم قادر به تشکیل قطار هستیم. بنابراین گلوگاه تشکیل قطار، تعداد لکوموتیو موجود است. اگر تعداد لکوموتیو بیشتر شود می‌توانیم سرعت گردش واگن‌ها را افزایش دهیم و قطارهای بیشتری با همین تعداد واگن تشکیل دهیم.  رئیس کارگروه لکوموتیو انجمن ریلی در پاسخ به اثر تحریم‌ها بر نگهداری لکوموتیوهای موجود گفت: تحریم‌ها تا امروز تاثیر قابل‌توجهی بر تعمیر و نگهداری لکوموتیو‌ها نداشته و شرکت‌های خصوصی و راه‌آهن تواسته‌اند به هر نحو ممکن قطعات موردنیاز را تامین کنند ولی ادامه تحریم‌ها در درازمدت بر تعداد لکوموتیو‌های در سرویس به علت هزینه‌ای تعمیر و نگهداری و تامین قطعات تاثیر می‌گذارند. همچنین با ادامه این روند تعداد پروژه‌های بهسازی و بازسازی نیز کمتر خواهد شد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

منبع: تین نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۷۵۷۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهرداری همدان ماهانه ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه دارد

شهردار همدان با بیان اینکه شهرداری ماهانه ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه دارد، گفت: حدود ۱۵پروژه را برای شهر تعریف کردیم. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، سید مسعود حسینی در آیین کلنگ‌زنی و آغاز عملیات اجرایی دو پروژه گردشگری و سرمایه‌گذاری در شهرداری منطقه چهار همدان، اظهار داشت: امروز آغاز اجرای دو پروژه‌ مهم را داریم که آغازگر تحقق شعارها است.

وی با بیان اینکه در ابتدای دوره مدیریت شهری و سیاست‌گذاری شورای شهر، یکی از اصلی‌ترین موضوعات فاصله گرفتن از خام‌فروشی و فروش قطعات زمینی بوده که قبلا وجود داشته و توجه به ارزش افزوده به عنوان حلقه مفقوده‌ در حوزه سرمایه‌گذاری، رویکرد شهرداری و شورای شهر بوده است.

حسینی عنوان کرد: حوزه مدیریت شهری اگر امروز به حوزه سرمایه‌گذاری و گردشگری رسیده در راستای اهمیت موضوع بوده و احساس می‌کنیم قدم‌های خوبی در این زمینه برداشته شده، اما تا مقصد فاصله بسیاری وجود دارد.

شهردار همدان اعلام کرد: در حال حاضر 15 میلیارد تومان ارزش افزوده شهرداری است، اما ماهانه 150 میلیارد تومان باید هزینه کرد و شهر را بدون پروژه‌های عمرانی نگه داشت که این مسئله نشان می‌دهد همکاران ما در شهرداری زحمات زیادی باید بکشند تا شهر را اداره کنند.

حسینی با بیان اینکه در ابتدا مدیریت منابع و مصارف هزینه در شهرداری پیگیری می‌شود تصریح کرد: زیرساخت‌های اقتصادی و مالی شهرداری درست شده و وقتی موضوع خزانه‌داری را ایجاد کردیم، قدم‌های درستی در این راستا برداشته شد.

وی با اشاره به اینکه توجه به سرمایه‌گذاری به عنوان اصلی‌ترین رویکرد در حوزه تامین منابع مالی برای شهرداری و شورای شهر حائز اهمیت است، گفت: امروز که حدود 60 درصد هزینه‌های عمرانی و 40 درصد هزینه‌های جاری شهرداری را داریم که در چند سال آینده این ارقام برعکس خواهد شد و میزان پروژه‌های عمرانی و مبلغ آن کم خواهد بود که باید برای رسیدن به این هدف به موضوع سرمایه‌گذاری توجه کرد.

شهردار همدان با اشاره به اینکه ابتدا باید ذهن مسئولان سرمایه‌پذیر باشد، عنوان کرد: امروز پروژه‌های شهرداری منطقه چهار آغاز موضوع سرمایه‌گذاری است و امسال خبرهای خوبی در حوزه سرمایه‌گذاری در شهرداری خواهیم داشت که می‌توان گفت در مناطق دو و چهار تعداد زیادی از زمین‌ها را به فراخوان می‌گذاریم.

حسینی اعلام کرد: در حال حاضر پارک آبی همدان به سرمایه‌گذاری گذاشته شده و فراخوان شرکت در سرمایه‌گذاری این پروژه انجام شده که امیدوارم استقبال خوبی از آن شود و سرمایه‌گذار ورود کند، ضمن اینکه در حوزه‌های مختلف ساختمانی شاهد فراخوان‌ سرمایه‌گذاری خواهیم بود.

حسینی با اشاره به اینکه چیزی حدود 15 پروژه را برای شهر تعریف کردیم، افزود: این پروژه‌ها در سال‌های آینده حدود 25 هزار میلیارد تومان برای شهر آورده دارند که امیدواریم رسانه‌ها در این حوزه مسئولان را یاری کنند و مردم نیز مشارکت داشته باشند.

وی با بیان اینکه به دنبال این هستیم موضوع گردشگری و سرمایه‌گذاری را با هم پیش ببریم، ابراز کرد: در حوزه گردشگری شاید پروژه‌های موجود بالغ بر 300 میلیارد تومان است.

سعی کردیم شهرداری دارایی‌های خود را خام‌فروشی نکند

رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز در این مراسم، اظهار داشت: اتفاق مهمی که در شورای شهر دوره ششم می‌افتد، این است که شهرداری دارایی‌های خود را خام‌فروشی نکند، بلکه به آنها ارزش افزوده ایجاد کند و این ارزش افزوده در جهت توسعه متوازن شهر همدان به‌کارگیری شود.

محمود مسگریان گفت: باید تا جایی که می‌توانیم خدمت به مردم را مورد توجه قرار دهیم، همانطور که مقام معظم در بیانات خود ابتدای سال اشاره داشتند که وحدت و یکپارچگی حفظ شود به این مهم باید توجه داشت.

وی با اشاره به اینکه در سایه وحدت پروژه‌ الماس غرب ایجاد شد که در نوع خود بی‌نظیر بود، گفت: این مهم در سایه وحدت، حمایت و پشتیبانی مسئولان مربوطه ایجاد شد که اگر حمایت‌ها همچنان از مدیریت شهری ادامه‌دار باشد، قطعا می‌توانیم خدمات بهتر و بیشتری را به مردم ارائه دهیم.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان عنوان کرد: در حال حاضر منازلی در همدان در مرکز شهر وجود دارد که مالکین آنها سال‌ها منتظرند شهرداری آنها را تملک کند، این املاک در دست وراث افتاده و شهرداری نیز توان تملک آنها را ندارد، چرا که هزینه بالایی می‌خواهد.

مسگریان با تاکید بر اینکه باید برای شهرداری تولید سرمایه کرد تا این سازمان بتواند مشکلات را حل کند افزود: روز گذشته مراجعاتی از مردمی داشتیم که سال‌ها ملک آنها تملک نشده است و مستاصل شده‌اند و باید فکری برای آنها کرد، چرا که برای شهرداری که درآمدی از ارزش افزوده به آن معنا نسبت به شهرهای دیگر ندارد، چون صنعتی نیست، حل این موضوعات مشکل است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بورس سرخپوش شد، سکه آمپر چسپاند؛ آیا سفر مردم بی تاثیر از دلار آزاد است؟
  •  سیگنال بازارهای جهانی به دلار تهران
  • کلید افزایش قیمت بلیت هواپیما در دستان ستاد تنظیم بازار
  • پژو پارس گران شد/ افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو کلید خورد؟
  • تأثیر مارکت کپ بیت کوین و اتریوم بر دینامیک‌های قیمت
  • نفت ایران بار دیگر تحریم خواهد شد؟
  • پیش‌بینی قیمت مسکن تا پایان سال ۱۴۰۳ | برای خرید مسکن در ارزان‌ترین نقظه تهران باید این مقدار هزینه کنید
  • روند قیمت مسکن در سال ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟
  • گسترش سرمایه‌گذاری اپل در ویتنام
  • شهرداری همدان ماهانه ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه دارد