Web Analytics Made Easy - Statcounter

«سیدرضا صدرالحسینی» تحلیلگر مسائل منطقه در تشریح ابعاد دیدار احتمالی نخست‌وزیر اسرائیل با وزرای خارجه کشورهای عربی در آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: شرایط داخلی آمریکا و بن‌بست‌هایی که ترامپ در سیاست خارجی با آن روبه‌رو است، به علاوه چالش‌هایی که رقبای دموکرات او طی ماه‌های اخیر برای کاخ سفید رقم زده‌اند باعث شد تا رئیس جمهور آمریکا به پیشنهاد مشاورانش گوش دهد و نهایتا بحث رونمایی از معامله قرن را به جهان مخابره کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این موضوع موجب شد تا دونالد ترامپ از بنیامین نتانیاهو و همچنین بنی ‌گانتس برای بحث و تبادل نظر و همچنین رونمایی از جزئیات طرح معامله قرن دعوت کند تا آنها به آمریکا سفر کنند. در همین راستا اقدامات پرشدت ایالات متحده به نوعی نشان می‌دهد که رئیس جمهوری این کشور به دنبال تثبیت رأی‌آوری خود در جریان انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ است. در این راستا رونمایی از معامله قرن هم دقیقاً بر همین محور استوار است؛ چراکه رژیم صهیونیستی برای فریب و مهندسی افکار عمومی خود در سرزمین اشغالی به دنبال آن است تا بتواند با علنی کردن طرح معامله قرن انتخابات دور سوم را تضمین کند.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم به صورت کامل و شفاف در مورد معامله قرن و همچنین دلایل سفر نتانیاهو و رقیب انتخاباتی‌اش به آمریکا سخن بگوییم باید متوجه باشیم که این پرونده دو رو دارد. یک روی آن مربوط به ترامپ و وضعیت داخلی او خواهد بود و طرف دیگرش به نتانیاهو و آنچه در فلسطین اشغالی رخ داده مربوط است. در این میان به‌رغم مشخص نبودن محورها و جزئیات معامله قرن، نتانیاهو به دنبال آن است تا بتواند مجدداً در آستانه انتخابات دور سوم کنست خود را با محوریت طرح معامله قرن به عنوان یک ناجی سیاسی و امنیتی به مردم اسرائیل معرفی کند. از این جهت رژیم صهیونیستی برخی از داشته‌های حیاتی خود را در سبد کاخ سفید قرار داده که نشان می‌دهد ترامپ و نتانیاهو به دنبال «بقاء در قدرت به هر وسیله و از هر طریق» هستند.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به احتمال دیدار نتانیاهو و وزرای خارجه کشورهای عربی، تصریح کرد: اینکه گفته شده نتانیاهو قرار است در سفر خود به آمریکا با وزرای خارجه کشورهای عربی دیدار و گفت‌وگو کند، نشان می‌دهد که صحنه‌آرایی با محوریت معامله قرن به صورت کاملاً حساب‌شده در حال به نمایش گذاشته شدن است. در این میان تمام رسانه‌های عبری، عربی و غربی طی یک دستور کار مشخص در حال انتشار اخبار جهت‌دار و البته تعجب‌آور با محوریت اسرائیل و معامله قرن هستند. به عنوان مثال روز گذشته خبری مبنی بر اجازه سفر شهروندان اسرائیل به عربستان سعودی برای اولین بار منتشر شد و قبل از آن هم رسانه‌ها اعلام کردند که تیم متشکل از مقامات اسرائیل و آمریکا به رهبری نماینده دو طرف در سازمان ملل برای مقابله با هرگونه اعتراض پس از اعلام معامله قرن تشکیل شده است. اینها همه نشان می‌دهد که یک ساز و کار مشخص برای رونمایی از طرح معامله قرن تبیین و در دستور کار قرار گرفته که بخشی از آن هم به دیدار وزرای خارجه کشورهای عربی با نتانیاهو مربوط است.

صدرالحسینی افزود: اینکه کدام کشورهای عربی با نتانیاهو در آمریکا دیدار می‌کنند همچنان در هاله‌ای از ابهام است و فقط احتمال دیدار وزیر خارجه بحرین با نخست‌وزیر اسرائیل گمانه‌زنی شده است. بر اساس اسناد و داده‌های موجود، موفقیت اجرای طرح معامله قرن زیر ۳۰ درصد است و حتی بسیاری از تحلیلگران معتقدند که شاهد یک بن‌بست در این پرونده خواهیم بود. در این بین، آنچه بسیار مهم جلوه می‌کند اظهارات اخیر «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی در مورد سفر نتانیاهو به آمریکا است. او اظهار کرده که سفر نخست‌وزیر اسرائیل و رقیب انتخاباتی‌اش که به دیدار با ترامپ در کاخ سفید منجر خواهد شد، به نوعی یک برگ انتخاباتی برای نتانیاهو و سپس برای ترامپ است. اظهارات شخصی مانند لیبرمن که روزی از نزدیکان نتانیاهو به شمار می‌رفت نشان می‌دهد که سیاسیون اسرائیل هم علناً به ایجاد اخلال در ساختار سیاسی رژیم صهیونیستی معتقدند و به آن اعتراف می‌کنند. به همین جهت است که رونمایی از معامله قرن نمی‌تواند نتیجه خاصی جز مهندسی انتخابات به نفع نتانیاهو داشته باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به عدم کارایی معامله قرن، جریان‌های سیاسی و جهادی فلسطین به خصوص «محمود عباس» که سال‌ها مذاکره و رفت و آمد برای ایجاد صلح در سرزمین اشغالی را تجربه کرده، همچنان نگران اوضاع و احوال هستند و اظهارات آنها باعث شده تا ارتش اسرائیل به حالت آماده‌باش درآید. در این بین عده‌ای معتقدند که آماده‌باش ارتش رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از حمله‌های احتمالی جریان‌های مقاومت فلسطین صورت گرفته اما واقعیت این است که این جریان‌ها هیچ اقدام تهاجمی انجام نخواهند داد؛ بلکه آنها هم برای اقدام تدافعی در آماده‌باش به سر می‌برند. بنابراین با نگاهی به مولفه‌های موجود در پرونده معامله قرن باید بگویم که دیدار مقامات کشورهای عربی در واشنگتن آنهم در این برهه زمانی حساس، حداقل در فاز گسترده امکانپذیر نخواهد بود اما در آینده احتمال دارد دیدارها و پیام‌هایی میان آنها رد و بدل شود. به هر ترتیب چالش‌های موجود به خصوص مشخص نبودن جزئیات طرح معامله قرن یکی از مسائلی است که آمریکایی‌ها به آن پاسخ ندادند و فکر نمی‌کنم که این طرح به راحتی قابل پیاده‌سازی و اجرا باشد.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: بنیامین نتانیاهو فلسطین اسرائیل کنست دونالد ترامپ معامله قرن انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا بنی گانتس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۷۵۸۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آکسیوس: دیدار ترامپ و رئیس‌جمهور آرژانتین، کاخ سفید را خشمگین کرد

به گزارش خبرآنلاین، رسانه آمریکایی گزارش داد دیدار «دونالد ترامپ» نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا با «خاویر میلی» رئیس‌جمهور آرژانتین، خشم کاخ سفید و «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده را به همراه داشته است.

میلی و ترامپ در حاشیه «کنفرانس کنش سیاسی محافظه‌کاران» در ماه فوریه با یکدیگر دیدار کردند و مسئولان تبلیغاتی ترامپ تصاویر این دیدار را در فضای مجازی منتشر کردند.

به گزارش ایسنا؛ خبرگزاری آکسیوس به نقل از دو مقام آگاه گزارش داد ملاقات میلی و ترامپ از قبل برنامه‌ریزی نشده بود؛ بلکه پس از ورود رئیس‌جمهور آرژانتین به واشنگتن، مسئولان این کنفرانس به او اعلام کردند ترامپ قصد دارد قبل سخنرانی‌اش، با وی دیدار کند.

بر اساس این گزارش، مسئولان وزارت خارجه آمریکا از این دیدار که در سال انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا برگزار شد، متعجب شدند. همچنین آکسیوس گزارش داد سفیر آمریکا در آرژانتین بعدها درباره این دیدار در یک نشست خصوصی به وزیر خارجه آرژانتین گلایه و اظهار کرده است که کشورهای خارجی نباید در انتخابات آمریکا مداخله کنند.

انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا امسال در پنجم نوامبر (۱۵ آبان) برگزار خواهد شد و از حزب جمهوری‌خواه دونالد ترامپ و از حزب دموکرات جو بایدن رقبای اصلی این انتخابات محسوب می‌شوند.

310310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898431

دیگر خبرها

  • ابعاد بی‌سابقه اعتراضات در آمریکا علیه حملات صهیونیست‌ها به غزه
  • تثبیت قدرت ایران در خاورمیانه/ هیچ اقدامی علیه منافع ملی ما بی پاسخ نخواهد ماند
  • آکسیوس: دیدار ترامپ و رئیس‌جمهور آرژانتین، کاخ سفید را خشمگین کرد
  • جنایات اسرائیل اعتبار قوانین بین‌المللی را نابود می‌کند
  • ظریف: ترامپ از من چند بار دعوت به مذاکره کرد، ولی ما اجازه نداشتیم/ آمریکایی‌ها هم در برجام علاقمند به سرمایه‌گذاری در ایران بودند
  • افشاگری ظریف از دعوت ترامپ برای مذاکره + جزئیات
  • انتقاد معاون حزب الله از کمک کشورهای عربی به اسرائیل برای دفع حمله ایران
  • ایران آماده جنگ است اگر... | انتقاد تند معاون حزب الله از کمک کشورهای عربی به اسرائیل برای دفع حمله ایران
  • انتقاد معاون دبیرکل حزب‌الله از کشورهای عربی به دلیل کمک به رژیم صهیونیستی برای دفع حمله ایران
  • عملیات ایران نبوغ‌آمیز بود/ ایران مانند شیر است و اسرائیل مثل یک «سگ چلاق» / نتانیاهو معادل هیتلر است/ آمریکا در آستانه جنگ داخلی قرار دارد