Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک نشریه آمریکایی تأکید کرد انتقام واقعی ایران در راه و حمله موشکی به پایگاه عین‌الاسد، فقط استتاری برای انتقام اصلی است.  به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، مجله نیوزویک نوشت: به نظر می‌رسد مرگ ژنرال سلیمانی در شکل‌دهی سیاست منطقه‌ای به اندازه زمان حیاتش- اگر نگوییم بیشتر- نقش دارد. ترور سلیمانی باعث شد قاعده نانوشته، اما محکم در زمینه ضرورت غیرمستقیم و نیابتی بودن رویارویی ایران و آمریکا شکسته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکنون چرخش از راهبرد هدف قرار دادن نیابتی‌ها به هدف قرار دادن محافظان و پشتیبان‌های دو طرف چرخش یافته است. همین قاعده، روابط ایران- آمریکا را از حالت تنش مدیریت‌شده به شرایطی ناشناخته و نامعلوم تغییر داده است.
پاسخ واقعی ایران به ترور سلیمانی هنوز در راه است و حمله موشکی فقط استتاری بود برای فراهم کردن فضای پاسخی که ایران از طریق نیابتی‌ها و به شیوه‌ای نامتقارن در ماه‌های آینده خواهد داد. این پاسخ به جای حمله‌ای یک‌باره دارای مراحل مختلف و روند تدریجی و مداوم خواهد بود.
به گزارش دیپلماسی ایرانی، در ادامه تحلیل نیوزویک آمده است: تصویر ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای قوی و قابل اطمینان انگیزه‌ای بوده برای بسیاری از کشور‌ها تا در پی بهبود روابط با تهران باشند و خود را با منافع و ملاحظات آن بیشتر سازگاری دهند؛ بنابراین پاسخ تهران به این ترور هدفمند، همچنین پاسخ یا عدم پاسخ متقابل واشنگتن، تعریفی دوباره از تصویر تهران در منطقه و همچنین درک منطقه‌ای از آن پدید آورده است.
ایران گزینه‌های گوناگونی پیش رو دارد. پاسخ اولیه نشان می‌دهد که تهران مصمم است حضور منطقه‌ای آمریکا را کاهش دهد. اقدامات و بیانات اظهارشده از سوی مقامات ایرانی و عراقی خبر از یک سیاست خارجی و امنیتی تازه برای محور حامی ایران در منطقه می‌دهد. هدف گرفتن و محدود کردن حضور منطقه‌ای آمریکا اولویت اصلی این سیاست تازه است. خاورمیانه پس از آمریکا بزرگ‌ترین پاداش برای ایران است که پیروزی ژئوپولیتیکی بزرگی را برای این کشور فراهم می‌کند. فاز بعدی پاسخ ایران احتمالا آگاه‌سازی جامعه و افکار عمومی آمریکا در شرایط حساس انتخاباتی و بنابراین کاهش فرصت ترامپ برای پیروزی در انتخابات سال ۲۰۲۰ خواهد بود. سید حسن نصرالله در سخنرانی خود این کار را به روشنی انجام داد، با گفتن اینکه: «زمانی که نیرو‌های آمریکایی در تابوت بازگردند، وقتی آن‌ها که عمودی آمده‌اند، افقی به آمریکا بازگردند، ترامپ و دولتش خواهند دانست که منطقه را از دست داده‌اند و انتخابات را هم از دست خواهند داد.» در این فاز از پاسخ، طرف ایرانی از نوعی شفافیت راهبردی برخوردار است. منبع: روزنامه کیهان

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: مجله نیوزویک حمله سپاه به عین الاسد نیروی هوافضای سپاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۷۵۹۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عقب‌نشینی کیهان از دروغ «خواب روحانی» در شب حمله به عین‌الاسد

به گزارش خبرگزار ی خبرآنلاین، کیهان از دروغ «خواب روحانی» در شب حمله به پایگاه عین‌الاسد عقب‌نشینی کرد اما برای توجیه بی‌اطلاع گذاشتن رئیس‌جمهور و دولت از این عملیات، دچار دو اشتباه دیگر شد: انکار اصل برگزاری جلسه‌ای که قرار بود بین دکتر روحانی و فرماندهان نظامی برگزار شود ولی لغو شد و اصرار بر قرار دادن رئیس‌جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی - و حتی خود شورا - در زمره افرادی که طبق اصل محرمانگی مطلق باید غیرمطلع باشند و تناقض آن با ادعای مقدور نبودن اطلاع به رئیس‌جمهور!

کیهان نیازی به جلسه نمی‌بیند!

بخش آنلاین روزنامه کیهان پس از توضیح سایت دکتر روحانی درباره بی‌اطلاع گذاشتن رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه از عملیات عین‌الاسد برای انتقام از ترور ناجوانمردانه سردار شهید قاسم سلیمانی، نوشته که «علی‌رغم تلاش مقامات، با توجه به ساعت عملیات و شرایط آقای روحانی، تماس با ایشان جهت اطلاع‌رسانی پیش از حمله مقدور نشد» که آشکارا پس گرفتن دروغ قبلی خود مبنی بر خواب بودن دکتر روحانی است.

البته کیهان پس از اطلاع از اصل موضوع که مقامات ارشد نظامی از رئیس‌جمهور درخواست ملاقات فوری کرده بودند و او در منزلش منتظر آن‌ها بود اما این قرار از سوی درخواست‌کنندگان در آخرین ساعات لغو شد، اول نوشته «منطقاً برای اطلاع‌رسانی زمان حمله، نیازی به تشکیل جلسه در منزل آقای روحانی نیست!» و بعد از آن نظر داده «تصمیم حمله موشکی به پایگاه عین‌الاسد در بامداد ۱۸ دی ۱۳۹۸ طبق قانون در سلسله مراتب فرماندهی نیروهای مسلح گرفته شده بود و با حفظ محرمانگی مطلق، مطلعین از این تصمیم حتی به ۱۰ نفر در میان کل نیروهای مسلح نمی‌رسید.‌ بدیهی است اجرای این تصمیم نیاز به هیچ جلسه‌ای خارج از چارچوب قانونی نیروهای مسلح نیز نداشت.»

این ادعای کیهان نه تنها نقض دروغ سابق خود هست بلکه برخلاف توصیه سایت روحانی که بپرسد چرا جلسه فرماندهان با دکتر روحانی لغو شده، اساساً منکر اصل اطلاع و هماهنگی با رئیس‌جمهور شده که رئیس شورای عالی امنیت ملی نیز هست.

تماسی که مقدور نشد!

نحوه پاسخ به ترور شهید سلیمانی در جلسه روز جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸ شورای عالی امنیت ملی بررسی و چارچوب و قواعدی برای پاسخ احتمالی در آن جلسه مطرح شد و در نهایت تصمیم گرفته شد برای آن عجله‌ای نشود. چنانچه در بیانیه شورای عالی امنیت ملی که عصر روز ۱۳ دی منتشر شد، آمده بود: «جنایتکاران با انتقام سخت منتقمین خون سردار سلیمانی در زمان و مکان مناسب روبه‌رو خواهند شد.»

گرچه دریابان علی شمخانی، دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی اخیراً گفته عملیات موشکی علیه پایگاه عین‌الاسد بر اساس «تصمیم مورد اجماع» بوده و منظورش را مشخص نکرده که اجماع بین چه کسانی، اما اینکه دبیر شورا خود جزو مطلعین حمله بوده، طبیعتاً رئیس شورای عالی امنیت ملی را نمی‌توان از دایره مطلعین حمله حذف کرد! رئیس‌جمهور ایران را به خاطر محرمانگی تصمیم! حتی دقایقی قبل از عملیات مطلع نکرد ولی به نخست‌وزیر عراق اطلاع داد. علاوه بر آن، تماس با رئیس‌جمهور کشور «مقدور نشود» اما تماس با نخست‌وزیر عراق مقدور شود!

دولت خبط و خطا نداشت

نوشته کیهان تأیید مطلب سایت دکتر روحانی است که «رئیس‌جمهور و اعضای دولت دوازدهم به دلیل همین بی‌خبری از حمله به عین‌الاسد، در جریان استقرار پدافند هوایی با احتمال پاسخ متقابل آمریکا و تصمیم‌گیری درباره کلییر نکردن آسمان کشور - هرچند در حیطه اختیارات دولت نیست - و متعاقب آن فاجعه هواپیمای اوکراینی نبوده‌اند.»

البته سردار حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه، در نشست خبری ۲۱ دی ۱۳۹۸ در پاسخ به این سؤال که آیا نباید فضای کشور چند ساعتی از پروازهای مسافری خالی می‌شد، خاطرنشان کرده بود: «از دید من هر وقت شرایط جنگی می‌شود باید این اتفاق توسط مسئولین ذیربط می‌افتاد، اما به هر ترتیب نیافتاد. اگر خبط و خطایی وجود دارد در بخش نیروهای مسلح است و در بخش دولتی و کشوری و شرکت فرودگاه‌ها هیچ قصور و تقصیری وجود ندارد.»

گرچه طبق گفته دکتر روحانی، دولت مسئولیتی برای کلییر کردن آسمان کشور به عهده ندارد و این مسئولیت برعهده دو نهاد است: اداره هواشناسی در صورت پیش‌بینی شرایط فوق‌العاده جوی و ستادکل نیروهای مسلح در مسائل امنیتی. (نشست خبری با خبرنگاران داخلی و بین‌المللی - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷)

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1888097

دیگر خبرها

  • ببینید | حمله موشکی از لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی
  • حمله موشکی از لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا علیه سپاه، انصارالله و حزب الله/ مخالفت آمریکا با خط لوله گاز پاکستان و ایران/ اظهارات توهین آمیز بایدن درباره پوتین/ شهید و زخمی شدن ۴۰ تن در حمله آمریکا به «دیرالزور»
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا علیه سپاه، انصارالله و حزب الله/ مخالفت آمریکا با خط لوله گاز پاکستان و ایران/ اظهارات توهین آمیز بایدن درباره پوتین/ شهید و زخمی شدن ۴۰ نفر در حمله آمریکا به «دیرالزور»
  • پاسخ موشکی حزب‌الله به جنایت رژیم صهیونیستی / یک صهیونیست کشته شد
  • شهادت نیروی سپاه در دیرالزور / پنتاگون: به سوریه حمله نکردیم
  • تحریم‌های جدید آمریکا علیه سپاه، انصارالله یمن و حزب الله لبنان
  • عقب‌نشینی کیهان از ادعای «خواب روحانی» در شب حمله به عین‌الاسد
  • حمله موشکی سنگین حزب الله به مواضع ارتش اسرائیل/زخمی شدن ۳ هزار سرباز اسرائیلی/اختلاف شدید بین آمریکا و اسرائیل بر سر جنگ غزه
  • عقب‌نشینی کیهان از دروغ «خواب روحانی» در شب حمله به عین‌الاسد