Web Analytics Made Easy - Statcounter

سالگرد امضای نخستین تفاهم‌نامه با معین اقتصادی در قالب الگوی مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی در خراسان رضوی در همایشی تحت عنوان "الگوی مثلث توسعه اقتصادی-فرهنگی با رویکرد دستاوردهای معین های اقتصاد مقاومتی" دیروز ششم بهمن ماه به میزبانی یکی از معین‌های اقتصادی در شاندیز برگزار شد.

مدیران هر ۱۶۳ معین اقتصادی، مسوولان دستگاه‌های اجرایی و قضایی، فرمانداران، بخشداران، ائمه جمعه و جماعات و نمایندگان مجلس در این همایش گرد هم آمدند تا جشن یک سال تلاش برای اتکا به توانمندیهای خود، ظرفیت سازی برای روستاییان و رسیدن به همدلی و همزبانی برای دست یافتن به توسعه پایدار را جشن بگیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

الگوی مثلث توسعه اقتصادی چیست؟

الگوی مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی، طرح مبتنی بر اقتصاد مقاومتی در سایه تعامل ارکان حاکمیتی با فعالان بخش خصوصی است که توسط استاندار خراسان رضوی طراحی و به عنوان اصلی ترین برنامه عملیاتی در این استان در حال پیگیری است.

. "علیرضا رزم حسینی" در زمان تصدی استانداری کرمان طرحی موفق از توسعه را در قلعه گنج این استان اجرا کرد که مورد توجه و تشویق رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار گرفت.

وی با الگوگیری از تجربه موفق قلعه گنج "طرح مثلث توسعه اقتصادی - فرهنگی" را به عنوان برنامه عملیاتی خود در چارچوب تلاش برای تحقق اقتصاد مقاومتی در خراسان رضوی اعلام و در همین راستا با تقسیم استان به ۱۲ منطقه (بر مبنای شمار حوزه های انتخاباتی) اجرای آن را پیگیری کرده است.

از زمستان سال گذشته الگوی مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی مدلی مبتنی بر اقتصاد مقاومتی- مشارکتی در سایه ارکان حکومت با فعالان اقتصادی بخش خصوصی و تعاونی به عنوان اصلی ترین برنامه عملیاتی استان برای عبور از شرایط تحریم و مدیریت سپرده‌ها و منابع داخلی، هدایت نقدینگی به سمت تولید، خلق ثروت، توانمندسازی جامعه روستایی و شهری، افزایش سرانه‌های درآمدی مردم، کاهش رفتارها و برخوردهای سلیقه‌ای، ارتقای فرهنگ کار و کارآفرینی، مشارکت بخش خصوصی در تصمیم گیریها و تصمیم سازیها و در یک جمله احیای مسوولیتهای اجتماعی شرکتی و نهادی در دستور کار همه مسوولان اقتصادی استان قرار گرفت.

طرح مثل توسعه اقتصادی- فرهنگی خراسان رضوی مدلی تلفیقی برگرفته از تجربیات و مبانی نظری و کاربردی در مدل اجرایی قلعه گنج کرمان، الگوهای اجرایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، آستان قدس رضوی و بنیاد برکت، مدل های توسعه جهانی مانند تریپل هلیکس و مدلهای مسوولیتهای اجتماعی در کشورهای توسعه یافته است.

این طرح ابتکاری با رویکرد ایجاد همگرایی و وفاق اجتماعی و سیاسی، کاهش بوروکراسی اداری و اتکا به توان بخش خصوصی ایجاد شد و دو گام بررسی وضعیت موجود و تکمیل مدل مشارکتی و غیردولتی و تعمیم مدل به کل استان را در دستور کار قرار داد.

همه ارکان نظام اعم از ائمه جمعه، مدیران دستگاه‌های اجرایی، مسوولان دستگاه‌ قضایی، نمایندگان مجلس، فعالان اقتصادی بخش خصوصی دست به دست هم دادند و با امضا کردن یک تفاهم نامه مشترک توسعه روستاها و نقاط محروم را با بهره گرفتن از ظرفیتها و توانمندی‌های داخلی برعهده گرفتند.

طرحهای سرمایه‌گذاری و نتایج عملی مثلث توسعه اقتصادی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی در این همایش گفت: هدف از برگزاری "همایش الگوی مثلث توسعه اقتصادی- فرهنگی با رویکرد دستاوردهای معین های اقتصاد مقاومتی" بررسی آخرین وضعیت عملکرد معین‌های اقتصادی و مجموعه اقدامات بخش خصوصی، هم اندیشی برای عملکرد بهتر اجرای الگوی مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی و  استفاده از سخنان بزرگان و کسانی که تجربه دارند برای ارایه الگوی موفقی از این مثلث به منظور ارایه در کل کشور است.

علی رسولیان افزود: ۶ بهمن ماه سال گذشته نخستین تفاهم نامه الگوی مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی با شهرداری مشهد به عنوان معین اقتصادی به امضا رسید و امروز ۱۶۳ معین اقتصادی شامل بنگاه‌های اقتصادی، نهادهای عمومی و غیردولتی و شرکتهای بخش خصوصی محوریت توسعه نقاط محروم و توانمندسازی عمده روستاهای خراسان رضوی را برعهده گرفته‌اند

وی اضافه کرد: مثلث توسعه اقتصادی- فرهنگی دو بخش دارد که یک بخش آن شامل فعالیت معین‌های اقتصادی در روستاهاست که توسط "نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی" ارزیابی می‌شود و بخش دوم شامل تفاهم نامه‌های سرمایه گذاری در خراسان رضوی است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی گفت: تاکنون ۱۲۸ هزار میلیارد تومان تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری در خراسان رضوی به امضا رسیده که از این تعداد ۱۰۸ هزار میلیارد تومان در قالب هزار و ۳۸ تفاهم نامه در سامانه "رصد الگوی مثلث توسعه اقتصادی" به ثبت رسیده است که از این میزان ۳۰ هزار میلیارد تومان آورده سرمایه‌گذار و باقی آن در قالب زمین و املاک یا تسهیلاتی است که به طرح اختصاص خواهد یافت.

رسولیان افزود: پیشرفت اجرایی طرحهای مبتنی بر تفاهم‌نامه‌های سرمایه‌گذاری تا پنجم بهمن ماه امسال ۳۵ درصد است که ۲۷ درصد از طرحها نیمه تمام، ۴۷ درصد ایجادی و ۲۵ درصد طرحهای توسعه‌ای است؛ ۲۰۰ طرح شاخص و بزرگ نیمه تمام از این تعداد انتخاب شده است که هر هفته در قالب جلسات کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

کاهش نرخ بیکاری مهمترین دستاورد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی گفت: اجرای الگوی مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی موجب رساندن نرخ بیکاری استان به ۶.۳ درصد در پاییز امسال بعد از ۱۵ سال شده که ۴.۳ درصد از میانگین کشوری کمتر است.

رسولیان افزود: نرخ مشارکت اقتصادی خراسان رضوی در پاییز امسال به ۵۲.۲ درصد رسیده که ۸.۱ درصد از متوسط نرخ مشارکت اقتصادی کشور بالاتر است و در مجموع الگوی مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی امید به اشتغال، کار و زندگی را در استان ارتقا داده است.

 نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی همراه و یاور معینهای اقتصادی

در ۳۱ فروردین ماه امسال نهاد مردمی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی بنا به ضرورت عبور از بوروکراسی گسترده اداری، به کارگیری ظرفیتهای بخش غیردولتی و عمومی، همراهی افکار عمومی و مردمی با هدف توانمندسازی و فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی در محل ساختمان شماره ۲ اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی مشهد ایجاد شد.

وظایف اصلی نهاد شامل پیگیری مستمر فعالیت معین‌ها و ایجاد هماهنگی و وحدت رویه بین آنها، پیگیری رفع موانع موجود در مسیر فرآیند اقدامات معین‌ها بین دستگاه‌های اجرایی صادرکننده مجوز، هماهنگی و پیگیری تهیه اسناد بخشی، آمایش سرزمین، طرحهای کسب و کار و ارایه به معین‌ها، شناسایی نقاط ضعف و قوت فرآیند اجرا و تلاش برای رفع نقاط ضعف، انتقال تجربیات معین‌های موفق به دیگر معین‌ها، تهیه گزارشهای مستمر از فرآیند اجرا و انعکاس به مبادی ذیربط و به طور کلی رصد کردن همه فعالیتهای معین ها برای کمک به اجرای مدل مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی است.

رییس نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی در این همایش گفت: تاکنون این نهاد وظایف گام به گام معینها و ۴۰ برنامه اجرایی به عنوان نقشه راه را تهیه و برای معین‌های اقتصادی ارسال کرده که بخشی از آن ارسال مطالعات و تهیه طرح توسعه برای حدود هزار و ۱۱۰ روستا از دو هزار و ۴۰۰ روستای خراسان رضوی بوده است.

علی اکبر لبافی افزود: ۱۶۳ معین اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی ۹۸ درصد شهرستان‌های استان را تحت پوشش قرار داده‌اند که دو درصد باقیمانده مربوط به شهرستان باخرز است.

وی اضافه کرد: ۶ گام برای حرکت این معین ها تعریف شد که شامل فرآیند اجرایی مطالعه وضعیت هر منطقه، آگاه سازی و ایجاد زیرساخت های نظام فکری، تجزیه و تحلیل و ایجاد نظام شکلی، توانمندسازی و زمینه اجرای الگوی اقتصادی (شامل اشتغال مبتنی بر زنجیره ارزش، تشکیل صندوق های خرد، تامین ابزارهای اشتغالزا، کمک به واگذاری طرحها و پروژه ها به بخش خصوصی و مردم، پشتیبانی در اجرا، تعریف پروژه ها)، عملیاتی کردن طرحها و اجرای پروژه ها و نظام ارزیابی و بررسی پیشرفت پروژه است.

وی ادامه داد: سامانه ثبت عملکرد معین های اقتصادی با هدف بررسی و ارزیابی اقدامات معین های اقتصادی – فرهنگی استان به صورت مستمر و به روز، استاندارد سازی گزارشهای دریافتی از معین‌ها، امکان دسترسی به اطلاعات توسط هر یک از اضلاع مثلث و ناظران عالی طرح مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی و دسترسی مردم به اقدامات انجام شده توسط معین‌ها راه‌اندازی شد.

ثبت هزار و ۲۶۴ کسب و کار خرد و متوسط در ۲۸ شهرستان

رییس نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی گفت: تا سوم بهمن ماه جاری هزار و ۲۶۴ پروژه کسب و کار خرد و متوسط توسط ۶۸ معین در ۲۸ شهرستان در سامانه مزبور ثبت شده است که تعداد ۴۲۲ فعالیت اقتصادی از ۲۴ معین در ۱۹ شهرستان توسط نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی بررسی و تایید شده است و  حجم کل سرمایه‌گذاری ۴۲۲ فعالیت اقتصادی تایید شده، ۱۰ هزار و ۴۱۲ میلیارد و ۷۴۳ میلیون ریال با پیش بینی اشتغال برای پنج هزار و ۵۷۸ نفر است.

لبافی افزود: رسته فعالیتهای اقتصادی تایید شده شامل ۱۶ درصد خدمات، یک درصد گردشگری، ۱۲ درصد کشاورزی، ۱۵ درصد صنعتی، ۱۶ درصد صنایع دستی، ۳۹ درصد دامداری و دامپروری و یک درصد سایر فعالیتها بوده و فراوانی نوع فعالیتهای اقتصادی تایید شده شامل ۳۰۶ مورد ایجادی، ۶۱ مورد تکمیلی، ۵۱ مورد توسعه ای و باقی خالی بوده است.

وی ادامه داد: در مجموع ۴۲۱ نفر شاغل در سامانه ثبت شده است که مربوط به ۳۳ پروژه از ۲۱۲ فعالیت اقتصادی تایید شده و بهره‌برداری شده است که از این تعداد ۳۷۳ نفر شاغل مورد تایید نهاد قرار گرفته‌اند.

رییس نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی گفت: در مجموع تعداد ۱۲۴ حساب سپرده توسعه روستایی توسط ۱۴ معین با تعداد هفت هزار و ۹۸۰ نفر و حجم کل سرمایه ۴۷ هزار و ۲۸۴ میلیارد ریال در سامانه ثبت شده است که از این تعداد ۷۰ سپرده روستایی با حجم کل سرمایه ۲۷ هزار و ۶۵۵ میلیارد ریال توسط این نهاد تایید شده است.

لبافی افزود: تاکنون از منابع ۳۴ حساب سپرده توسعه روستایی ۲۶ هزار و ۷۲۶ میلیارد ریال تسهیلات به ۱۸۸ فعالیت اقتصادی پرداخت شده است ضمن اینکه تاکنون ۲۳۳ فعالیت فرهنگی توسط ۲۹ معین اقتصادی در ۱۸ شهرستان خراسان رضوی در سامانه به ثبت رسیده است.

وی ادامه داد: براساس ارزیابی‌ها در چارچوب شاخصهای تعیین شده تا پنجم بهمن ماه جاری شهرستان های تربت حیدریه، سبزوار، بردسکن، درگز و خلیل آباد جزء پنج شهرستان پیشرو به لحاظ عملکردی قرار دارند.

بدبینی، مهمترین مانع برای پیشرفت معینهای اقتصادی

استاندار خراسان رضوی در همایشی که دیروز به همین مناسبت در شاندیز برگزار شد با اشاره به مشکلات الگوی مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی گفت: برخی می‌خواهند مجریان طرحهای اقتصادی و ما را در این استان خسته کنند تا روحیه خود را از دست دهیم لذا چوب لای چرخ می‌گذارند و نسبت به طرحهای اقتصادی بدبینی و مخالفت نموده و به مجریان آنها حسادت می‌کنند.

علیرضا رزم حسینی افزود: به این ترتیب "منفی‌گرایی و روحیه بدبینی" یکی از مهمترین مشکلات در مسیر اجرای الگوی مثلث توسعه اقتصادی - فرهنگی است که خراسان رضوی را از توسعه باز می‌دارد.

وی ادامه داد: در طرح مثلث توسعه اقتصادی - فرهنگی به هیچ معین اقتصادی وام ارزان‌قیمت، درجه یا امتیازی داده نشده و معینهای اقتصادی نیکوکارانی هستند که ما از آنها خواستیم به جای ساختن مسجد، جامعه را بسازند چون برای هیچ مسوولی افتخار نیست که مردمش فقیر و بیمار باشند.

همراهی ۱۰۰ درصدی قوه قضاییه با معین‌های اقتصادی

رییس کل دادگستری خراسان رضوی نیز در این همایش گفت: رییس قوه قضاییه تاکید کرده است پرونده های قضایی معین‌های اقتصادی که در حوزه اشتغال و سرمایه‌گذاری مشغول فعال هستند ابتدا به خودشان واگذار و در شوراهای حل اختلاف مستقر در شهرکهای صنعتی و کمیسیونهای حل اختلاف بررسی شود.

غلامعلی صادقی افزود: در مقابل، خواسته رییس قوه قضاییه از فعالان اقتصادی داشتن پشتکار و همت برای توسعه کشور است.

وی ادامه داد: تاکید رییس قوه قضاییه به مدیران در استانها این است که برای به نتیجه رسیدن فعالیتهای اقتصادی، قوانین و مقررات به نحوی دیده و تفسیر شود که مانعی برای انجام فعالیتهای اقتصادی نباشد.

رییس کل دادگستری خراسان رضوی گفت: با توجه به شرایط کشور و فرمایشات مقام معظم رهبری و تاکید رییس قوه قضاییه، مسوولان این استان هم قسم شده اند که الگوی مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی را به سرانجام برسانند.

صادقی افزود: براساس آخرین بررسی‌های انجام گرفته، الگوی مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی یکی از بهترین و موفق‌ترین مدلهای اقتصادی در استان است و همه ما باید به اندازه میزان سهم خود برای اجرایی شدن این الگو فعالیت کنیم.

وی افزود: این نهاد تاکنون از مدیران اجرایی که همراه الگوی طرح مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی شدند حمایت همه جانبه کرده است و مشکلات اقتصادی این استان همواره با اولویت و بدون نوبت در جلسه سران قوا بررسی و درباره آن تصمیم گیری شده است.

الگوی مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی راه نجات کشور

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی هم در این همایش گفت: این استان باید نمونه‌ ای برجسته از الگوی مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی را به کشور ارایه دهد زیرا تنها راه نجات کشور در برابر دشمن مستکبر و خنثی کردن همه جنایتهای دشمن، اقتصاد مقاومتی است.

آیت الله سید احمد علم الهدی افزود: الگوی مثلث توسعه اقتصادی- فرهنگی طرحی ارزشمند و از برکات شهید حاج قاسم سلیمانی است زیرا آقای رزم حسینی به عنوان مبتکر این طرح، هدیه شهید سلیمانی برای این استان هستند.

وی اضافه کرد: معین‌های اقتصادی نخبه‌های ارزشمندی هستند و حرکت آنها در قالب الگوی مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی تنها یک جریان اقتصادی عادی در جامعه نیست بلکه این حرکت وابستگی و ارتباط خاصی با اساس انقلاب اسلامی دارد که تحت رهنمودهای حکیمانه رهبر معظم انقلاب به عنوان نقطه حساس مقاومت در برابر دشمن در این استان اجرا شده است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: تاکنون هیچ فعالیت اقتصادی در کشور اجرا نشده که همه قدرتهای نظام به عنوان پشتیبان آن وارد عمل شده و در مقام تاییدش برآیند اما هم اکنون ائمه جمعه، قوه قضاییه، قوه مجریه و نمایندگان مجلس همگی حامی معین‌های اقتصادی در الگوی مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی هستند و با همه قدرت با معین ها همراهی می‌کنند تا ثابت کنند باید رویکردمان در توسعه نگاه به درون و اتکای به توانمندیهای خود باشد و تنها در این صورت مشکلات و نگرانی‌های مردم حل می‌شود.

آیت الله علم الهدی افزود: فعالیتهای اقتصادی معینهای اقتصادی در این طرح طی یک سال گذشته مثبت بوده و کوچکترین تردیدی در روند اجرای الگوی مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی و توفیق آن وجود ندارد.

پیشنهاد ایجاد "حساب روستا" برای خراسان رضوی

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در این همایش گفت: در صورتی که طرح کشوری "حساب روستا" به صورت آزمایشی در خراسان رضوی اجرا شود می توان رشد روستا را براساس شاخص‌های مشخص ارزیابی کرد و سپس شبکه روستاها را با هم گره زد.

علی آقامحمدی افزود: اگر برای روستاهایی که محور توسعه در الگوی مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی استان خراسان رضوی قرار گرفته‌اند "حساب روستا" ایجاد شود میزان تولید ناخالص داخلی در روستا قابل اندازه‌گیری شده و شاخص ماندگاری جمعیت در روستاها ارتقا می یابد.

وی با اشاره به ظرفیتهای زیاد الگوی مثلث توسعه اقتصادی - فرهنگی در خراسان رضوی و همراهی و همدلی مسوولان و نمایندگان در این استان با فعالان اقتصادی افزود: در این شرایط  ۱۲۸ هزار میلیارد تومان تفاهم نامه سرمایه‌گذاری که در این الگو به امضا رسیده کاملا قابل تحقق است.

رییس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری گفت: اهمیت الگوی مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی از آن جهت است که به قاعده مثلث یعنی جمعیت می‌پردازد و این شیوه باعث قوام و دوام جامعه می‌شود.

برچسب‌ها علی آقامحمدی قلعه گنج آستان قدس رضوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علی‌رضا رزم‌حسینی اقتصاد مقاومتی اشتغال زایی نرخ بیکاری قوه قضاییه مجمع تشخیص مصلحت نظام بنیاد برکت استانداری کرمان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علی آقامحمدی قلعه گنج آستان قدس رضوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اقتصاد مقاومتی اشتغال زایی نرخ بیکاری قوه قضاییه مجمع تشخیص مصلحت نظام بنیاد برکت استانداری کرمان علی آقامحمدی قلعه گنج آستان قدس رضوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اقتصاد مقاومتی اشتغال زایی نرخ بیکاری قوه قضاییه مجمع تشخیص مصلحت نظام بنیاد برکت استانداری کرمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۷۵۹۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انقلابی ماندن در گرو تداوم فرهنگ دفاع مقدس است

آیت الله علم الهدی در دیدار با رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در مشهد گفت: نهاد مقدس حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، حلقه واصل و خط مقدم انتقال سیره شهدا به نسل‌های بعدی است تا این فرزندان عزیز ما که عهده دار آینده کشور و انقلاب هستند پیرو همان طریقتی باشند که شهدای ایران اسلامی با توسل به آن، کشور را از گزند هجمه همه جانبه دشمن حفظ کردند.

وی ادامه داد: بعد از پایان جنگ تحمیلی، به تدریج این فکر در ذهن برخی افراد ایجاد شد که اگر دوباره هجمه‌ای به تمامیت ارضی ایران اسلامی صورت بگیرد، شاید نسل دهه ۶۰ و ۷۰ نتواند به اندازه نسل طلایی جنگ از امانت انقلاب صیانت کند. با این حال، موضوع دفاع از حرم و پس از آن دفاع از امنیت و سلامت به همه ثابت کرد که نسل آینده کشور نه تنها کم از شهدای دفاع مقدس ندارد بلکه در برخی عرصه ها، از نظر ایمان و باور بر آن‌ها پیشی گرفته است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی اظهار کرد: نمونه شخصیت‌هایی مانند شهید محسن حججی، طلایه دار نسلی بودند که نشان اقتدار آن‌ها را امروزه نه فقط در عرصه دفاعی و نظامی بلکه در ساحت‌های مختلف علمی، فرهنگی و حتی اقتصادی و جهادی شاهد هستیم.

علم الهدی با بیان این که موزه‌های دفاع مقدس سنگر‌های ماندگار ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در هر استان است افزود: این خیلی مهم است که شما متمرکز بر کار فرهنگی باشید، اما تحقق چشم انداز‌های فرهنگی منوط به فراهم کردن برخی زیرساخت هاست.

وی اضافه کرد: موزه‌های دفاع مقدس و یادمان‌های شهدا، ۲ زیرساخت اصلی در عرصه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت هستند و به موازات استمرار این پروژه‌های عمرانی در اقصی نقاط کشور، مطالبه برحق مردم در خراسان رضوی این است که موزه دفاع مقدس در این استان به قید فوریت تکمیل شود.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: اهمیت موزه دفاع مقدس در خراسان رضوی به پذیرش میلیون‌ها زائری است که همه ساله به قصد زیارت بارگاه منور رضوی راهی مشهد می‌شوند.

علم الهدی افزود: بخش قابل توجه از این شمار را هم زائران خارجی تشکیل می‌دهند که اگر موزه دفاع مقدس استان نیز به بهره برداری برسد، می‌تواند توفیق این زیارت را با پیوست فرهنگی مرتبط مضاعف کند.

رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نیز گفت: در موضوع تکمیل پروژه موزه دفاع مقدس در خراسان رضوی، تکالیف دستگاه‌ها مشخص است و همه مسوولیت دارند. در این شرایط، خوشبختانه با پیگیری‌هایی که اخیراً در دستورکار قرار گرفته، مدیریت شهری در مشهد با جدیتی بیش‌تر از قبل برای تکمیل پروژه وارد میدان شده است و امیدواریم تا در آینده نزدیک، بخش‌های نمایشگاهی موزه پذیرای علاقه‌مندان باشد.

بهمن کارگر با تأکید بر ضرورت توجه به کاروان‌های اعزام زائران راهیان نور و بازسازی زیرساخت‌های زیارت اعم از جاده‌ها و مراکز اسکان افزود: اگر چه تا پیش از کرونا، جمعیت زائران راهیان نور در کشور بیش از هفت میلیون نفر در سال بود، اما شیوع ویروس کرونا باعث شد تا برای حفظ سلامتی مردم، کاروان‌های اعزام حدود ۲ سال فعالیت نداشته باشند. با این حال، هم اکنون فرایند بازدید از مناطق عملیاتی جنوب دوباره درحال رونق است و با افزایش ۲۰ درصدی در سال جاری به بیش از چهار میلیون نفر رسیده است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • آفریقا سرزمین فرصت‌ها برای شرکت‌های یزدی
  • ضرورت اهتمام به اقتصاد فضای مجازی در خراسان رضوی
  • انقلابی ماندن در گرو تداوم فرهنگ دفاع مقدس است
  • دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: باید نسبت به مسئله تربیت دانشجویان دغدغه داشته باشیم/ در مسیر جلوگیری از مهاجرت نخبگان باید موانع قانونی را برداریم
  • ضرورت تقویت بخش تعاون در راستای تحقق اشتغال‌زایی
  • تحقق ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار در آب و فاضلاب خراسان رضوی
  • صادرات یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری خراسان رضوی
  • تحقق ۱۰۰ درصدی تعهد اشتغال خراسان رضوی
  • فرودگاه منطقه ای گناباد یک سرمایه ملی است
  • رفع موانع در فرایند مشارکت راهی برای تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»