Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-25@10:12:07 GMT

ضرورت طراحی مدل ملی در آموزش پرستاری

تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۷۶۲۳۵

ضرورت طراحی مدل ملی در آموزش پرستاری

به گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،  سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در چهارمین جلسه شورای سیاستگذاری نظام پرستاری، اظهار کرد: پرستاری یکی از ارکان اصلی نظام ارائه خدمت بهداشتی و درمانی در تمام دنیاست. پرستاری شغل نیست، خدمت نیست، حرفه نیست، بلکه عشق است و چنانچه عشق را از آفرینش بگیریم، هیچ عنصری ارزش نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

او ادامه داد: اینکه عده‌ای می‌گویند که "پرستار خسته می‌شود"، درست نیست، آدم عاشق خسته نمی‌شود، مگر اینکه با بی مهری فراوان، عشق را از او گرفته باشند و آن زمان است گرد خستگی بر چهره اش نمایان می‌شود.

وزیر بهداشت با بیان اینکه دفاع از پرستاری، دفاع از ساحت مقدس عشق است، عنوان کرد: یکی از اولویت هایم دفاع از حق کسانی است که در نظام ارائه خدمت ضعیف واقع شده اند. دوم اینکه، در راستای سیاست‌های درست که حاصل عمری اندیشه و تفحص در ساختار نظام ارائه خدمت ایران و جهان است، کاری نو دراندازیم. ما با استمرار راه‌های گذشته به بن بست می‌رسیم.

نمکی درخصوص کارکرد شورای سیاستگذاری نظام پرستاری بیان کرد: پیشنهادم این است که در این شورا به مبحث سیاستگذاری پرداخته شده و به امور اجرایی ورود نشود. در مورد سیاستگذاری نیز باید اولویت‌ها مشخص شود.

وزیر بهداشت گفت: اینکه می‌گویم پرستاری حرفه نیست، دلیلش آن است که شان پرستاری بسیاری معنوی‌تر از انجام یک شغل با مزایای مادی است.

وظیفه ما بسیار فراتر از نگاه به درون حرفه است

او گفت: باید به یک نکته توجه کنیم، اینکه به حرفه مان فقط با رویکرد صنفی نگاه نکنیم. وظیفه ما بسیار فراتر از نگاه به درون حرفه است، ما باید در کنار مردم باشیم؛ لذا در سیاستگذاری‌ها نباید ارتقای تندرستی مردم، در کنار مردم بودن و دفاع از منافع ملی مردم در نظام سلامت را فراموش کنیم. از طرفی، بسیاری از گرفتاری‌های نظام سلامت تاثیر مولفه‌های اجتماعی است.

نمکی اظهار کرد: جامعه پرستاری یک رسالت ملی دارد و آن هم در کنار مردم بودن قبل از پرداختن به مسائل شخصی و صنفی اش، است. این موضوع باید در سیاستگذاری‌ها مورد توجه قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: آمار پایین نیروی پرستار نسبت به جمعیت در کشور

او تاکید کرد: آنچه باید مدنظر قرار گیرد، این است که بدون ایجاد یک تحول بنیادین در تمام شئون پرستاری کشور، هیچ کدام از سخنان ما راه به جایی نخواهد برد و صرفا یک مرمت زودگذر است که با تغییر یک وزیر قابل بازگشت خواهد بود. باید اقدامی اساسی انجام دهیم.

وزیر بهداشت افزود: روزی که در کشور نظام شبکه راه اندازی کردیم، کسی باور نمی‌کرد که یک بهورز با شش کلاس سواد می‌تواند هشت خدمت اولیه بهداشتی را در کشور بنیان نهاده و از میزان مرگ و میر‌ها کم کرده و طول عمر‌ها را افزایش دهد. اما در نظام پرستاری این کار را نکردیم، هنوز پرستار را وردست پزشک تصور می‌کنیم و این باور باید تغییر کند. این موضوع هم در وهله اول، با تغییر در نظام آموزشی میسر می‌شود. آموزش پرستاری باید از آموزش بر محور بیمارستان به سمت آموزش جامعه محور برود. اگر این اتفاق نیفتد، پرستار باور نمی‌کند که جایی جز در کنار تخت بیمار دارد. در طرح "هرخانه یک پایگاه سلامت"، این هدف عملیاتی است. چراکه پرستار با حضور در کنار خانواده‌ها و آموزش خودمراقبتی به سفیران سلامت در خانه ها، به عنوان یک عنصر آموزگار، عمل می‌کند.

نمکی با بیان اینکه در حوزه پرستاری به یک مدل ملی نیاز داریم، افزود: آنچه باید مدنظر قرار گیرد، طراحی یک مدل کشوری در آموزش پرستاری است. نباید از مدل‌های بیرونی الگوبرداری کنیم. اگر نشنال مدل ارائه شود، برای دنیا یک الگو خواهد بود. برای کشور پهناور ما مدل‌های بیرونی کارساز نیست. برای طراحی این مدل نیز باید کمیته‌ای تشکیل شود تا پرستار به عنوان یک شخصیت مستقل در نظام ارائه خدمت تعریف شود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نظام پرستاری وزیر بهداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۷۶۲۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رویکرد مردم‌محور در دستور کار نظام شورایی کشور است

رئیس شورای استان خراسان رضوی گفت: رویکرد مردم‌‎محور در دستور کار نظام شورایی کشور است تا  این ارتباط تنگاتنگ بیش از پیش تقویت شود و  به طور خاص، ساختارهای مختلف شورای اسلامی استان در خدمت مردم باشند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان‌رضوی و به نقل از روابط‌عمومی شورای استان، در بیست‌ودومین جلسه شورای اسلامی استان، موسی‌الرضا حاجی‌بگلو ضمن تبریک فرارسیدن سالروز تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و هفته کار و کارگر اظهار کرد: گروه‌های مختلف جامعه شایسته خدمت صادقانه هستند و نظام شورایی در کشور را با حضور نمایندگانی از گروه‌های مختلف مردم، می‌توان چکیده جامعه دانست.

وی افزود: رویکرد مردم‌‎محور در دستور کار نظام شورایی کشور است تا این ارتباط تنگاتنگ بیش از پیش تقویت شود و به‌طور خاص، ساختارهای مختلف شورای اسلامی استان در خدمت مردم باشند.

رئیس شورای استان گفت: همکاری نزدیک و تعامل مستقیم شورای اسلامی استان با شوراهای اداری، کمیته امور زیربنایی و هیئت‌های حل اختلاف استان توانسته است دستاوردهای ملموسی در شکل‎‌گیری یک پایگاه اجتماعی برای مصوبات شورای استان داشته باشد و به همین دلیل است که همه باید خود را مسئول پاسخگویی به مردم بدانیم تا مطالبات عمومی، روح حاکم بر مصوبات شورای استان باشد.

کد خبر 747385

دیگر خبرها

  • جذب و به کارگیری پرستاران دوران کرونا
  • وضعیت استخدام پرستاران دوران کرونا
  • جذب پرستاران در مراکز درمانی اولویت وزارت بهداشت
  • رویکرد مردم‌محور در دستور کار نظام شورایی کشور است
  • کمبود بیش از ۱۰۰ هزار پرستار در کشور / سهم ۸ هزار نفری پرستاران در استخدام های جدید
  • کمبود بیش از ۱۰۰ هزار پرستار در کشور/ سهم ۸ هزار نفری پرستاران در استخدام‌های جدید
  • کمبود بیش از ۱۰۰ هزار پرستار در کشور
  • داستان تکراری کمبود پرستار؛ استخدام مشکل را حل می‌کند؟
  • سند ملی سبک پوشش اسلامی چه کمکی به صنعت پوشاک کشور می‌کند؟
  • گلایه رئیس سازمان نظام پرستاری از سهم اندک نیروی انسانی در آزمون استخدامی / ۱۰۰ هزار پرستار کم داریم