Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@12:21:42 GMT

ایران اکو گامی بلند برای پیشگیری از چاقی کودکان

تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۷۶۸۶۰

ایران اکو گامی بلند برای پیشگیری از چاقی کودکان

باتوجه به روند رو به افزایش چاقی در رده سنی کودکان و احتمال تداوم آن در بزرگسالی در سال ۲۰۱۵ سازمان جهانی بهداشت (WHO) با تشکیل کمیته‌ای، برنامه اکو را برای پیشگیری و کنترل اضافه وزن و چاقی کودکان و نوجوانان با عنوان و محوریت پایان دادن به چاقی و اضافه وزن کودکان با ارایه ۶ راهکار تدوین و پیشنهاد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درحالی که الگوی ابتلا به بیماری‌ها و مرگ و میر ناشی از آنها در سطح دنیا از بیماری‌های عفونی به غیرواگیر تغییر کرده‌است، پیشگیری و کنترل این بیماری به عنوان یک اولویت اصلی در برنامه و سیاست‌های وزارت بهداشت معرفی و  در میان عوامل خطر این بیماری‌ها، چاقی یک ریسک فاکتور اصلی است.

چاقی جزو بیماری‌های چندعاملی و پیچیده‌است که مهم‌ترین پیامدهای نامطلوب اضافه وزن و چاقی در سلامت کودکان و نوجوانان شامل افزایش خطر بروز چاقی، دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی و انواع سرطان‌ها در دوران بزرگسالی است.

۶ راهکار ارایه شده کمیته اکو

اجرای برنامه‌های جامع شامل ترویج تغذیه سالم و کاهش مصرف غذاهای ناسالم و نوشیدنی‌های شیرین، افزایش فعالیت جسمی و کاهش کم تحرکی، مراقبت‌های قبل و درحین بارداری و پس از آن، فراهم ساختن راهکارهای حمایتی برای سبک زندگی سالم از جمله رژیم غذایی سالم، خواب و فعالت  جسمی مناسب در سال‌های اول زندگی کودک، ترویج محیط آموزشی سالم با آموزش بهداشت، تغذیه سالم و فعالیت جسمی و ارایه خدمات خانواده محور مبتنی بر سبک زندگی سالم جهت کنترل وزن کودکان و نوجوانان دارای اضافه وزن از راهکارهای تدوین شده اکو است.

مسئول بهبود تغذیه جامعه شبکه بهداشت ودرمان گناوه گفت: باتوجه به اینکه شهرستان گناوه در استان بوشهر رتبه اول اضافه وزن و چاقی را در بین سایر شهرستان‌های استان بوشهر را به خود اختصاص داده، اجرای برنامه ایران اکو در این شهرستان اهمیت خیلی زیادی دارد.

اسما صیادنیک افزود: درحالی که شاخص استانی چاقی و اضافه وزن در بوشهر  ۵۳ درصد است اما این میزان در شهرستان گناوه ۶۲ درصد است.

وی افزود: براساس آمار و نمودار تهیه شده از  واحدهای بهداشتی شهرستان گناوه، رده سنی نوجوان ۲۷.۲ درصد، جوان ۴۶ درصد، میانسال ۷۱ درصد و  سالمند ۳۶.۶ درصد دارای چاقی و اضافه وزن هستند.

وی بیان کرد: مبارزه با اپیدمی چاقی در دوران کودکی نیازمند همکاری و مداخلات ادارات و ارگان‌های مختلف از جمله آموزش وپرورش، سازمان دانش‌آموزی، بهزیستی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ، کمیته امداد (ره) و سایر بخش ها با صلاحدید معاون بهداشتی است.

نقش آموزش وپرورش در برنامه ایران اکو

وی به نقش  آموزش و پرورش در برنامه ایران اکو اشاره کرد و گفت: مشارکت در تهیه متون آموزشی تغذیه و پیشگیری از اضافه وزن و چاقی برای دانش آموزان، والدین، معلمان، مراقبین بهداشت مدارس و مربیان تربیت بدنی، اختصاص امتیاز بازآموزی برای آموزش تغذیه ، تحرک بدنی و پیشگیری از اضافه وزن  و چاقی برای معلمیان و مراقبین بهداشت مدارس، تقویت پایش و نظارت بر پایگاه‌های تغذیه سالم توسط سازمان دانش آموزی و انجمن اولیا و مربیان، همکاری در برگزاری کلاس‌های آموزشی در مدارس برای والدین و دانش آموزان توسط کارشناسان تغذیه، بهورزان و مراقبین  سلامت ، برنامه‌ریزی آموزشی مرتبط با  تغذیه مناسب و متعادل و فعالیت  فیزیکی در مدارس، فراهم آوردن  استفاده از فضای مدرسه در ساعات تعطیل جهت ورزش و فعالیت بدنی، برنامه‌ریزی عرضه غذای سالم مطابق با دستورالعمل موجود در غذاخوری‌ها مدارس اعم از شبانه‌روزی و سایر مدارسی که یک وعده غذای گرم به دانش‌آموزان می‌دهند از عمده محورهای برنامه ایران اکو در آموزش و پرورش است.

صیاد نیک افزود: برگزاری پویش‌های آموزشی با عنوان تغذیه سالم و تحرک بدنی برای پیشگیری از اضافه وزن و چاقی بصورت مشترک با گروه آموزش و ارتقای سلامت، گروه بهبود تغذیه جامعه، اجرای مسابقات ویژه دانش آموزان، والدین و کارکنان،  انجام مشاوره تغذیه و رزیم  درمانی کودکان و نوجوانان چاق و خانواده‌های آنها  با مشارکت آموزش وپرورش و گروه بهبود تغذیه شبکه بهداشت، برخورد قاطع با نوشیدنی و غذاهای فست فودی نظیر نوشابه گازدار، چیپس، پفک، پاستیل در پایگاه‌های تغذیه مدارس و اقدام جهت سالم‌سازی پایگاه‌های تغذیه سالم از دیگر محورهای تدوین شده در برنامه ایران اکو در حوزه آموزش و پرورش است.

وی ادامه داد: رسانه ها، صداوسیما، اداره غذا و دارو و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از دیگر کانون‌های مورد توجه در اجرای برنامه ایران اکو است.

مسئول بهبود تغذیه جامعه شبکه بهداشت ودرمان گناوه گفت: ترویج مصرف غذاهای حامی سلامت، بومی سالم، محدودیت تبلیغ موادغذایی پرچرب و شیرین ، اطلاع رسانی شکایات مردم به توزیع موادغذایی غیربهداشتی در مدارس از عمده وظایف صداوسیما و تهیه بازی‌های بهداشتی تغذیه‌ای، برگزاری مسابقه، جلسات آموزشی، تهیه  و انتشار متون آموزشی،   قراردادن موضوع پیشگیری از اضافه وزن و چاقی ،  ارایه آموزش به گروه‌های سنی کودک و نوجوان از طریق قصه‌گویی ، نمایش خلاق و کتابخوانی از اولویت‌های  کانون پرورش فکری کودکان در برنامه ایران اکو است که باید به آنان بپردازند.

معاون بهداشتی شبکه بهداشت ودرمان گناوه گفت: باتوجه به اینکه شیوع اضافه وزن و چاقی به میزان هشدار دهنده‌ای در تمام کشورها از جمله ایران  رو به افزایش است،  برنامه ایران اکو باهدف  پیشگیری و حذف چاقی در کودکان و نوجوانان   توسط این شبکه اجرایی می‌شود.

هادی جوانبخت افزود: تغذیه ناسالم و بی تحرکی از عوامل موثر در بیماری‌های مزمن مانند فشارخون و دیابت هستند که سالانه موجب مرگ‌ومیر افراد زیادی می‌شود.

وی   بر ضرورت همکاری همه سازمان‌ها و ادارات و نهادها در اجرای برنامه ایران اکو  تاکید کرد و گفت:  آموزش‌وپرورش، کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان و  ورزش و جوانان می‌توانند نقش کلیدی در بهبود روند حذف چاقی و اضافه‌وزن در گروه نوجوانان و جوانان ایفا کنند.

معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان  گناوه خاطرنشان کرد: اصحاب رسانه و فعالین اجتماعی در فضای مجازی نقش برجسته‌ای در روند اجرای مطلوب برنامه ایران اکو خواهند داشت و در این مسیر  به همکاری آنان  نیاز داریم.

وی گفت: اولین کمیته هماهنگی اجرای برنامه ایران اکو اول بهمن‌ماه  امسال با حضور مسئولان اداره آموزش‌وپرورش گناوه و ریگ، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و اداره ورزش و جوانان در شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه برگزار و تصمیم‌های لازم جهت هرچه بهتر این برنامه اتخاذ شد.

شهرستان گناوه در شمال استان بوشهر واقع است.

برچسب‌ها بندرگناوه چاقی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بندرگناوه چاقی بندرگناوه چاقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۷۶۸۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گامی برای توسعه روابط پرمنفعت تهران و اسلام آباد

 در چند دهه گذشته غرب با استفاده از اوضاع افغانستان تسلط بیشتری بر پاکستان پیدا کرد، اما بعد از شکست آمریکا در افغانستان طبعا تا حدودی دولت پاکستان این امکان را پیدا کرد که نسبت به گذشته بتواند تصمیمات مناسبتی را در رابطه با ایران اتخاذ کند.   بویژه آنکه دولت سیزدهم از ابتدای استقرار سیاست همکاری، افزایش مبادلات و دیپلماسی فعال با همسایگان را جزو سیاست خود قرار داد و به همین دلیل طی یکی دو سال گذشته برنامه سفر رئیس جمهور مطرح بود، اما بنا به دلایلی از منظر سیاسی و بین المللی و منطقه‌ای این سفر عملی نشد، اما در مقطع کنونی به نظر می‌رسد شاید بهترین فرصت برای جمهوری اسلامی بود که در این سفر هم در ارتباط همکاری‌ها و مبادلات دوجانبه تصمیمات مهمی گرفته شود و هم در مورد مسائل منطقه‌ای.   همچنین قرائن نشان می‌دهد دولت پاکستان با توجه به تحولات اخیری که روی داده عملا تمایل بیشتری نسبت به توسعه همکاری‌ها با ایران در زمینه‌های مختلف را در مقایسه با دوره‌های گذشته داشته باشد.   از این رو می‌توان پیشبینی کرد که سفر رئیس جمهور به پاکستان موفقیت آمیز باشد بویژه اگر مقامات دو کشور بتوانند در زمینه‌های امنیتی و دفاعی همکاری‌های بیشتری را تعریف کنند قطعا برای دو دولت مزایایی دارد که شاید در میان همسایگان کمتر چنین تعاملاتی اتفاق بیفتد.   خوشبختانه دولت سیزدهم هم دراین زمینه مقدمات و تمهیدات خوبی را فراهم کرده است و به نظر می‌رسد که در این سفر دو کشور بتواند شرایط را برای همکاری‌های بیشتر فراهم کنند.    نکته‌ای که معمولا در این گونه سفر‌ها تکرار می‌شود موضوع پیگیری جدی در اجرای توافقات و مذاکرات و توسعه روابط با دستگاه‌های مختلف صورت گیرد. این کار حتما باید انجام شود و به صرف سفر و امضای یادداشت تفاهم، قرارداد و بیانیه اکتفا نشود.    در شرایط کنونی یکی از زمنیه‌های خوبی که در حوزه همکاری میان ایران و پاکستان می‌تواند مورد توجه جدی قرار گیرد همکاری‌های مرزی و بازارچه‌های مرزی است. همچنین موضوع گردشگری هم یکی ازحوزه‌هایی است که باید مورد توجه دو دولت قرار گیرد. در حال حاضر بیش از ۵۰ میلیون در پاکستان زندگی می‌کنند که بسیار علاقمندند به زیارت اماکن مقدسه ایران بیایند و این نکته مهمی است که متاسفانه تاکنون چندان به آن پرداخته نشده و امیدوارم که در این سفر این مساله از زوایای مختلف مورد بررسی قرار گیرد و تصمیم جدی برای مهیا کردن تسهیلات لازم و گسترش روابط مردمی و همسایگی میان دو کشور اتخاذ شود.   اگر روابط ایران و پاکستان توسعه پیدا کند قطعا در تعاملات جمهوری اسلامی با کشور‌های آسیای میانه و افغانستان اتفاقات مثبتی خواهد افتاد.   در اینجا باید این نکته را متذکر شد که به دلیل اشتراکات فرهنگی مساله زبان، ادبیات، شعر، هنر و تاریخ تمدن اسلامی شرایط بخوبی مهیا است تا زمینه مراودات میان دو ملت از منظر فرهنگ فراهم شود.

دیگر خبرها

  • ۲۲ درصد دانش آموزان قزوینی دچار اضافه وزن هستند
  • سنجش سلامت گامی برای شناسایی به موقع کودکان دارای اختلال
  • ۲ هزار مادر باردار تحت پوشش برنامه تغذیه سالم دانشگاه علوم پزشکی مشهد
  • خود مراقبتی و تغذیه صحیح عاملی موثر در پیشگیری از بیماری‌های قلبی
  • گامی برای توسعه روابط پرمنفعت تهران و اسلام آباد
  • برگزیده شدن دو اثر ایرانی در جشنواره فیلم کودکان هند
  • آغاز کارزار رسانه‌ای پیشگیری از اعتیاد در استان مرکزی
  • اجرای کارزار رسانه‌ای پیشگیری از اعتیاد در استان مرکزی
  • ­چاقی نیمی از کودکان تهرانی
  • برنامه‌ریزی شهری برای مقابله با چاقی شهروندان