Web Analytics Made Easy - Statcounter

صندوق توسعه ملی درچارچوب بسته حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی مکلف شده علاوه بر سپرده گذاری یک میلیارد یورویی ۲ساله در بانک‌های عامل، از محل سپرده گذاری ریالی تا سقف ۲۰هزار میلیارد ریال تسهیلات بپردازد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از ایبنا، معاون اول رییس جمهور روز شنبه (پنجم بهمن ماه) با ارسال ابلاغیه‌ای به تمامی دستگاه‌های اجرایی کشور، بسته حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی را ابلاغ کرد که براساس آن صادرکنندگان کالاهای ایرانی از حمایت‌های بانکی و بودجه‌ای، مشوق‌های صادراتی و گمرکی برخوردار خواهند شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در متن ابلاغیه اسحاق جهانگیری خطاب به تمامی دستگاه‌های اجرایی آمده است: «ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی» به استناد مفاد مصوبه شماره ۸۵۰۰۱/ت۵۲۴۴۲ ه- مورخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۴ هیات وزیران در راستای اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و در چارچوب برنامه ملی پیشبرد برون‌گرایی اقتصاد، به منظور تحقق اهداف توسعه صادرات غیرنفتی سال ۱۳۹۸ «بسته حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی» را که بر اساس مفاد ابلاغیه شماره ۲۴۲۷۴ مورخ ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸تهیه و به تائید کارگروه منتخب (سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت امور اقتصادی و دارایی) رسیده است، مورد تصویب قرار داد.

براین اساس هزینه‌های این موارد از محل ردیف متفرقه ۷۵۰۰۰-۳۸ قانون بودجه سال ۱۳۹۸ در خصوص پرداخت مشوق‌های صادراتی و به کارگیری سپرده گذاری ریالی صندوق توسعه ملی بابت تسهیلات صادراتی در بسته‌های حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی سنوات قبل و برنامه‌های حمایتی و تشویقی توسعه صادرات غیرنفتی کشور اعلام شده است.

همچنین با هدف تحقق اهداف پیش‌بینی شده صادرات غیرنفتی در قانون برنامه ششم توسعه و در جهت تسهیل فرآیند صادرات محصولات صادراتی و کمک به حفظ ماندگاری در بازارهای صادراتی و ارتقاء سطح کمی و کیفی میزان صادرات به بازارهای هدف صادراتی این بسته سه نوع حمایت شامل حمایت‌های منابعی از محل صندوق توسعه ملی، منابع بانکی و بودجه‎ای؛ حمایت درباره نحوه استفاده از مشوق‌های صادراتی و همچنین حمایت‌های گمرکی ذکر شده است.

حمایت‌های منابعی از محل صندوق توسعه ملی، بانکی و بودجه‌ای

در بخش اول که شامل حمایت‌های منابعی از محل منابع صندوق توسعه ملی، بانکی و بودجه‌ای می‌شود، تاکید شده که از محل منابع ریالی مندرج در بسته حمایتی سال‌های گذشته (شامل مانده سپرده‌گذاری جذب نشده، مبلغ سررسید شده تسهیلات اعطایی و سود حاصله) در یک دوره دو ساله در بانک‌های توسط تا سقف ۲۰هزار میلیارد ریال جهت اعطای تسهیلات صادراتی و اعطای تسهیلات به صورت ترکیبی به نسبت ۵۰ درصد منابع بانک عامل و ۵۰ درصد منابع سپرده گذاری صندوق توسعه ملی اقدام شود.

براین اساس نرخ سود تسهیلات اشاره شده به طور میانگین نرخ سود تسهیلات صندوق ۱۱ درصد و مطابق با نرخ سود تسهیلات صندوق توسعه ملی و مصوب شورای پول و اعتبار خواهد بود.

اما در ماده ۲ این بخش آمده است که یک میلیارد یورو سپرده ارزی دو ساله در چند بانک عامل توسط صندوق توسعه ملی که تا سقف ۲ میلیارد یورو نیز قابل افزایش است، جهت ارائه تسهیلات به خریداران خارجی کالاها و خدمات ایرانی در قالب اعتبار خریدار، تجهیز کارگاه ارائه خواهد شد.

همچنین تامین سرمایه در گردش شرکت‌های ایرانی صادراتی فعال در زمینه صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی در قالب اعتبار فروشنده، مطابق رویه‌های موجود صندوق، نرخ سود این تسهیلات در صورت گشایش اعتبار اسنادی (LC) با قرارداد معتبر در حوزه خدمات فنی و مهندسی براساس نظام نامه پرداخت تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی محاسبه خواهد شد. البته در تبصره این ماده تصریح شده است که استفاده از تسهیلات ارزی صندوق توسعه منوط به آن است که ارز آن به ریال تبدیل نشود.

در ماده سوم این بخش نیز آمده است که وزارت اقتصاد باید با همکاری بانک مرکزی، صندوق توسعه ملی، صندوق ضمانت صادرات، بانک توسعه صادرات و سازمان توسعه تجارت، ساز و کار اجرای مواد ذکر شده در بالا را طراحی و بر اجرای آن نظارت کند.

بانک‌های عامل طرف سپرده گذاری صندوق توسعه ملی موظف هستند که هر ماه یکبار، فهرست تسهیلات گیرندگان از منابع صندوق توسعه ملی و منابع بانکی را به سازمان توسعه تجارت ارسال کنند.

منابع پیش بینی شده در قانون بودجه سال ۱۳۹۸ برای حمایت از صادرات غیرنفتی به میزان ۷۸۰۰ میلیارد ریال است./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: کانون های فرهنگی هنری مساجد مسجد رویداد ملی فهما فهما مسجد طرح ملی فهما نماز جمعه اردبیل مساجد کانون های فرهنگی هنری مساجد صندوق توسعه ملی تسهیلات بانکی تسهیلات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۷۷۵۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هدفگذاری صادرات ۶۵۸ میلیون دلاری از زنجان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای زنجان؛ گلشنی منفرد از هدفگذاری صادرات ۶۵۸ میلیون دلاری از زنجان طی امسال خبر داد و گفت: این هدفگذاری بر اساس برنامه هفتم توسعه و با احتساب ۲۳ درصد رشد، تعیین شد.

وی افزود: این میزان در سال گذشته ۴۵۷ هزار تن به ارزش ۵۳۵ میلیون دلار بود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان ادامه داد: محصولات تولیدی استان به ۴۶ کشور دنیا صادر می‌شود که ۱۳ کشور در سال گذشته به مقاصد صادراتی استان افزوده شد.

وی ادامه داد: طی امسال ۳۲ کالای جدید صادراتی نیز به سبد محصولات صادراتی استان افزوده شده است.


بنابر اعلام گمرک زنجان طی سال گذشته عمده کالای صادراتی این استان شامل شمش روی، ترانسفورماتور و متعلقات، پروفیل، میلگرد، نبشی، شمش فولادی، مفتول مسی، فیلم پروپیلن، اسید سولفونیک، کنسانتره روی، لبنیات، شمش سرب، کاغذ فلوتینگ، تست لاینر و مقوا بود.

ترکیه با سهم ارزشی حدود ۵۶ درصد، عراق با ۲۶ درصد و امارات با حدود پنج درصد از جمله کشور‌های مقصد محصولات صادراتی زنجان طی سال گذشته بود.

دیگر خبرها

  • بانک توسعه صادرات درمسیرجهش تولید گام موثر برمی دارد
  • یک میلیارد دلار صادرات از نمایشگاه اکسپو ایران
  • حمایت‌های بیشتر معاونت توسعه روستایی مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری از حوزه روستایی
  • حمایت ۳ هزار میلیارد ریالی صندوق ملی مسکن از طرح‌های زیربنایی مسکن خراسان‌جنوبی
  • ضوابط جدید تامین ارز از محل «واردات در مقابل صادرات» اعلام شد
  • هدفگذاری صادرات ۶۵۸ میلیون دلاری از زنجان
  • حمایت ۳۰۰۰ میلیارد ریالی از طرح مسکن خراسان‌ جنوبی
  • میزان صادرات زنجان در سال جاری ۶۵۸ میلیون دلار هدفگذاری شد
  • گام‌های دولت برای افزایش صادرات غیرنفتی
  • جریمه ۱۰۸ میلیارد ریالی تاوان عمل نکردن به تعهد ارزی