Web Analytics Made Easy - Statcounter

"رابرت فانتینا" روز دوشنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا این مطلب را در پاسخ به این سوال مطرح کرد که فرانسه ، انگلیس و آلمان رسما ساز و کار حل اختلاف در توافق هسته ای ایران را به جریان انداخته اند. با توجه به پیروی این سه کشور از تحریم های ترامپ، این اقدام تازه آنها را که وزیر امور خارجه ایران، باج دهی به ترامپ خوانده است، چگونه ارزیابی می کنید؟

فانتینا گفت: این سه کشور با اجرای ساز و کار حل اختلاف، ریاکاری تکان دهنده خود را نشان دادند که سرانجام آن، چیزی جز شرمساری برای آنها در پی نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایران به گواه بازرسان  سازمان ملل و تایید کنگره آمریکا، برجام را کاملا اجرا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: دونالد ترامپ نه تنها توافق را نقض کرد بلکه  فرانسه، انگلیس و آلمان را تهدید کرد که در صورت پایبندی به توافق، تحریم خواهند شد. بنابراین، آنها نیز برجام را نقض کردند. ایران برای یک سال کامل به توافق پایبند بود با وجودی که هیچ امتیازی از آن دریافت نکرد. پس از آن، گام به گام  فعالیت‌های هسته ای خود را افزایش داد.

این تحلیلگر مسایل سیاسی تاکید کرد: اینکه سه کشور اروپایی از ایران می خواهند به برجام پایبند بماند و همزمان خودشان نقض کننده آن هستند، اوج ریاکاری است. اگر این سه کشور رهبران قدرتمندی داشتند،  در برابر تهدیدات ایالات متحده مقاومت می کردند و به تعهدات خود، پایبند می ماندند.

خطر جنگ افزارهای هسته‌ای آمریکا

این نویسنده آمریکایی در پاسخ به این سوال که با ادامه نقض برجام از سوی غرب و عمل نکردن اروپایی‌ها به تعهداتشان، پیامدهای خروج احتمالی ایران از پیمان منع گسترش سلاح اتمی (ان پی تی) چه خواهد بود؟ گفت: سران فرانسه ، انگلیس و آلمان از احتمال دستیابی ایران به سلاح های هسته ای می ترسند اما  ظاهرا نمی دانند که ایران از سال 1798 به کشور دیگری حمله نکرده است. این رهبران بهتر است درباره  جنگ افزار هسته ای ایالات متحده نگران باشند، زیرا  تنها کشوری است که تاکنون از سلاح های هسته ای استفاده کرده و  از پایان جنگ جهانی دوم به این سو، ده‌ها کشور را اشغال کرده است.

وی تاکید کرد: علاوه بر این، جهان باید در مورد جنگ افزارهای هسته ای اسرائیل نگران باشد، زیرا یک "اشغالگر  دیو صفت" است که به خاک کشورهای دیگر دست درازی کرده است. در واقع برنامه هسته ای ایران باید در رده آخر نگرانی‌ها  باشد.

این نویسنده آمریکایی ادامه داد: اما دولت ایران به خوبی از حق خود برخوردار است که از تمام ابزارهای موجود برای محافظت از شهروندان خود به ویژه با توجه به افزایش خصومت آمریکا با ایران، بهره برداری کند.

فانتینا خاطرنشان کرد: البته ممکن است که یک رقابت تسلیحاتی تازه در نتیجه آن به وجود آید، اما باید گفت که علت چنین مسابقه تسلیحاتی، نه خروج ایران از ان پی تی، بلکه رفتار دشمنانه آمریکا است که در زیرپا گذاشتن برجام و تحریم های وحشیانه علیه ایران و همچنین ترور تکان دهنده ژنرال سلیمانی نمود یافته است.

آپارتاید هسته‌ای

 ایرنا در ادمه پرسید که افکار عمومی در منطقه همیشه در مورد سکوت غرب درباره زرادخانه هسته‌ای اسرائیل می‌پرسند، موضوعی که برخی از آن به آپارتاید هسته‌ای تعبیر می کنند. سکوت آمریکا و قدرت‌های اروپایی درباره برنامه هسته ای رژیم اشغالگر تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

این نویسنده آمریکایی در پاسخ گفت: تمرکز بر برنامه هسته ای ایران، در حالی که جهان برنامه هسته ای اسرائیل را نادیده می گیرد، نمونه دیگری از "دو رویی" است. یک دلیل این مساله اینجاست که بیشتر کشورها  نگران تنبیه شدید و خشونت‌آمیز اقتصادی یا نظامی از جانب آمریکا هستند و چیزی نمی گویند.

فانتینا افزود: در داخل ایالات متحده نیز لابی‌های طرفدار اسرائیل، مبالغ سخاوتمندانه‌ای را به نامزدی اهدا می کنند که سیاست اسراییل را تایید کند اما تغییراتی در حال شکل گیری است. برخی از نامزدهای اصلی حزب دموکرات  برای انتخابات ریاست جمهوری، اسرائیل را مورد انتقاد قرار داده و پیشنهاد کرده‌اند تا زمانی که رژیم صهیونیستی پایبند به قوانین بین المللی نباشد، از کمک‌های خارجی ایالات متحده محروم شود.

وی ادامه داد: آنها اکنون باید از اسرائیل بخواهند که به بازرسان آژانس اجازه دسترسی به مراکز هسته ای خود را بدهد و آن را وادار کنند که نه تنها به اشغال وحشیانه و غیرقانونی فلسطین پایان دهد، بلکه به ان پی تی بپیوندد.

رابرت فانتینا نویسنده چندین کتاب درباره سیاست خارجی آمریکا و نظامی‌گری این کشور در عرصه جهانی است. وی همچنین در زمینه اشغال فلسطین می‌نویسد. 
وی نویسنده رمانی درباره جنگ ویتنام به نام Look Not Unto the Morrow است. دو کتاب وی، 'امپراتوری، نژادپرستی، نسل کشی: تاریخ سیاست خارجی ایالات متحده''Empire, Racism & Genocide: A History of U.S. Foreign Policy و 'فرار سربازان آمریکایی از ارتش' Desertion And the American Soldier به بررسی ریشه های داخلی جنگ های آمریکا در جهان و دلایل فرار سربازان آمریکایی از خدمت در ارتش این کشور و چگونگی پاسخ دولت آمریکا به آن می پردازد. 

برچسب‌ها برجام فرانسه اتحادیه اروپا اسرائیل ایالات متحده آمریکا آلمان انگلستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام فرانسه اتحادیه اروپا اسرائیل ایالات متحده آمریکا آلمان انگلستان دونالد ترامپ برجام فرانسه اتحادیه اروپا اسرائیل ایالات متحده آمریکا آلمان انگلستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۷۷۶۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرمان داعش به گرگ‌های تنها برای عملیات در خاک اروپا، آمریکا و اسرائیل

به گزارش همشهری آنلاین داعش در این بیانیه کل نیروهای خود را برای جهاد علیه مشرکان و کافران مخاطب قرار داد.
این بیانیه از طرف ابو حذیفه الانصاری، سخنگوی رسمی داعش خوانده شده است.

کد خبر 841071 منبع: مهر برچسب‌ها خبر ویژه داعش

دیگر خبرها

  • فرمان داعش به گرگ‌های تنها برای عملیات در خاک اروپا، آمریکا و اسرائیل
  • اولین واکنش به تصاویر تکان‌دهنده سرهای بریده خر در مشهد
  • معاریو: نتانیاهو همانند یک کودک پرخاشگر رفتار می‌کند
  • سناتور آمریکایی ضد ایران درگذشت/ جو لیبرمن چه می گفت؟
  • تصاویر تکان دهنده از شهادت دو فلسطینی غیر مسلح بدست رژیم صهیونیستی
  • اعتراف تکان‌دهنده ریچارلیسون: به خودکشی فکر می‌کردم!
  • چه بر سر سیاست بایدن در قبال ایران آمده؟ / واشنگتن دیگر باید با تهران به عنوان یک قدرت هسته‌ای رفتار کند
  • افشاگری ظریف در خصوص عدم احیای برجام در تابستان + فیلم
  • جنجال همت مسلمی؛ حرف‌های تکان‌دهنده مربی حسن یزدانی: حسن به شما باخت نه تیلور!
  • افشای دیدار ضدبرجامی جان کری و سعودالفیصل در داخل هواپیما به روایت روحانی /چه کسانی ترامپ را برای خروج از برجام تشویق کردند؟