Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@12:46:56 GMT

آیا رژیم‌های غذایی آنلاین قابل اعتماد است؟

تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۷۸۰۲۰

آیا رژیم‌های غذایی آنلاین قابل اعتماد است؟

در ایران از سال ۱۹۸۰ (۱۳۵۹) تا ۲۰۱۵ (۱۳۹۴)، شیوع اضافه وزن در زنان بالغ از ۳۱٫۷ درصد به ۳۲٫۳ درصد و شیوع اضافه وزن در مردان بالغ از ۲۳٫۹ درصد به ۳۵٫۳ درصد رسیده است. همچنین در همین فاصله زمانی، شیوع چاقی در زنان از ۱۶٫۶ درصد به ۲۴٫۱ درصد و شیوع چاقی در مردان از ۵٫۸ به ۱۳٫۸ درصد افزایش پیدا کرده است.

شیوع اضافه وزن در دختران زیر ۲۰ سال نیز از ۶٫۴ درصد به ۱۰٫۳ درصد و شیوع اضافه وزن در پسران زیر ۲۰ سال از ۴٫۱ درصد به ۸٫۹ درصد رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شیوع چاقی در دختران زیر ۲۰ سال، از ۱٫۷ درصد به ۴٫۵ درصد و شیوع چاقی در  پسران زیر ۲۰ سال از ۱٫۲ درصد به ۴٫۳ درصد افزایش یافته است.

 در مجموع، شیوع استاندارد شده سنی اضافه وزن و چاقی در زنان و مردان بالغ از ۳۹٫۲ درصد  در سال ۱۹۸۰ به ۵۳٫۱ درصد در سال ۲۰۱۵ رسیده و شیوع استاندارد شده اضافه وزن و  چاقی در کودکان دختر و پسر در مجموع، از ۶٫۷ درصد به ۱۳٫۹ درصد افزایش پیدا کرده است.

اضافه وزن و چاقی که نتیجه گسترش شهرنشینی، کم تحرکی و مصرف غذاهای پرکالری است، به یکی از عوامل تهدید کننده سلامت انسان ها در سراسر جهان تبدیل شده، از این رو اهمیت یافتن بهترین رژیم غذایی برای کاهش اضافه وزن و حفظ تناسب اندام دوچندان شده است.

از سوی دیگر با پررنگ شدن نقش اینترنت در زندگی افراد، بازار رژیم های غذایی اینترنتی و آنلاین نیز رونق یافته است، اما با توجه به ارتباط تنگاتنگ رژیم غذایی با سلامت، افراد باید در انتخاب رژیم غذایی توجه و دقت بسیار زیادی صرف کنند.

انتخاب رژیم غذایی مناسب مستلزم رعایت نکاتی همچون در نظر گرفتن ویژگی های جسمانی، سن، قد، فعالیت روزانه و مواردی از این قبیل است که ممکن است در بسیاری از نسخه های رژیم های آنلاین در نظر گرفته نشود.

 تیرنگ نیستانی مدیر تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این زمینه می گوید: در رژیم های غذایی آنلاین بسیاری از عوامل مهم در تعیین آداب تغذیه ای مناسب هر فرد در نظر گرفته نمی شود و  افراد برای دریافت مشاوره تغذیه مناسب باید پزشک را از وضعیت سلامت، اقتصاد، فرهنگ و عادات غذایی خود مطلع کنند و بهتر است سمت و سوی مشاوره تغذیه، اصلاح عادات غذایی فرد با امید پایایی و تداوم برنامه غذایی باشد.

وی ادامه می دهد: در رژیم های آنلاین و توصیه هایی که بین افراد دست به دست می شود، هیچ کدام از این عوامل در نظر گرفته نمی شود.

رژیم غذایی یا لباس فری سایز؟

نیستانی ادامه می دهد: استفاده از آداب غذایی توصیه شده توسط افراد عادی یا قوانین کلی که در اینترنت به چشم می خورد، به هیچ وجه منطقی نیست، چراکه برنامه های تغذیه ای همچون لباس های فری سایز نیستند که به تن همه بیایند.

وی با اشاره به لزوم مراجعه به افراد اهل فن و متخصص در این زمینه، اظهار می دارد: پرسش مهم این است که فردی که تصور می کند از راه تغذیه می تواند گره مشکل خود را باز کند، تا چه زمانی می تواند اجرای برنامه غذایی دریافتی را ادامه دهد. اگر مدت کوتاهی بتوانند از آن پیروی کند، تلاش هایش بی نتیجه است و به سرعت به شرایط قبلی باز می گردد که این موضوع ممکن است هزینه سنگینی داشته باشد.

 نیستانی تغییر عادات غذایی را امری بسیار دشواری می داند و اضافه می کند: این سختی را باید با کمک متخصصان کاهش دهیم تا بتوانیم در مسیر سبک زندگی سالم گام برداریم. از طرفی بسیاری از نیازهای اساسی بدن از طریق خوردن و آشامیدن تامین می شود و اندام های مختلف از بدو تولد با دریافت مواد غذایی لازم رشد می کنند، به همین دلیل رژیمی مناسب است که هم نیازها را تامین کند و هم آسیبی به بدن نرساند، اما رژیم های غذایی آنلاین یا توصیه اطرافیان به هیچ کدام از این نکات توجه نمی کند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی، به تبعات ناگواری که پیروی از این رژیم ها برای افراد با مشکلات پاتولوژی به همراه دارد، اشاره می کند و می گوید: افرادی که با مشکلاتی نظیر کبد چرب، دیابت و بیماری های قلبی و عروقی دست و پنجه نرم می کنند، نیاز به مداخله افراد با دانش پایه پزشکی دارند و جستجو در اینترنت و فضای مجازی نه تنها دردی از آن ها دوا نخواهد کرد بلکه ممکن است روند درمان واقعی را نیز دشوارتر کند.

 نیستانی در خصوص مشاوره های آنلاینی که این اواخر بسیار گسترش پیدا کرده است، می افزاید: بسیاری از متخصصان اقدام به مشاوره افراد از طریق فضای مجازی کرده اند، به طوری که پرسشنامه های آنلاینی را طراحی کرده و مطابق با پاسخ افراد، برنامه غذایی مناسب را در اختیار آن ها قرار می دهند، اما این موضوع که چه میزان این روش موثر است را نمی توان دقیق بیان کرد، چراکه به علت نوپا بودن این روش، هنوز ارزیابی در این خصوص صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه همچنان بسیاری از پزشکان به لزوم برقراری ارتباط نزدیک با بیمار معتقدند، ادامه می دهد: هیچ راه حلی برای رفع معضلات تغذیه ای وجود ندارد که افراد  را از مراجعه به متخصص، به صورت حضوری یا آنلاین بی نیاز کند.

پروین میرمیران، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز رژیم های اینترنتی را بی اعتبار می داند و می گوید: در صورتی می توان به توصیه های تغذیه ای موجود  بطور اینترنتی اعتماد کرد که فقط موارد کلی را بیان کرده باشد، اما رژیم غذایی ای که با هدف بهبود سلامت عمومی در دسترس تمامی افراد، فارغ از مشخصات شخصی آن ها قرار می گیرد، قابل قبول نیست.

وی در خصوص میزان حساسیت تعریف برنامه غذایی برای هر فرد، ادامه می دهد: متخصصین تغذیه برای شناسایی عوامل موثر در تعیین رژیم تغذیه ای نیاز به حداقل ۲۰ تا ۲۵ دقیقه مشاوره با فرد بیمار و دو تا سه جلسه آموزش نحوه جایگزینی واحدها به فرد را دارد و در برخی موارد حتی عادات ژنتیکی هم علاوه بر الگوی غذایی منطقه، فعالیت بدنی، شغل، قد و وزن و دور مچ، فرهنگ درشت مغزی و ریز مغزی و میزان انرژی مورد نیاز اهمیت دارد.

میرمیران با اشاره به ترویج فرهنگ استفاده از برخی رژیم های غذایی مطابق با فرهنگ تغذیه ای کشورهای دیگر، اظهار می دارد: بسیاری از این سبک ها و قوانین توجیه پزشکی دارند، اما افراد باید با تشخیص پزشک از آن ها استفاده کنند. از طرفی تداوم این برنامه ها مستلزم ایجاد زیرساخت های مناسب فرهنگی و آداب تغذیه ای است، چراکه این ناهماهنگی فرهنگی، پایایی و استمرار رژیم را مختل می کند.

برچسب‌ها رژیم غذایی بهداشت و سلامت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: رژیم غذایی بهداشت و سلامت رژیم غذایی بهداشت و سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۷۸۰۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معدوم سازی بیش از یک تن مواد غذایی فاسد و غیربهداشتی دربوکان

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،    کارشناس مسئول سلامت محیط مرکز بهداشت بوکان گفت: در جریان بازرسی از مراکز و اماکن سطح شهر پیرو تشدید اقدامات بهداشت محیطی توسط بازرسین بهداشت محیط، بیش از یک تن مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته شامل نوشیدنی های گازدار، نبات فاقد مشخصات بهداشتی، آبلیموهای دست ساز کپک زده و روغن های سوخته و غیر قابل مصرف در سطح عرضه شناسایی و غیر قابل مصرف تشخیص داده شد که نسبت به جمع آوری و معدوم کردن این اقلام  برابر مقررات اقدام شد.

 

مسگری  اظهار داشت: از عموم شهروندان   درخواست می شود از خرید مواد غذایی بدون مشخصات بهداشتی جدا خودداری نموده و هنگام خرید به مشخصاتی نظیر ( تاریخ تولید، تاریخ انقضاء و شماره پروانه ساخت) توجه داشته باشند و در صورت مشاهده هر گونه تخلف مراتب را به سامانه بهداشت ۱۹۰ و یا شماره تماس ۴۶۲۳۴۰۶۶-۰۴۴ مرکز فوریت سلامت محیط و کار مرکز بهداشت بوکان اعلام تا به موقع مداخلات لازم صورت پذیرد.

 

دیگر خبرها

  • معدوم سازی بیش از یک تن مواد غذایی فاسد و غیربهداشتی دربوکان
  • رژیم غذایی DASH در کاهش خطرات پس از درمان سرطان سینه موثر است
  • تغذیه سالم یادگیری دانش‌آموزان را افزایش می‌دهد
  • سبد غذایی مناسب ایرانیان تا پایان هفته اعلام می‌شود
  • آیا مهمان خوبی برای «زمین» هستیم؟
  • خودآزاری با برخی رژیم‌های غذایی!
  • تغییر سبک زندگی راه برون رفت از شیوع سرطان
  • این غذاها مهمترین عامل ابتلا به سرطان هستند
  • آغاز عملیات محلول پاشی برگی در فضای سبز شهری مشهد
  • جک گریلیش: فصل برای منچسترسیتی تمام نشده و هنوز اهداف مهمی داریم