Web Analytics Made Easy - Statcounter

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

عصرایران- زینب کریمی- برخی می‌گویند آبی رنگ شدن فقط بخشی از دریای خزر در نقشه ایران به این معناست که ایران بخش زیادی از دریای خزر را از دست داده. اما ماجرا از چه قرار است؟ برخلاف تصور عموم مردم این است که طبق معاهده 1920 و 1945 پیش از فروپاشی شوروی50 درصد از خزر متعلق به ایران بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالی که در این دو معاهده درباره تقسیم خزر تواقفی صورت نگرفته است. با تجزیه شوروی به 4 کشور ترکمنستان، قزاقستان، روسیه و آذربایجان، خزر باید بین 5 کشور تقسیم شود. ایران از ساحل 6 هزار و 500 کیلومتری خزر فقط 657 کیلومتر آن را دارد. یعنی کمترین سهم در بین 4 کشور دیگر. قزاقستان با 1900 کیلومتر ترکمنستان با 1768 کیلومتر، روسیه با 1355 کیلومتر و آذربایجان با 820 کیلومتر بیشتر از ایران از ساحل خزر بهره‌مند شده‌اند. بر همین اساس طبق نظر 4 کشور همسایه خزر، سهم قزاقستان از این دریاچه 27 درصد، سهم آذربایجان 18 درصد، سهم روسیه 19 درصد، سهم ترکمنستان 23 درصد و سهم ایران 13 درصد در نظر گرفته شده است اما ایران تاکنون این سهم را نپذیرفته و خواهان سهم بیشتر از خزر است. در شرایطی سهم دقیق ایران از خزر نامشخص است این تصویر حاشیه‌ساز شده و باید از نمایش‌دهندگان آن پرسید دقیقا چند درصد از خزر را به عنوان سهم ایران آبی رنگ کرده‌اند.

لینک کوتاه: asriran.com/002ywD

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: دریای خزر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۷۹۳۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بخش معدن آذربایجان شرقی بیشترین ارزش افزوده را دارد

به گزارش خبرگزاری مهر، حیدر فتح‌زاده در جلسه رونمایی از «برنامه راهبردی و عملیاتی توسعه متوازن آذربایجان شرقی» افزود: بخش صنعت با ۵.۲۵ درصد، کشاورزی با ۳.۵۱ درصد و خدمات با ۳.۲۹ درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

وی با بیان اینکه سهم جمعیتی استان از کل کشور ۴.۷۹ درصد است، ارتقای سهم ارزش افزوده استان از اقتصاد کشور را هدف نهایی برنامه تحولی اعلام کرد و گفت: در حال حاضر این رقم نزدیک به چهار درصد است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی گفت: همه دستگاه‌های اجرایی که به نحوی در ارتباط با موضوعات کلان و متوسط رشد اقتصادی فعالیت می‌کنند باید برنامه‌های تحولی خود را به شکلی چارچوب مند ارائه داده و اساس برنامه‌ها خودمحوری دستگاه است.

فتح زاده اضافه کرد: سه مؤلفه جلب مشارکت مردم، بالا بردن میزان مشارکت بخش عمومی و استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی در عملیاتی شدن این برنامه راهبری مهم است.

وی گفت: با اتمام برنامه و اجرای فعالیت‌هایی که تدوین شده باید بتوانیم تا پایان سال ۱۴۰۳، سهم هر بخش را در اقتصاد استان محاسبه کرده و به بهره وری، رشد اقتصادی و ارتقا سهم ارزش افزوده مورد انتظار استان دست یابیم.

کد خبر 6085147

دیگر خبرها

  • ۶۹/۲ درصد ایرانیان، تلویزیون می‌بینند | شبکه 3، آی فیلم و شبکه یک؛ به ترتیب پربازدیدترین شبکه‌های تلویزیونی
  • پیشگامی آذربایجان شرقی برای تحقق شعار سال
  • تدوین برنامه راهبردی و عملیاتی جهش تولید در استان
  • آغاز انجام اطلاحات مرزی از سوی آذربایجان و ارمنستان
  • بخشی از حق‌آبه ایران از «هیرمند» پرداخت شد/ در سفرهای خارجی تحقق شعار سال در دستور کار قرار دارد/ دولت همچنان خواهان افزایش تعطیلات آخر هفته است
  • به توافقات انجام شده بین آذربایجان و ارمنستان احترام می‌گذاریم
  • کنعانی: به توافقات بین آذربایجان و ارمنستان احترام می‌گذاریم
  • تحقق ۱۳۱ درصدی سهم اشتغالزایی در آذربایجان شرقی
  • بخش معدن آذربایجان شرقی بیشترین ارزش افزوده را دارد
  • جدول پخش برنامه‌های سیمای مرکز آذربایجان غربی سوم اردیبهشت