Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالباری عطوان، تحلیلگر عرب با انتقاد شدید از لغو ممنوعیت سفر صهیونیست‌ها به عربستان سعودی نوشت: این رویکرد ملت عربستان نیست، بلکه آنان که در رأس قدرت قرار دارند و ثروت‌ها و وجهه عربستان را بر باد داده‌اند، چنین تصمیمی گرفته‌اند..، اما اگر صهیونیست‌ها امروز در لباس تاجر و گردشگر به عربستان سفر می‌کنند فردا روزی در هیئت صاحبان حق و اشغالگر به این کشور گسیل خواهند شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عبدالباری عطوان در ستون ویژه خود در روزنامه الکترونیکی رای الیوم نوشت: فکر می‌کردم عربستان و دیگر کشور‌های عربی بر اساس موضع‌گیری سیاسی، عقیدتی و اخلاقی به سبب اشغال قدس و سرزمین‌ها و اماکن مقدس عرب‌ها و مسلمانان و به احترام خون شهدایی که در جنگ برای آزادسازی آن به شهادت رسیدند، مانع از ورود اسرائیلی‌ها به خاک خود شوند، اما امضای «آریه درعی» وزیر امور داخلی رژیم صهیونیستی پای مصوبه‌ای که به صهیونیست‌ها اجازه می‌داد برای حضور در مراسم عبادی یا امور تجاری به عربستان بروند نشان داد روابط دو طرف بهبود یافته است و این باور مرا به کلی نابود کرد.

از این مصوبه و بند‌های آن چنین می‌توان برداشت کرد که مقامات رژیم اشغالگر اسرائیل مانع از سفر اسرائیلی‌ها به عربستان می‌شدند، زیرا به نظر من نگران تامین جانی آن‌ها بودند و به خوبی می‌فهمیدند مقامات عربستان که میزبان زائران حرمین شریفین در مکه و مدینه منوره هستند، با توجه به احکام مربوط به این اماکن دینی، ممکن نیست با حضور اسرائیلی‌ها در کشور خود موافقت کنند، اما به نظر می‌رسد این ممنوعیت‌ها از بین رفته است و نه تنها از سفر اسرائیلی‌ها به این سرزمین استقبال می‌شود بلکه امنیت آن‌ها تامین شده است و می‌توانند حتی در سطوح عالی در نشست‌ها و انجمن‌ها حضور یابند و پیگیر قرارداد‌های تجاری باشند.

این تصمیم در سایه چند تحول اصلی گرفته شده است:
نخست: دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به زودی جزئیات معامله قرن را اعلام خواهد کرد که آشکارا در برخی بند‌های آن بر قانونی کردن عادی سازی روابط رسمی برخی کشور‌های عربی و رژیم اشغالگر اسرائیل تاکید شده است، به ویژه کشور‌هایی که در نشست منامه که ژوئیه گذشته به ریاست جارد کوشنر پدرخوانده اصلی معامله قرن برگزار شد، حضور داشتند و به طور محرمانه متعهد شدند هزینه بخش اقتصادی این طرح، بالغ بر بیش از ۵۰ میلیارد دلار را تامین کنند.

دوم: تیمی از کارکنان کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل وارد ریاض شد و خبرنگاران آن با گشت و گذار در بسیاری از شهر‌های عربستان، از جمله جده و مدینه منوره و پایتخت با برخی از شهروندان سعودی مصاحبه کردند و این مصاحبه‌ها به طور مستقیم پخش شد.

سوم: مقامات عربستان بسیاری از شهروندان سعودی را تشویق کردند نسبت به اسرائیلی‌ها اظهار علاقه کرده، به شهر‌های فلسطین اشغالی سفر کنند و به عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر افتخار کنند و با استقبال از اسرائیلی‌ها در سفرشان به ریاض، آنان را به خانه‌های خود دعوت کنند.

چهارم: هجمه ارتش سایبری عربستان علیه فلسطینی‌ها برای ایجاد بیزاری از آنان و متهم کردن آن‌ها به فروش زمین هایشان در شبکه‌های اجتماعی به دستور مقامات این کشور.

پنجم: تخریب وجهه محور مقاومت و پخش گزارش‌های ساختگی درباره روابط کشور‌های این محور به ویژه ایران، سوریه و حزب الله با رژیم اشغالگر با تاکید بر فتنه پراکنی طائفه‌ای.

ششم: مجرم دانستن جنبش‌های مقاومت فلسطین و به ویژه جنبش حماس و قرار دادن اسم آن در فهرست تروریستی و بازداشت کسانی که با آن رابطه دارند در پاسخ به مطالبات اسرائیل.

عطوان نوشت: اطمینان دارم ملت عرب و مسلمان عربستان، همچون همه برادران عرب و مسلمان، بسیاری از این سیاست‌ها را قبول ندارد و هنوز هم اسرائیل را دشمنی نژاد پرست و غاصب سرزمین (فلسطین) و اماکن مقدس می‌داند و این رویکرد‌های نادر با میراث ملی و فرهنگی این ملت مغایرت دارد و تنها شمار اندکی از کسانی که در رأس قدرت هستند نماینده چنین رویکردی می‌باشند، همان کسانی که ثروت‌های این کشور را به باد دادند و آوازه و وجهه آن را تخریب کردند و آن را غرق در جنگ‌های بیهوده با یمن، سوریه و لیبی کردند.

عجیب اینکه با وجود همه این تحولات، عادل الجبیر وزیر مشاور در امور خارجی عربستان تاکید می‌کند دولتش هیچ گونه رابطه‌ای با رژیم اشغالگر اسرائیل ندارد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: رژیم صهیونیستی عربستان سعودی معامله قرن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۸۰۰۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدای کارشناس اسرائیلی نیز از جنایات صهیونیست‌ها در غزه در آمد

یکی از کارشناسان منطقه ای عبری زبان در توییتی نسبت به جنایات ارتش رژیم صهیونیستی شدیدا انتقاد کرد.

سرویس جهان مشرق - اوری گلدبرگ، در اعتراض به جنایات ارتش رژیم صهیونیستی در غزه نوشت:

در تمام طول روز گزارش‌ها درباره کشف گورهای دسته جمعی که در بیمارستان ناصر در خان یونس کشف شده اند. ادامه دارد. اسرائیل غزه را ویران میکند و اهالی غزه را میکشد، به صورت روشمند و یا بی تفاوتی مسئله ای که هر گونه امکان زندگی در غزه را از بین می برد. دست‌های ما این خون‌ها را ریخته و همچنان می ریزد تا زمانی که تصمیم نگیریم انسان باشیم، آزادی نخواهیم داشت. تا زمانی که خوب را از بد نشناسیم صلح را نمی شناسیم

دیگر خبرها

  • السنوار، کابوس صهیونیست‌ها
  • حماس: عملیات «وعده صادق» یک پاسخ راهبردی به اشغالگران بود
  • اردوغان: نتانیاهو شبیه هیتلر است/ عربستان سعودی: تداوم ارتکاب جنایات جنگی از سوی نیروهای اشغالگر اسرائیلی در غزه را محکوم می کنیم/ حزب الله مقر تیپ گولانی در عکا را هدف حمله پهپادی قرار داد/ رسانه صهیونیستی: داستان حقیقی این است که ما آنگونه که نتانیاهو م
  • صدای کارشناس اسرائیلی نیز از جنایات صهیونیست‌ها در غزه در آمد
  • منبع حماس: ۳۰ افسر شاباک اسیر حماس هستند
  • شمار نظامیان کشته شده اسرائیل در جنگ غزه به 606 نفر رسید
  • حماس:۳۰ افسر و ژنرال ارشد اسرائیلی در اختیار ما هستند
  •  دیدار یحیی السنوار با رهبران جنبش + جزئیات | حماس: ۳۰ افسر اسرائیلی را در اختیار داریم
  • حمله ایران، اسرائیلی ها را روان پریش کرد | اعلام آمار عجیب روی آنتن زنده رژیم اشغالگر
  • شهادت دستکم ۱۶ اسیر فلسطینی در زندان های صهیونیست ها