Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@15:41:29 GMT

حال ذخیره‌های ژنی خراسان جنوبی خوب نیست

تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۸۱۱۳۵

حال ذخیره‌های ژنی خراسان جنوبی خوب نیست

ایسنا/خراسان جنوبی مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی از وجود بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در مناطق آزاد شهرستان فردوس و سرایان خبر داد و گفت: تاکنون تعداد لاشه‌های مکشوفه قوچ و میش در محدوده شهرستان‌های فردوس و سرایان به حدود هفتاد لاشه رسیده است.

حسن اکبری، امروز دوشنبه 7 بهمن، در جمع خبرنگاران گفت: مدتی پیش گزارش تلفات پراکنده حیات وحش ( قوچ و میش) در مرز شمالی استان(مرز فردوس، بجستان و گناباد) توسط همکاران اجرایی محیط زیست شهرستان فردوس به اداره کل واصل شد که در همان بررسی‌های اولیه به این نتیجه رسیدیم که احتمالا عامل بیماری از منطقه حفاظت شده هلالی واقع در خراسان رضوی به داخل استان گسترش پیدا کرده چرا که پیش از این در شهرستان‌های گناباد و بجستان تلفات حیات وحش گزارش شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: پیگیری این موضوع مهم در دستور کار این اداره‌کل قرار گرفت و مهم‌ترین مساله از همان ابتدا تشخیص قطعی بیماری بود که علی‌رغم همکاری تنگاتنگ دامپزشکی، روند تشخیص بیماری به دلیل نامناسب بودن نمونه‌های ارسالی به دامپزشکی و فاسد شدن لاشه‌ها به کندی پیش می‌رفت.

به گزارش ایسنا، مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: در نمونه‌های بررسی شده قبلی از حیات وحش تلف شده در خراسان رضوی، علت مرگ مواردی همچون پنومونی ریوی، براکسی، مسمومیت و موارد دیگر عنوان شده بود و در بررسی‌های اولیه تلفات قوچ و میش در شهرستان فردوس نیز عامل ویروسی تشخیص داده نشد و نتایج آزمایشات، شبیه به خراسان رضوی بود.

اکبری ادامه داد: با گسترش دامنه بیماری به سمت شهرستان سرایان، حساسیت اکیپ‌های پایش محیط زیست و دامپزشکی بیشتر شد و نهایتا نمونه حیوان مریض توسط محیط‌بانان برای بررسی کامل بالینی و نیز نمونه‌برداری‌های لازم در اختیار دامپزشکی قرار گرفت و نتیجه آزمایشات تکمیلی در 5 بهمن‌ماه توسط دامپزشکی استان اعلام شد.

وی با بیان اینکه در بررسی آزمایشات صورت گرفته، عامل بیماری، ویروس طاعون نشخوارکنندگان کوچک تشخیص داده شد، بیان کرد: متاسفانه بیماری‌های ویروسی در حیات وحش هیچ درمانی ندارند و راهکاری برای واکسیناسیون حیات وحش نیز وجود ندارد و تنها باید از طریق امحاء بهداشتی لاشه‌ها، ضدعفونی آبشخورها، کاهش چراگاه مشترک دام‌های اهلی و حیات وحش و راهکارهای مشابه از انتشار بیشتر بیماری جلوگیری کرد.

اکبری در خصوص انتشار بیماری در سطح مناطق آزاد شهرستان فردوس و سرایان، گفت: بلافاصله پس از تشخیص قطعی بیماری کارگروه مشترکی با حضور دامپزشکی، مدیریت بحران، منابع طبیعی، امور عشایر، جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌های مرتبط برگزار و راهکارهای هم‌افزایی برای مقابله با بیماری بررسی و تصویب شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی اظهار کرد: اگرچه در تمام این مدت پایش‌های مداومی توسط یگان حفاظت محیط زیست شهرستان‌های فردوس و سرایان و همچنین اداره کل صورت می‌گرفت، اما تشدید پایش، ضدعفونی و مخصوصا امحاء لاشه‌های احتمالی با جدیت بیشتری دنبال خواهد شد.

اکبری با اشاره به این موضوع که این بیماری قابل انتقال به انسان نیست، اما امکان انتقال به دام‌های اهلی وجود دارد، خاطرنشان کرد: امیدواریم همکاری دستگاه‌های مرتبط مخصوصا مردم محلی و نیز دامداران و عشایر منجر به کنترل دامنه انتشار این بیماری در کوتاه‌ترین زمان ممکن شده و از نابودی ذخیره‌های ژنی ارزشمند استان جلوگیری شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی حیات وحش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۸۱۱۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زیرساخت‌های اساسی در خراسان جنوبی باید تامین شود

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، عباس زاده با بیان اینکه وظیفه ما توجه بیشتر به مناطق عشایری و روستایی است گفت: دولت هم توجه ویژه‌ای به این دو بخش دارد.
وی با بیان اینکه این فرصت دولت سیزدهم باید به بهترین نحو استفاده شود افزود: در این راستا زیرساخت‌ها باید تقویت شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار با اشاره به اینکه عشایر ما به خدمت رسانی بیش از پیش احتیاج دارند گفت: ما استانی هستیم که از مرکز فاصله زیادی داریم و این موضوع سبب خوداتکایی ما به خودمان می‌شود چرا که در برخی موارد امکان کمک رسانی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۴ باید برای هر شهرستان یک گریدر تخصیص داده شود، افزود: این موضوع سبب خدمت رسانی راحت‌تر در صورت بروز اتفاق است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همچنین با بیان اینکه در هر شهر و روستا باید با مشخص کردن محل تامین زیرساخت ها، فرهنگ سازی و شفاف سازی پرداخت مالیات نیز انجام شود گفت: این سبب آگاهی مردم درخصوص پرداخت مالیات‌هایی که پرداخت می‌کنند نیز می‌شود.

ابراهیمی مدیرکل امور عشایری استان هم با بیان اینکه دو دستگاه گریدر برای بازگشایی و تسطیح ایل راه‌های عشایری اختصاص یافته گفت:
هزینه تامین این دو گریدر ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است.

وی افزود: به ۳ شهرستان مرزی درمیان، نهبندان و سربیشه یک گریدر و به هر چهار شهرستان استان هم یک گریدر تخصیص می‌یابد.

مدیرکل امور عشایری استان همچنین گفت: ۲ دستگاه گریدر دیگر نیز تا پایان نیمه اول سال ۱۴۰۳ به مجموع گریدر‌های استان اضافه می‌شود.

وی افزود: ۸ هزار و ۳۰۰ کیلومتر ایل راه ثبت شده در سطح استان وجود دارد که باید سالی دو مرتبه تیغ زده شود.

دیگر خبرها

  • هشدار شبکه دامپزشکی جغتای در باره بیماری گیجی گوسفندان
  • هشدار شبکه دامپزشکی جغتای در خصوص بیماری سنوروزیس ،گیجی در گوسفندان
  • قدردانی از ۸۷ فعال برتر حوزه سلامت خراسان جنوبی
  • جابه‌جایی بیش از ۸۹هزار مسافر توسط ناوگان عمومی خراسان جنوبی
  • برپایی رزمایش جهاد دامپزشکی با ۱۲۶ هزار خدمت در آمل
  • روکش آسفالت محور روستایی اسلامیه سرند
  • ۶۵ روستای خراسان جنوبی آبرسانی شد
  • انجام بیش از ۵ هزار آزمایش تخصصی در آزمایشگاه‌های دامپزشکی شهرستان مشهد
  • زیرساخت‌های اساسی در خراسان جنوبی باید تامین شود
  • واکسیناسیون ۱۰ هزارقطعه طیور روستایی علیه بیماری نیوکاسل در نائین