Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@07:30:24 GMT

امکان حذف کامل آفلاتوکسین شیر وجود ندارد

تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۸۱۴۱۸

امکان حذف کامل آفلاتوکسین شیر وجود ندارد

محبوب نعمتی روز دوشنبه در نشست با خبرنگاران اظهار کرد: وجود آفلاتوکسین در شیر، واقعیتی انکارناپذیر است اما منشاء ورود آفلاتوکسین به شیر، خوراک آلوده‌ای است که دام از آن تغذیه می‌کند، بنابراین منشاء آفلاتوکسین خود شیر نیست، بلکه خوراک آلوده دام است که در آذربایجان شرقی در حد مجاز بوده و نظارت کافی بر این موضوع وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: آفلاتوکسین محصول رشد نوعی از کپک آسپرژیلوس بر روی علوفه و ذرت دام بوده و آفلاتوکسین موجود در شیر از نوع B۱ بوده که طی فرایندی با هیدروکسیله شدن به نوع M۱ تبدیل می‌شود که ۱۰ بار ضعیف‌تر از B۱ است.

وی با اشاره به شکایت انجمن صنایع غذایی آذربایجان شرقی از کارشناس مدعی آلودگی شیرهای تبریز، گفت: آفلاتوکسین شیرهای تولیدی آذربایجان شرقی در حد مجاز است چون بر سلامت دام و خوراک دام نظارت کافی وجود دارد.

نعمتی بیان کرد: آمارها نشان می‌دهد که وضعیت خوراک دام در استان ما در طول چند سال گذشته بهبود پیدا کرده و میزان آفلاتوکسین آن، پایین‌تر از حد مجاز بوده و مصرف خوراک دام متفرقه مانند نان کپک زده نیز به دلیل افزایش قیمت نان، به حداقل رسیده است.

وی با اشاره به ساختار فیزیکی و شیمیایی شیر و احتمال زندگی کردن برخی میکروارگانیسم‌ها مانند میکروب و قارچ در محیط آن، گفت: لازم است تا با تشدید نظارت از مرحله تولید، فرآوری و تا عرضه به بازار زمینه اطمینان مصرف کنندگان را فراهم کنیم.

وی با اشاره به اینکه در استان ما هفت واحد صنعتی تولید و بسته بندی شیر پاستوریزه و استرلیزه فعال است، اظهار کرد: بخش عمده‌ای از شیر مورد نیاز استان ما به صورت سنتی تولید می‌شود و نظارت‌ها قبل از ورود به کارخانه بر عهده اداره کل دامپزشکی استان و از لحظه ورود به کارخانه تا زمان تولید و عرضه به بازار مصرف بر عهده معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تبریز است.

نعمتی خاطرنشان کرد: شیرهای سنتی مورد تایید به مراکز جمع آوری شیر که دارای مجوز از اداره کل دامپزشکی هستند، تحویل داده شده است و از آنجا با کامیون‌های حمل شیر به کارخانه‌ها حمل می‌شوند، به محض ورود شیر به کارخانه، کیفیت و سلامت آن با نمونه برداری توسط مسوول فنی تایید و سپس شیرها بارگیری و یا در صورت آلودگی و سالم نبودن، مرجوع می‌شوند.

وی بیان کرد: معاونت غذا و دارو و معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، سازمان جهاد کشاورزی و سازمان صمت و اداره کل دامپزشکی، ارگان‌های دخیل در نظارت و کنترل کیفیت و سلامت شیر هستند.

وی با تاکید بر اینکه به مردم اطمینان می‌دهیم که شیرهای پاستوریزه و استرلیزه موجود در آذربایجان شرقی از سلامت کامل برخوردار هستند، گفت: نتایج نمونه برداری‌ها و آنالیزهای ما نشان می‌دهد که میزان آفلاتوکسین شیرهای ما کم‌تر از حد مجاز و در حد قابل قبول است، جای هیچ نگرانی نبوده و مردم با خیال راحت، شیر مصرف کنند، حد مجاز آفلاتوکسین M۱،   صد گرم بر کیلوگرم است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه نتایج برخی پایان نامه‌ها و مقالات مبنی بر آلودگی بیش از حد مجاز شیر برخی مناطق، قابل قبول و قابل استناد نیستند، اظهار کرد: آنالیز با روش‌های رسمی قابل استنادتر بوده و بررسی‌ها نشان می‌دهد که آلودگی شیرهای ایران زیر حد مجاز است.

وی با تکذیب افزودن مواد افزودنی به شیرها بیان کرد: هر گونه تقلب و وجود مواد افزودنی مانند آب یا وایتکس که برخی ادعا می‌کنند، توسط دستگاه‌ها و آزمایشات پیشرفته قابل تشخیص است.

وی با ارائه توضیحاتی در خصوص تفاوت شیر پاستوریزه و استرلیزه بیان کرد: در روش پاستوریزاسیون، شیر به مدت نیم ساعت و در دمای حدود ۷۰ درجه برای از بین بردن میکروب‌ها حرارت داده می‌شود که امروزه با استفاده از روش‌های نوین و تغییر مدت حرارت دادن،  ماندگاری شیرهای پاستوریزه افزایش پیدا کرده است.

نعمتی گفت: در روش استریلیزاسیون هم میکروب‌های مفید و مضر هر دو در دمای حدود ۱۲۲ درجه از بین می‌روند و  علت طعم متفاوت شیر بسته بندی شده و سنتی نیز تغییر برخی پروتئین‌ها بر اثر فرایند پاستوریزاسیون و استریلیزاسیون است، توصیه می‌شود هموطنان به شایعات توجه نکرده و مصرف شیر از نوع پاستوریزه و استرلیزه را از برنامه غذایی‌شان حذف نکنند.

برچسب‌ها آذربایجان شرقی تبریز بهداشت و سلامت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آذربایجان شرقی تبریز بهداشت و سلامت آذربایجان شرقی تبریز بهداشت و سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۸۱۴۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشتار غیرمجاز دام در روستاهای گردشگری معضل جدی است

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی فیضی صبح سه شنبه در دیدار با امام جمعه مشگین شهر اظهار کرد: معضل کشتار غیر مجاز دام در برخی از محورهای مواصلاتی و روستاهای گردشگری منطقه و تعدد پرونده های ارجاعی به مراجع قضایی در این زمینه جدی است.

وی با اشاره به اینکه اقدامات انجام شده دامپزشکی در این راستا ملموس است از امام جمعه مشگین شهر خواست؛ با استفاده از تریبون نمازجمعه در راستای آگاهی دهی به شهروندان و توصیه به مردم در راستای عدم خرید گوشت حاصل از کشتار غیر مجاز دام، دامپزشکی را یاری کنند.

وی خاطرنشان کرد: رفع معضل کشتار غیر مجاز دام علاوه بر فرهنگسازی نیازمند عزم و اراده جدی، خیزش عمومی و همکاری تمامی دستگاه های مرتبط حوزه سلامت است.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل بیان کرد: اگر دامپزشکی به تنهایی در میدان عمل باشد و دیگر دستگاه ها همکاری نکنند کار به جایی نخواهد رسید و راه به جایی نخواهیم برد.

فیضی با تقدیر از امام جمعه و مسئولان ارشد شهرستان در حمایت های بی دریغ از دامپزشکی گفت: در این مسئولیت سنگین همواره خود را نیازمند راهنمایی و دعای خیر شما می دانیم.

در این دیدار امام جمعه شهرستان مشگین شهر نیز با اشاره به اینکه دامپزشکی جایگاه ویژه ای در حوزه سلامت عمومی جامعه دارد، اظهار کرد: دامپزشکی را به عنوان یک مجموعه تلاشگر در تامین بهداشت و سلامت عمومی جامعه می شناسیم

حجت الاسلام رضا باوقار افزود: با توجه به ظرفیت دامپروری مشگین شهر اقدامات دامپزشکی در تامین امنیت غذایی و تضمین سلامت عمومی جامعه اعتماد عمومی را افزایش و احساس امنیت در مردم را بالا برده است.

وی با تاکید بر درک کامل از جایگاه حساس و خطیر مسئولیت به عنوان یک امانت الهی گفت: سفارش می کنم به صورت هدفمند به دنبال ارتقای بیش از پیش سطح خدمات رسانی به مردم باشید و این ویژگی در مدیران دامپزشکی وجود دارد.

کد خبر 6086172

دیگر خبرها

  • مصوبات کمیسیون اصل نود در حوزه قیمت‌گذاری آرد و نان
  • مصوبات کمیسیون اصل نود برای افزایش کیفیت نان
  • واردات موز صرفاً از محل صادرات گروهی از کالاها مجاز است
  • مصوبه کمیسیون اصل ۹۰ برای اقتصادی شدن پخت نان کامل
  • تعمیر شیرهای فشارشکن ١٥٠میلی متری خط انتقال فیرورق
  • معرفی ۳۶۷ متخلف زیست محیطی به مراجع قضایی آذربایجان غربی
  • کشتار غیر مجاز دام در روستا‌های گردشگری اردبیل معضل جدی
  • کشتار غیرمجاز دام در روستاهای گردشگری معضل جدی است
  • راه اندازی کامل بخش دیالیز بیمارستان کودکان زهرا مردانی آذری تبریز
  • آمادگی کامل آذربایجان شرقی برای برگزاری دور دوم انتخابات