Web Analytics Made Easy - Statcounter

بر همین اساس بومی‌سازی تجهیزات فولاد در قالب جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد که نخستین دوره آن سال گذشته برگزار شد، گامی در این راستا محسوب می‌شود. عضو هیات مدیره انجمن فولاد ایران که نخستین دوره جشنواره را با شروعی عالی و استقبال بینظیر ارزیابی می‌کند؛ در گفت‌وگویی با اقتصادآنلاین به چالش‌های موجود در صنعت فولاد و تعارض‌های این بخش با سنگ‌آهن پرداخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش اقتصادآنلاین، احمد خوروش با اشاره به مزایای جشنواره ملی فولاد و چالش‌های موجود در صنعت فولاد، عنوان کرد: برگزاری این جشنواره تلاشی برای بومی‌سازی است و نشان از این دارد که همه تولیدکنندگان و صنعتگران ما اراده کرده‌اند تا بتوانند از تجهیزات داخل کشور نهایت استفاده را ببرند.

عضو هیات مدیره انجمن فولاد درباره دومین سال برگزاری نمایشگاه ملی فولاد ایران، گفت: در این نمایشگاه همه نیازهای صنعت فولاد مانند سال گذشته در یک محل جمع می‌شود، پیش‌بینی ما این است که استقبال خوبی صورت می‌گیرد چرا که بازخوردهای مثبتی از برگزاری اولین دوره نمایشگاه دریافت کردیم. به نظر می‌رسد امسال نیز شاهد دستاوردهای بسیار خوبی باشیم و پیشرفت و توسعه در تمام بخش‌های مختلف صنعت رقم بخورد.

خوروش با اشاره به سطح بالای تکنولوژی صنعت فولاد در ایران، گفت: تکنولوژی فولادسازی قبل از انقلاب وارد ایران شد و بعد از انقلاب نیز قدم‌های بزرگی برداشته شده است. خوشبختانه ایران با حضور افراد متخصص در حوزه فولاد و همچنین ارتباطات در اروپا و آسیا، مشکلی برای تامین تکنولوژی روز دنیا ندارد. بومی‌سازی باید به قدری توسعه یابد که بتوانیم با همه تجهیزات خارجی رقابت کنیم تا واحدهای تولیدی به سمت واردات نرود.

وی در پاسخ به سوالی درباره قیمت‌گذاری فولاد و دخالت دولت در این زمینه، تصریح‌کرد: دولت باید نقش حکومتی و نظارتی خود را ایفا کرده و در قیمت‌گذاری زنجیره فولاد دخالت نکند. البته وظیفه دولت است که بر قیمت‌گذاری‌ها نظارت داشته باشد تا از حقوق مصرف کننده حمایت کند، که اگر نظارت درست صورت بگیرد کل زنجیره فولاد می‌تواند در خدمت مردم باشد.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران عملکرد دولت در زمینه فولاد را به طور مقطعی و بنگاهی دانست و ادامه داد: دولت باید به مصرف کننده نهایی توجه ویژه داشته باشد. متاسفانه امروز خا‌مفروشی شتاب زیادی گرفته و این موجب فشار به مصرف‌کننده داخلی می‌شود. کارخـانه‌های داخـلی می‌تـواند اشتغال‌آفرینی بالایی داشته باشد اما به دلیل کمبود مواد اولیه نمی‌تواند با تمام ظرفیت کار کند و این ظرفیت برای سایر کشورها فراهم می‌شود.

خوروش در ادامه اظهار کرد: تعیین فرمول فروش سنگ‌آهن، فولاد خام و محصول نهایی وظیفه وزارت صنعت، معدن و تجارت، کمیته تخصصی فولاد و ستاد تنظیم بازار است. اگر این فرمول که مشخص و مصوب است به درستی رعایت و منافع کل زنجیره فولاد در نظر گرفته شود، قطعا دعوای بنگاهی و خارج از زنجیرهای خاتمه می‌یابد. باید درک کنیم که درگیر یک جنگ تمام عیار اقتصادی هستیم که اتاق فرمان مقابله با این جنگ، وزارت صمت است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا طرح جامع فولاد و رسیدن به تولید 55 میلیون تن فولاد در سال1404 تحقق یافتنی است؟، گفت: کشور چین در یک بازه زمانی، دورنمایی برای خود در نظر گرفت تا به آن ظرفیت برسد و با اراده قوی توانست به هدف دست یابد. ما نیز برای رسیدن به اهداف سند چشم انداز 1404 باید به بخش خصوصی اعتماد کنیم. متاسفانه سهم بخش خصوصی واقعی در صنعت فولاد کم است و این صنعت بیشتر در اختیار دولتی‌ها و خصولتی‌ها قرار دارد. این در حالی است که بخش خصوصی توانمندی خود را در دوره‌های مختلف نشان داده و خوشبختانه نظر وزیر صمت نیز نسبت به توسعه و افزایش سهم بخش خصوصی مثبت است.

خوروش در پایان خاطر نشان کرد: دسترسی به تولید 55 میلیون تن فولاد در افق1404 به شرطی می‌تواند محقق شود که دولت نقش حمایتی و نظارتی خود را نسبت به نیاز واحدهای تولیدی انجام دهد.

زیرساخت‌های موردنیاز برای 1404 از راه‌آهن گرفته تا برق، آب،گاز و ... قابل دستیابی است و باید سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی دقیق صورت بگیرد ضمن اینکه براساس برنامه‌ریزی‌ها تا پایان سال‌جاری می‌توانیم تولید فولاد را تا 30میلیون تن افزایش دهیم.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: سنگ آهن خام فروشی فولاد خام انجمن فولاد ایران بازار معدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۸۱۵۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طلب ۳۵۰ میلیون یورویی صنعت روغن نباتی از دولت

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا شریفی، دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران با اشاره به تأخیر دولت در پرداخت ارز روغن‌های خام وارداتی گفت: هیچ ارزی به روغن‌های وارداتی که از ابتدای آبان ماه سال گذشته تا کنون وارد کشور شده تخصیص نیافته است و این طلب ۳۵۰ میلیون یورو می‌شود.

وی افزود: این تأخیر تخصیص ارز به واردات روغن خام در حالی است که با توجه به تأکیدات دولت مبنی بر فروش کالای وارداتی با ارز ۲۸.۵۰۰ تومانی، این روغن‌ها با نرخ مصوب در بازار به دست مصرف کنندگان رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط اخیر، دولت با پرداخت به موقع ارز روغن خام وارداتی می‌تواند به تسریع در واردات، کاهش ریسک تجارت خارجی و تنظیم بازار روغن نباتی توسط بخش خصوصی کمک کند.

دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی در خصوص وضعیت تأمین روغن نباتی در کشور گفت: طی سال گذشته حدود ۱.۶ میلیون تن انواع روغن خام به ارزش حدود ۲.۲۵ میلیارد دلار وارد کشور شده است که از لحاظ وزنی ۱۴ درصد افزایش نشان می‌دهد.

شریفی افزود: روند واردات و ذخایر روغن نباتی در شرایط نرمالی قرار دارد و هیچ کمبودی در زمینه تولید و توزیع انواع روغن نباتی در بازار وجود ندارد.

کد خبر 6080048

دیگر خبرها

  • پیگیری راه اندازی موزه معدن در کرمان
  • ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال پرونده تخلف صنفی در آذربایجان‌غربی تشکیل شد
  • هوش مصنوعی پشت فرمان صنعت خودرو می‌ نشیند!
  • نظارت بر بازار شرط تحقق شعار سال است
  • شرط تحقق شعار سال نظارت و بازرسی بر بازار است
  • ارزش آفرینی رویکرد مهم در مشتری محوری بانک صنعت و معدن
  • طلب ۳۵۰ میلیون یورویی صنعت روغن نباتی از دولت
  • بخش تولید در کانون توجه دولت سیزدهم است
  • تشکیل وزارت معادن و فلزات آری یا نه؟
  • تولید فولاد مازاد کشور ۱۰ میلیون تن است