Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خوزستان معاون میراث فرهنگی خوزستان گفت: طی سنوات گذشته از سوی سایر ارگان‌ها به‌خصوص شهرداری و مسکن و شهرسازی این محدوده از شهر به‌عنوان بافت بی‌ارزش فرسوده در حال تخریب و نوسازی بود که با تلاش‌های اداره کل میراث فرهنگی استان، بافت تاریخی منطقه عامری از عنوان بافت فرسوده و بی‌ارزش خارج و به محدوده بافت تاریخی باارزش شهر اهواز الصاق شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 احمدرضا حسینی‌بروجنی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: گواه این موضوع وجود آثاری از قبیل مسجد عامری، معابر و دیگر تک بناهای تاریخی است.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه حفاظت از این منطقه، محدوده بافت تاریخی شهر اهواز تصویب و به سایر ارگان‌های شهری به‌خصوص شهرداری و معاونت شهرسازی راه و شهرسازی ابلاغ شد. طبق ضوابط حاکم بر محدوده بافت‌های تاریخی کلیه فعالیت‌های عمرانی و ساخت‌وسازها باید دارای مجوز از سوی اداره کل میراث فرهنگی باشد که این مهم در بسیاری از مواقع از سوی سایر ارگان‌ها به‌ویژه شهرداری رعایت نمی‌شود.

حسینی‌بروجنی ادامه داد: در سفرنامه‌هایی که به‌عنوان مرجع مطالعات تاریخی اهواز از سوی صاحب‌نظران معرفی می‌شود (همچون سفرنامه عبدالغفار نجم‌الملک و مقاله گنج شایگان که به سفرنامه‌ای در عهد مظفرالدین شاه اشاره دارد) هیچ نشانه و نامی از خیابان شارع الشیوخ دیده نمی‌شود و تنها به توصیف محدوده بافت عامری و معابر و خانه‌های آن به نام‌های دیگر می‌پردازد.

معاون میراث فرهنگی خوزستان با تکذیب خبر منتشر شده در یکی از رسانه‌های خبری با عنوان «خیابانی به نام شارع الشیوخ در اهواز وجود ندارد» تصریح کرد: این مهم نشان می‌دهد قبل از استفاده از هر نام و یا تاریخ‌گذاری بر روی آثار و بقایای این چنینی حتما به منابع دست اول علمی نیاز است. لذا مجددا تاکید می‌کنم بافت تاریخی اهواز احتیاج به مطالعات جامع تاریخی بر اساس منابع علمی دارد و تا قبل از آن نمی‌توان قویا وجود خیابانی با این نام را تکذیب یا تایید کرد. 

او تاکید کرد: در زمینه حفاظت از بافت تاریخی اهواز ضمن مکاتبات متعدد و تاکید بر لزوم تعامل و همکاری شهرداری کلانشهر اهواز و شهرداری‌های مناطق مختلف محدوده بافت تاریخی و تذکر مبنی بر تبعات قانونی عدم رعایت ضوابط و اخذ مجوز قبل از هر گونه فعالیت عمرانی در محدوده از سوی اداره کل اقداماتی از قبیل حفاظت و مرمت مسجد عامری، سرای معین‌التجار، رفع خطربخشی از ساختمان هتل قو، تامین اعتبار مرمت اضطراری سرای دادرس از منابع مالی استانی و ملی در سال جاری، پیگیری تخصیص اعتبار به مبلغ ۳۰ میلیارد ریال خسارات سیل در سال جاری با هدف رفع خطر و نجات‌بخشی بناهای واجد ارزش محدوده بافت، تهیه پرونده ثبتی بافت باارزش نیوساید و تصویب محدوده آن در شورای ثبت و حرائم وزارت میراث فرهنگی انجام شده است.

حسینی‌بروجنی گفت: آسیب‌هایی از قبیل تخریب‌های عامدانه از سوی سوداگران خرید و فروش ملک، عدم تمایل مالکین بناهای تاریخی نسبت به نگهداری و حفاظت از بناها، نزولات جوی و بالا رفتن سطح آب‌های زیرزمینی به‌ویژه سیستم ناکارآمد دفع فاضلاب شهری، زلزله و گذر زمان بناهای واقع در بافت تاریخی اهواز را تهدید می‌کند.بنابراین حفظ بافت تاریخی اهواز مستلزم هم‌افزایی و مشارکت میراث فرهنگی، سایر ارگان‌های مرتبط با شهر به‌ویژه شهرداری، راه و شهرسازی، اداره آب و فاضلاب شهری و مالکین بناهای تاریخی واقع در بافت تاریخی است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری میراث فرهنگی بافت فرسوده محوطه باستانی اهواز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۸۱۵۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت ۲ هزار و ۱۰۰ اثر ملی و ۸ اثر جهانی در خراسان رضوی

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت : ۲ هزار و ۱۰۰ اثر ملی ثبت شده و ۸ اثر جهانی ثبت شده در خراسان رضوی داریم. - اخبار استانها -

 به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، احسان زهره وندی به مناسبت روز ملی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی، در نشست علمی نویافته‌های باستان شناسی کشف رود در موزه بزرگ خراسان اظهارداشت: باتوجه به اینکه فرهنگهای مرتبط با پارینه سنگی قدیم ایران شامل فرهنگ ساطور ابزار الدوایی و فرهنگ تبر دستی آشولی هستند بنابراین کهن‌ترین شواهد این دوره که مربوط به فرهنگ الدوان است، در اطراف رودخانه کشف رود و در شرق مشهد یافت شده‌ است.

وی افزود: این شواهد شامل تعدادی ابزار سنگی ساخته شده از کوارتز است که شامل تراشه و ساطور ابزار هستند و طبق نظر کاشفین، این مجموعه حداقل 800 هزار سال قدمت دارد از فرهنگ آشولی نیز مدارک بیشتری در شمال غرب و غرب کشور بدست آمده‌است.

زهره وندی برخی از مکان‌های مهم شامل گنج پر در رستم‌آباد گیلان، شیوه تو در نزدیکی مهاباد، پل باریک در هلیلان بین کرمانشاه و ایلام دانست و گفت: اهمیت و جایگاه تاریخی خراسان بر کسی پوشیده نیست و ضرورت حفظ و نگهداری میراث فرهنگی آن، یک وظیفه عمومی است.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با اشاره به آثار متعدد تاریخی و ثبتی در این استان ادامه داد: در حال حاضر، 2 هزار و 100 اثر ثبتی همراه با 8 اثر جهانی در خراسان رضوی داریم و در کنار تفاخر به این داشته‌ها باید بدانیم حفظ و حراست از این میراث نیز اهمیت بالایی دارد.

زهره وندی با انتقاد از شرایط کنونی کشف رود خاطرنشان کرد: امروز در حاشیه این رود تاریخی و 220 کیلومتری، ساخت و ساز‌های متعدد و پسماند‌های مختلف داریم که هم تهدیدی برای محیط زیست و هم خطری برای حفاظت از محوطه‌های تاریخی به حساب می‌آید و باید برای آن چاره‌ای اندیشیده  شود.

وی تصریح کرد:حفاظت از محوطه‌های تاریخی نه تنها برعهده میراث و در بخشی از وظیفه آن، بلکه از جمله وظایف محیط زیست، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها است.

 همچنین درپایان نویافته هایی از آثار تمدنی دوره پارینه سنگی قدیم در منطقه «کشف رود» با حضور جمعی از پژوهشگران باستان شناسی رونمایی شد؛ این آثار مربوط به دوران پیشا تاریخ و در واقع، پیش از دوره‌های باستان شناسی و متعلق به عصر پارینه سنگی قدیم بود که به کوشش جمعی از پژوهشگران باستان شناسی کشف شده است.

انتهای پیام/282/.

دیگر خبرها

  • بیش از ۲ هزار اثر تاریخی در خراسان رضوی ثبت ملی شد
  • بازدید از آثار تاریخی زنجان به مناسبت روز جهانی بناها رایگان است
  • ثبت ۲ هزار و ۱۰۰ اثر ملی و ۸ اثر جهانی در خراسان رضوی
  • حرم شاه عبدالعظیم مرمت می‌شود
  • رسیدگی به فرونشست یکی از برنامه‌های وزارت میراث فرهنگی است
  • بازدید از بناهای تاریخی خراسان جنوبی فردا رایگان است
  • چرا شیرخشک در بازار خوزستان کمیاب شده؟
  • دسترسی به بافت تاریخی شیراز تسهیل می‌شود
  • ثبت ملی ۲۵ اثر تاریخی استان اردبیل
  • انعقاد تفاهم نامه بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و بهسازی و نوسازی بافت تاریخی بیرجند