Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/مرکزی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: در تلاش هستیم که تالاب میقان اراک به منطقه حفاظتی شکار ممنوع ارتقا یابد.

رضا میرزایی امروز دوشنبه هفتم بهمن ماه در نشست مطبوعاتی به مناسب ۱۵ بهمن "روز تالاب‌ها" با اشاره به اینکه تالاب میقان اراک یکی از مهمترین تالاب‌های مرکزی کشور است، اظهار کرد: خوشبختانه تاکنون با وجود مهاجرت پرندگان به این تالاب مورد و تلفاتی ناشی از بیماری مشاهده نشده است و با توجه به مرگ شمار زیادی پرنده در تالاب میانکاله که علت آن هنوز از سوی دامپزشکی اعلام نشده این موضوع خطری برای تالاب میقان نخواهد بود چراکه مهاجرت از بالا به پایین و به سمت تالاب میقان تمام شده و بیماری دامن گیر میقان نخواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه در حال حاضر موضوع مهاجرت معکوس پرندگان مطرح است، گفت: اگر تلفاتی در تالاب میقان اراک وجود داشته تلفات فیزیکی بوده و هیچ بیماری در منطقه گزارش نشده است.

میرزایی در خصوص صید و شکار در تالاب میقان اراک بیان کرد: در سال جاری تنها مجوز صید و شکار پرندگان خشکی‌زی به صورت شهرستانی در استان صادر شده و حتی شمار پروانه شکار از ۳۴۰۰ مورد در سال گذشته به کمتر از هزار مورد رسید، اما نکته اینجاست که به هر حال تخلف وجود دارد، اما دستگاه قضایی و یگان حفاظت همواره با قدرت با این مسئله مقابله کرده‌اند به طوری که در سال جاری یکی از شکارچیان غیر مجاز که اقدام به صید بیش از ۱۰۰ پرنده کرده بود با برخورد قاطع دستگاه قضایی مواجه شد، به طوری که علاوه بر ضبط سلاح و جزای نقدی به حبس نیز محکوم شد. البته پاسگاه محیط بانی تالاب که از سال ۹۳ هنوز مورد استفاده قرار نگرفته است، همزمان با روز تالاب در روستای داوودآباد رسما افتتاح می‌شود.

وی افزود: در تلاش برای ارتقای تالاب میقان اراک به منطقه حفاظتی شکار ممنوع هستیم، به طوری که ۲۴ هزار هکتار اطراف آن شکار ممنوع و حریم آن کاملا مشخص شود که در این صورت حتی افرادی دارای مجوز شکار نیز امکان شکار در این منطقه را نخواهند داشت.

وی با اشاره به کنترل ریزگردها در منطقه کویری و شمالی میقان تصریح کرد: در سال جاری بواسطه بارندگی مناسب، تراز ۳۰ ساله تالاب میقان شکسته شد و بیش از ۱۱۰ میلیون مترمکعب آبگیری تالاب را شاهد بودیم، همچنین کاشت قره داغ در بخش عمده ای از تالاب باعث کنترل ریزگردها شده و حتی جایی برای کاشت این گیاه در قسمت شمالی میقان باقی نمانده است. البته در سیلاب بهار ۷۰ هکتار قره داغی که توسط محیط زیست کاشته شده بود از بین رفت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود: یکی از عواملی که باعث تولید ریزگرد در تالاب میقان می شد تردد کامیون های برداشت سولفات سدیم شرکت معدنی املاح ایران است که خوشبختانه حجم تردد آنها به یک دوم رسید و طبق تصمیمی که اخیرا با حضور معاون محیط ‌زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌ زیست و مدیرکل دفتر اکوسیستم‌های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست در اراک اتخاذ شد قرار شد باطله‌های شرکت املاح بوسیله کامیون به سطح تالاب منتقل نشود و ادامه کار به کمک پمپاژ انجام خواهد شد. این کار توسط سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح مطالعه خواهد شد تا باطله ها با پمپاژ دقیق به محل برداشت بازگردانده شود.

وی با اشاره به ورود پساب به تالاب میقان بیان کرد: پساب فاضلاب شهر اراک به میزان ۱۲۰۰ لیتر بر ثانیه وارد تالاب می‌شود. این پساب در شرایط بحرانی به تالاب کمک شایانی کرد، اما ورود بیش از حد آب شیرین تهدیدی برای تالاب و از بین رفتن آرتمیا و رشد بیش از حد نیزارها خواهد شد.

میرزایی در خصوص گردشگری تالاب گفت: گردشگری تالاب فرصتی است که تاکنون مغفول مانده است و در برنامه مدیریت جامع تالاب‌ها نیز مشارکت همه ذینفعان دیده شده و مطالعات تکمیلی نیز در دست اقدام است، شاید میراث فرهنگی برای توسعه گردشگری، تمام منطقه را مدنظر داشته باشد، اما محیط زیست چنین نگاهی ندارد و حتی با جاده فعلی موجود در تالاب نیز مخالف هستیم و قطعا پس از توقف برداشت از تالاب باید این جاده جمع شود، همچنین اجازه ایجاد دیوار ساحلی و احداث تاسیسات در کنار تالاب نخواهیم داد.

وی اضافه کرد: امسال به دلیل پر آب بودن تالاب حجم بازدیدکنندگان و گردشگران بسیار افزایش پیدا کرد و اگر دستور دادستانی نبود قطعا مردم تا انتهای تالاب با خودرو تردد می کردند ولی از نظر محیط زیست توسعه گردشگری باید با چارچوب‌ها و الزامات همخوان باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با تاکید بر اینکه ظرفیت و برد گردشگری تالاب میقان باید مشخص شود، گفت: هر چه دست ورزی به محیط زیست کمتر باشد، قطعا مشکلات کمتر خواهد بود و همه اقدامات باید با اصول حفاظتی تراز باشد. احداث هتل و رستوران های بزرگ صرفا جنبه اقتصادی دارد در حالی که باید جوانب حفاظتی آن نیز دیده شود.

وی تصریح کرد: یکی از ظرفیت های گردشگری و پرنده نگری، برج احداث شده در این منطقه است، برج در سال ۱۳۹۳ با هدف استقرار سامانه پایش الکترونیکی تالاب احداث شد و مسلما برای بازدید عموم استقامت سازه بسیار مهم بود و درست در زمان احداث تمام تجهیزات نصب سامانه و دوربین ها خریدار شد، اما متاسفانه این برج در سال ۱۳۹۳ به صورت کامل از پیمانکار تحویل گرفته نشد، در سال ۱۳۹۶ با وقوع آتش سوزی در تالاب استاندار دستور به مقاوم سازی سازه داد و بر همین اساس ۷۴ میلیون تومان برای این سازه در نظر گرفته شد تا اتصالات برای کاهش لرزش سازه اصلاح شود، هرچند که این مبلغ برای این کار کم بود، اما کار فنی آن در شهریور ۹۷ اتمام یافت و درست در آبان همان سال مجددا دستگاه قضا غیر ایمن بودن این برج را مطرح کرد، پس از بررسی مشخص شد که فوندانسیون سازه تکمیل و مقاوم است و مقرر شد که سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان رقمی برای رفع نقایص آن اختصاص دهد.

میرزایی با بیان اینکه نظر سازمان مدیریت و برنامه ریزی استفاده عموم از این برج است، اما نظر محیط زیست استفاده خاص است، افزود: بنا داریم که این برج به مرکزی برای بازدیدکنندگان تبدیل شود تا ارزش های زیستی تالاب به بازدیدکنندگان آموزش داده شود و حتی می توان از بخش خصوصی در این راستا استفاده کرد که اتفاقا متقاضیانی هم دارد اما باید در وهله اول زیرساخت های فنی آماده شود.

وی با اشاره به اجرای طرح سیپا ویژه افزایش دانش بومیان حاشیه تالاب که اولویت ها و مزیت های میقان در آن بیان می شود، گفت: موضوع شناسایی حشره های موجود در تالاب در قالب یک طرح در حال مطالعه است، اما نباید فراموش کرد که این حشرات در چرخه تغذیه ای پرندگان تالاب جای دارند و به همین دلیل باید مطالعات جامعی در خصوص آنها انجام شود که امیدواریم تا پایان سال به اتمام برسد و به راهکاری علمی برای مواجهه با این حشرات دست یابیم مسلما استفاده سم و آتش زدن تالاب گزینه مناسب و درستی برای کنترل حشرات منطقه نخواهد بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان درخصوص اعتبارات تخصیصی به استان گفت: اعتبارات عمرانی در قالب اسناد خزانه است، اما با این وجود اخیرا یک دستگاه هلی شات به منظور کنترل الکترونیکی تالاب و سرشماری پرندگان خریداری شده است، ۲ میلیارد ریال برای تکمیل دایک حفاظتی به صورت نقدی دریافت شد و از محل دفتر تالاب ها برای افزایش مشارکت های مردمی در پی جذب اعتبارات ملی هستیم. در مجموع در سال جاری ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار به استان اختصاص یافته که احتمال افزایش آن تا پایان سال وجود دارد.

میرزایی در خصوص پیوستن تالاب میقان اراک به کنوانسیون رامسر تصریح کرد: سال آینده پنجاهمین سالگرد فعالیت کنوانسیون رامسر است که استان مرکزی میزبان تمام استان های کشور در روز تالاب خواهد بود و ممکن است برنامه های این کنوانسیون در پنجاهمین سال تاسیس آن تغییر کند. آخرین تالابی که به این کنوانسیون پیوسته تالاب زریوار بوده است بهمین دلیل مراسم روز تالاب امسال در این تالاب برگزار می شود، اما نکته مهم این است که تالاب ها باید مزیت های لازم را برای پیوستن به این کنوانسیون داشته باشند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: محیط زیست تالاب میقان اراک استانی اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۸۱۷۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مازندران ظرفیت لازم برای ارتقای کیفیت گندم را دارد

عباسعلی وفایی نژاد در گفت وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: رمز موفقیت و عبور از تهدیدها، استفاده از قدرت و توانایی محققان و کارشناسان مستعد استان در افزایش کیفیت و کمیت تولید محصولات کشاورزی از جمله گندم است.

وی ضمن تشکر از مرکز تحقیقات کشاورزی اظهار داشت: به سهم خود از اقدامات گسترده صورت گرفته توسط مرکز تحقیقات تشکر می‌کنم، اما در استان مازندران می‌بایست مقاومت گندم‌های تولیدی در برابر رطوبت و بارندگی افزایش پیدا کند تا کشاورزان ما در مناطق کوهستانی متضرر نشوند.

وفایی نژاد افزود: ما خبره‌ترین کارشناسان و تحصیل کردگان علوم کشاورزی را در استان داریم و نیازمند به این هستیم با اتکا به توانایی آنها و دانش محققان کیفیت گندم‌های تولیدی در استان را به درجه‌ای از کیفیت برسانیم که بتوان بدون اختلاط با گندم‌های مرغوب تر به یک آرد مناسب برای تهیه نان رسید.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مازندران با اشاره به فرمایشان مقام معظم رهبری در خصوص جلوگیری از هدررفت نان اظهار داشت: بخش عمده‌ای از گندمی که با هزاران مشقت توسط بخش‌های مختلف سرمایه گذاری و تولید می‌شود، به هدر می‌رود و این یک معضل بزرگ است که انشاالله با تولید گندم با کیفیت و آموزش‌های لازم و برنامه ریزی مناسب می‌توان موجب ارتقای کیفیت نان و جلوگیری از هدر رفت آن شد.

۵۸ هزار گندمزار در مازندران وجود دارد و سالانه ۱۵۵ هزار تن گندم در آن تولید می‌شود.

کد خبر 6083939

دیگر خبرها

  • استفاده از پهپاد برای پایش‌تالاب‌ها
  • چهارمحال‌وبختیاری رتبه اول کشور در عملکرد محیط طبیعی و تالاب‌ها را کسب کرد
  • جذابیت تالاب میقان پس از بارندگی‌های بهاری
  • زنده‌گیری مار افعی در یک مدرسه
  • اولویت انتخابات سرمایه‌گذار در کیش اعلام شد
  • سخنگوی وزارت خارجه: ایران در پیشبرد اهداف جهانی «زمین پاک» تلاش جدی دارد / لزوم توقف فوری اقدامات مخرب صهیونیست‌ها
  • سخنگوی وزارت امور خارجه: ایران در پیشبرد اهداف جهانی مربوط به زمین پاک تلاش جدی دارد
  • زنده گیری مار افعی سمی در یکی از مدارس حاشیه تالاب بامدژ
  • (ویدیو) رویا کجاست؟
  • مازندران ظرفیت لازم برای ارتقای کیفیت گندم را دارد