Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا-اگر روزی ترامپ برکنار شود و رییس جمهوری ای در ایالات متحده سر کار بیاید که می شود به او اطمینان کرد آنوقت شاید بتوان گفت گفتگو میان ایران و ایالات متحده امکان پذیر است.
شرایط بوجود آمده بعد از ترور سردار سلیمانی و همچنین توئیت رئیس جمهور آمریکا، موجب شد که این بار اظهارات ظریف درباره مذاکره مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هم اکنون پرسش اصلی این است که ورای هیاهوی رسانه‌ای، آیا واقعا امکان از سرگیری مذاکره میان ایران و آمریکا وجود دارد. شواهد و قراین نشان می‌دهد که حداقل در کوتاه مدت، امکان از سرگیری مذاکرات مستقیم میان ایران و آمریکا وجود ندارد مگر آنکه اتفاق خارق العاده‌ای بیافتد. برای درک بهتر این امر باید شرایط طرفین این مذاکره را بررسی کرد.

ایرانی ها تمایلی برای گفتگو با ترامپ ندارند
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از اسپوتنیک،وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد که ایران احتمال گفتگو با آمریکا را رد نمی کند و این موضع رسمی ایران است که دائما مطرح می شود
چند روز پیش جناب آقای ظریف وزیر امور خارجه ایران در گفتگو با یکی از نشریات آلمانی در مورد احتمال گفتگوی ایران و آمریکا پاسخی داد که در واقع موضع رسمی ای بود که معمولا توسط ایران دائما مطرح می شود.
رئیس جمهوری آمریکا آقای ترامپ هم ظاهرا ماجرا را به خود گرفته و در یک پیام تویتری اظهار داشته ، نه ممنون!
آقای ترامپ، منظور شما نبودید.
بدیهی است که آقای ظریف به عنوان یک دیپلمات موضع رسمی و دیپلماتیک مملکت را مطرح می کند، اما همه می دانند آقای ترامپ معمولا موضع شخصی خود را مطرح می کند.
از ابتدای انقلاب اسلامی تا به حال موضع ایران در مورد گفتگو با همه کشورهای جهان کاملا واضح بود که با همه حاضر است گفتگو کند اما به قول معروف به شرطها و شروطها.
حد اقل شرطی که ایرانی ها برای گفتگو با کشوری قایل هستند این است که طرف مقابلشان مرد باشد نه نامرد.
آقای ترامپ قبل و بعد از به قدرت رسیدن در کاخ سفید نشان داده که در همه زمینه ها یک نامرد کامل است، پس گفتگو با او امکان پذیر نیست.
اولین اصلی که برای گفتگو میان دو کشور معیار است این می باشد که آیا کشور مقابل شرایط به گونه ای است که امکان صحبت و گفتگو وجود دارد یا نه.
امکان صحبت و گفتگو وقتی وجود دارد که طرفین مطمئن باشند اگر توافقی به امضا می رسد هر دو طرف به آن پایبند خواهند بود و طبیعتا وقتی که کاملا مشخص است یک طرف توسط نامردانی اداره می شود که نمی شود به آنها اطمینان کرد قطعا امکان صحبت و گفتگو با آنها وجود ندارد.
بله آقای ظریف در مورد احتمال گفتگو میان ایران و آمریکا در صورت رفع تمام تحریم ها صحبت کرد اما قطعا منظور وی صحبت در زمان حضور آقای ترامپ نبوده.
اگر روزی ترامپ برکنار شود و رییس جمهوری ای در ایالات متحده سر کار بیاید که می شود به او اطمینان کرد آنوقت شاید بتوان گفت گفتگو میان ایران و ایالات متحده امکان پذیر است.
حال در حالی که سیاست مداران ایالات متحده به هیچ وجه طی سالهای اخیر به هیچ تعهدی عمل نکرده اند چگونه می توان اطمینان پیدا کرد که می شود به رییس جمهوری ایالات متحده اطمینان پیدا کرد.
وقتی که شخصی در آمریکا رییس جمهوری شود که تمام الگوهای سابق سیاست آمریکا را کنار بگذارد و دست از دخالت در امور کشورهای جهان مخصوصا منطقه غرب آسیا بردارد و همچنین همه تحریم هایی که آمریکا بر علیه ایران اعمال کرده را ابطال کند، نه تعلیق، و همه تعهداتی که طی سالهای قبل ایالات متحده قرار بود انجام دهد را انجام دهد و همچنین از کرده های قبلی آمریکا بر علیه ملت های جهان مخصوصا ملت ایران ابراز پشیمانی و عذر خواهی کند و همه حق و حقوق ملت ایران را پس دهد، آنوقت می توان گفت ممکن است شرایطی پیش آید که ایرانی ها فکر کنند حالا ممکن است بنشینیم و با آمریکایی ها گفتگو کنیم و روابط عادی ای با آمریکا داشته باشیم.
اما تا زمانی که چنین چیزی محقق نشده باشد و چنین رییس جمهوری ای در آمریکا نباشد منطقی به نظر نمی آید ایرانی ها حاضر باشند با آمریکایی ها به گفتگو بپردازند.
بر عکس دولت مردان آمریکایی اصل مشکل ایران با مردم و ملت آمریکا نیست بلکه با سیاست وسیاست مداران آمریکایی است.
که البته پس از دستور تروریستی قتل شهید سلیمانی و یارانش آقای ترامپ امروزه در راس این دولت مردان آمریکایی قرار گرفته.
قطعا هم تصور بر این است که منظور آقای ظریف از صحبت های خود در همین چهارچوب بود و این ایرانی ها هستند که به آقای ترامپ می فرمایند نه خیر هول نشوید منظور ما شما نیستید.

زمینه برای مذاکرات تهران و واشنگتن فراهم نیست
به گزارش نشریه فارن پالسی، تاریخچه روابط دو کشور از پیچیدگی هایی حکایت دارد. شاید بهتر باشد که رهبران و نامزدهای هر دو کشور سابقه یک دگرگونی سریع در روابط را به یاد آورند و برای بهره مندی از فرصت ها آماده باشند.
 بسیاری بر این باورند که ترور ژنرال قاسم سلیمانی پایانی بر هر گفت وگویی با ایران از سوی ایالات متحده تا چندین سال پیش روست. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا همچنان به کارزار فشار حداکثری اش متعهد است و تهران هم از این ترور خشمگین است و تحت محدودیت های شدید اقتصادی قرار گرفته است.
با این حال تاریخچه روابط دو کشور از پیچیدگی هایی حکایت دارد. شاید بهتر باشد که رهبران و نامزدهای هر دو کشور سابقه یک دگرگونی سریع در روابط را به یاد آورند و برای بهره مندی از فرصت ها آماده باشند.
یک ماه اخیر شاهد یک رویارویی غم انگیز بودیم. اما این دست از اتفاقات در طول روابط چهل سال گذشته ایران و آمریکا، غیر منتظره نبوده است. تنها دو سال پس از جنگ ویرانگر ایران و عراق و حوادث و درگیری های پراکنده پس از آن، ما شاهد آغاز گفت و گوهای ایران و آمریکا بودیم.
جورج بوش پدر در مراسم تحلیفش در ژانویه 1989 از ایرانی ها خواست تا گروگان های آمریکایی در لبنان را آزاد کنند. او گفت: «حسن نیت، حسن نیت می آورد.» هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهوری دولت وقت ایران نیز پیشنهاد همکاری بوش را پذیرفت.
در اواخر دهه 1990، ایالات متحده خرید نفت ایران را از 7 میلیون دلار در سال به 265 میلیون دلار رساند و از اعطای وام بانک جهانی به ایران حمایت کرد. ایالات متحده همچنین به ایران کمک کرد تا به یک پیروزی بزرگ دیپلماتیک برسد: قطعنامه رسمی سازمان ملل متحد مبنی بر اینکه عراق شروع کننده جنگ هشت ساله با ایران بوده است.
با این حال، طول دوره دیپلماسی بسیار کوتاه بود. ایران همزمان مشغول توسعه برنامه های هسته ای و گسترش فعالیت های منطقه ای اش بود که از سوی ایالات متحده غیرقابل قبول بود. دولت بوش در آوریل 1992 به این نتیجه رسید که گرمی روابط با ایران یک اشتباه بوده است.
هر چند این بازگشت از دیپلماسی یک بازگشت بدون پایان برای هر دو دولت محسوب می شد، اما نشان داد که دولت های عملگرا حتی پس از گذراندن بحران و فجایع غم انگیز می توانند با کنار گذاشتن مطالبات حداکثری، مسیری را ترسیم کنند و اقدامات متقابلی را برای ایجاد حسن نیت انجام دهند.
چنین فرایندی حتی در صورتی که بازهم دونالد ترامپ انتخاب شود، قابل اجراست. بوش پس از سرنگونی هواپیمای پرواز 655 هرگز حاضر به معذرت خواهی هم نشد و بسیاری از ایرانیان سخنان بوش را تحقیر آمیز می پنداشتند. با این حال، ضرورت های اقتصادی ایران را به سمت گفت و گو رهنمون کرد – در صورت انتخاب مجدد ترامپ، همین ضرورت می تواند بازهم ایرانی ها را مجبور به صلح کند.
جدا از مسئله ریاست جمهوری، مهمترین چالش دیپلماتیک این است که ایالات متحده و ایران به راحتی نمی توانند دوباره وارد یک توافق هسته ای جدید شوند. ایران به سهم خودش از تحریم هایی گله دارد که جلوی ورود منافع اقتصادی به کشور را گرفته اند، بنابراین امتیازات بیشتری از ایالات متحده خواهد خواست. چندین کشور برای چند سال باید به مذاکرات چند جانبه تنها در موضوع هسته ای، جدا از بحث موشک های بالستیک و تروریسم وارد شوند.
البته مقایسه سال های دهه 1990 با 2020 چندان مناسب نیست. رهبران ایران در دهه 1990 تازه کار بودند. تجربه 30 سال گذشته بر تجربه و خشم دو طرف افزوده و ترور ژنرال قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه ایران داغی بسیار غم انگیزتر از حادثه سرنگونی هواپیمای 655 است. از سوی دیگر، دونالد ترامپ هم ممکن است مایل به گفت وگو با ایرانی ها باشد اما در این بین مشاورانش ساز دیگری می زنند.

درباره دستور کار مذاکره اجماعی وجود ندارد
در ایران، فعلا اجماعی بر سر مذاکره با آمریکا دیده نمی‌شود. با وجود اینکه اظهارات ظریف در گفتگو با اشپیگل، تکرار مواضع پیشین است، اما برخی محافل محافظه کار از مطرح شدن مذاکره در شرایط فعلی انتقاد کردند. از دیدگاه این محافل، مطرح شدن ایده مذاکره با آمریکا در شرایطی که این کشور به صراحت مسئولیت ترور سردار سلیمانی را به عهده گرفته، درست نیست. به عنوان نمونه، حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان، طی یادداشتی در همین روزنامه نوشت: «ترامپ با صراحت اعلام کرده است که شخصاً دستور ترور سردار سلیمانی را صادر کرده است. آقای ظریف از مذاکره با قاتل سردار سلیمانی شهید چه هدفی را دنبال می‌کنند؟! و آیا اظهارات ایشان نادیده گرفتن خون پاک سردار سلیمانی و یاران شهیدش نیست؟!»
گذشته از این، شروع مذاکرات مستلزم تفاهم بر سر موضوعات آن است. امری که به هیچ وجه در داخل ایران تفاهمی درباره آن وجود ندارد. آمریکایی‌‎ها بار‌ها بر موضوعات اصلی مذاکره (آینده برجام، برنامه موشک‌های بالستیک و نفوذ منطقه‌ای ایران) تاکید کرده اند. این در حالی است که هنوز اجماعی در زمینه مذاکرات موشکی و منطقه‌ای در ایران شکل نگرفته است.
اما حتی اگر در ایران اجماعی درباره اصل مذاکره و موضوعات آن شکل بگیرد، معلوم نیست که مذاکرات شروع شود. چون به هر حال، طرف مقابل نیز باید به مذاکره تمایل داشته باشد. ترامپ در واکنش به اظهارات ظریف، به فارسی توئیت کرد: «وزیر امور خارجه ایران می‌گوید ایران خواستار مذاکره با ایالات متحده است، اما می‌خواهد که تحریم‌ها برداشته شود. نه مرسی!»

ایران احتمال مذاکره با آمریکا را رد نمی کند
وزیر امور خارجه ایران احتمال مذاکره با آمریکا را پس از ترور سپهبد سلیمانی رد نمی کند.
روزنامه اشپیگل آلمان نوشت: محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در صورتی که واشنگتن مسیر خود را تغییر داده و تحریم ها علیه ایران را لغو کند، حتی پس از ترور سردار قاسم سلیمانی احتمال مذاکره با آمریکا را رد نمی کند.
"وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به این سوال که آیا احتمال مذاکره با آمریکا پس از ترور سردار سلیمانی کمرنگ شده است، گفت: نه، من هرگز این احتمال را رد نمی کنم که مردم رویکرد خود را تغییر دهند و واقعیت را بشناسند. برای ما مهم نیست که چه کسی در کاخ سفید نشسته است. مهم است که آنها چگونه رفتار می کنند. دولت ترامپ می تواند گذشته خود را اصلاح کند، تحریم ها را برداشته و به میز مذاکره برگردد. ما هنوز در پای میز مذاکره هستیم و این آنها بودند که میز مذاکره را ترک کردند.
ایالات متحده در سال 2018، به طور یک جانبه از توافق هسته ای با ایران (برجام) خارج شد و تحریم ها این کشور علیه تهران را دوباره از سر گرفت. دولت دونالد ترامپ لزوم کاهش صادرات نفت ایران به صفر را اعلام کرد و تحریم هایی را علیه متخلفین تحریم های جاری اعمال کرده است.
گفتنی است که در ادامه تنش ها میان ایالات متحدۀ آمریکا و جمهوری اسلامی ایران، آمریکا در بامداد سوم ژانویه سپهبد قاسم سلیمانی، فرماندۀ نیروهای قدس سپاه پاسداران ایران را به همراه ابومهدی‌ المهندس معاون سازمان حشد الشعبی عراق در نزدیکی فرودگاه بغداد هدف قرار داده و ترور کرد. ایران نیز در پاسخ به این اقدام آمریکا، بامداد هشتم ژانویه در عملیاتی با نام "شهید سلیمانی" برای انتقام گیری از ترور فرمانده نیروهای قدس سپاه ایران، به دو پایگاه نظامی آمریکایی در عراق حملات موشکی انجام داد.


منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: ایران آمریکا برجام ترامپ اروپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۸۲۱۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا 4 فرد و 2 شرکت مرتبط با ایران را تحریم کرد

به گزارش جماران؛ دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا دو شرکت و چهار فرد را با ادعای ارتباط با فعالیت‌های سایبری فرماندهی الکترونیک سایبری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران تحریم کرد.

ایلنا به نقل از ال‌بی‌سی نوشت: دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا دو شرکت و چهار فرد را با ادعای ارتباط با فعالیت‌های سایبری فرماندهی الکترونیک سایبری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران تحریم کرد.

بر این اساس، این بازیگران ده‌ها شرکت و نهاد دولتی ایالات متحده را از طریق عملیات سایبری هدف قرار داده‌اند.

در بیانیه مطبوعاتی وزارت خزانه داری آمریکا آمده است، در هماهنگی با اقدام فعلی، وزارت دادگستری ایالات متحده و دفتر تحقیقات فدرال در حال بازسازی کیفرخواست علیه این چهار نفر به دلیل نقش آنها در فعالیت‌های سایبری علیه نهادهای آمریکایی هستند.

در ادامه این بیانیه ادعا شده است: «این شرکت‌ها و افراد با استفاده از طیف وسیعی از فعالیت‌های مخرب سایبری، از حملات باج‌افزار علیه زیرساخت‌های حیاتی گرفته تا انجام فیشینگ نیزه‌ای علیه افراد، شرکت‌ها و نهادهای دولتی، به هدف قرار دادن ایالات متحده ادامه می‌دهند».

دیگر خبرها

  • واکنش سفیر روسیه در آمریکا به کمک‌های جدید به اوکراین
  • آیا مذاکرات مستقیم میان ایران و آمریکا در جریان است؟
  • آخرین تحولات اوکراین | آغاز مذاکرات کی‌یف با آمریکا برای بومی سازی تولید پدافند هوایی
  • آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
  • آمریکا 4 فرد و 2 شرکت مرتبط با ایران را تحریم کرد
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم
  • «بمبی که آمریکا در خاورمیانه نمی بیند»: واشنگتن در حال تکرار اشتباه نادیده گرفتن افکار عمومی جهان عرب است/ آمریکا دود برخاسته از آتش زیرخاکستر غزه را ندید/ انقلاب رسانه های اجتماعی در جنگ غزه
  • پنتاگون: آمریکا مذاکرات با نیجر را آغاز کرد 
  • ترامپ اوکراین را بخشی از روسیه می‌داند
  • هشدار مسکو درباره شکست تحقیرآمیز آمریکا در اوکراین