Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، داود میرزاخانی دستیار وزیر نیرو در امور کمیسیون همکاری‌های ایران و فدراسیون روسیه در نشست راهبردی فرصت‌ها و چالش‌های صنعت آب و برق در الحاق ایران به اتحادیه اوراسیا که به میزبانی شرکت ساتکاب برگزار شد، گفت: بعد از جنگ جهانی دوم برای نخستین بار است که ایران به عنوان کشوری که تحت شدیدترین تدابیر تحریمی قرار گرفته، توانسته است موافقتنامه تجارت آزاد را با یک مجموعه منطقه‌ای امضا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ادامه داد: فرصت بسیار مناسبی رخ داده تا در زمینه‌های مختلف از جمله استفاده از ارز‌های ملی به فعالیت بپردازیم تا همانگونه که چین و روسیه بیش از ۷۰ درصد مبادلات تجاری خود را با استفاده از ارز ملی انجام می‌دهند، ما نیز می‌توانیم همین مسئله را در دستور کار قرار داده تا بستر ساز مناسبی برای فعالان اقتصادی به ویژه حوزه آب و برق شود.

دستیار وزیر نیرو در امور کمیسیون همکاری‌های ایران و فدراسیون روسیه افزود: سیستم تهاتر کالا با کالا، کالا با ارز ملی و کالا با پروژه نیز از جمله فعالیت‌هایی است که می‌توان به شکل جدی‌تر در این بخش وارد شویم.

در ادامه محمدولی علاءالدینی مدیرعامل شرکت مادرتخصصی مدیریت ساخت و تهیه کالای آب و برق (ساتکاب) با اشاره به وضعیت شاخص‌های اقتصادی کشور‌های اوراسیا اشاره کرد و افزود: اعضای این اتحادیه در حال حاضر رتبه اول استخراج نفت و تولید گاز جهان، رتبه چهارم تولید انرژی برق، رتبه سوم طول خط آهن، رتبه چهارم تولید آهن و رتبه پنجم تولید فولاد را به خود اختصاص داده‌اند.

بیشتر بخوانید: تدوین آئین نامه حمایت از شرکت های دانش بنیان صنعت برق

وی ادامه داد: ایران در زمینه تعمیرات تجهیزات برق به ویژه پست‌ها و نیروگاه‌های برق یکی از بهترین شرکت‌های منطقه و حتی دنیا را در اختیار دارد و متخصصان ما به واسطه تحریم‌ها توانسته‌اند دانش تعمیرات تمامی نیروگاه‌ها با راندمان‌های مختلف را در اختیار داشته باشند.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی مدیریت ساخت و تهیه کالای آب و برق (ساتکاب) با اشاره به خودکفایی کامل کشور در زمینه طراحی و راه‌اندازی خطوط انتقال و پست‌های برق، گفت: در زمینه نیروگاه‌های بادی نیز بیش از ۸۰ درصد تجهیزات مورد نیاز این بخش در داخل کشور ساخته می‌شود.

علاءالدینی با تاکید بر اینکه درآمد‌های نفتی در بودجه سال ۹۹ به حداقل ممکن رسیده است، گفت: این مسئله فرصت مناسبی را در اختیار تامین کنندگان، صاحبان تجهیزات و صنعت آب و برق قرار داده تا با حضور در بازار‌های جهانی موجبات ورود ارز به داخل کشور را فراهم کنند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت نیرو اوراسیا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۸۳۳۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فلات ایران اولین سکونتگاه انسان پس از خروج از آفریقا بوده است

ایتنا - پژوهشگران می‌گویند با ترکیب شواهد ژنتیکی و مدل‌های دیرین‌بوم‌شناسی به این نتیجه رسیده‌اند که فلات ایران کانون سکونت گونه ما در مراحل اولیه کوچ به اوراسیا بوده است.
شواهد ژنتیکی، فسیلی و یافته‌های باستان‌شناسی نشان می‌دهد که انسان خردمند (هوموسیپین) بین ۷۰ تا ۶۰ هزار سال پیش از قاره آفریقا خارج شد. با وجود این، به نظر می‌رسد که جمعیت انسان ۴۵ هزار سال پیش در سراسر اوراسیا پراکنده شد. تاکنون، مشخص نبود آن‌ها در فاصله زمانی ۷۰ تا ۴۵ هزار سال پیش در چه محدوده جغرافیایی سکونت داشتند.

اکنون، پژوهشگران در تحقیقی که در نشریه نیچر کامیونیکیشنز (Nature Communications) منتشر شده است، می‌گویند با ترکیب شواهد ژنتیکی و مدل‌های دیرین‌بوم‌شناسی به این نتیجه رسیده‌اند که فلات ایران کانون سکونت گونه ما در مراحل اولیه کوچ به اوراسیا بوده است.

به گفته پژوهشگران، شواهد ژنومی نشان می‌دهد جمعیت ساکن در فلات ایران ژنی موروثی دارند که مشابه جمعیتی است که خارج از آفریقا ساکن شدند. پژوهشگران با استفاده از داده‌های دیرین‌اقلیمی موجود، مدل‌های بوم‌شناسی ساخته‌اند که نشان می‌دهد که پس از مهاجرت بزرگ از آفریقا، فلات ایران مکانی مناسب برای سکونت انسان و در مقایسه با سایر مناطق غرب آسیا بود، و قادر به تامین نیازهای جمعیت بزرگ‌تری بوده است.

دو نمونه‌ ژنتیکی که پژوهشگران در نظر گرفتند «مرد تیان‌یوان»، فردی ۴۰ هزار ساله از شرق آسیا، و «کاستنکی۱۴»، فردی ۳۸ هزار ساله از غرب روسیه، بود.

شواهد حاکی از آن است که سکونت هوموسپین‌ها در اوراسیا فرایندی ساده نبوده است. یافته‌های فسیلی و باستان‌شناسی نشان‌دهنده چند موج مهاجرت از آفریقا در اواخر دوره پلیستوسن میانه و در دوره پلیستوسن پسین است. آثار این پراکندگی‌های اولیه در ژنوم اقوام نئاندرتال ما نیز مشهود است، که نشان‌دهنده آمیزش بین‌نژادی در دوره نقل‌مکان انسان به اوراسیا است.

پراکندگی اولیه گونه ما احتمالا با انقباض‌ها و انقراض‌های جمعیتی همراه بوده است، هرچند موج بزرگ بعدی در ۷۰ تا ۶۰ هزار سال قبل که تمام انسان‌های غیرآفریقایی امروزی از آن پدید آمدند موفقیت‌آمیز بود.

پژوهش‌های پیشین به‌دلیل کمبود شواهد فسیلی هوموسیپین‌ها در فاصله ۶۰ تا ۴۵ هزار سال پیش در اوراسیا، نتوانسته بودند موقعیت جغرافیایی احتمالی کانون جمعیتی این گروه را شناسایی کنند.

در این پژوهش جدید، محققان با توجه به نبود بقایای فسیلی برای شناسایی کانون سکونت انسان پس از مهاجرت بزرگ از آفریقا، شواهد ژنتیکی موجود (از جمله ژنوم‌های کهن و امروزی) و مدل‌های دیرین‌بوم‌شناسی را ترکیب کردند تا به منطقه جغرافیایی برسند که کانون سکونت اجداد تمام انسان‌های غیر‌آفریقایی امروزی در دوره‌های اولیه مهاجرت به اوراسیا بود. به این ترتیب، مشخص شد که جمعیت ساکن فلات ایران دارای یک جزء ژنتیکی موروثی‌اند که با جمعیتی که در کانون خارج از آفریقا ساکن شدند شباهت دارد، و نشان می‌دهد که فلات ایران در بازه زمانی ۶۰ تا ۴۰ هزار سال پیش، مکانی مناسب برای سکونت انسان بوده است.

این یافته‌ها همچنین تعامل‌های اولیه و ترکیب گونه‌های ما با نئاندرتال‌ها را تا حدی روشن می‌کند و نشان می‌دهد که پژوهش‌های باستان‌شناسی آینده روی چه محدوده‌ای باید متمرکز باشد.

دیگر خبرها

  • تکمیل زنجیره دانش‌شهر ایران با گشایش ناحیه نوآوری
  • تناقض آشکار ترکیه در ادامه تجارت با رژیم اسراییل
  • ماکرون پیمان مرکوسور را رد کرد
  • زمینه‌های مناسب برای حضور ایران در بازار بزرگ اسباب بازی روسیه
  • پشت پرده تراز منفی تجارت ایران در ۱۴۰۲
  • ۱۰۷ درصد برنامه صادرات ۱۴۰۲ در کردستان محقق شد
  • ایران در حوزه ارتباطات از رتبه ۸۱ به ۷۵ دست یافت/ لایحه امنیت کاربران در دست بررسی است
  • آزادی ۲۲ زندانی زنجانی از ابتدای ماه مبارک رمضان
  • فلات ایران؛ نقطه آغاز جمعیت‌های اوراسیا و مرکز مهاجرت اولیه انسان‌های برتر
  • فلات ایران اولین سکونتگاه انسان پس از خروج از آفریقا بوده است