Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-19@20:28:14 GMT

علامت سفید بازار به پنبه کاران خراسان رضوی

تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۸۳۵۹۰

علامت سفید بازار به پنبه کاران خراسان رضوی

پنبه در 20 شهرستان خراسان رضوی کشت می شود، سبزوار، نیشابور، سرخس و کاشمر از جمله شهرستان هایی هستند که شرایط تولید پنبه را دارند، زیرا پنبه محصول خاصی است و در همه شرایط قابل کشت نیست.

تولید پنبه در خراسان رضوی کم بوده و قابل صادرات نیست، در حال حاضر در این استان فقط 2 کارخانه نساجی وجود دارد، در حالی که در استان های دیگر کشور تعداد کارخانه نساجی بیشتر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تولید هر محصول کشاورزی به مباحث اقتصادی بستگی دارد، به این معنا که کشاورزان براساس اینکه کدام محصول زراعی با قیمت بالاتری به فروش میرسد اقدام به  کشت می کنند.پنبه به هوای سرد حساس است، بنابراین، در شهرستان هایی که دارای آب و هوای سرد باشند از جمله فریمان، تولید این محصول امکان پذیر نیست.
یکی دیگر از چالش های مهم تولید پنبه این است که تعداد باغ ها در شهرستان ها افزایش یافته، این موضوع سبب کاهش زمین های زراعی پنبه می شود و میزان محصولات باغی را افزایش می دهد، به عنوان مثال، در حال حاضر در مه ولات و کاشمر در سال های اخیر به ترتیب باغات پسته و انگور افزایش یافته و جایگزین مزارع پنبه در این شهرستان ها شده است.
یکی دیگر از چالش های تولید پنبه روند طولانی کشت آن است، این موضوع سبب می شود محصول مذکور در مراحل رشد خود دچار بیماری و آفت شود، همچنین مصرف آب بالایی داشته باشد و در نهایت تولید آن صرفه اقتصادی برای کشاورزان نداشته باشد.
اما تولید پنبه با همه چالش هایی که دارد از یک ویژگی قابل توجه برخوردار  است که بوته پنبه نسبت به شوری  آب مقاوم است ، با توجه به اینکه شوری آب کشاورزی دربسیاری از شهرستان های خراسان رضوی بالا بوده و هر روز نیز میزان شوری بیشتر میشود،  تولید پنبه میتواند به عنوان یک  محصول کشاورزی مقرون به صرفه در دستور کار قرارگیرد و باعث شود تا بخش زیادی از آبهای با درجه شوری بالاتر هم صرف تولید محصولات کشاورزی شده وعلاوه بر داشتن آورده مالی برای کشاورزان باعث ایجاد اشتغال ورونق اقتصادی منطقه شود.
این درحالی است که  قیمت پنبه سال گذشته در بازار افزایش یافت واین روند امسال نیز  تداوم یافت تا کاشت پنبه شرایط اقتصادی بهتری داشته و تولید پنبه همچنان جذابیت داشته باشد .
درست است که برای کنترل تولیدات کشاورزی اقداماتی از جمله برگزاری کلاس های آموزشی و بهره گیری از اهرم هایی همچون خرید تضمینی و پرداخت وام  در نظر گرفته می شود، اما بازهم برای تولید محصولات این کشاورزان هستند که تصمیم میگیرند ، این درحالی است که باید با آمایش سرزمین و نیازها به گونه ای برنامه ریزی شود که کشاورزان را به سمت بهترین وسودآورترین محصولات باتوجه به نیازهای کشور ، اقلیم منطقه ومیزان و نوع آب موجودسوق داد.
انتهای پیام

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: پنبه جهاد کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۸۳۵۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازار برنج در مازندران از رکود خارج شده است

بابک مؤمنی در حاشیه آئین نشاء مکانیزه برنج در گفت وگو با خبرنگار مهر گفت: نقش مازندران در امنیت غذایی نقش بارزی است و نگاه ما به سمت ارتقا بهره وری و افزایش عملکرد است و با انتقال دانش فنی به کشاورزان به این هدف دست پیدا می‌کنیم.

وی ادامه داد: انجمن کشاورزان پیشرو را در مازندران تشکیل دادیم و برنامه ریزی داریم با ارائه سبد کامل کودهای پایه به کشاورزان، ۱۰ تا ۱۵ درصد ارتقا عملکرد و افزایش بهره وری را داشته باشیم و امیدواریم بتوانیم این قدم ارزشمند را در جهت جهش تولید برداریم.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: ۱۷۵ هزار هکتار اراضی شالیزاری استان معادل ۸۰ درصد شالیزارها شخم و شیار شد و از این میزان شخم و شیار، ۳۰ درصد هم آماده نشاکاری است.

مؤمنی تصریح کرد: اولین پایلوت ملی طرح جامع زیرساخت اراضی کشاورزی طی دو هفته آینده در روستای نوایی محله فریدونکنار آماده افتتاح و بهره برداری است.

وی بیان داشت: به دنبال خشکه کاری برنج در شرق استان رفتیم و درصدد هستیم کشت ارقام پرمحصول را افزایش دهیم.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران اظهار داشت: با تلاش‌های دولت، استانداری و جهاد کشاورزی مازندران، بازار برنج از رکود خارج شد و با حمایت استاندار مازندران توانستیم امسال ۴۰ هزار هکتار ظرفیت سازی برای کشت ارقام پر محصول انجام دهیم.

کد خبر 6082297

دیگر خبرها

  • گندم‌کاران از کمباین‌های دارای معاینه فنی استفاده کنند
  • بازار برنج در مازندران از رکود خارج شده است
  • بازگشت ۷ واحد راکد در تربت حیدریه به چرخه تولید
  • برداشت خاکشیر از قطب تولید این محصول در خراسان آغاز شد
  • اختصاص ۱۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی بخش جلگه رخ تربت حیدریه به کشت کلزا
  • پیش بینی تولید بیش از ۹۳ هزار تن محصول گندم در شهرستان میاندوآب
  • تولید بی سابقه کُلزا در شهرستان دهلران
  • پنبه‌کاران تربت‌حیدریه ۱۰ تن بذر یارانه‌ای دریافت کردند
  • نرخ فعلی خرید گندم مورد رضایت کشاورزان نیست
  • افزایش ۷.۶ درصدی تولید تخم مرغ در خراسان رضوی