Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-18@18:11:01 GMT

راز تشدید پروازهای جاسوسی آمریکا بر فراز کره شمالی

تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۸۳۶۲۲

راز تشدید پروازهای جاسوسی آمریکا بر فراز کره شمالی

رهبر کره شمالی با اشاره به اینکه دلیلی برای ادامه پایبندی به تعهدات به شکل یکجانبه با آمریکا نیست از اقدامات رعب آور سخن به میان آورد که واشنگتن را به تکاپو وادار کرد.

به گزارش مشرق، «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی در اوایل سال جاری میلادی در نشستی با حضور مقامات حزب حاکم این کشور (حزب کارگران) ضمن متهم کردن واشنگتن به طرح «درخواستهای گانگستر مآبانه» گفت: «دلیلی وجود ندارد که بیش از این بطور یکجانبه به تعهدات منع آزمایش موشک بالستیک و هسته‌ای مقید و پایبند باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جهان در آینده‌ای نزدیک شاهد سلاح استراتژیک و جدید جمهوری دموکراتیک خلق کره (کره شمالی) خواهد بود».

بیشتر بخوانید:

کره شمالی مهیای مواجهه با آمریکا می‌شود پنتاگون: کره شمالی در حال ساخت موشک بالستیک دوربرد اتمی است

خبرگزاری رسمی کره شمالی نیز در گزارشی اعلام کرد که کیم جونگ اون مهلت قانونی مقرر از سوی پیونگ یانگ برای انجام گفتگوهای خلع سلاح هسته‌ای با آمریکا را لغو کرده است. این در حالی است که کیم جونگ اون پیش از این خواستار اتخاذ «تدابیر قاطع و تهاجمی» برای تضمین امنیت کره شمالی شده بود.

واکنش آمریکاییها با به پرواز درآوردن هواپیماهای جاسوسی

در مقابل، «رابرت اوبریان» مشاور امنیت ملی آمریکا هشدار داد که در صورت انجام آزمایش موشک هسته‌ای یا دوربرد توسط کره شمالی، واشنگتن «فوق العاده مأیوس» خواهد شد و «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا نیز ابراز امیدواری کرد که کره شمالی صلح را بر مقابله ترجیح دهد.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا علیرغم آنکه به خاطر عدم جدیت در مذاکرات واشنگتن-پیونگ یانگ، از جانب کیم جونگ اون رهبر کره شمالی هشداری دریافت کرده بود؛ گفت: کیم توافقی مبنی بر عاری‌سازی شبه‌جزیره کره از تسلیحات هسته‌ای امضا کرده و می‌دانم که او «مرد خوش قولی» است.

متعاقب آن هواپیماهای جاسوسی آمریکایی بر فراز شبه‌جزیره کُره به پرواز درآمدند. بر اساس گزارش رسانه‌ها؛ هواپیمای «آرسی -۱۳۵ دابلیو» (RC-۱۳۵W) متعلق به نیروهای هوایی آمریکا از پایگاه «کادنا» (Kadena) در ژاپن برخاست و بر فراز شبه‌جزیره کره دست به عملیات زد.

این در حالیست که ۴ دی ماه سال جاری نیز خبرگزاری کیودو اعلام کرده بود: ایالات متحده به‌طور همزمان ۴ هواپیمای جاسوسی را بر فراز شبه‌جزیره کره به پرواز درآورده است.

آن‌طور که این گزارش‌ها نشان می‌دهد دو هواپیما در ارتفاع ۳۱ هزار پایی رصد شده‌اند، پهپاد گلوبال هاوک در ارتفاع ۵۳ هزار پایی رصد شده و یکی از بوئینگ‌ها نیز از پایگاه کادنا در ژاپن رهسپار دریای ژاپن شده‌است.

این در حالی است که همانند همیشه سازمان ملل هم نگران شد. «استفان دوجاریک» سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد: «آنتونیو گوترش» از اعلام کره شمالی مبنی بر ازسرگیری آزمایش‌های موشکی و اتمی عمیقاً نگران است. دبیرکل سازمان ملل متحد امیدوار است که آزمایش‌های موشکی کره شمالی در چارچوب قطعنامه‌های شورای امنیت از سرگرفته نشود».

واکنش مسکو و سئول چیست؟

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین در پیامی توئیتری نوشت: «تحولات هشدار دهنده ای پیرامون مسئله خلع سلاح هسته‌ای در جریان است. به منظور جلوگیری از وخیم‌تر شدن اوضاع، از جمله رد و بدل شدن «هدیه کریسمس» میان دو طرف، نیاز فوری به تشدید تلاش‌های دیپلماتیک وجود دارد. آن‌ها (کره شمالی) در سایه لفاظی ها و حضور نظامی آمریکا خودشان را ایمن نمی‌بینند. متأسفانه، آمریکا گاهی اوقات، طرف‌ها را به اشاعه هسته‌ای تحریک می‌کند. سیاست آمریکا در خصوص توافق هسته‌ای ایران به کره شمالی نشان می‌دهد که توافقات با واشنگتن قابل اعتماد نیستند. این یک دُور باطل است».

کره جنوبی هم از کره شمالی خواست تا به تهدید خود در خصوص آزمایش «سلاح راهبردی جدید» عمل نکند. وزارت اتحاد کره جنوبی با صدور بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد: «سئول آشکارا اعلام می‌کند که عملی شدن این تهدید از سوی کره شمالی کمکی به مذاکرات و تلاش‌ها برای رسیدن به صلح در شبه جزیره کره نمی‌کند».

کره شمالی به آمریکا تا پایان سال ۲۰۱۹ میلادی به آمریکا فرصت داده بود که با تجدید نظر در موضع خود به مذاکرات دوجانبه بر سر برنامه هسته‌ای برگردد. پیونگ یانگ هشدار داده بود که در غیر این صورت، آمریکا می‌تواند منتظر یک کادوی کریسمس و خط مشی جدید باشد. کیم جونگ اون و دونالد ترامپ در ژوئن ۲۰۱۸ در سنگاپور و در فوریه سال ۲۰۱۹ در ویتنام دیدار کردند. هدف از این دیدارها ترغیب کره شمالی به متوقف کردن برنامه هسته‌ای این کشور بود. اما مذاکرات دو کشور، برغم دیدار دو رهبر در ژوئن سال جاری در منطقه غیرنظامی بین دو کره متوقف شده است. در آن دیدار ترامپ به عنوان نخستین رئیس جمهور آمریکا پا در خاک کره شمالی گذاشت. بسیاری آن را دیداری نمایشی توصیف کردند که نتیجه روشنی نداشته است. کره شمالی از چند ماه پیش بار دیگر آزمایش موشک‌های بالستیک با برد کوتاه را آغاز کرده است.

روزنامه رأی الیوم در مطلبی با اشاره به تحولات میان کره شمالی و آمریکا آورده است: «هدیه کیم جونگ اون رهبر کره شمالی به دوست آمریکایی اش دونالد ترامپ در آغاز سال نو میلادی ادامه توسعه برنامه هسته‌ای و سلاح راهبردی و تقویت بازدارندگی هسته‌ای بود. رهبر کره شمالی همانند یک شخصیت آکادمیک شده است که به همه رؤسای دنیا درس چگونگی برخورد کوبنده با آمریکا به شکلی که زورگویی و غرور آن شکسته شود، می‌دهد.


رأی الیوم: رهبر کره شمالی همانند یک شخصیت آکادمیک شده است که به همه رؤسای دنیا درس چگونگی برخورد کوبنده با آمریکا به شکلی که زورگویی و غرور آن شکسته شود، می‌دهد


و گواه ما نیز لحن مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به این تهدید است که بسیار نرم و همراه با ادب بود و از تمایل برای صلح و نه رویارویی با کره شمالی سخن گفت و این رفتار از پمپئو ابداً در برخورد با سران خاورمیانه و منطقه خلیج فارس دیده نمی‌شود.

این رسانه می‌نویسد: این بسیار زیباست که رهبر کره شمالی خطاب به آمریکایی‌ها می‌گوید: ما کرامت خود را نمی‌فروشیم و در راستای اقدام رعب آور حرکت خواهیم کرد تا آمریکا تاوان دردهایی که ملت ما تحت محاصره کشیده اند، بپردازد.

رأی الیوم در ادامه آورده است: این قابل توجه برخی سران عرب است که مخالفتی با هیچ خواسته آمریکا نمی‌کنند و راه عادی سازی با رژیم اسرائیل حرکت می‌کنند و صدها میلیارد دلار به خزینه آمریکا برای ایجاد کار برای بیکاران آمریکایی می‌دهند. قابل توجه است که کره شمالی نفت و گاز ندارد و همه صادراتش چوب است و با وجود آن توانسته است که خاری در چشم و استخوانی در گلوی آمریکا باشد».

این در حالی است که تبلیغات رسانه‌های کره شمالی نیز مردم را به سمت و سویی هدایت می‌کند که حاکی از راه پر فراز و نشیبی است که باید تحت فشارهای ناشی از تحریم‌های بین‌المللی طی کنند. تکیه بر عبارت‌هایی چون «گذشتن از موانع» و «تقویت کشور» حاکی از آن است که دورنمای آینده‌ای که با خوشبینی به مذاکرات پیونگ یانگ- واشنگتن ترسیم شده بود، تا حد زیادی تیره شده و کره شمالی انتظار ندارد در آینده نزدیک، به لحاظ دیپلماتیک گشایشی حاصل شود.

به نظر می‌رسد که خوش بینی درباره سرانجام مذاکرات میان ترامپ و رهبر کره شمالی از بین رفته است و اینکه پیونگ یانگ از طریق رسانه‌های دولتی و پوسترهای تبلیغاتی و هشدار به مردم این کشور درباره مسیر پرسنگلاخ در برابر آمریکا و فشارهای بین المللی در حال مهیا کردن شرایط رویارویی است.

همزمان شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارشی به نقل از منابع دولتی و دفاعی آمریکا اعلام کرد: در روزهای اخیر خودروهایی در مرکز تحقیقات موشکی «سانومدونگ» در نزدیکی پیونگ‌یانگ رؤیت شده‌اند. این فعالیت‌ها مشابه اقداماتی هستند که در آستانه آزمایش‌های موشکی دیگر دیده‌ایم. به نظر نمی‌رسد این خودروها در سوخت‌گیری موشک نقش داشته باشند و مقامات آمریکایی مطمئن نیستند که کره شمالی قصد آمادگی برای پرتاب یک موشک کوتاه یا میان‌برد یا آزمایش موتور موشک را دارد. هیچ نشانه‌ای از یک آزمایش قریب‌الوقوع وجود ندارد اما احتمال آن را هم رد نکردند. این اقدامات اخیر می‌توانند بخشی از تلاش کره شمالی برای گمراه کردن مقامات اطلاعاتی آمریکا باشد زیرا پیونگ‌یانگ می‌داند که سایت‌های موشکی‌اش توسط ماهواره‌های آمریکا رصد می‌شوند.

سی‌ان‌ان به نقل از «جفری لوئیس» مدیر پروژه منع گسترش تسلیحات شرق آسیا در مؤسسه «میدل‌بری» آورده است: تردد این خودروها به این محل همچنین می‌تواند به دلیل بازدید رهبر کره شمالی از این تأسیسات باشد که می‌تواند همزمان با آغاز یا پایان ساخت یک موشک بالستیک قاره‌پیما یا پرتابگر انجام شود».

به هر حال کارشناسان بر این باورند کره شمالی احتمالاً آزمایش‌های تسلیحاتی خود را از سر می‌گیرد اما درهای مذاکره همزمان را هم باز نگه می‌دارد. به اعتقاد کارشناسان هدف پیونگ یانگ تشدید فشار بر آمریکا با آزمایش نظامی است و اینکه کره شمالی به توسعه سلاح‌های راهبردی ضروری برای تأمین امنیت خود ادامه خواهد داد تا آمریکا را وادار به تن دادن به خواسته‌هایش کند.

به هر حال باید منتظر روزهای آتی و روند تحولات میان آمریکا و کره شمالی ماند. کره شمالی با اتمام مهلت تعیین شده برای بازگشت آمریکا به میز مذاکره؛ مردم را مهیای درگیری درازمدت با واشنگتن می‌کند.

منبع: مهر

منبع: مشرق

کلیدواژه: هواپیمای اوکراینی سردار سلیمانی انتخابات98 لیگ قهرمانان آسیا مایک پمپئو تسلیحات هسته ای حزب حاکم سازمان ملل شورای امنیت سنگاپور خلع سلاح هسته ای ترامپ برنامه هسته ای جمهوری دموکراتیک خلق کره واشنگتن هواپیمای جاسوسی پیونگ یانگ سی ان ان ویتنام مسکو روسیه آنتونیو گوترش موشک های بالستیک دریای ژاپن وین رژیم اسراییل موشک های بالستیک آمریکا کره شمالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۸۳۶۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افشاگری مالک تلگرام علیه دولت آمریکا/ پاول دورف: می خواستند مهندس من برایشان جاسوسی کند

به گزارش جماران؛ پاول دورف در مصاحبه با تاکر کارلسن مجری آمریکایی، گفت: هر وقت ما به آمریکا آمدیم سازمان های امنیتی مثل اف بی آی توجه زیادی به ما داشتند.

به طور مثال دفعه آخری که در آمریکا بودم یک مهندس آورده بودم که برای تلگرام کار می کرد و تلاشی شد تا مخفیانه مهندس مرا بدون اینکه من متوجه شوم استخدام کنند.

آنها می خواستند مهندس من از ابزاری استفاده کند تا در تلگرام یک در پشتی ایجاد شود (یک حفره امنیتی تا هر وقت خواستند به درون تلگرام دسترسی داشته باشند، چیزی شبیه بدافزار).

دورف با تایید اینکه «دولت آمریکا یا هر دولت دیگری می توانست با استفاده از حفره امنیتی از مردم جاسوسی کند»، افزود: از این قضیه هم مطمئن هستم، چون دلیلی ندارد مهندسم به من دروغ بگوید. ضمنا خودم هم فشارهای مشابه این را هر وقت به آمریکا رفتم تجربه کرده ام؛ هر بار در فرودگاه دو مامور اف بی آی می آیند و از من سوال می پرسند.

یک بار در خانه ای که کرایه کرده بودم داشتم صبحانه می خوردم، ساعت 9 صبح دو مامور اف بی آی سر و کله شان پیدا شد و شروع کردند به سوال پرسیدن. خیلی عجیب بود، زیادی حواسشان به ماست.

به نظرم می خواستند روابطی ایجاد کنند تا به نوعی تلگرام را بهتر کنترل کنند. درک می کنم که آنها داشتند کارشان را انجام می دادند.

دیگر خبرها

  • سعید لیلاز: خطرناک‌ترین دشمن جمهوری اسلامی خودش است/ بعد از ماجرای مهسا هنوز آشتی ملی مشاهده نشده/ امریکایی‌ها می‌دانند اگر ضربه جدی به ایران بزنند دست ایران بسته نیست/ پیشنهاد من این است که ایران، آزمایش هسته‌ای خود را عمومی کند
  • افشاگری دوروف مالک تلگرام درباره تلاش دولت آمریکا برای جاسوسی از کاربران (فیلم)
  • چرا روسای جمهور آمریکا به جنگ علاقه دارند؟ / گذشته و حال مافیای موتورسوار ژاپن / آزمایش زندان استنفورد / چرا بیت المقدس اهمیت دارد؟
  • گاردین:ایران و اسرائیل را از آستانه جنگ بزرگ دور کنید / حمله به تاسیسات هسته ای ایران تشدید تنش خواهد بود
  • (ویدئو) افشاگری مالک تلگرام درباره تلاش آمریکا برای جاسوسی از کاربران
  • افشاگری مالک تلگرام درباره تلاش آمریکا برای جاسوسی از کاربران
  • پرواز هواپیمای آمریکایی بر فراز تنگه تایوان و واکنش سریع چین
  • آماده‌باش ارتش چین در پی پرواز هواپیمای آمریکا بر فراز تایوان
  • افشاگری مالک تلگرام علیه دولت آمریکا/ پاول دورف: می خواستند مهندس من برایشان جاسوسی کند
  • (تصاویر) درباره بزرگترین پهپاد جاسوسی نیروی دریایی آمریکا