Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-23@10:21:42 GMT

راه اندازی پایگاه فضایی در سلماس کلید خورد

تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۸۴۱۶۷

راه اندازی پایگاه فضایی در سلماس کلید خورد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت ارتباطات، قاسم جلیلی نژاد با اشاره به اینکه ایستگاه زمینی سلماس به عنوان یکی از چهار ایستگاه اصلی کشور وظیفه کنترل و بهره‌برداری از ماهواره‌های ساخته شده در کشور، دریافت تصاویر ماهواره‌ای جدید و ارائه آن به کاربران و سازمان‌های بهره‌بردار از جمله جهاد کشاورزی، مدیریت بحران و همچنین استارتاپ‌های فضایی برای توسعه کسب و کارهای فضاپایه را عهده دار است، گفت: این ایستگاه در سطح ملی و منطقه‌ای خدمات‌رسانی کرده و مناقصه احداث آن هم‌اکنون در جریان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محسن قندی مدیر بخش عمرانی و دستیار ویژه سازمان فضایی کشور نیز در مراسم تحویل زمین این ایستگاه گفت: توسعه زیرساخت‌های فضایی یکی از نیازمندی‌های اصلی برای توسعه دانش و شکل‌گیری زنجیره صنعت فضایی در کشور به شمار می‌رود و امروزه استفاده از داده های فضایی و همچنین توسعه اشتغال در حوزه صنعت فضاپایه در کشور جایگاه خود را پیدا کرده است و باید برای ارتقای آن در این استان نیز تلاش کرد.

وی افزود: تسهیل امور راه‌اندازی ایستگاه فضایی در سلماس، انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با پژوهشگاه فضایی ایران در زمینه پژوهشی، کاربردی، توسعه‌ای و فناوری علوم فضایی، مطالعه طراحی و ساخت ماهواره‌های سنجشی و مطالعات آزمایشگاهی، همکاری در خصوص پایش زمین‌های کشاورزی و استفاده از داده‌های فضای جدید می‌تواند قدمی برای توسعه فضاپایه در آذربایجان‌غربی و شهرستان سلماس باشد.

دستیار ویژه سازمان فضایی کشور گفت: سازمان فضایی ایران در حال حاضر توسعه ٢ ایستگاه ‌و احداث ۲ ایستگاه جدید دیگر را در دستور کار دارد.

کد خبر 4836770 معصومه بخشی پور

منبع: مهر

کلیدواژه: فناوری فضایی سازمان فضایی ایران شهرستان سلماس معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فناوری نانو تحقیقات علمی نوآوری شرکت دانش بنیان گوگل ماهواره فناوری فضایی امنیت سایبری موبایل شرکت هواوی فیس بوک ایالات متحده آمریکا امنیت اطلاعات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۸۴۱۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید زباله فضایی هند صفر می‌شود

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، سازمان فضایی هند تصمیم دارد برای همه فضاپیما‌هایی که به خارج از جو زمین پرتاب می‌شوند، اقداماتی تدارک ببیند که از مدار خارج شده و شرایط انتقال آنها به نقطه دیگری بدون هیچ‌گونه آسیب و تبعات مهیا باشد.

 سازمان تحقیقات فضایی هند ماه گذشته اعلام کرد که یکی از ماموریت‌های ماهواره‌ای آن پس از بازگشت موشک و هنگام ورود به جو در مدار زمین سوخته و عملا هیچ زباله‌ای باقی نگذاشته است.

رئیس این سازمان هفته گذشته توضیح داد، از تکنیک‌های مشابه خارج کردن مدار برای انجام ماموریت‌های آینده بدون زباله تا پایان این دهه استفاده می‌کند تا در راستای پیشرفت و توسعه ماموریت‌های فضایی از شکل‌گیری آسیب‌های بعدی نیز جلوگیری شود.

سومانات، رئیس این سازمان در جلسه‌ای به میزبانی کمیته هماهنگی زباله‌های فضایی بین سازمانی (IADC) که ۱۳ عضو آن شامل همه کشور‌های اصلی صنعت فضایی است، شرح داد: در طول سال‌هایی که در این حوزه صنعتی مشغول مطالعه و اجرای عملیات هستیم، متخصصان حوزه فضایی به قددی کسب مهارت کرده‌اند که می‌توانند چالش‌های مرتبط با مدیریت زباله‌های ناشی از ماهواره‌ها را حل و فصل کنند. 

در همین راستا هند اهدافی سرمایه‌گذاری کرده است که تا سال ۲۰۳۰ ماموریت‌های فضایی بدون زباله را اجرا کند و این برنامه جهت حفظ فضاپیما‌ها از احتمال برخورد و اجرای ماموریت‌های فضایی به صورت بهینه‌تر است. زباله‌های فضایی یک معضل جدی برای فضاپیما‌ها و موفقیت ماموریت‌ها در فضا به شمار می‌رود و اجرای این طرح اهداف اصلی این کشور شامل کاهش آلودگی و خطرات فضایی و افزایش دقت و ایمنی ماموریت‌های فضایی را به واقعیت تبدیل می‌کند. این پیشرفت مهم فناورانه و علمی نشان از تعهد هند به محیط زیست و امنیت فضایی دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تولید زباله فضایی هند صفر می‌شود
  • زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشور در مسیر پیشرفت
  • نخستین پرواز فضاپیمای سرنشین‌دار «استارلاینر» انجام می‌شود
  • آغاز طرح توسعه مسجد روستای چیچک در سلماس
  • فرصت سوزی ممنوع! /نوآوری و خلاقیت، کلید فتح بازار‌های جهانی است
  • نمای زیبایی از خلیج فارس از ایستگاه فضایی (فیلم)
  • راه اندازی بانک سفال اورامانات منوط به تامین فضای فیزیکی
  • نمایی رویایی خلیج فارس از زاویه اتاقک شیشه‌ای ایستگاه فضایی بین‌المللی (فیلم)
  • گذرهای پرنور ایستگاه‌های فضایی از آسمان ایران- دهه اول اردیبهشت
  • طرح توسعه‌ فضای سبز مناطق هشتگانه کرمانشاه در منطقه پنج کلید خورد