Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه اجتماعی ـ عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی آل‌البیت به تبیین ملاك برتری حضرت زهرا(س) پرداخت و گفت: آنچه درباره حضرت زهرا(س) باید مورد توجه قرار گیرد، روایاتی است كه شیعه و سنی در حد تواتر درباره آن حضرت نقل كرده‌اند و آن این است كه حضرت زهرا(س) پاره وجود پیامبر(ص) است.

به گزارش ایكنا از فارس، نخستین نشست از سلسله نشست‌های علمی ـ پژوهشی، همزمان با ایام فاطمیه و با موضوع شهادت حضرت زهرا(س)، تاریخ و شبهات با سخنرانی آیت‌الله سیدمحمد حسینی قزوینی به‌همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی فارس و نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه شیراز امروز، 7 بهمن‌ماه در این دانشگاه برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آیت‌الله سیدمحمد حسینی قزوینی، عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی آل‌البیت و مدیر مؤسسه  تحقیقاتی ولیعصر(عج) در این نشست ابتدا به مقام و شخصیت حضرت زهرا(س) اشاره كرد و گفت:‌ به حضرت زهرا(س) تنها به عنوان دختر نبی مكرم اسلام(ص) نگاه نمی‌كنیم چرا كه پیامبر(ص) دارای دختران دیگری نظیر زینب، رقیه و ام‌الكلثوم بودند، پس ملاك برتری حضرت زهرا(س) صرفاً دختر پیامبر(ص) بودن نیست.

ملاك برتری حضرت زهرا(س)

وی افزود: همچنین همسر حضرت علی(ع) نیز تنها ملاك برتری آن حضرت نیست چنانچه مولای متقیان دارای همسران دیگری هم بودند و یا مادر ائمه بودن هم تنها ملاك برتری نیست چرا كه حضرت خدیجه(س) هم مادر ائمه و هم مادر حضرت زهرا(س) است.

آیت‌‌الله حسینی قزوینی ادامه داد:‌ آنچه درباره حضرت زهرا(س) باید مورد توجه قرار گیرد، روایاتی است كه شیعه و سنی در حد تواتر درباره آن حضرت نقل كرده‌اند و آن این است كه حضرت زهرا(س) پاره وجود پیامبر(ص) است. این نكته حساسی است كه می‌تواند ملاك حقانیت حضرت علی(ع)، اهل بیت(ع) و شیعه باشد.

مدیر سابق شبكه جهانی ولایت اظهار كرد: وقتی كه پیامبر(ص) فرمودند كه فاطمه(س) پاره وجود من است، یك نكته بسیار ظریفی است كه این تعبیر را حتی درباره حضرت زهرا(س) و حسنین نیز به كار نبرده است.

وی با بیان اینكه این حدیث و روایت در بسیاری از كتب روایی اهل سنت نظیر صحیح بخاری و صحیح مسلم نیز آمده است، گفت: درباره غضب حضرت زهرا(س) نیز در كتب روایی اهل سنت آمده است كه این نكته ظریفی است زیرا غضب حضرت زهرا(س)، غضب پیامبر(ص) است.

آیت‌الله حسینی قزوینی یادآور شد:‌ در روایات متعدد از پیامبر(ص) نقل شده است كه فرمودند بعد از من امت من به 73 فرقه منشعب می‌شوند كه تنها یك فرقه اهل نجات بوده و مابقی اهل آتش هستند لذا وقتی پیامبر(ص) چنین می‌گویند حتماً باید این فرقه نجات ویژگی‌ها و شاخص‌هایی داشته باشد كه خود پیامبر(ص) آن را نقل كند.

ملاك تشخیص حق و باطل بعد از پیامبر(ص)

عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی آل‌البیت ادامه داد: پیامبر(ص) در زمان خودش ملاك حق و باطل بود و بعد از آن نیز، باید كسی ملاك حق و باطل باشد كه از پاره وجود او باشد و آن كسی نیست جز فردی كه پیامبر(ص) فرمودند پاره وجود من است یعنی حضرت فاطمه(س).

وی با بیان اینكه از دیرباز شبهه‌افكنان و وهابی‌ها به دنبال شبهه‌افكنی بوده‌اند تا این روایت پیامبر(ص) (فاطمه پاره تن من است و هر كس او را آزار دهد مرا آزار داده و هركس او را خشنود سازد، مرا خشنود ساخته) را زیر سئوال ببرند، گفت: ابن تیمیه می‌گوید این روایت به ضرر شیعه است پیامبر(ص) برای اینكه حضرت علی(ع) می‌خواست حضرت فاطمه(س) را بیازارد گفت كه فاطمه(س) پاره تن من است و در این رابطه داستانی از ازدواج مجدد حضرت علی(ع) نقل می‌كنند.

آیت‌الله حسینی قزوینی ادامه داد: در این رابطه می‌گویند حضرت علی(ع) می‌خواست از دختر ابوجهل خواستگاری كند و بر سر حضرت زهرا(س) هوو بیاورد و پیامبر(ص) عصبانی شد كه علی‌(ع) چنین تصمیمی دارد و اگر می‌خواهد این كار را كند و باید دختر من را طلاق دهد و داستان‌هایی از این قبیل درست كرده‌اند كه انسان وقتی داستان را می‌خواند دروغ از ابتدا و تا آخر مشاهده می‌شود.

وی اضافه كرد: عبارتی كه این افسانه را نقل می‌كند به شخصی به نام مسوربن مخرمه بر می‌گردد كه كل قضایا بر سر این مسئله می‌چرخد و همه این افسانه را به نقل از این شخص مطرح می‌كنند در حالی كه باطن امیرالمؤمنین آنان را گرفتار كرده است. یكی از بزرگان اهل سنت و از اساتید دانشگاه الازهر می‌گوید كه این خواستگاری قبل از سال دوم هجرت بوده است یعنی قبل از ولادت امام حسن مجتبی(ع) از سوی دیگر در جلد 6 كتاب الاصابه فی تمییز الصحابه آمده است كه سال دوم هجرت فاطمه(س) به دنیا آمده است یعنی آن سالی كه این افسانه خواستگاری درست كرده‌اند راویش هنوز به دنیا نیامده است یا در دامن مادرش شیر می‌خورده است.

آیت‌الله حسینی قزوینی با بیان اینكه اكنون تمام شبكه‌های وهابی این موضوع خواستگاری را مطرح می‌كنند، گفت: كسانی كه این داستانها را مطرح می‌كنند نمی‌دانند كسی هم هست كه دست آنان را رو می‌كند و بدترین سخن آن است كه تاریخ آن را رسوا كند.

مذهب شیعه برخاسته از قرآن و سنت است

مدیر مؤسسه حضرت ولیعصر(عج) با تصریح اینكه غالب شبهاتی كه وهابیت نسبت به شیعه مطرح می‌كنند، از این قبیل است، گفت: تاكنون در طول این مدتی كه در عرصه دین‌پژوهی فعالیت می‌كند موردی ندیده‌ام كه یك شبهه را مطرح كنند كه سر و ته داشته و از قرآن یا سنت یا از واقعیت تاریخ سرچشمه داشته باشد زیرا مذهب شیعه برخاسته از قرآن و منطبق بر سنت راستین پیامبر(ص) است.

وی با تأكید بر اینكه در مبانی اعتقادی شیعه حتی یك موضوع خلاق قرآن، عقل و سنت وجود ندارد، گفت: امروز به شیعه بودن خود افتخار می‌كنیم چرا كه در بیش از 40 روایت در منابع اهل سنت داریم كه گفته است یا علی شیعته هم‌الفائزون. یعنی 40 روایت داریم كه شیعیان حضرت علی(ع) در روز قیامت اهل بهشت هستند.

در حوزه‌ها و دانشگاه‌ها مبانی اعتقادی برهانی شیعه تدریس نمی‌شود

آیت‌الله حسینی قزوینی از حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها انتقاد كرد و گفت: مشكل این است كه در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های ما مبانی اعتقادی برهانی شیعه تدریس نمی‌شود و تنها یكسری كتاب‌هایی تدریس می‌شود كه برخی افراد نوشته‌اند و دستشان هم درد نكند.

عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی آل‌البیت تأكید كرد: در رابطه با مبانی اعتقادی شیعه تا زمانی كه با چند وهابی بحث و مناظره نكنیم و نقاط ضعف و قوتمان به دستمان نیاید نمی‌توانیم در حوزه مناظره و پاسخ به شبهات توانمندانه بروز و ظهور داشته باشیم.

لزوم ورود اساتید حوزه و دانشگاه به فضای مجازی

وی از همه اساتید حوزه و دانشگاه درخواست كرد تا به فضای مجازی ورود كنند و گفت: درست است كه فضای مجازی به تعبیر مقام معظم رهبری تبدیل به قتل‌گاه جوانان ما شده است ولی باید از این تهدید به عنوان یك فرصت استفاده كنیم.

بحث‌های استدلالی را در فضای مجازی مطرح كنیم

آیت‌الله حسینی قزوینی اضافه كرد: در این فضاهای مجازی باید بحث‌های استدلالی نه بحث‌های خسته‌كننده تاریخی و غیره را در فضای مجازی و رسانه‌ها مطرح كنیم تا مبانی فكری و اعتقادی جوانان را از تقلیدی به برهانی تبدیل كنیم در این صورت زمانی كه شبهه مطرح می‌شود، قاطعانه پاسخ خواهند داد.

وی با تأكید بر اینكه تاكنون یك شبهه از سوی وهابی‌ها مطرح نشده است كه نتوانیم به آن پاسخ دهیم و این فخر متعلق به اهل بیت(ع) است، گفت: امام صادق(ع) فرمودند كه با حرف‌های این افراد مباحثه كنیم و این كار فرهنگ اهل بیت(ع) است لذا باید برای بحث مناظره نیرو تربیت كنیم و بیكار ننشینیم.

آیت‌الله حسینی قزوینی با طرح این سئوال كه امروز آیا دفاع از مذهب از دفاع از كار و ریاست و منصب مهم‌تر نیست، گفت: باید افرادی تربیت كنیم تا چنان به شبهات پاسخ دهند كه حقانیت مكتب شیعه را ثابت كنند.

مدیر سابق شبكه ولایت با بیان اینكه یكسری وهابی‌ها هستند كه كار آن‌ها طرح شبهه هستند و به هیچ عنوان دنبال پاسخ آن نیستند چرا كه برای آن از عربستان پول دریافت می‌كنند، مثال‌هایی را در این رابطه از تجربیات خود و مناظراتی كه با علمای وهابی داشته است، مطرح كرد.

در پاسخگویی به شبهات خسته نشویم

وی با تأكید بر اینكه ما مكلف هستیم كه هرچقدر شبهه مطرح می‌كنند، به این شبهات پاسخ دهیم و در این حوزه نیز باید خستگی‌ناپذیر باشیم و از تكرار قضایا احساس خستگی و ناراحتی نكنیم، گفت:  شیعه و سنی همه معتقدند تمام كلمات پیامبر(ص) وحی است و تفاوتش با قرآن این است كه قرآن تحدی از كلام‌الله است و معناً و لفظاً قرآن كلام خداست و سنت معناً كلام خداست و لفظاً كلام پیامبر(ص) است وگرنه در اینكه هر دو وحی است، شیعه و سنی اختلاقی ندارند.

هشدار نسبت به گروه قرآنیون

آیت‌الله حسینی قزوینی نسبت به وجود گروه قرآنیون هشدار داد و گفت: قرآنیون هر روز شبهاتی مطرح می‌كنند كه می‌گویند فقط باید از قرآن تبعیت كنیم نه سنت و متأسفانه برخی طلبه‌ها هم چشم و گوش بسته به دنبال آنان می‌روند كه البته این گروه تنها در ایران فعالیت نمی‌كنند بلكه در كشورهای دیگر هم فعالیت می‌كنند و بسیاری از اهل سنت و حتی وهابیون نیز در پاسخ به اینان رساله‌های دكترا و ارشد و حتی كتاب نوشته‌اند ولی متأسفانه در ایران حتی یك رساله یا كتاب 50 صفحه‌ای برای ابطال عقیده قرآنیون نداریم در حالی كه تلاش این گروه در ایران 10 برابر تلاششان در سایر كشورهای اسلامی است.

 عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی آل‌البیت با تأكید بر اینكه قرآنیون حتی از وهابی‌ها جلوتر رفته‌اند،‌ گفت: سئوالی كه از یكی از قرآنیون مطرح كردم این بود كه چگونه تنها با استفاده از قرآن و بدون توجه به سنت پیامبر(ص) می‌توانید دو ركعت نماز صبح بخوانید كه پاسخ داد قرآن از ما ماهیت نماز را خواسته است نگفته كه چند ركعت بخوانیم و یا وضو بگیریم و یا در نماز چه بگوییم و یا با چه زبانی آن را بخوانیم! لذا تفكر این گروه حتی از تفكر داعش هم خطرناك‌تر است.

وی نسبت به نفوذ تفكرات این گروه به محیط های دانشگاهی و حوزوی هشدار داد و گفت: تلاش‌هایی شده است تا طرحی درباره فرق نوظهور توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسد.

كرسی‌های آزاداندیشی در حوزه‌ها و دانشگاه‌های عمومی شود

آیت‌الله حسینی قزوینی با بیان اینكه این مسائل مسئولیت ما را سنگین‌تر می‌كند، گفت: در سال بیست و چهارم پیروزی انقلاب اسلامی، یك دانشجو نامه‌ای برای برپایی كرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها به رهبر معظم انقلاب می‌نویسند و معظم‌له نیز فرمودند كه از دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه می‌خواهیم كه این جلسات مناظره را راه‌اندازی كنند و نترسند و باید این كرسی‌ها عمومی شود اما آیا ما این كار را انجام دادیم.

وی از اساتید دانشگاه‌ها خواست تا در رابطه با كرسی‌های آزاداندیشی اهتمام ورزیده و به افرادی كه تفكرات مخالف دارند اجازه صحبت دهند و اساتید نیز پاسخ آنان را بدهند.

مدیر مؤسسه حضرت ولیعصر(عج) در ادامه سخنان خود با اشاره به یكی از شبهاتی كه برخی‌ها وارد می‌كنند، گفت: امروز دشمن آمده در درون حوزه‌ها و دانشگاه‌ها خیمه زده است و آن حرفی كه حتی یك داعشی نمی‌زند، می‌بینیم كه یك استاد دانشگاه و حوزه بیان می‌كند لذا در این زمینه باید قدمی برداریم.

اشاره به برخی از شبهات شهادت حضرت زهرا(س)

آیت‌الله حسینی قزوینی به تبیین یكی از شبهات درباره شهادت حضرت زهرا(س) پرداخت و گفت:‌ یكی از شبهاتی كه مطرح می‌كنند این است كه حضرت علی(ع) فرموده است كه خانه‌های مدینه در نداشت و چگونه است كه حضرت زهرا(س) بین در و دیوار ماند و پهلویش شكست.

وی با بیان اینكه برای طرح شبهه یك جمله از منابع روایی شیعه را انتخاب كرده و از آن شبهه ایجاد می‌كنند، گفت: در همین روایتی كه شبهه مذكور را از آن استخراج كرده‌اند، آمده است كه حضرت علی(ع) فرمود خانه‌های ما سقف و در نداشت و سقف و درش از چوب درخت خرما بوده است كه یك تكه از این جمله را جدا كرده‌اند و مابقی را حذف كرده‌اند.

آیت‌الله حسینی قزوینی روایات متعددی را از حضرت علی(ع) درباره خانه یادآور شد و گفت: در روایت‌ها و آیات آمده است كسی كلید خانه‌اش را به شخص دیگری می‌دهد تا در هنگام مسافرت به آن سر بزند، در حالی كه اگر خانه مدینه در نداشت پس این كلید چیست؟ یا اینكه در روایت آمده است كه حضرت پیامبر(ص) كلید منزلش را به یكی از اصحاب داد تا برایش كاری انجام دهد و از سوی دیگر پیامبر(ص) می‌گفت شب‌ها درب خانه‌هایتان را ببندید. یا اینكه در جایی در منابع روایی آمده است كه درب خانه عایشه یك لنگ یا دو لنگه در بوده است، پس چرا خانه حضرت زهرا(س) درب نداشته باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی آل‌البیت در ادامه با بیان اینكه در بیش از 80 روایت درباره شهادت حضرت محسن آمده است، به تبیین یك شبهه در این رابطه پرداخت و گفت: می‌گویند از كجا جنسیت طفلی كه حضرت زهرا(س) حامله بوده است، مشخص بوده است.

وی ادامه داد: در روایت داریم كه وقتی نوزاد به 4 ماهگی در شكم مادر رسید برای او دو اسم دختر یا پسر را انتخاب كنید. در اصول كافی آمده است كه حضرت رسول اكرم(ص) شخصاً نام این نوزاد را قبل از رحلتشان انتخاب كردند و فرمودند كه بعد از من دخترم فاطمه حامله می‌شود و نامش را محسن گذاشته‌ایم و این‌ها در حالی است كه می‌دانیم پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) از آینده خبر داشتند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاري قرآن ايكنا استان فارس اجتماعي ملاك برتري حضرت زهرا مباني اعتقادي شيعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۸۴۴۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قبرستان بقیع در سطح بین‌المللی معرفی شود

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: قبرستان بقیع یکی از مهم‌ترین مکان‌های تاریخی جهان اسلام است و باید این موضوع را در سطح بین المللی معرفی کنیم. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم ازقم، آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری، امروز در همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب» که در سالن همایش‌های ساختمان حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت، در قم برگزار شد، ضمن تسلیت سالروز تخریب قبور ائمه(ع) بقیع، اظهار داشت: به سرزمینی به نام بقیع نباید به عنوان یک قبرستان نگاه کرد.

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه برخی از قبرستان‌ها دارای جایگاه‌های خاصی هستند، مطرح کرد: همان‌طور که زمان‌ها مقدس هستند، مکان‌ها نیز مقدس هستند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه ماه رمضان و نیمه شعبان از زمان‌های مقدس هستند، عنوان کرد: مکان‌هایی مانند مکه، مدینه، عتبات عالیات و غیره جزو مکان‌های مقدس هستند.

وی با اشاره به اینکه بقیع گوشه‌ای از تاریخ اسلام را تشکیل می‌دهد، خاطرنشان کرد: وجود شخصیت‌های مدفون در بقیع به بقیع منزلت خاصی داده است.

حسینی بوشهری با بیان اینکه بقیع گنجینه گران‌بهایی است که می‌توان درس‌های بسیاری از آن گرفت، تصریح کرد: اساسا مردم دنیا از افتخارات گذشته و ملی خود تجلیل می‌کنند و زیارت ایجاد رابطه‌ای میان زائر و مزور است.

وی با اشاره به اینکه در روایات آمده است که پیامبر(ص) در بقیع، نماز باران خوانده‌اند، یادآور شد: حتی جبرائیل نیز در نیمه شعبان با پیامبر(ص) به بقیع رفته و این مکان را محل رحمت الهی نامیدند.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه این اتفاقات از جایگاه ویژه بقیع حکایت دارد، ابراز کرد: از این رو تکریم و احترام بقیع و پرداختن به جایگاه رفیع این مکان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی با اشاره به پیشینه بقیع، بیان کرد: بقیع در طول تاریخ دچار تحولاتی شده است ولی اجمالاً قبرستان اولیه مسلمانان بقیع بوده است.

حسینی بوشهری اضافه کرد: در روایات به نقل از پیامبر(ص) آمده است که در قیامت 70 هزار نفر از بقیع بدون حساب و کتاب وارد بهشت خواهند شد.

وی با بیان اینکه عمده قبور بقیع ناشناخته هستند، اظهار کرد: قبرستان بقیع یکی از مهم‌ترین مکان‌های تاریخی جهان اسلام است و باید این موضوع را در سطح بین المللی معرفی کنیم.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه قبرستان بقیع میراث هویتی مسلمانان است، تصریح کرد: اگر بخواهیم با بخش قابل توجهی از تاریخ اسلام آشنا شویم باید بقیع شناس باشیم.

وی با بیان اینکه یکی از سیره‌های پیامبر(ص) طلب مغفرت در روزهای پنج‌شنبه و جمعه است، عنوان کرد: سیره حضرت زهرا(س) و ائمه معصومین(ع) نیز همین بوده است.

حسینی بوشهری با اشاره به اینکه آیه «فَإِنَّ مَعَ ٱلۡعُسۡرِ یُسۡرًا» در بقیع نازل شده است، خاطرنشان کرد: بخش قابل توجهی از روایات و احادیث نیز در بقیع نقل شده است.

وی در پایان تاکید کرد: امیدواریم تلاش امت اسلامی این باشد که روزی بقیع به جایگاه اصلی خود بازگردد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • توصیه پیامبر (ص) به حضرت علی (ع) در مورد زیارت قبور اهل بیت (ع) چه بود؟
  • قبرستان بقیع در سطح بین‌المللی معرفی شود
  • چرا قبور مطهر بقیع تخریب شدند؟
  • قبرستان بقیع قدیم ‌ها این شکلی بود + ویدئو
  • روایتی از توسل سردار شهید حجازی به حضرت زهرا (س)/ هرجا بود، روضه فاطمیه را می‌گرفت
  • روایتی از توسل سردار شهید حجازی به حضرت زهرا(س) / هرکجا بود، روضه فاطمیه را می‌گرفت
  • جواز توسل و زیارت قبور برگزیدگان در قرآن و روایات شیعه و سنی
  • مبانی ما در کار؛ اسلام، اصول انقلاب و فرهنگ اهل بیت (ع) باشد
  • لزوم نقش آفرینی طلاب در تقویت قدرت اندیشه جامعه
  • حضور روحانیون در مدارس تیزهوشان برای تقویت اعتقادات نخبگان