Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-20@03:10:29 GMT

۷۰ راس قوچ و میش در حیات وحش فردوس و سرایان تلف شد

تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۸۴۹۸۱

۷۰ راس قوچ و میش در حیات وحش فردوس و سرایان تلف شد

حسن اکبری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: حیات وحش مناطق آزاد شهرستان فردوس و سرایان در معرض بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک قرار گرفتند اما بیماری‌های ویروسی در حیات وحش هیچ درمانی ندارند.

وی ادامه داد: راهکاری برای واکسیناسیون حیات وحش نیز وجود ندارد و فقط باید از طریق امحای بهداشتی لاشه‌ها، ضدعفونی آبشخورها، کاهش چراگاه مشترک دام‌های اهلی و حیات وحش و راهکارهای مشابه از انتشار بیشتر بیماری جلوگیری کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت: مدتی قبل تلفات پراکنده حیات وحش در این منطقه گزارش شد که در همان بررسی‌های اولیه به این نتیجه رسیدیم که احتمالا عامل بیماری از منطقه حفاظت شده هلالی واقع در خراسان رضوی به داخل استان گسترش پیدا کرده چرا که در گذشته در شهرستان‌های گناباد و بجستان تلفات حیات وحش گزارش شده بود.

اکبری بیان کرد: مهمترین مساله از همان ابتدا تشخیص قطعی بیماری بود که علیرغم همکاری دامپزشکی روند تشخیص بیماری به دلیل نامناسب بودن نمونه‌های ارسالی به دامپزشکی و فاسد شدن لاشه‌ها به کندی پیش می‌رفت.

وی گفت: در نمونه‌های بررسی شده قبلی از حیات وحش تلف شده در خراسان رضوی علت مرگ مواردی همچون پنومونی ریوی، براکسی و مسمومیت عنوان شده بود و در بررسی‌های اولیه تلفات قوچ و میش در شهرستان فردوس نیز عامل ویروسی تشخیص داده نشد و نتایج آزمایشات شبیه به خراسان رضوی بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی افزود: با گسترش دامنه بیماری به سمت شهرستان سرایان حساسیت اکیپ‌های پایش محیط زیست و دامپزشکی را بیشتر کرد و  در نهایت نمونه حیوان مریض توسط محیط‌بانان برای بررسی کامل بالینی و نیز نمونه‌برداری‌های لازم دراختیار دامپزشکی قرار گرفت و نتیجه آزمایشات تکمیلی، پنجم اسفند ۹۸ توسط دامپزشکی استان اعلام شد.

وی اظهار داشت: در بررسی آزمایشات صورت گرفته عامل بیماری ویروس طاعون نشخوار کنندگان کوچک (ppr) تشخیص داده شد.

اکبری تصریح کرد: بلافاصله پس از تشخیص قطعی بیماری کارگروه مشترکی با حضور دامپزشکی، مدیریت بحران، منابع طبیعی، امور عشایر و جهاد کشاورزی برگزار و راهکارهای هم‌افزایی برای مقابله با بیماری بررسی و تصویب شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی در ادامه با اشاره به اینکه این بیماری قابل انتقال به انسان نیست اما قابل انتقال به دام‌های اهلی است افزود: امیدواریم همکاری دستگاه‌های مرتبط به خصوص مردم محلی و نیز دامداران و عشایر سبب کنترل دامنه انتشار این بیماری در کوتاه‌ترین زمان ممکن شده و از نابودی ذخیره‌های ژنی ارزشمند استان جلوگیری شود.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۸۴۹۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار دامپزشکی تربت حیدریه به دامداران در خصوص بیماری آنتروتوکسمی (قلوه نرمی)

 
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان تربت حیدریه گفت: آنتروتوکسمی یا قلوه نرمی بیماری است که بیشتر در فصل پاییز و بهار و مواقعی که جیره دام در حال تغییر است بروز می‌کند و این بیماری که غالبا در بین دام‌هایی نظیر گوسفند و بز شیوع پیدا می‌کند و در شرایط حاد می‌تواند باعث تلفات در دام شود.

دکتر سید ابوالحسن سیدین افزود: علائم این بیماری بسته به شدت آن متفاوت بوده و همچنین علایم این بیماری ارتباط مستقیمی با سن گوسفندان دارد که در موارد فوق حاد با مرگ ناگهانی دام و در موارد با شدت کمتر، علائم شامل اسهال، زمین‌گیری، تب و لرز، بی اشتهایی، بی قراری، گیجی، نفس نفس زدن، تشنج و ترشح زیاد بزاق و در نهایت مرگ دام است.

وی، با بیان اینکه واکسن پیشگیری از این بیماری با هزینه آزاد و توسط بخش غیر دولتی در مراکز مایه کوبی دامپزشکی عرضه می‌شود،گفت: بهترین راه برای  مبتلا نشدن دام به این بیماری، پیشگیری است و از دامداران منطقه درخواست می‌شود تا نسبت به تهیه و تزریق واکسن تا قبل ازجابجایی و یا ابتلا گله‌ها به بیماری اقدام کنند.

دیگر خبرها

  • لایروبی آبشخور‌های مناطق حفاظت محیط زیست لرستان
  • ایمن سازی دام‌ها علیه بیماری‌ها
  • ایمن سازی ۲۲۰ هزار راس دام در تربت حیدریه علیه بیماری شاربن
  • خونگیری از ۷ هزار راس دام برای تشخیص بیماری مشترک بروسلوز (تب مالت) در تربت حیدریه
  • توصیه دامپزشکی گناباد در خصوص واکسیناسیون آنتروتوکسمی دام سبک
  • واکسیناسیون طیور علیه بیماری «سالمونلا» اولویت سازمان دامپزشکی شد
  • مانع‌زدایی از شرکت‌های تولید و توزیع‌کننده واکسن، دارو و مکمل‌ها در راستای تحقق شعار سال
  • تهیه و نگهداری جوجه‌های رنگی در منازل خطرآفرین است
  • هشدار دامپزشکی تربت حیدریه به دامداران در خصوص بیماری آنتروتوکسمی (قلوه نرمی)
  • واکسیناسیون رایگان حدود ۵۰۰ هزار نوبت سر دام