Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزارت امور خارجه با انتشار بیانیه‌ای در پاسخ به انتقادات از عملکرد این نهاد با تکرار اظهارات ظریف با اشپیگل تأکید کرد که اگر آمریکا مایل به بازگشت به میز مذاکره است، باید تحریم‌ها را بردارد و در صورت تحقق چنین امری، شکست مطلق کاخ سفید رقم خواهد خورد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، وزارت امور خارجه درباره جنجال‌های اخیر در زمینه اعلام مواضع اصولی محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگو با نشریه آلمانی اشپیگل بیانیه‌ای صادر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این بیانیه آمده است: یکی از اهداف آمریکا در نبرد دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران آن است که تصویری جنگ‌طلب از ایران به نمایش گذارد؛ تصویری که ده‌ها سال برای ایجاد آن به‌وسیله نبرد رسانه‌ای و جنگ روانی تلاش کرده بود. این تصویر نادرست و معارض با ذات نظام اسلامی به‌دنبال انجام مذاکرات برجام به هم ریخت و جهان دریافت که امنیتی‌سازی جمهوری اسلامی ایران یک فرییکاری صهیونیستی است و ایران نه تنها کشوری قانون‌مدار و دارای منطقی روشن و استوار، بلکه در صف نخست مبارزه با تروریسم و پدیدآوری فضای صلح‌آمیز در جهان است.

این بیانیه می‌افزاید: خروج یک‌جانبه ایالات متحده از مذاکرات برجام و بیان اینکه برجام به سود ایران بوده و آمریکا از آن متضرر شده است (علاوه بر نشان دادن توان دیپلماتیک و منطق قوی ایران در دفاع از حقانیت و مطالبات ملت ایران) در عمل نشان داد که به‌واقع این آمریکاست که به قوانین جهانی و حقوق بین‌الملل وقعی ننهاده و گریزان از گفتگو و ناقض تعهدات بین‌المللی است. با ترور شهید سپهبد سلیمانی قهرمان مبارزه با تروریسم برای افکار عمومی جهان اثبات شد که این دولت آمریکاست که در رأس حامیان تروریسم در جهان قرا دارد.

دستگاه دیپلماسی کشورمان افزود: در همین راستا همه تلاش آمریکا آن است که موضع برتر ایران یعنی «حمایت از مذاکرات قانونی انجام شده در برجام» را از دست ایران خارج کند و تصویری «ضد مذاکره» از ایران به نمایش بگذارد و در نهایت میز مذاکره غیر قانونی و تحمیلی را جایگزین برجام کند؛ اقدامی که با قدرت از سوی رهبری معظم انقلاب نفی و نهی شده که همواره ملاک عمل وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی است.

وزارت امور خارجه عنوان کرد: تأکید بر مذاکرات قانونی در چارچوب کمیسیون مشترک برجام در مقابل مذاکرات خارج از برجام (که دولت قانون‌ستیز آمریکا به‌دنبال آن است) ضرورت دارد و نباید به هیچ وجه این سنگر که از مشروعیت بین‌المللی برخوردار است، به دولت مستکبر و قانون‌گریز آمریکا وانهاده شود.

این بیانیه می‌افزاید: تأکید بر اینکه ایالات متحده اگر مایل به مذاکره است باید به سر میز مذاکره کمیسیون مشترک برجام که خود آن را ترک کرده بازگردد و تمامی تحریم‌ها و اقدامات غیر قانونی انجام شده را لغو و جبران کند (در صورت انجام) شکست مطلق آمریکا در صحنه بین‌المللی و دال بر قدرت برتر ایران در صحنه دیپلماتیک خواهد بود؛ بنابراین چنین رویکردی باید با قدرت پیگیری شود و نباید اجازه دهیم آمریکا از وضعیت موجود که خواهان گریز از آن است، خارج شود. برخلاف بعضی سوء برداشت‌ها، این موضع نماد قدرت ایران و این ایالات متحده است که تمایل دارد به لطایف الحیل میز برجام را که برای خود تله می‌داند، برهم زند.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی با بیان اینکه وظیفه دفاع از کیان و حیثیت جمهوری اسلامی با بهره‌گیری از توانمندی‌های حقوقی و دیپلماتیک را برعهده دارد، تأکید کرد: وزارت امور خارجه در عرصه بین‌المللی با اتکا به حمایت‌ها و رهنمودهای راهبردی مقام معظم رهبری توانسته است هم‌دوش با محور مقاومت اقتدار جمهوری اسلامی را در منطقه و جهان با وجود فشارها و تلاش های غیرقانونی ایالات متحده آمریکا به نمایش گذارد؛ وظیفه‌ای که بدون توجه به هر فشاری از هر سو با قدرت انجام خواهد شد.

در این بیانیه آمده است: گاه به دلیل نداشتن اطلاع از پیچیدگی‌ها و نیز تصمیمات اتخاذ شده از سوی نهادهای فرادستی، برداشت‌هایی نادرست از عملکرد وزارت امور خارجه ترویج می‌شود که متأسفانه مورد سوء استفاده رسانه‌ها و نهادهای سیاسی بدخواهان ایران‌زمین قرار می‌گیرد.

وزارت امور خارجه با قدردانی از حساسیت‌های علاقمندان به آرمان‌های انقلاب و بهره بردن از نقدهای کارشناسی انجام شده، وظیفه خود دانسته است بار دیگر درباره استفاده جناحی از موضوعات ملی هشدار دهد.

این بیانیه می‌افزاید: ايجاد دوقطبی «مذاکره - عدم مذاکره» در اوضاع کنونی سیاست خارجی و فضای انتخاباتی داخلی، اثرات مخرب بر منافع ملی کشور و اعتماد عمومی جامعه خواهد داشت و کسانی که برای مطامع انتخاباتی زودگذر منافع و سرمایه‌های ملی را قربانی می کنند مسلماً در برابر خدا، مردم و تاریخ باید پاسخگو باشند.

انتهای پیام/4033/

منبع: آنا

کلیدواژه: بیانیه وزارت امور خارجه محمدجواد ظریف اشپیگل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۸۵۰۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا برای سه «هکر ایرانی» ۱۰ میلیون دلار پاداش تعیین کرد

یک حساب توئیتری امنیت دولتی آمریکا که به زبان فارسی منتشر می شود از تعیین جایزه 10 میلیون دلاری برای اطلاعاتی در مورد 3  مرد ایرانی به عنوان هکر خبر داد.   به گزارش یورو نیوز؛ برنامه «پاداش برای عدالت» سرویس امنیت دیپلماتیک وزارت امور خارجه ایالات متحده با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که در ازای اطلاعات درباره سه مرد ایرانی با نام‌های «ر.ک»، «ک.ب .س.» و «ح. ه» تا ۱۰ میلیون دلار پاداش پرداخت می‌کند.   به ادعای این نهاد دولتی آمریکا؛ این افراد به انجام حملات سایبری «تحت هدایت و همکاری شرکت‌های نیابتی وابسته به سپاه پاسداران» به «بیش از ۱۲ شرکت آمریکایی، وزارت امور خارجه و وزارت خزانه‌داری ایالات متحده» متهم شده‌اند.   کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • مدد الهی نظامیان متجاوز آمریکا را در طبس زمین‌گیر کرد
  • بیانیه وزارت امور خارجه به مناسبت فرارسیدن سالروز واقعه طبس
  • بیانیه وزارت خارجه در سالگرد واقعه طبس و شکست آمریکا
  • آمریکا برای سه «هکر ایرانی» ۱۰ میلیون دلار پاداش تعیین کرد
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران نیستیم
  • واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام | مذاکره مستقیم در حال انجام است؟
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم
  • استقبال از کتاب جدید ظریف/ وزیر خارجه سابق ایران: امیدوارم این کتاب گامی هر چند کوچک به سوی درک بهتر سیاست خارجی و بهبود جایگاه ایران در جهان باشد
  • انتقاد کوبا از گزارش ۲۰۲۳ آمریکا درباره حقوق بشر کشورها