Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،  رضا رحمانی در همایش صنعت لبنیات ایران که در مرکز همایش های صدا و سیما برگزار شد با بیان اینکه  در ۱۰ ماهه اخیر امسال ما شاهد افزایش تولید نسبت به مدت مشابه در سال گذشته هستیم گفت: در اکثر رشته های منتخب در تولیدات صنعتی و معدنی، افزایش تولید داریم. یعنی از روغن نباتی تا فولاد، داروی انسانی، صنایع غذایی و پوشاک، سیمان، کاشی، سرامیک، افزایش تولید داشتیم و فقط در مواردی مانند خودرو، کاهش تولید داشته ایم که سعی می شود جبران شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر صمت با اشاره به اینکه امسال به مناسبت سال رونق تولید، برخی برنامه ها تدوین شد که شاه بیت آنها ۷ محور بوده و مربوط به همه صنایع است، گفت: این محورهای دارای ۳۴ برنامه عملیاتی است. اولین دغدغه امسال ما این بود که روند تولید را حفظ کنیم. در شرایط جدید که می گوییم جنگ اقتصادی یا تحریم با شدت تمام آغاز شده، مهمترین کار حفظ تولید موجود است. بنده به صورت میدانی همه استانهای کشور و اکثر شهرستانها را رفته ام و با تولیدکنندگان، تشکل ها، همکاران دولتی صحبت کرده ام.

او ادامه داد: همه جا به همه مسئولان مختلف دولتی و تشکل ها عرض کرده ام ملاک، حفظ تولید موجود است. در گام دوم، فعال نمودن ظرفیت خالی واحدها را در دستور کار قرار دادیم. در اکثر رشته های صنعتی، مازاد ظرفیت داریم. در خیلی از محصولات، بازار داخلی و خارجی داریم.

پروژه قرص های آلوده، جنگ روانی برای کاهش صادرات بود

رحمانی گفت: امسال صنعت، ۳۰ درصد افزایش صادرات داشته است. البته اتفاقاتی مانند جریان کیک (قرص های آلوده) و شیر (آفلاتوکسین) رخ داد. در مجلس توضیح دادم که باید همه این مسایل مراقبت شود. نتیجه این انگیزه چه سازمان یافته باشد چه رقابتهای ناسالم، ضربه به تولید است. دانسته یا شاید نادانسته، برخی افراد انتقاد می کنند تا شاید جلب توجه کنند. اینها نقطه خطر است. یکی از صادرات عمده ما شیرینی و شکلات و لبنیات است که هر دو را نشانه گرفته اند. به دوستان گفتم عمیقتر بررسی کنند.

او ادامه داد: موردی که وزارت بهداشت به عنوان متولی امر سلامت با قاطعیت اعلام کرد نه شیر تولیدی ما مشکل دارد و نه کیک تولیدی مشکل دارد. نحوه انعکاس اخبار هم مشکل دارد یعنی نشان می دهد عده ای می خواستند عمدا این مسایل را شیوع دهند تا ایجاد ترس کنند. در کنار جنگ اقتصادی، عملیات روانی و جنگ روانی هم هست. امروز شیر است، فردا ممکن است چیز دیگری باشد.  برخی جاها، مسایل کارشناسی بیان می شود که محل اصلی آن در پژوهشگاه و دانشگاه است، باید بین متخصصان طرح شود که اختلاف آرا دارند. نیاز نیست ذهن مردم را ناایمن کنیم.

ظرفیت خالی تولید باید فعال شود

رحمانی در ادامه سخنانش در همایش لبنیات بیان کرد: بنده برای فعال سازی ظرفیت های خالی صنایع به معاونت صنایع ماموریت دادم ضمن تولید، بازارهای مصرف را هم بررسی کنند. بازار داخلی ما بازار کوچکی نیست و مختصات منحصر به فردی دارد. برای بخش خارجی هم صادرات پیش بینی شده است. در داخل صادرات، چند برنامه اولویت دارد. کشورهای همسایه، ظرفیت بزرگی است و واحدهای لبنی در کشورهای همسایه، حضور چشمگیری دارند. بعضا عملیات روانی را در کشورهای همسایه می بینم. سعی دارند اطمینان مردم آنها را به سلامت کالای ایرانی سلب کنند که در جریان کیک و شیر این را دیده ایم.

وزیر صمت ادامه داد: چون ظرفیت بازار در ۱۵ کشور همسایه بالاست که می توان بر مشکلات غلبه کرد. متاسفانه تنها ۲ درصد واردات کشورهای همسایه از ایران است هر چند بالای ۵۰ درصد صادرات غیرنفتی ما را تشکیل می دهد. از ۵ آبان ماه ما به بازار اوراسیا پیوستیم و امکان تقویت تقاضای خارجی برای صنایع کشور ما وجود دارد. این فرصت خوبی است که باید استفاده کرد و برنامه داریم ظرف ۳ سال آینده تا سال ۱۴۰۰، سهم ایران در واردات کشورهای همسایه از ۲ درصد به ۴ درصد برسد که سرجمع ۴۸ میلیارد دلار می شود.

او با بیان اینکه در همه کالاها و محصولات، برنامه خودکفایی و ساخت کالای داخلی مورد حمایت دولت است، گفت: در یک ساله اخیر اقدامات مختلفی شده است که بعضا جنس آنها از اقدامات روزمره نیست. یعنی شاید ما در شرایط عادی نخواهیم صادرات یا واردات را محدود و ممنوع کنیم ولی الان مجبوریم. الان واردات نزدیک به ۱۶۰۰ قلم کالا که بیشتر در حوزه صنایع غذایی است، ممنوع شده است چون در داخل به اندازه کافی تولید داریم.

وزیر صمت ادامه داد: در صادرات هم بعضا محدودیتهایی داریم که این محدودیتها از حوزه واردات کمتر است. بارها گفته ام صادرکنندگان ممنوعیت و محدودیت ها را رعایت کنند. برخی جاها ما مجبوریم محدودیت ایجاد کنیم. تولیدکنندگان باید روی مازاد تولید برای صادرات فکر کنند. مثلا ما در زمینه صنایع کاشی و سرامیک، ظرفیت تولید ما ۳ برابر تولید فعلی است. این سیاستگذاری ها بر عهده ستاد تنظیم بازار است. ما دوست نداریم مدام محدودیت ایجاد کنیم یا برداریم و وضع را تغییر دهیم. بعضا دستورات ایجاد محدودیت را دو سه روز نگه می دارم و درباره آن مشاوره و با دوستان کارشناس صحبت می کنیم.

یک و نیم میلیارد تومان کالاهای وارداتی را در داخل ساختیم

وزیر صمت در ادامه سخنانش گفت: تاکنون یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار اقلام ساخت داخل داریم که قبلا وارد می شد. در این اقلام، از قطعات بسیار های تک است تا قطعات معمولی که به اصطلاح پیچ و مهره است. مردم خودشان پای کار آمده اند. اعداد و ارقام کاملا مشخص است و سازنده و سفارش دهنده کاملا مشخص است و بناست تا آخر امسال یک و نیم میلیارد دلار شود. این یعنی خودکفایی و ایجاد شغل برای جوانان، این یعنی کاهش قیمت محصولات و کالاها. هر جا کالاهای وارداتی را در داخل تولید کردیم، قیمت پایین آمده است. بعضا مواردی به ساخت داخل رسیده است که قابل افتخار است. تا چند ماه پیش مودم وارد می شد، الان تولیدکنندگان داخلی می گویند کل نیاز بازار داخل به مودم را می توانند تولید کنند. همه قیمتها هم کاهش یافته است.

رحمانی ادامه داد: در این راستا، همه بخشهای مختلف دولت، مجلس و حتی تولیدکنندگان درگیر هستند. سامانه ای هم ایجاد شده است که عرضه و تقاضا همرسانی شوند. برنامه ساخت دولت در جاهایی مانند خودرو و مخابرات، تیراژ قطعات مصرفی بالاست. مابقی صنایع مانند سیمان و پتروشیمی، افزایش تولیدات داخل بر اساس فعالیت انجمن هاست. انتظار می رود خانواده بزرگ صنعت لبنیات هم چنین کاری کند.

همه موارد واردات باید داخلی سازی شود

وزیر صمت در ادامه سخنانش گفت: زمانی ما در کشور ۸۰ کارخانه سیمان ایجاد کردیم، در خروجی این همه واردات، ما باید سیمان ساز می شدیم، در حالی که باید مراکز پژوهشی می آمدند و کار می کردند. قرار نبود ۵۰ نفر بروند، دانش را مجزا بخرند و بیایند. باید شرکتهای دانش بنیان را وارد کار می کردیم. باید ساخت داخل را جدی گرفت. در برخی موارد هم مشکلات خاص داشتیم. مثلا در صنعت آلومینیوم و الکترود گرافیتی استخراج فولاد، ما واردکننده بودیم. منابع بوکسیت ما برای تولید آلومینیوم کم است ولی منابع دیگر تولید آلومینیوم مانند نفلین داریم که ایمیدرو در این باره، وارد شده است. همچنین درباره لاستیک کامیون، تولید افزایش یافت و بیش از ۲۵ درصد به سهم تولیدات ایرانی در بازار لاستیک کامیون اضافه شد. تمام این کارها با تجمیع بخش خصوصی و سیاست گذاری دولت بوده است.

رحمانی در ادامه سخنانش گفت: در حوزه تامین مالی، کارهای جدیدی شروع شده است و روی تامین مالی به شیوه های نوین، کار می کنیم. بانک را با مشکلات خود داریم، باید سراغ بازارهای سرمایه و شیوه های جدید تامین مالی برویم. به دانشگاه ها، استارت آپ ها و شرکتهای دانش بنیان رجوع کرده ایم و من خیلی امیدوارم. مثلا اسنپ چقدر در رشته خود، تحول ایجاد کرد، ما از شرکتها خواستیم مانند این مورد، یافته های جدید دانشی را همینجا تجاری سازی کنند.

۲۲۳۲۳۱

کد خبر 1346545

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: صنعت وزارت صنعت معدن و تجارت رضا رحمانی لبنیات فرآورده های لبنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۸۵۲۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همه چیز درباره انگ اجتماعی

 در سال‌های دور، روی پوست بدن برده‌های سیاه پوست و مجرمان داغ گذاشته می‌شد تا نسبت به سایر افراد متمایز باشند و این نشانه‌گذاری در لغت لاتین "انگ (Stigma) " گفته می‌شود! انگ اجتماعی هرگونه نگرش منفی، پیش‌داوری و تعصب یا باور‌های غلط مرتبط با ویژگی‌ها یا شرایط خاص افراد جامعه مثل ویژگی ظاهری، محل سکونت و بیماری روانی و جسمی در جامعه را شامل میشود! به طور کلی این نگرش‌ها، رفتار افراد جامعه را با فردی که گرفتار نوعی انگ اجتماعی است تعیین می‌کند.

از اینکه بگم بیماری روانی دارم، می‌ترسم

در این بین از برچسب گذاری‌ها، بیش از نیمی از افراد مبتلا به بیماری روانی برای اختلالات خود کمکی دریافت نمی‌کنند. آنها اغلب از رفتار و برخورد متفاوت دیگران و یا از این که شغل‌شان را از دست بدهند می‌ترسند! برای همین از درمان خودداری می‌کنند یا آن را به تعویق می‌اندازند. این به این دلیل است که انگ، تعصب و تبعیض علیه افراد مبتلا به بیماری روانی همچنان یک مشکل است. مهم نیست که چقدر آشکار و یا پنهان باشد و یا در چه ابعادی باشد این می‌تواند آسیب‌زا باشد!

حقایقی در مورد انگ، تعصب و تبعیض

انگ اغلب ناشی از عدم درک یا ترس است. بازنمایی نادرست یا گمراه کننده رسانه‌ای از بیماری روانی در هر دوی این عوامل نقش دارد. بررسی مطالعات در مورد انگ نشان می‌دهد که اگرچه عموم ممکن است ماهیت پزشکی یا ژنتیکی یک اختلال سلامت روان و نیاز به درمان را بپذیرند، اما بسیاری از مردم هنوز دیدگاه منفی نسبت به مبتلایان به بیماری روانی دارند.

انگ عمومی شامل نگرش‌های منفی یا تبعیض‌آمیز است که دیگران ممکن است در مورد بیماری روانی داشته باشند. انگ ساختاری بیشتر سیستمی است و شامل سیاست‌های دولت و سازمان‌های خصوصی است که عمدا یا ناخواسته فرصت‌ها را برای افراد مبتلا به بیماری روانی محدود می‌کند. به عنوان مثال می‌توان به بودجه کمتر برای تحقیقات بیماری روانی یا خدمات بهداشت روان کمتر نسبت به سایر مراقبت‌های بهداشتی اشاره کرد. انگ نه تنها مستقیماً بر افراد مبتلا به بیماری روانی تأثیر می‌گذارد، بلکه بر نزدیکان از جمله اعضای خانواده‌ای که از آنها حمایت می‌کنند، هم اثرگذار است.

انگ، اختلاف اجتماعی می‌سازد!

کلیشه‌ها و پیش‌داوری‌ها در بسیاری از نقاط باعث شدند افراد مبتلا به بیماری روانی، خطرناک، بی‌کفایت، مقصر اختلال خود، غیرقابل پیش‌بینی، نالایق و خودسرزنشگر محسوب شوند. علاوه بر آن با تبعیض، کارفرمایان ممکن است آنها را استخدام نکنند، صاحبخانه‌ها ممکن است به آنها اجاره ندهند و سیستم مراقبت‌های بهداشتی ممکن است استاندارد کمتری از مراقبت ارائه دهد. انگ بیماری روانی جهانی است. گزارشی در سال ۲۰۱۶ در مورد انگ ننگ به این نتیجه رسید که "هیچ کشور، جامعه یا فرهنگی وجود ندارد که افراد مبتلا به بیماری روانی ارزش اجتماعی مشابهی با افراد بدون بیماری روانی داشته باشند. "

تاثیرات مخرب انگ اجتماعی بر مردم

انگ و تبعیض علائم و احتمال درمان را بدتر می‌کند؛ کاهش امید، عزت نفس پایین‌تر، افزایش علائم روانپزشکی، مشکلات در روابط اجتماعی، کاهش احتمال ماندن در درمان و مشکلات بیشتر در کار از جمله این علائم است. بی میلی به دنبال کمک یا درمان و کاهش احتمال ماندن در درمان، ایزوله‌سازی اجتماعی، عدم درک خانواده، دوستان، همکاران یا دیگران، فرصت‌های کمتر برای کار، مدرسه یا فعالیت‌های اجتماعی یا مشکل در یافتن مسکن و قلدری، خشونت فیزیکی یا آزار و اذیت، این باور که هرگز در چالش‌های خاص موفق نخواهید شد یا نمی‌توانید وضعیت خود را بهبود بخشید از دیگر اثرات مضر انگ در اجتماع است.

انگ می‌تواند بر خانواده و دوستان تأثیر بگذارد

اعضای خانواده و دوستان که اغلب کمک و حمایت اساسی برای افراد مبتلا به بیماری روانی ارائه می‌کنند، می‌توانند انگ را تجربه کنند. آنها ممکن است ننگ را درونی کنند و خود را سرزنش کنند، یا ممکن است ترس داشته باشند که مردم آنها را به خاطر ایجاد بیماری یکی از عزیزانشان سرزنش کنند یا خانواده را از نظر اجتماعی طرد کنند. این انگ می‌تواند باعث کاهش حمایت عاطفی، انزوای اجتماعی و بی میلی به مراقبت از خویشاوندان شود.

انگ در محل کار

کارمندان با استرس‌های شغلی-زندگی، مسائل خانوادگی، نگرانی‌های مالی، مشکلات روابط یا نگرانی‌های قانونی، مقابله می‌کنند. یک نظرسنجی ملی در سال ۲۰۲۲ از انجمن روانپزشکی آمریکا (APA) نشان داد که انگ سلامت روان هنوز یک چالش بزرگ در محل کار است. حدود نیمی (۴۸درصد) از کارگران می‌گویند که می‌توانند صریح و صادقانه در مورد سلامت روان با سرپرست خود صحبت کنند که این نسبت از ۵۶درصد در سال ۲۰۲۱ و ۶۲درصد در سال ۲۰۲۰ کاهش یافته است.

راه‌های کاهش انگ

به گزارش وب گاه تبیان، شناخت یا تماس با فرد مبتلا به بیماری روانی یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش انگ است. افرادی که صحبت می‌کنند و داستان‌های‌شان را به اشتراک می‌گذارند می‌توانند تأثیر مثبتی داشته باشند. وقتی کسی را می‌شناسیم که بیماری روانی دارد، کمتر ترسناک و واقعی‌تر و قابل ملموس می‌شود. بر اساس نظرسنجی ملی حدود چهار نفر از هر ۱۰ نوجوان گفتند که به دنبال افرادی با نگرانی‌های سلامت مشابه بوده‌اند. بسیاری از افراد مشهور مانند دمی لواتو، دواین "راک" جانسون، مایکل فلپس، تاراجی پی هنسون و لیدی گاگا داستان‌های خود را در مورد چالش‌های سلامت روان به طور عمومی به اشتراک گذاشته‌اند و بحث را بسیار بیشتر به رسانه‌های عمومی و گفتگو‌های روزمره آورده‌اند. جوانان به دنبال اطلاعات و این داستان‌های شخصی آنلاین هستند.

اقدامات فردی برای کاهش انگ

اتحاد ملی در مورد بیماری روانی (NAMI) پیشنهاداتی را برای کمک به کاهش انگ بیماری روانی ارائه می‌دهد:

علناً در مورد سلامت روان صحبت کنید، مانند اشتراک‌گذاری در رسانه‌های اجتماعی

به خود و دیگران با به اشتراک گذاشتن حقایق و تجربیات آموزش بدهید

از زبان آگاه باشید، به مردم یادآوری کنید که کلمات مهم هستند

برابری بین بیماری‌های جسمی و روانی را تشویق کنید - با نحوه رفتار آنها با فرد مبتلا به سرطان یا دیابت مقایسه کنید

نسبت به افراد مبتلا به بیماری روانی ابراز همدردی کنید

در مورد درمان صادق باشید - درمان سلامت روان را عادی کنید، درست مانند سایر درمان‌های مراقبت‌های بهداشتی.

به رسانه‌ها اطلاع دهید که وقتی از زبان تحقیرآمیز استفاده می‌کنند و داستان‌های بیماری روانی را به شیوه‌ای انگ‌زننده ارائه می‌کنند

توانمندسازی را به جای شرم انتخاب کنید - "من با انتخاب یک زندگی قدرتمند با ننگ مبارزه می‌کنم. برای من این به معنای مالکیت زندگی و داستانم است و از دادن اجازه به دیگران برای دیکته کردن من به خودم یا احساس من در مورد خودم، امتناع می‌کنم. "

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • برداشت ۱۶ هزار تن سیر در طارم
  • این فیلم مستند پرونده خون‌های آلوده را دوباره باز کرد
  • همه چیز درباره انگ اجتماعی
  • تاکید معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر خارجه بر توسعه صادرات در جهت جهش تولید
  • وزیر نفت: پاکستان خواهان بهره‌برداری از خط لوله گازی آی‌پی است
  • پاکستان خواهان بهره‌برداری از خط لوله گازی آی‌پی است
  • ماجرای دنباله دار افزایش ۵۰ درصدی قیمت پژو پارس؛ وزیر صمت و شورای رقابت چه می گویند؟ | قیمت های جدید را ببینید
  • قالی‌بافان دلسردی می‌بافند / سایه‌اندازی رکود و کاهش صادرات بر فرش اردبیل
  • قول وزیر برای تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزار خودرو
  • وعده وزیر صمت برای تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزار خودرو در سال جاری